Sv: Tittar in i ditt kök - del 6
Jag har varit i London i några dagar och sett till att äta sådant jag har längtat efter. Delvis har jag lyckats
I onsdags, när jag kom, blev det fish 'n chips.
Torsdag blev det egg and bacon muffin till frukost, tomatsoppa med massor av basilika till lunch och spaghetti och köttfärssås på kvällen.
Fredag croissanter till frukost, Wagamama till lunch, en underbart god soppa på kokosmjölk och citrongräs, med kyckling, zucchini, aubergine, nudlar och en massa andra grönsaker. På kvällen var vi på Zizzi, en italiensk restaurangkedja vid småbåtshamnen. Det enda som lockade mig var Spaghetti Bolognese... så ja, jag har ätit spaghetti och köttfärssås tre gånger på en och samma vecka
I lördags åt vi blåbärspannkakor med lönnsirap med baconmackor till frukost, sedan var vi på stranden hela dagen så det blev en påse cashewnötter på väg upp till London för det var inget ställe på stranden som tog kort och det hade varit för långt att gå. Väl där blev det alldeles för mycket vin och Prosecco samt en fantastisk persisk måltid. Till förrätt delade vi en massa smågrejer - höjdpunkterna var brödet som bakades en meter från bordet och hummus, men det fanns en massa annat gott också, en yoghurtdipp med gurka tll exempel, och en fantastiskt god tomat- paprika och chiliröra.. Till huvudrätt åt jag min favorit från just den restaurangen, som låter extremt enkelt men är extremt gott - kycklingfilé marinerad i saffran, citron och yoghurt med saffranris och berberisbär till. Dessutom sumac från burken på bordet
Igår åt jag Eggs Royale på Stansted som var förvånansvärt gott (rökt lax, pocherade ägg och hollandaisesås på rostat mörkt bröd) och sedan en liten portion skinka på risbädd när jag kom hem till mamma (de bor jättenära Säve, eller Gothenburg City Airport som det visst heter nu så jag sov över där).
Idag har jag bara ätit smörgåsar med Boxholms chiliost och hemodlade tomater. Funkar det också