Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ofattbart mysig fredagsmorgon! Jobb och arbetstider och väckarklockor och sådant, det är inget ni kör med, förstår jag?

Inte alls missunnsam, utan generös på ett väldigt omfamnande vis. Är jag.

Jodå, vi gick upp extra tidigt för att hinna! :D Men med lite tända ljus och långsamt sippande på hett te mellan mjölmätandet var det ändå en väldigt trevlig start på dagen.
 
Igår kickade jag igång surdegsgrunden till rågbrödet med kaffe och tranbär, och imorse stod jag och PARTNER och skållade frön och blandade deg. Längtar tills ikväll när det kommer lukta nybakat i hela huset! Så himla mysigt sätt att ha fredagmorgon.
Skulle man möjligtvis kunna få receptet på brödet?? :)
 
Skulle man möjligtvis kunna få receptet på brödet?? :)

Absolut! Jag har fått det av @Killaloe s sambo.
http://paindemartin.se/?p=653

Det står att sista jäsningen i formen ska vara 4-5 timmar, jag kör längre fast i kallskafferiet istället för rumstemperatur. Brukar också minska mängden tranbär till ca 50 g, och hackar dem :) Extra plus att man slipper KNÅDNING, det är det värsta jag vet.
 
Lasagne blev det till middag idag! Är egentligen inte så förtjust i det eftersom jag tycker det är lite väl stabbigt (andra stabbiga maträtter går bra däremot :angel: ) men mannen pratade om att han är sugen på det för någon vecka sen och som den goda hustru jag är letade jag givetvis upp ett recept med creme fraiche och pinjenötter som föll mig i smaken och tillagade detta :up: blev mycket smarrigt!
 

Bifogade filer

  • 4E24EA76-FC33-4069-B72C-AA5B07CB489B.jpeg
    4E24EA76-FC33-4069-B72C-AA5B07CB489B.jpeg
    321,9 KB · Visningar: 48
Tacos. Skjut mig. Men är en God Mor.
Nån plågad kyckling, gul paprika, en jävligt het kokosmarinad med citrus och chili, riven ost och diverse annat. De lite udda kombinationerna är för att tillfredsställa allas smaklökar. Givetvis har vi en burk såssås också. Och tortillas till De Vuxna. Nachos till BARNET.
 
Äntligen blev surdegspizzan riktig lyckad! Igår tog vi fram ett av våra hemgjorda pizzakit ur frysen. Den här tomatsåsomgången var särdeles lyckad, med ordentlig hetta och mycket mustighet. Ovanpå tomatsåsen rev vi diverse ostskalkar och mozzarella och sen bara lök och portabello. Vid sidan av stekte vi tunna skivor aubergine som vi lade på efter ugnen och så gjorde vi en god, men inte jättespännande sallad till. Det blev vansinnigt bra! Vi har haft problem med att pizzastenen nästan bakar pizzan för snabbt men ändå lite döbakt fläckvis, trots att vi gör botten väldigt tunn. Nu testade vi att köra med först över- och undervärme, men övervärmen slog vi av när vi satte in pizzan. Tidigare har vi helt felaktigt använt varmluft. Jag åt just den sista pizzabiten till tröstlunch efter att ha tillbringat förmiddagen i kakelvaruhus (döden) och jag mår genast bättre!
 
Igår blev det hämtepizza pga ingen orkade något annat.

Idag blir det fingermat. Kycklingfingrar, vårrullar, friterade bläckfiskringar och grönsaker till. Allting hemmagjort of course :D Serveras med typ aioli eller nåt liknande och julmust :angel::D
Vad är kycklingfingrar för något? Bra kombo med julmusten:D

Edit: Som fishfingers? Kycklingpinnar med panering, helt enkelt?
 
Idag gjorde sambon några köttfärsbiffar av ngt slag med svampkrydda, råstekt potatis med lök och sås med nyplockade trattisar. Till det rårörda lingon iom att vi inte hade någon go gele hemma. Höstigt och gott!
 
I fredags: morots- och halloumibiffar (Icas recept, tips! Himla gott), ugnsrostade rotsaker, tzatziki och sallad. Och rödvin.

I lördags det nybakta kafferågbrödet till frukost med avokado, flingsalt och chiliflakes. Sedan utflykt på Söderåsen med en termos varm nyponsoppa (PARTNERS önskemål och barndomsminne) och mer macka. Efter en lång runda där åt vi äppelpaj med vaniljsås, citronbiskvi och kaffe på cafét. På kvällen trattkantarellsoppa (den med sherry, St Agur, grädde, citron och persilja) samt smörstekta gula kantareller på smörstekt toast toppat med parmesan:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 593
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 744
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp