Tjänstetäcke

Sv: Tjänstetäcke

AHA! :idea: Tack för bilden, har inte sett såna förut. Hunden bär ett tEcken som visar att den arbetar, inte ett tÄcke. Nu vet jag.
 
Sv: Tjänstetäcke

Det är nog jag som förvirrat det hela genom att faktiskt skriva fel i rubriken tom, ska så klart vara tjänstetecken! Blandar alltid ihop det:o
 
Sv: Tjänstetäcke

De har en anna typ av tjänstetecken på sig. Oftast står det signalhund eller liknande på dem. De jag har sett lalla runt på stan är definitivt inga arbetande servicehundar.
 
Sv: Tjänstetäcke

Nej då, nu fattade jag :D det skrevs ju både tecken och täcken så då tänkte jag att det måste ju vara täcke och de andra skrev fel... :angel: :rofl:

Men nu förstår jag att det ska vara tecken! :D
 
Sv: Tjänstetäcke

Svenska Brukshundklubben har dispens från Statens Naturvårdsverk betr tävling och träning av sök-, spår-, skydds- och rapporthundar under tid då hundförbud råden (1 mars- 20 augusti) Se jaktstadgan § 12 mom 1-2 samt dispens Dnr 386-2874-87 N) Statens Naturvårdsverk.
För TRÄNING gäller följande:
BESTÄMMELSER FÖR TÄVLING OCH TRÄNING MED HUND, se U-pärmen 6.1, skall ovillkårligen efterlevas!
Bestämmelserna innebär i korthet:
1 Träning skall ledas av behörig träningsledare, auktoriserad lärare eller instruktör. Träningsledarkort, eller certifikat för lärare eller instruktör, med denna bilaga samt legitimation skall medföras och uppvisas på anfordran.
2 Träningsledare, instruktör och lärare skall vara väl insatt i jaktstadgans bestämmelser ohc Naturvårdsverkets dispens och ansvara för att dessa bestämmelser följs.
3 Träningen skall vara en organiserad aktivitet inom klubbens verksamhet. Enskild träning, dressyr eller motion av hund omfattas ej av dispensen.
4 Markägare och jakträttsinnehavare skall ha lämnat sitt tillstånd innan verksamheten får påbörjas.
5 Reglementsenligt TJÄNSTETECKEN skall bäras av hund i sök-, rapport- och avsökandemomenten samt vid uppletande av föremål
6 Största möjliga hänsyn till faunan skall tas. Detta innebär bl a att platsen skall väljas med hänsyn till vilttäthet och övrigt rörligt friluftsliv

Drar upp den här tråden igen då jag har en fråga. Det fetmarkerade innebär ju att träningen måste vara med brukshundklubben och/eller med instruktör eller liknande. Eller? Om jag som ensam privatperson går ut i skogen och kör uppletande så kan inte jag sätta på hunden ett tjänstetecken? Eller kan och kan, jag har inte rätt till den dispensen som tecknet egentligen innebär.
Eller har jag missuppfattat det hela? :confused:
 
Sv: Tjänstetäcke

Du akn absolut sätta på hunden tecknet, många har ju det som en signal tillhunden också att den ska arbeta. Däremot är du inte per automatik undantagen från reglerna om koppeltvång osv, bara för att hunden har tjänstetecken.

Dock tycker jag det brukar gå bättre med tecknet än utan, för då ser folk tydligt att hunden arbetar, förutsatt att den inte bara jönsar runt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 933
Senast: Migo
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 082
Hundträning Finns det någon sådan här? Jag hade velat prova något nytt med nästa hund och tänker att detta kanske kan vara något för mig. Är det...
Svar
17
· Visningar
1 142
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp