Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blev det bakpotatis, en fin (och dyr...) bit fläskytterfilé samt en kall röra på creme fraiche, gräddfil, rödlök, röd kaviar och kryddor
Lite sugen på potatiskaka med smördeg, men det får sparas till någon helg ;)

Kul att du gillade den! Har man ingen harissa kan man ta lite chili, spiskummin och en gnutta vinäger eller citron
Jag ska göra ett nytt försök i kväll och nu har jag hittat harissa. Men tack för tipset - det kan behövas en annan gång eftersom de inte verkar ha harissa på närmaste lilla butiken. Förhoppningsvis har de det i de större längre bort; ska kolla nästa gång jag handlar där (är semiflyttad till landet och har inte full koll på de större butikerna än. Den här köpte jag dock i en Willys nära Sthlms-boendet).

Jag hade tänkt göra det enkelt för mig idag och äta korv och bröd. Men jag gjorde en lite trevligare variant när allt kom omkring. Chorizo, klyftpotatis (förvisso halvfabrikat, men ändå) och guacamole. Alkoholfri i vinglas till. Det enda problemet var att det tog slut för snabbt. Måste nog bli lite hallonsaltlakritsglass till efterrätt.

Jag har varit i London i några dagar och sett till att äta sådant jag har längtat efter. Delvis har jag lyckats ;)

I onsdags, när jag kom, blev det fish 'n chips.

Torsdag blev det egg and bacon muffin till frukost, tomatsoppa med massor av basilika till lunch och spaghetti och köttfärssås på kvällen.

Fredag croissanter till frukost, Wagamama till lunch, en underbart god soppa på kokosmjölk och citrongräs, med kyckling, zucchini, aubergine, nudlar och en massa andra grönsaker. På kvällen var vi på Zizzi, en italiensk restaurangkedja vid småbåtshamnen. Det enda som lockade mig var Spaghetti Bolognese... så ja, jag har ätit spaghetti och köttfärssås tre gånger på en och samma vecka ;)

I lördags åt vi blåbärspannkakor med lönnsirap med baconmackor till frukost, sedan var vi på stranden hela dagen så det blev en påse cashewnötter på väg upp till London för det var inget ställe på stranden som tog kort och det hade varit för långt att gå. Väl där blev det alldeles för mycket vin och Prosecco samt en fantastisk persisk måltid. Till förrätt delade vi en massa smågrejer - höjdpunkterna var brödet som bakades en meter från bordet och hummus, men det fanns en massa annat gott också, en yoghurtdipp med gurka tll exempel, och en fantastiskt god tomat- paprika och chiliröra.. Till huvudrätt åt jag min favorit från just den restaurangen, som låter extremt enkelt men är extremt gott - kycklingfilé marinerad i saffran, citron och yoghurt med saffranris och berberisbär till. Dessutom sumac från burken på bordet :)

Igår åt jag Eggs Royale på Stansted som var förvånansvärt gott (rökt lax, pocherade ägg och hollandaisesås på rostat mörkt bröd) och sedan en liten portion skinka på risbädd när jag kom hem till mamma (de bor jättenära Säve, eller Gothenburg City Airport som det visst heter nu så jag sov över där).

Idag har jag bara ätit smörgåsar med Boxholms chiliost och hemodlade tomater. Funkar det också :)

Anna, det låter som en underbar Londontripp!

Här är ambitionerna inte skyhöga. Jag värmed på överblivet mandelpotatismos i ugnen, och skar ner lite överbliven bratwurst tillsammans med champinjoner, lök och gröna sojabönor i stekpannan som tillbehör till moset. Surkål bredvid.

Imorgon blir det ingen middag alls, eller en smörgås eller två, och mycket tyder på att det upprepas på torsdag.

På fredag ska jag äta något gott!

Igår åt vi på en av våra kvartersindier, för att fira att sonen inlett sin akademiska bana. Jag älskar att det är så budgetvänligt och opretentiöst att gå ut och äta i min stad. Eller att det kan vara det, i alla fall.

Här har det blivit ett par pastamiddagar när jag varit ensam med barnen (matlagning sker då med en ettåring på höften, och blir således rätt enkel), en pasta med kantareller, lök och bacon, och en med bacon, champinjoner och squash.

I förrgår gjorde jag en gammal klassiker jag inte ätit sen skolbespisningen: Mandelfisk! Faktiskt riktigt gott, och kommer nog serveras fler gånger framöver. Fick tag på en trevlig bit torskrygg, och så hade jag en blandning av smör, panko, mandelmjöl, franska örter och flagad mandel ovanpå. Det blev knaprigt och lite runt och mäktigt. Till det kokt mandelpotatis och rödlök och broccoli stekt med vinäger och chili, gott med lite syrligt till fisken.

Igår gjorde jag en gryta på kyckling, fänkål, lök, citron och gröna oliver med bulgur till. Alltså en variant på en klassisk marockansk gryta, smaksatt med färsk ingefära, harissa, spiskummin, paprikapulver och kanel. Kanel och gröna oliver låter ju som en otippad kombination, men det var riktigt gott.

Har har vi varit pa tour (och sett allt Fran grizzlies till spackhuggare
Och 'humpback whales'. Jag recommender verkligen alla att Satta Vancouver Island pa sin "bucket list". Har tar aventyren Aldrig slut) I flera dagar och atit ute. Det har, av naturliga skal, blivit mycket 'seafood'.
Just nu ar 'pink salmon' den lax som ar mest frekvent I floderna har sa den som anvands mest och jag ar lojligt fortjust I dess milda smak. Det har Alltsa atits lax bade hogt och lagt. Det lustigaste ar att det ar Sa fortvivlat svart att fa tag pa vild lax har uppe pa norra on, om man inte bestaller det pa restaurant. Vi bor just nu I en fiskeby:cautious:

Agaren till campingen vi star pa kom over med den godaste paj jag nagonsin atit (som ursakt for att hon lat sin terrier komma morrandes och skallande pa min rottis) jag ska be att fa recept I morgon ...

Vitkålssallad, riven morot, isbergssallat, gurka, tomat, paprika, majs, ris, en bit pizza, en vårrulle. Tyckte jag hade mycket mat på tallriken men kom inte upp i minimiprisets vikt den här gången heller. ;)

i gar var vi pa en Finsk o, Sointula, dar de till mycket stor del lever kvar i det gamla, till och med spraket. Allt pa on cirkulerar runt det Finska spraket och kulturen och jag hade spetsat in mig pa en Finsk inspirerad lunch men det fanns inte. suck. i stallet blev det en vietnamesisk soppa (!) med en god skink smorgas till. Gott, men inte riktigt vad jag hade stallt in mig pa.

Det ar typiskt att nu nar vi tanker lamna byn har jag hittat var nagonstans man far tag pa lax som fiskats lokalt. i gar blev det en hel chum salmon som ju var jattestor trots att jag tog den minsta de hade. Det som ar kvar racker lange, lange och en stor bit gravas just nu for att bli halstrad senare.:p

Jag hittade ocksa den mest fantastiska curry paste, eller nastan mer sas. i dag ska jag ner pa byn och kopa de burkar de har innan vi aker vidare.:p

Har gjort det ett par gånger innan, men ååååh så gott det är. Idag blev det strimlad biff ( ryggbiff) med bambuskott och purjolök med jasminris till. Smakar precis som kinaresturangernas ( om inte ett snäpp bättre till och med :) ) Tar mig friheten att lägga in receptet :-)

500 g strimlad biff
1 burk bambuskott
1 burk championer
1 liten purjolök
3-4 msk Mrs chengs Woksås (finns på Ica maxi)
1/2 chilipeppar (röd)
1 köttbuljongtärning
1 msk maizena-redning
4 dl vatten
salt,peppar
ev lite sweet souer sås med chili.

Strimla biffen i så små bitar du vill (desto mindre,desto bättre).
Hacka bambuskott i strimlor,championer i mindre bitar och purjolök i bitar.
Hacka även chilipeppran smått.

Hetta upp en teflon/wook-panna i någon matsked olja (frityrolja är bäst,men man kan även använda matolja eller rapsolja).
Stek snabbt under omrörning köttet i het panna,kryddat med salt och peppar tills det får lite färg. Stek gärna i omgångar då köttet lätt vätskar sig och blir kokt annars.Jag använder högsta temperatur på stekpannan och delar köttet i tre omgångar. Lägg sedan köttet åt sidan tills resterande grönsaker är klara.

Stek sedan purjolök,championer,bambuskott och chilin på samma sätt. Man kan med fördel blanda dessa i panan så smakerna får gotta till sig under stekningen.

Blanda ihop kött och grönsaker i pannan igen och tillsätt vatten,woksåsen,en buljongtärning och den eventuella sweet souer-såsen. Låt allt koka upp och red av med lite maizenaredning.Tänk bara på att det ska vara lite "simmig" sås och inte en gryta. Provsmaka och tillsätt mer salt/peppar om det behövs.

:d

Det lät gott. Betydligt bättre än den halvt ospännande smörgås på "rustikt lantbröd med cream cheese, skinka, ost och grönsaker (salladsblad och en liten paprikabit)" som jag fick att förtära tillsammans med bubbelvatten från sj:s bistro.
Jag funderar om jag ska toppa det hela med ett besök hos "gyllene måsen" när jag slutar min resa ;)

Mums! Har i afton festat på en bönsallad med potatis, kokt ägg och purjo samt senapsdressing. Vilket skulle ha varit dagens lunch, om jag inte hade varit ett sådant pucko att jag - för vilken gång i ordningen vet jag inte - gjort i ordning lådan, ställt fram den i köket och sedan åkt till jobbet utan att ta med matlådan. *senilvarning* :banghead:

Ren misär idag. Frysta grönsaker "perfekta till pasta" med lammburgare till lunch, två smörgåsar till kaffet nu på kvällen.

Dagdrömmer oavbrutet om all underbar mat jag ska orka och hinna laga under helgen. Synd att en helg bara består av tre middagar och två luncher, då jag har matidéer som skulle räcka för en månads frossande.

Igår åt jag en mycket mättande Cobbsallad på Le pain Francais. Helt okej men lite väl salt. Roqueforten var exceptionell. Gårdagens lunch blev spaghetti med pesto, hackade soltorkade tomater samt strimlad salami. Förvånansvärt gott.

I onsdags fick jag kålpudding. Gud, vad gott det är - jag är så glad att jag lärde mig äta det. Kokt mjölig potatis och lingon till (jag är inte så förtjust i mjölig potatis men det passar rätt bra här). Campbells tomatsoppa till lunch.

I tisdags var jag såååå sugen på varma mackor, så jag gick och handlade mozzarella, bröd, salami, lök, tomater... och så kommer jag hem och så har smörgåsjärnet gått sönder! Då hade jag ju redan gjort i ordning mackorna så det blev två vanliga dubbelmackor istället :mad: Fast det var ju också gott.

Måndags... kommer verkligen inte ihåg om jag åt något mer än de där mackorna, jag tror inte det.

Senast ändrad:

Jag var hemma själv med barnen igår medan mannen var i stallet, så det blev ugnspannkaka, en variant med nyponmjöl i smeten och timjanstekta äpplen och lök i, lingonsylt och vatten till. Det smakade helt ok, men jag tycker konsistensen blev fel - jag tycker ugnspannkaka ska vara fast, och på sina ställen frasig och bubblig. Det här blev som en tjock platta, utan bubblor och fras, och när man skar i den var den liksom lite mjuk och geggig, som äggröra.

Vad gör jag för fel?

Smeten var på 6 dl mjölk, 3 dl mjöl och 4 ägg, och så gräddade jag den i en långpanna i 225 grader.

Jag fick ta min son i hand på att jag aldrig mer skulle göra ugnspannkaka en gång, så usel blev den. :p

Nu ska jag laga lunch. Det blir en liten röra på det sista av mina egna rosenbönor, nu mycket fiberrika och hälsosamma, lök och kantareller med knaperstekt bacon ovanpå. En liten tomatsallad och så drygar jag nog ut det hela med lite broccoli och vitt bröd.

Vatten till, kaffe efteråt.

Kantarellerna är alltså för att fira att det är fredag och slut på veckans matmisär.

Jag sitter och stjäl wifi på ett café då mitt mobila bredband inte vill vara med hemma hos mig, och ska beställa något att äta strax. De har både goda smörgåsar och sallader som varm mat, särskilt vegetarisk, så vi får väl se. Men en sak är säker och det är att det blir kaffe efter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka