Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Maken röker lax.. Mhmmmm.

Jag äter Pakistansk mango och är besviken. Fick köpa av en kollega och de skulle vara sååå goda enligt alla som ätit den. Jag som ÄLSKAR mango köpte två lådor. Meeen med risk för att låta som loka reklamen, de smakar ju inte mango?!
 
Sorry! Jag kompenserar med öl kl 16, sen reastaurang med avsmakningsmeny deluxe.
Äsch då, ingen fara! Det händer så lätt (alltså, verkligen, jag håller på att skriva sånt där som att jag unnar mig eller borde låta bli osv emellanåt bara för att det liksom är så lätt att slentrianprata om mat som att man ska förtjäna den eller inte borde äta och jag försöker inte ens gå ner i vikt). Din kompensation godtages!
 
Äsch då, ingen fara! Det händer så lätt (alltså, verkligen, jag håller på att skriva sånt där som att jag unnar mig eller borde låta bli osv emellanåt bara för att det liksom är så lätt att slentrianprata om mat som att man ska förtjäna den eller inte borde äta och jag försöker inte ens gå ner i vikt). Din kompensation godtages!
Jag tänkte på det där med att unna sig när jag handlade nyss. Jag ogillar verkligen uttrycket i samband med mat som då antas vara mindre nyttig eller överflödig. Men nu när jag var i affären, kände jag att uttrycket för mig rätt ofta handlar om kostnaden. Men det är ju samtidigt del lite onödiga eller "onyttiga" eller på annat sätt umbärliga maten jag tänker så om. Även då skaver uttrycket på nåt sätt.

Fattar ni hur jag menar?

(I just det här fallet gällde det diverse alger och sjögräs, så det var ju tydligt en sparsamhetsgrej, inte en viktgrej. Men det flyter ändå ihop.
 
Jag tänkte på det där med att unna sig när jag handlade nyss. Jag ogillar verkligen uttrycket i samband med mat som då antas vara mindre nyttig eller överflödig. Men nu när jag var i affären, kände jag att uttrycket för mig rätt ofta handlar om kostnaden. Men det är ju samtidigt del lite onödiga eller "onyttiga" eller på annat sätt umbärliga maten jag tänker så om. Även då skaver uttrycket på nåt sätt.

Fattar ni hur jag menar?

(I just det här fallet gällde det diverse alger och sjögräs, så det var ju tydligt en sparsamhetsgrej, inte en viktgrej. Men det flyter ändå ihop.

Jag fattar. För mig handlar det oftast om t.ex färska räkor eller dyra färska bär eller så när jag ska ”unna mig”, jag tänker sällan eller kanske aldrig så om t.ex min favoritglass som bara kostar en 15:- byttan. Bra spanat, det var intressant att tänka på.
 
min matlagningslust är just nu på noll och jag är fortfarande bitter över min missade middag i lördags :angel: så idag blev det sallad från cyrano. Något mer fancy än lokala pizzerians sallad även om dom på ”min” cyrano är sämst på att ha i utlovade grejer i salladen (verkar som om det blir någon ”äh, vi tar lite sånt och lite sånt så märks det inte att vi glömt detta och detta” ). Meeeen dom är typ förlåtna för mangovinägretten är så löjligt god så jag hade kunnat äta bara den och gröna blad :D
 
Lax i ugn med kokt färskpotatis och gröna vaxbönor. Kall sås på gräddfil, lite majonnäs, klippt dill, citron och lite salt och peppar. Den saknade något med vet inte riktigt vad.
 
Här blev det alltså wrap, på grovt libabröd med brynt smör, kallrökt lax, massor av rucola och citron och peppar och sånt gott. Nävar med små cocktailtomater (de kallades trädgårdstomater i Hemköps kassasystem, typ som lite mindre romantica) till och saft som ska smaka jordgubbe och vattenmelon. Det gör den nog inte, men den är riktigt god iskall, kan nästan svepa en liter.
 
Idag gjorde jag bakad potatis med fejkskagenröra innehållande kokt ägg, tångkaviar, rödlök, citron och ett rejält lass hemodlad (eller åtminstone egenhändigt stulen ur mammas trädgårdsland) dill ihopbundet med majonnäs och gräddfil.

Sedan ostbricka på jämtländska hantverksostar med lite olika bröd, marmelader och den ömma MODERNS bärbourgogne.
 
Idag gjorde jag bakad potatis med fejkskagenröra innehållande kokt ägg, tångkaviar, rödlök, citron och ett rejält lass hemodlad (eller åtminstone egenhändigt stulen ur mammas trädgårdsland) dill ihopbundet med majonnäs och gräddfil.

Sedan ostbricka på jämtländska hantverksostar med lite olika bröd, marmelader och den ömma MODERNS bärbourgogne.

Alltså den röda tångkaviaren är jättegod! Föredrar den framför vanlig rom. Sån billig på burk, inte Kalixlöjrom då :angel:
Det kanske var det min kalla fisksås saknade.
 
Idag gjorde jag bakad potatis med fejkskagenröra innehållande kokt ägg, tångkaviar, rödlök, citron och ett rejält lass hemodlad (eller åtminstone egenhändigt stulen ur mammas trädgårdsland) dill ihopbundet med majonnäs och gräddfil.

Sedan ostbricka på jämtländska hantverksostar med lite olika bröd, marmelader och den ömma MODERNS bärbourgogne.

Oviken ost?
 
Jag har, fast chokladpannacotta. Den blev bra och enkel att spritsa. :)
För att återkoppla till detta så kan jag meddela att jag förmodligen aldrig kommer att dekorera tårta med något annat i framtiden :D. Underbart att spritsa och gudomligt gott!! :d

B9189252-D649-4444-BDED-2E7CF8FD6AEB.jpeg
 
Jag marinerade tofun i soja och sriracha, samt stekte den. Rostade broccoli i ugnen med sesamfrön och -olja. Vitlöksstekt rucola med rå salladslök. Edamamebönor med salt.

Jordgubbar på mitt vis, skivade och med lite rödtjut och socker.

Bra middag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 419
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 118
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 620
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp