Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite löksill har ätits, nu ska jag försöka planera en vecka i relativ ensamhet. För mycket tid, för många restaurangbesök och för dålig karaktär. Så går det när man måste jobba och övriga har semester.
 
Vi körde traditionellt på midsommarafton men inte i hysteriskt stor skala. Några sillburkar, färskpotatis, gräddfil och gräslök och så gravad lax och en hög romanticatomater. Jordgubbar och glass på eftermiddagen och till kvällsmat rostade mackor med ost och resten av sillen. Lagom! Fanta pink grapefruit genomgående förutom kaffe till jordgubbarna ;)

I lördags var jag på lokaaaal med bästa väninnan för att se på fotbollen och fick en inte alls oäven hamburgare med ädelost och bacon. Pommes fritesen var också riktigt goda, det är annars inget jag är jätteförtjust i. Vad jag är jätteförtjust i är dock de små saltgurkorna som man kan få till burgare ute.

Igår önskades det lasagne och en riktigt lyckad lasagne blev det, men inte förrän vi hade ätit upp all överbliven vaniljglass till brunch med färska hallon och blåbär. Sällskapet fick med sig två rejäla matlådor också, den där lasagnen var inte särskilt kompatibel med ryssdieten tror jag.

Putin flåsar mig i nacken ("Gulag, Gulag, Gulag" väser han och lägger en stadig rysk näve på de rara vecken under bh-bandet) men märkvärdigt nog har jag gått ner ett halvt kilo sedan i fredags morse :confused:
 
För att vara en matråd handlar den här tråden nu lite väl mycket om viktminskning, kan jag tycka. Må vara att bantningen är lustigt omskriven till Putin och Gulag (och det är verkligen lustigt och underhållande!), men ändå, väldigt mycket viktminskning i bisatser både här och var.

Jag betraktar mig som mycket ätstörningsfri vid det här laget, men jag väljer ändå vad jag läser med viss omsorg. De rena bantartrådarna här på Bukefalos är tex sånt jag håller mig borta från av ren självbevarelsedrift, för någonstans når det ändå in och jag är ganska säker på att jag inte är ensam om att påverkas.

Alla skriver såklart om vad de vill och lite info om svångremmars åtdragande måste ju kunna synas här och var, men det har varit rätt mycket på sistone och det kan ju vara intressant att veta att det påverkar dem som läser.
 
@Koltrast: Jag instämmer. Nu blir jag personligen inte triggad av att det pratas så här om det (jag är så bra på att trigga mig själv...) men ser absolut problematiken.
Och jag blir faktiskt inte heller triggad så till den grad att jag agerar på några tankar, men jag kommer på mig själv med att tänka att jag också borde gå ner lite grand. Att jag också borde hålla igen och även om jag sen inte gör det och faktiskt är ganska trygg i min förmåga att hantera de där tankarna, så måste de ändå hanteras och det är lite småtråkigt.

Det är ju såklart inte rimligt att önska sig en skyddad värld, men just eftersom viktminskning är så otroligt närvarande i de flesta samtal om och sammanhang med mat har den här tråden varit en lustfylld fristad.
 
Och så, på trådtemat: mycket sill och potatis på sistone, så mycket att jag är i akut behov av grönsaker nu och planerar en grönsaks- och tofu- nudelmiddag. Skörbjuggen är dock under kontroll tack vare några liter jordgubbar, som konsumerats här i helgen.

Rabarberpajen i torsdags gjorde succé och åts efter en finfin traditionell middag bestående av laxsida i ugn (låg låg värme länge), färskpotatis, späda morötter, sallad och mammas vitvinssås.

Kakdosen har hållits på stabil nivå tack vare att vi har haft gäster intrillande med fika flera gånger om dagen.
 
Jag håller med, och jag har tänkt på det. Både nu och vid tidigare tillfällen.

Kom till jobbet och upptäckte att jag har lite müsli och yoghurt här. Funderar på om jag kan lyckas köpa jordgubbar lite snabbt och äta dem till. Känns lagom bortskämt i så fall!
 
På midsommarafton blev det spaghetti fuskcarbonara (havrematlagningsgrädde, vegansk bacon, kapris), sockerbullar och massor av jordgubbar.

Midsommardagen firades med färskpotatis, sparris, vegansk skagenröra (tofu, tångkaviar bl a). Vegansk marängtårta med passionsfruktsmousse och lemon curd dekorerad med jordgubbar. Champagne och prosecco till både huvud- och efterrätt.

Igår falafel. Sammanfattningsvis en bra helg!
 
På midsommarafton blev det spaghetti fuskcarbonara (havrematlagningsgrädde, vegansk bacon, kapris), sockerbullar och massor av jordgubbar.

Midsommardagen firades med färskpotatis, sparris, vegansk skagenröra (tofu, tångkaviar bl a). Vegansk marängtårta med passionsfruktsmousse och lemon curd dekorerad med jordgubbar. Champagne och prosecco till både huvud- och efterrätt.

Igår falafel. Sammanfattningsvis en bra helg!
Hur gör du vegan lemon curd?
 
Perfekt! Jag är inte vegan, men det kan ju inte skada att äta vegant. Plus att utländska vänner och släktingar är rädda för salmonella om jag serverar råa äggulor (som ju ingår i lemon curd annars). Argumentet att vi minsann inte har salmonella i de perfekta SVENSKA äggen, övertygar dem inte.
Men äggen i en lemoncurd blir väl tillagade? Du kokar ju hela kladdet liksom :)

@Trani tårtan lät magisk!
 
Ni har helt rätt angående bantnings-snacket. Bra om detta får vara en tråd som skapar matglädje och lust och inspiration, inte negativa matfunderingar.

På trådens tema har vi varit i skärgården och ätit sill, lax och strömming, som sig bör. Igårkväll kom vi hem efter världens längsta bilresa (med en stödkorv hos goda vänner på vägen) och ingen var direkt hungrig. Barnet åt yoghurt och blåbär, och jag stekte en kavringskiva, la på färskpotatis, matjessill och lite Bregott Brynt. Gräslök, persilja och gräddfil oppepå. Så gott så det förtjänade en snaps, men det hade jag ingen.

Ikväll ska vi egentligen äta lycklig kyckling, men jag är mycket mer sugen på en repris på gårdagen.
 
Jag fyndade inte mindre än fyra paket kallrökt lax igår (Ica har sådana där skojiga erbjudanden där det blir billigare ju fler man köper - jag genomskådar dem naturligtvis men just kallrökt lax är så dyrt och så gott att jag inte kunde låta bli när det liksom blev 20 kronor paketet) och drömmer nu om vad jag ska hitta på med ett av dem ikväll.

Någon trevlig wrap med pepparrot känns intressant och jag undrar vad ni har för bästa brödtips till wraps? Jag köper ofta vanliga tortillabröd för att det är enkelt men de är ju inte så roliga att man jublar direkt. Libabröd? Eller helt enkelt goda tunnbröd?
 
Någon trevlig wrap med pepparrot känns intressant och jag undrar vad ni har för bästa brödtips till wraps? Jag köper ofta vanliga tortillabröd för att det är enkelt men de är ju inte så roliga att man jublar direkt. Libabröd? Eller helt enkelt goda tunnbröd
Jag föredrar Libabröd alla dagar i veckan! Skulle det vara något väldigt speciellt som smakmässigt passar bättre med tortillas eller tunnbröd så kan jag ersätta med det, men annars är Libabröd grejen :D
 
Jag fyndade inte mindre än fyra paket kallrökt lax igår (Ica har sådana där skojiga erbjudanden där det blir billigare ju fler man köper - jag genomskådar dem naturligtvis men just kallrökt lax är så dyrt och så gott att jag inte kunde låta bli när det liksom blev 20 kronor paketet) och drömmer nu om vad jag ska hitta på med ett av dem ikväll.

Någon trevlig wrap med pepparrot känns intressant och jag undrar vad ni har för bästa brödtips till wraps? Jag köper ofta vanliga tortillabröd för att det är enkelt men de är ju inte så roliga att man jublar direkt. Libabröd? Eller helt enkelt goda tunnbröd?

Egenbakade tunnbröd a la svärmor ;) :laugh: Lyckas vi ta oss söderut i husbilen lovar jag att ta med :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 024
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
316
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 117
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 575
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp