Bukefalos 28 år!

Tjäna extra pengar

Wille

Trådstartare
Vad kan man tjäna extra pengar på men som inte kan räknas som företag?

Tänkte sälja av en del prylar jag har, men sen då?
 
Vad kan man tjäna extra pengar på men som inte kan räknas som företag?

Tänkte sälja av en del prylar jag har, men sen då?

Hyra ut privatbostad, sälja handarbete, sälja överskott av plantor, plocka bär och svamp och sälja. Sälja fisk- och kött från jakt och fiske. Vara ideell ledare i förening och få arvode, fritidspolitiker.

Vissa saker räknas som hobbyverksamhet, vissa saker omfattas av ganska mycket lagstiftning.
 
Ta ett extrajobb? Kassan på Ica kanske behöver hjälp på helgerna?
Jag vet inte var jag ska hitta det extrajobbet. Och det finns inte en chans i världen att jag skulle klara av att sitta i kassan på Ica. Butiken säljer nämligen kött och jag klarar inte av att se det. Risk att jag svimmar då.
 
Vården och omsorgen skriker efter personal och tar gärna in vikarier på många ställen. Alltså som extrajobb. Men ofta rätt tungt och skitigt.
Ja, platsbanken är full med vårdjobb, men jag klarar inte av det. Tänk om jag måste lägga om sår, följa med till vc eller något annat som är omöjligt för mig.
Ja, tidningsbärare är inte alls ett dåligt betalt jobb! En kompis jobbar som det, men då får man såklart arbeta på natten.
Jag klarar nog inte nattarbete. Har ju liksom ångest bara av att vara vaken för länge på kvällen.
 
Vad kan man tjäna extra pengar på men som inte kan räknas som företag?

Tänkte sälja av en del prylar jag har, men sen då?

Konst/hantverk? Om du ändå har tid över?
Du kommer behöva skatta överskottet även i hobbyverksamhet men du kan dra av för utgifter. Dock vet jag inte hur det påverkar a-kassa tex om du går på det, generellt lär du ju behöva anmäla om du har extra inkomster
 
Konst/hantverk? Om du ändå har tid över?
Du kommer behöva skatta överskottet även i hobbyverksamhet men du kan dra av för utgifter. Dock vet jag inte hur det påverkar a-kassa tex om du går på det, generellt lär du ju behöva anmäla om du har extra inkomster
Jag har en del gammalt hantverk som jag kan sälja. Höll ju på mycket med sånt förr. Men nu har jag ingen inspiration. Kan kanske producera något ändå, men har då inget intresse av skapandet. Lönsamheten är också skitdålig för hantverk.

Och ja, jag går på a-kassa.
 
Jag har en del gammalt hantverk som jag kan sälja. Höll ju på mycket med sånt förr. Men nu har jag ingen inspiration. Kan kanske producera något ändå, men har då inget intresse av skapandet. Lönsamheten är också skitdålig för hantverk.

Och ja, jag går på a-kassa.

Det är nog svårt att skapa utan inspiration/driv.
Lönsamheten beror ju på vad du tar i pris kontra tiden du lagt ner. Det går absolut att få lönsamhet i konst/hantverk
 
Det är nog svårt att skapa utan inspiration/driv. Men alla är ju olika. Jag skulle inte kunna ta rena beställningsjobb för pengar även om det vore lukrativt. Kör liksom fast
Tror man behöver ha lust att hålla på eftersom det ger så extremt dåligt med pengar.
 
Tror man behöver ha lust att hålla på eftersom det ger så extremt dåligt med pengar.

Ja jag ändrade lite i mitt inlägg.
Jag tror inte att det går att endast ha pengar som drivkraft om man ska hålla på med konst/hantverk. Men visst går det att få lönsamhet i en konstnärlig verksamhet. Jag levde uteslutande på min konst ett tag. Nu kombinerar jag det med ett halvtidsjobb som anställd
 
Ja jag ändrade lite i mitt inlägg.
Jag tror inte att det går att endast ha pengar som drivkraft om man ska hålla på med konst/hantverk. Men visst går det att få lönsamhet i en konstnärlig verksamhet. Jag levde uteslutande på min konst ett tag. Nu kombinerar jag det med ett halvtidsjobb som anställd
Tyvärr tror jag inte alls att det går att få lönsamhet på den typen av hantverk som jag ägnat mig åt.
 
Inom ditt område, växter mm, så finns det nog en del att göra på hobby-basis. T.ex åka runt och trädbeskära, rita förslag på trädgårdar åt andra, ge råd om odling. Tänk som om du vore trädgårdsmästare eller trädgårdsarkitekt :idea: - dom tar ju betalt för sina tjänster.
 
Inom ditt område, växter mm, så finns det nog en del att göra på hobby-basis. T.ex åka runt och trädbeskära, rita förslag på trädgårdar åt andra, ge råd om odling. Tänk som om du vore trädgårdsmästare eller trädgårdsarkitekt :idea: - dom tar ju betalt för sina tjänster.
Det kan nog lätt falla inom "eget företag".

Och jag har ingen utbildning alls på trädgårdsdesign och är inte heller så kunnig att jag kan ge råd och ta betalt för det. Och jag har ingen bra utrustning för trädbeskärning. Skulle behöva köpa in bra sågar och stångsekatörer. Och en bra stege.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 965
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi hej! jag är en tjej på 15 år som vill tjäna pengar men vet inte riktigt hur? har ni några tips? :D
Svar
18
· Visningar
1 025
Senast: Lilla
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 612
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
1 074
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp