Tittar in i ditt kök del 27

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 106
  • Visningar Visningar 53 538
Även jag hade grillpremiär igår. Torskrygg inslaget i bakplåtspapper (gick förvånansvärt bra, och skönt att slippa aluminiumfolien), potatis, salladskål marinerad i citron och soja, lite överbliven pumpa, och en citron-och örtsås. Vit bordeaux till. :d

Igår grillade vi fläskkarré, lökar, tomater och provade någon färdig potatis/broccoli/någon ost-”bakelse” till. Och grillsåser. Gött!

Idag åt vi tortellini med arrabiata-sås. Ena sortens tortellini hade pinjenötter och ricotta tror jag. Andra hade crudo och ngt. Pinjenöts-grejerna var supergoda!
Efterrätt blev två olika gelato: jordgubb/mascarpone med pinjenötter och trippel-choklad. Gott!

Idag blev det en ny bekantskap, kyckling allt-i-ett med citron och vitlök, ihop med en ört- och citronyoghurt och lite bröd o sallad Gott och enkelt.

IMG_8214.webp

Här blev det någon slags buddha bowl, som jag egentligen inte vet definitionen av men tänker att det är en massa goda saker tillsammans? 😁

Jasminris, rostad blomkål och sötpotatis, tofu och kikärtor i massa kryddor och vitlök, gröna linser, blancherad spenat, edamame, morot, gurka, salladslök, sesamfrön, sås på bl.a. jordnötssmör, miso och soja. Säkert glömt något, men så gott! Glömde ta bild. 😆

Till lunch en matlåda med pasta och pastasås med en salig röra av korv och olika grönsaker (ett bra sätt att få i sig grönsaker när det är svårt att hålla dem färska i kylen och äta färsk sallad) och svamp, samt till det någon coleslaw röra som jag fick i senaste Smakbox, inte något jag kommer köpa, men gick att äta.

Till middag visste jag inte vad det var men visade sig efter en stund i micron vara lasagne... så till det samma röra igen och lite tomater.

Har en pizzadeg och funderar på vad godaste hemgjorda pizzan är? Vad är ett måste att ha på? Fick napoletanopizzadeg i senaste smakbox så tänkte göra någon god pizza, trots att jag just ätit pizza i dagarna två tre något sådant...

Har en pizzadeg och funderar på vad godaste hemgjorda pizzan är? Vad är ett måste att ha på? Fick napoletanopizzadeg i senaste smakbox så tänkte göra någon god pizza, trots att jag just ätit pizza i dagarna två tre något sådant...
Jag tycker det är gott med vit pizza, med typ haloumi, sparris och lite honung. Eller generellt bara massor med grönsaker, tomatsås och ost!

Jag tycker det är gott med vit pizza, med typ haloumi, sparris och lite honung. Eller generellt bara massor med grönsaker, tomatsås och ost!
Gillar inte haloumi och honung. :) Gillar pizza med creme fraiche istället för tomatsås, den verkar inte bli lika torr faktiskt. Brukar också ha mycket grönsaker på. sparris har jag nog inte testat på så det ska jag göra. eller har jag testat? Kommer inte ihåg nu... får i så fall göra igen så jag vet hur det smakar! Synd inte färska kantareller går att finna, hade varit gott... :D

Annars vet jag inte alls vad jag är sugen på!

Idag blir det pizza med tomatsås, mozzarella och pesto. Efter gräddningen lägger jag på delade körsbärstomater och ruccola. Brukar bli gott.

Till efterrätt blir det blir (köpt) vaniljglass och hemgjord rabarerkompott.

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 116
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 677
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 140
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
93 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023