Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I förrgår gjorde jag en helt underbar mangosalsa till den grillade flintasteken (som var texmex-marinerad), samt halverade färskpotatisar stekta med lök, paprika, vitlök och chili samt chipotlepasta.

Igår gjorde jag små köttbullar med chili, vitlök, citronskal och kanel i och serverade till en en enkelt couscoussallad med tomat, paprika, gurka och lök samt en helt underbart god och enkel citron"vinaigrette", och en god stark tomatsås till. Anammade det där knepet med att sjuda köttbullarna i i buljong först och sedan steka för ytans skull. De blir jättesaftiga och dessutom kan man förbereda dem när som helst. Igår var det åskväder hela eftermiddagen till exempel, så då gjorde jag klart det mesta av middagen under den tiden och stekte bullarna en liten stund med lite soya i smör.

Vegetarisk schnitzel, ugnsbakad tomat med brödsmulor, vitlök och persilja, örtolja, kokt potatis och sugar snaps.

Familjemiddagar kan vara en utmaning. Dagens dito var det definitivt.

Men vi satsade och lagade god mat för att göra det bästa av situationen, och det blev bra.

Älgköttbullar, västerbotten- och kantarellpaj, varmrökt lax, en god blandad sallad med bland annat bondbönor, lingonsylt och pepparrotsyoghurtsås. Familjemedlemmarna från världens alla hörn jublade över svensk mat, vilket var syftet.

Havtornstiramisu till dessert.

Goda svenska öl- och cidersorter till maten.

Kaffe efter alltsammans i svensk anda.

Nu pustar jag ut över datorn innan jag röjer i köket.

Jag surar över att sambon tittar på prince och jag är hemma med barn. så går det när man singlar slant och saknar barnvakt.

Alltså äter jag popcorn-middag, efter att ha stoppat i mig syndiga fiskbullar i hummersås (min mat-jag-gillar-fast-jag-aldrig-skulle-erkänna-det). Nu ska jag ta ett glas riktigt bra rioja, passar finemang till popcorn;)

Hälla öl i grillen? Direkt på grillkolet då?

Nej, så att säga i svamparna. Stora portabellosvampar som läggs upp och ner på grillgallret, och så häller man öl i det skålformade där skivorna är. Det hade god effekt både på grillningsegenskaperna och smaken. När jag vände dem hällde jag ut resten av ölet i dem på marken, bara.

Kl

Lammfärsbiffar med chililabneh i mitten, couscous, grönsallad med pinjenötter och flagad mandel, ajvar och hoummus. Biffarna blev lite stora, men vansinnigt goda. En labneh per biff. Hade lite grönpeppar i färsen också.

På restaurang med partner, svärfar och svärfars fru. Löjrom med kavring till förrätt, lammkorv till huvudrätt. Ett stort gemensamt fat med ost- och korvsorter att plocka från och öl till det. Kaffe efteråt. Helt ok kväll, måste jag säga.

Löjrom är syndigt gott!

Vad är labneh?

Vi har lånat hus i en vecka och grillat på längden och tvären, så idag hade jag ingen lust att laga mat. Maken fixade sill och potatis med gräslöksgräddfil, det var lagom avancerad matlagning idag.

Imorgon har vi en rökt sik, funderar på potatisplättar och gräddfil med dill? Nånting lite ryskt, i alla fall. Nån som har några tips? Har för mig att de har en del kalla sallader och sånt.

Libanesisk ost gjord på yoghurt. Används som chèvre och är tokigt gott. Jag gillar chilivarianten, köper den på burk i kulform liggandes i olja. Finns bland annat på mataffären vid Slussens tunnelbana, på götgatan.

Labaneh ar en Mellan Ostern's svar pa filmjolk som kan vara flytande eller fast ... nastan som en ost. Ibland ar den jatte 'filmjolkig' och ganska syrlig och ibland kan den vara mycket mild, nastan som en god ost.;) Jag har aldrig lart mig alla olika varianter ... sa jag maste smaka mig fram. Otur ocksa:d :p

Vi har nu natt British Columbia och har akt over Klippiga Bergen och en eller tva till bergskedjor. Mycket vackert ... men inte latt att hitta affarer sa det var totalt tomt i skap och lador i dag nar vi antligen hittade en liten affar i Hope.:) Dar hittade jag nagot som sag ut som en riktig Svensk falukorv. Jag var ju bara tvungen att kopa sa till middag i dag at vi falukorv spackad med apple, lok, tomat och ost med en blandning av (typ matlagnings) gradde och chili med en en matsked chili flakes over. In i ugnen i nastan en timma och till det hade vi lokala farskpotatisar. MUMS!
Korven smakade nastan som falukorv, men hade lite mer egen smak. I alla handelser sa var det jatte gott!

Vi har just atit upp den andra halften av korven. SA himla gott! Vi funderade hela middagen hur vi ska hitta mer korv nar vi kommer tillbaka till Canada igen. (Vi aker ner i USA i morgon, halsar snabbt pa sonen i Oregon over natten och sedan vidare till Californien for en veckas hundtraning) Maste bara HA 'nastan Svensk Falukorv'. :p

Mitt bortskämda liv fortsätter, så igår blev jag bjuden på lunch på en trevlig restaurang med havsutsikt. Svärfar med flera igen. Jag åt pocherad kummel med vitvinssås och färskpotatis och en stor hög sallad. Vatten till eftersom det egentligen var arbetsdag för min del och kaffe efteråt.

Om jag fortsätter att bli bjuden på dagliga restaurangbesök, gör det nog inte så mycket att semestern är slut.

På kvällen åt vi varsin kantarellsmörgås hemma med lite tomatsallad och rädisor till. Folköl till för det var för varmt för te.

Kantarellsäsongen bidrar verkligen mycket positivt till livskvaliteten!

Kålpudding idag! Med färskpotatis och iskall mellanmjölk. Det har varit kyligt och regnigt här så det kändes helt okej med en rätt som kanske inte är jätttesomrig (även om den svenska kålen förstås är jättefin nu).

Igår blev det just ingen middag på grund av andra åtaganden, och idag har vi ätit rester från familjemiddagen häromdagen: älgköttbullar, Västerbottenpaj och så en stor hög stekta vaxbönor som jag skördade idag.

Imorgon är det Eid al-Fitr!

Eid Mubarak!

Vi åt kinesiska revbensspjäll med ris och pak choi. Tog en halv evighet att laga, men det blev väldigt gott. Idag blir det rökt sik med potatissallad med wasabi och rädisor.

Kul med wasabin istället för (?) pepparrot! Lite cross-over, sådär.

Inför kvällens matorgie har min man gjort hummus och plommonchutney. Sen blir det basmatiris med bondbönor och dill, lammgryta som förhoppningsvis får ett lite persiskt stuk, ugnsrostade turkiska paprikor och stora vita bönor med en massa kryddgrönt i dressingen. Oliver och dadlar till, antar jag och något slags bröd.

Efterrätten blir mandelkakor med marinerade fikon och en klatt grädde (eller om det är turkisk yoghurt, jag har inte kollat den detaljen ännu).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka