Bukefalos 28 år!

Tjäna extra pengar

Och jag tänker att hyra ut via airbnb är att likställa med att handla med fonder och aktier. Sånt frågar af aldrig om.
Nja, det undrar jag ju? Att hyra ut via airbnb är väl ändå mer likställt med arbete? Jag tror att kapitalinkomst har att göra med ränteinkomster och vinst vid försäljning av värdepapper. Vad är det som gör att du tänker att uthyrning via airbnb är kapitalinkomst och inte arbetsinkomst?
 
Nja, det undrar jag ju? Att hyra ut via airbnb är väl ändå mer likställt med arbete? Jag tror att kapitalinkomst har att göra med ränteinkomster och vinst vid försäljning av värdepapper. Vad är det som gör att du tänker att uthyrning via airbnb är kapitalinkomst och inte arbetsinkomst?
För att det är en inkomst som man kan ha p.g.a. att man äger något. Om man skulle förmoda att jag hade haft en hyresgäst i del av huset så inte tror jag att a-kassan kommer kräva att jag kastar ut denna hyresgäst för att få a-kassa.
 
Nja, det undrar jag ju? Att hyra ut via airbnb är väl ändå mer likställt med arbete? Jag tror att kapitalinkomst har att göra med ränteinkomster och vinst vid försäljning av värdepapper. Vad är det som gör att du tänker att uthyrning via airbnb är kapitalinkomst och inte arbetsinkomst?

Jag tror obs tror att rbnb klassas som uthyrningsverksamhet. Det borde vara skillnad mot att ha en inneboende.
 
Vill förtydliga att min sjukdom inte omfattas av LSS trots varaktighet. Detta beror ju helt på om man kan anses ingå i ngn av persongrupperna. Jag borde lagt till det men det var så självklart för mig att jag hoppade över det steget när jag skrev.
Men får en avslag är det ju möjligt att ansöka om insatser via SOL och vissa kan ju ha insatser via både LSS och SOL.
Dock är ju LSS en rättighetslag med målet goda levnadsvillkor (inte bara skäliga).
Det var främst att det lät som att funktionsnedsättning/diagnos ger rätt till LSS som jag reagerade på. Det är en så vanlig missuppfattning. När det egentligen är ett begränsat urval av funktionsnedsättningar och ett begränsat urval av behov som kvalificerar. Och just för att vilken levnadsnivå man får hjälp till skiljer mot SOL så är det en betydelsefull skillnad var en kvalar in.
Dock OT i detta sammanhang. :)
 
Det var främst att det lät som att funktionsnedsättning/diagnos ger rätt till LSS som jag reagerade på. Det är en så vanlig missuppfattning. När det egentligen är ett begränsat urval av funktionsnedsättningar och ett begränsat urval av behov som kvalificerar. Och just för att vilken levnadsnivå man får hjälp till skiljer mot SOL så är det en betydelsefull skillnad var en kvalar in.
Dock OT i detta sammanhang. :)

Nej så menade jag inte. Jag har koll på persongrupperna :) Men jag insåg att jag uttryckte mig otydligt
 
För att det är en inkomst som man kan ha p.g.a. att man äger något. Om man skulle förmoda att jag hade haft en hyresgäst i del av huset så inte tror jag att a-kassan kommer kräva att jag kastar ut denna hyresgäst för att få a-kassa.
Möjligt att du har rätt, men kolla med skatteverket. När du hyr ut som airbnb tänker jag mer att det är som en hotellverksamhet? Du måste ju bädda, tvätta och fixa efter de som hyr.
 
De ska ju göra en egen arbetsförmågeutredning, där ser de om ts har ngåt som sätter ned arbetsförmågan.

Ja det fattar jag. Men jag antar att AF ändå begär in ngt slags underlag? Exempelvis läkarintyg?

AF kan göra en egen utredning, där man utgår från läkarintyg och tex arbetsträning för att bedöma hur arbetsförmågan egentligen är. Det intressanta är att AF kan bedöma en att ha nedsatt arbetsförmåga medan man enligt FKs bedömning borde kunna jobba heltid. Resultatet av att olika myndigheter har olika riktlinjer för bedömning...

Men min erfarenhet från hur vänner med komplex problematik har blivit bemötta är att AF ofta har en rätt pragmatisk och nykter syn på hur det funkar "i verkligheten".
 
Jag tror de gör skillnad på vilken typ av inkomst man får. Men helt bombsäker är jag inte.

Och jag tänker att hyra ut via airbnb är att likställa med att handla med fonder och aktier. Sånt frågar af aldrig om.
Nä hyra ut är näringsverksamhet
 
Istället för att hyra ut via air b'n'b, har du inte möjlighet att göra i ordning lite mer och ha en inneboende? Kanske hyra ut ett par kvm av tomt till parkering eller annat? Har dock inte riktigt koll på försäkringsfrågor (har för mig att det kan behövas extra om man har andras bilar ståendes i garage), så det kanske inte är någon ekonomi i sånt.
 
Istället för att hyra ut via air b'n'b, har du inte möjlighet att göra i ordning lite mer och ha en inneboende? Kanske hyra ut ett par kvm av tomt till parkering eller annat? Har dock inte riktigt koll på försäkringsfrågor (har för mig att det kan behövas extra om man har andras bilar ståendes i garage), så det kanske inte är någon ekonomi i sånt.
Jag har tänkt tanken och har haft annons ute. Nu är det en kille som har hört av sig men har inte svarat honom än. Tog ju bort annonsen här om dagen men han hade tydligen sparat den. Vet inte riktigt hur jag ska göra här. Jag tänker att det kan bli lite trångt i både kök och badrum med en inneboende. Har ju själv så jäkla mycket prylar överallt.

Något garage har jag inte. Man får ställa bilen på tomten där det finns plats.
 
Jag tror de gör skillnad på vilken typ av inkomst man får. Men helt bombsäker är jag inte.

Och jag tänker att hyra ut via airbnb är att likställa med att handla med fonder och aktier. Sånt frågar af aldrig om.
Jag tror inte hotellverksamhet räknas som inkomst av kapital. Du tillhandahåller ju en tjänst som någon betalar för, det är inte samma som att få avkastning av en aktie.
Istället för att hyra ut via air b'n'b, har du inte möjlighet att göra i ordning lite mer och ha en inneboende? Kanske hyra ut ett par kvm av tomt till parkering eller annat? Har dock inte riktigt koll på försäkringsfrågor (har för mig att det kan behövas extra om man har andras bilar ståendes i garage), så det kanske inte är någon ekonomi i sånt.
Man fick ju inte använda köket, och jag tror det kan vara svårt att hitta en redlig person med ordnad ekonomi som vill bli inneboende på landet utan matlagningsmöjlighet. Läget och priset fick nog vara något extra i så fall.
 
Jag tror inte hotellverksamhet räknas som inkomst av kapital. Du tillhandahåller ju en tjänst som någon betalar för, det är inte samma som att få avkastning av en aktie.

Man fick ju inte använda köket, och jag tror det kan vara svårt att hitta en redlig person med ordnad ekonomi som vill bli inneboende på landet utan matlagningsmöjlighet. Läget och priset fick nog vara något extra i så fall.
En inneboende skulle givetvis få använda köket.
 
Jag tror inte hotellverksamhet räknas som inkomst av kapital. Du tillhandahåller ju en tjänst som någon betalar för, det är inte samma som att få avkastning av en aktie.

Man fick ju inte använda köket, och jag tror det kan vara svårt att hitta en redlig person med ordnad ekonomi som vill bli inneboende på landet utan matlagningsmöjlighet. Läget och priset fick nog vara något extra i så fall.

En inneboende skulle givetvis få använda köket.
Jag läste det som att det bara gällde om det var via air bnb :) Har i och för sig varit med om studenter som inte fått använda tvättstuga eller dusch när de hyrde lägenheter... Hyresvärdarna tyckte de kunde "tvätta hemma hos föräldrarna" eller "duscha på gymmet". Sorry för OT!
 
Istället för att hyra ut via air b'n'b, har du inte möjlighet att göra i ordning lite mer och ha en inneboende? Kanske hyra ut ett par kvm av tomt till parkering eller annat? Har dock inte riktigt koll på försäkringsfrågor (har för mig att det kan behövas extra om man har andras bilar ståendes i garage), så det kanske inte är någon ekonomi i sånt.
Parkering är ingen dum idé. Det kan gå att tjäna en slant på att upplåta plats för båtsläp eller husvagn, till exempel.
 
Parkering är ingen dum idé. Det kan gå att tjäna en slant på att upplåta plats för båtsläp eller husvagn, till exempel.
Tror det är mer sannolikt att det funkar nära större stad? Här ute känns det som om alla har egen yta att ställa saker på.
 
Jag läste det som att det bara gällde om det var via air bnb :) Har i och för sig varit med om studenter som inte fått använda tvättstuga eller dusch när de hyrde lägenheter... Hyresvärdarna tyckte de kunde "tvätta hemma hos föräldrarna" eller "duscha på gymmet". Sorry för OT!
Jo, till bostadslösa studenter i nöd kan man ställa nästan vilka krav som helst, verkar det, men då tänker jag att bostaden man hyr ut behöver ligga nära ett universitet med bostadsbrist. Centrala Uppsala i augusti, t ex, då skulle jag tro att det i princip går att hyra ut en fönsterlös skrubb. Men då är det läget det kommer an på, och känns inte riktigt relevant i det här fallet.
 
Tror det är mer sannolikt att det funkar nära större stad? Här ute känns det som om alla har egen yta att ställa saker på.
Jag hade nog kunnat åkt uppemot timmen för en bra ställplats för båtsläp/husvagn.
Jo, till bostadslösa studenter i nöd kan man ställa nästan vilka krav som helst, verkar det, men då tänker jag att bostaden man hyr ut behöver ligga nära ett universitet med bostadsbrist. Centrala Uppsala i augusti, t ex, då skulle jag tro att det i princip går att hyra ut en fönsterlös skrubb. Men då är det läget det kommer an på, och känns inte riktigt relevant i det här fallet.
Det var mer en kommentar som spann vidare på missförståndet om en inneboende skulle ha möjlighet att använda köket eller ej. Förespråkar verkligen inte att TS skulle göra något sådant (eller folk överlag som verkar tro att studenter inte är människor).
 
Tror det är mer sannolikt att det funkar nära större stad? Här ute känns det som om alla har egen yta att ställa saker på.
Jag tror inte att man ska ta det för givet. Den som bor i en stad men gillar att campa på ett visst ställe en bit bort under semestern kanske tycker att det är skönt att vinterställa husvagnen nära sommarvistet, inte minst för att den sortens parkering nästan är omöjlig att hitta i stan. Kan man dessutom köpa till tjänsten att nån håller ett öga på den och skottar runt så att det ventilerar under den så är det inte så dumt.
 
Tror det är mer sannolikt att det funkar nära större stad? Här ute känns det som om alla har egen yta att ställa saker på.
Det tror jag faktiskt inte. Många som har husvagn bor i lägenhet och skulle gärna ställa upp den någonstans där det är billigare än runt städerna. För dem som bara använder den på sommarhalvåret skulle det vara värt en hel del att ha den där det rör sig folk hela tiden. Med reservation för att jag inte har någon aning om vad det kostar på till exempel inhägnat område.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 988
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi hej! jag är en tjej på 15 år som vill tjäna pengar men vet inte riktigt hur? har ni några tips? :D
Svar
18
· Visningar
1 035
Senast: Lilla
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 833
Senast: Halcyon
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag undrar om jag kan ha fått GAD. Oroar mig ständigt för min ekonomi och hur jag ska kunna få ett okej liv som pensionär. Tanken på hur...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
17 347
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp