Tjänstetäcke

simba_112

Trådstartare
När får hunden bära tjänstetäcke? Får vilken hund som helst göra det eller måste det vara en tjänstehund??
 
Sv: Tjänstetäcke

Det får vilken hund som helst bära. Jag använder tjänstetäcke när min hund arbetar lös i skogen som en signal att hunden faktiskt inte är bortsprungen utan utför ett arbete.
 
Sv: Tjänstetäcke

Vem som helst får köpa och använda tjänstetecken, men det ska egentligen bara användas när hunden är i arbete, såsom vid sök och rapport. Jag ogillar starkt när folk går med tjänstetecken på hundarna på stan till exempel.
 
Sv: Tjänstetäcke

Jag ogillar starkt när folk går med tjänstetecken på hundarna på stan till exempel.
Va! Finns det sånna? Jag håller helt med att jag inte tycker att de ska användas annat än till just arbetande lösa hundar, annars tappar de ju sin funktion.
 
Sv: Tjänstetäcke

Och detta är ni då helt säkra på?
Fick nämligen ett GB inlägg på min hemsida där det bla står så här;
"Men jag kan inte läsa någonstans att din hund är en tjänstehund,alltså får den INTE bära tjänstetecken!Något att tänka på kanske,men det är lätt hänt när man inte är så van.."

Rår inte för det men jag hakade verkligen upp mig på den sista meningen, kändes så överlägset...
 
Sv: Tjänstetäcke

Japp, det finns. Har sett ett par stycken som knatat runt med tjänstetecken på hunden på rastningsrundor i stan. Helt meningslöst och jag förstår inte hur de tänker.
 
Sv: Tjänstetäcke

Plocka bort inlägget och maila personen och upplys denna om att man kanske bör ta reda på vad som gäller innan man försöker läxa upp människor ;)

Det är helt OK för vem som helst att använda tjänstetecken, men som Jadzia och Haukur säger så anser jag att det ska användas på arbetande hund ( rapport/sök )
 
Sv: Tjänstetäcke

Ge personen en länk till SBK:s sida där det står att alla hundar som arbetar lösa i SBK:s regi måste ha tjänstetecken på sig. Det gäller oavsett om de är tjänstehundar eller inte. Personen som skrivit i din gästbok har nog inte riktigt förstått skillnaden mellan tjänstehund och tjänstetecken. En tjänstehund har inte tjänstetecken på sig i sitt arbete. Det har alltså ingenting med den typen av tjänst att göra.
 
Sv: Tjänstetäcke

Nej, det betyder inte att hunden är en tjänstehund, utan mer att hunden ÄR I TJÄNST..alltså jobbar som de andra skrivit.

Om hunden har tecknen på promenad tappar de sin funktion och sånna människor borde strypas ;)
 
Sv: Tjänstetäcke

:bow::bow::bow:
Tack för svaren!
Var det jag fått lära mig, men blev osäker när denna människa, vem det nu är, kom och var så säker på sin sak.
 
Sv: Tjänstetäcke

"Men jag kan inte läsa någonstans att din hund är en tjänstehund,alltså får den INTE bära tjänstetecken!Något att tänka på kanske,men det är lätt hänt när man inte är så van.."

:rofl::rofl::D

Det varkar ju vara h*n som inte är så van.
Jag har själv haft tjänstetecken på min lilla kines när vi varit i skogen och kört sök och han är defenitivt ingen tjänstehund :p
 
Sv: Tjänstetäcke

*KL*

Tycker mig minnas då jag läste till instruktör för typ hundra år sen (-90) att tjänstetecken SKALL bäras när man jobbar lös med hunden i skogen. Typ sök och rapport. Detta eftersom vi har koppeltvång i vårt land under sommarhalvåret och därför inte får ha hunden lös i vanliga fall.
Så det är egentligen en dispens för SBK´are att kunna få ha hunden lös under jobb även om det är koppeltvång.

Letade fram mitt certifikat för ådagalagd kompetens såsom INTSTRUKTÖR i hundtjänst Lät flott va?

På baksidan står det (men om det samma gäller i dag vet jag ju inte)

Svenska Brukshundklubben har dispens från Statens Naturvårdsverk betr tävling och träning av sök-, spår-, skydds- och rapporthundar under tid då hundförbud råden (1 mars- 20 augusti) Se jaktstadgan § 12 mom 1-2 samt dispens Dnr 386-2874-87 N) Statens Naturvårdsverk.
För TRÄNING gäller följande:
BESTÄMMELSER FÖR TÄVLING OCH TRÄNING MED HUND, se U-pärmen 6.1, skall ovillkårligen efterlevas!
Bestämmelserna innebär i korthet:
1 Träning skall ledas av behörig träningsledare, auktoriserad lärare eller instruktör. Träningsledarkort, eller certifikat för lärare eller instruktör, med denna bilaga samt legitimation skall medföras och uppvisas på anfordran.
2 Tränngsledare, instruktör och lärare skall vara väl insatt i jaktstadgans bestämmelser ohc Naturvårdsverkets dispens och ansvara för att dessa bestämmelser följs.
3 Träningen skall vara en organiserad aktivitet inom klubbens verksamhet. Enskild träning, dressyr eller motion av hund omfattas ej av dispensen.
4 Markägare och jakträttsinnehavare skall ha lämnat sitt tillstånd innan verksamheten får påbörjas.
5 Reglementsenligt TJÄNSTETECKEN skall bäras av hund i sök-, rapport- och avsökandemomenten samt vid uppletande av föremål
6 Största möjliga hänsyn till faunan skall tas. Detta innebär bl a att platsen skall väljas med hänsyn till vilttäthet och övrigt rörligt friluftsliv
 
Sv: Tjänstetäcke

Där var det ja. Samma gäller idag. För att dispensen för träning av lös hund ska gälla måste det sitta ett tjänstetecken på hunden.
 
Sv: Tjänstetäcke

KL

Jag som inte är så insatt, men ändå inresserad undrar om det är täcken eller tecken ni pratar om? Och hur de i så fall ser ut? Och om det är ett tecken, var/hur fäster man det? Tror inte jag har sett något av det på någon hund någon gång, därav frågan.
 
Sv: Tjänstetäcke

Jag blev också förvirrad men det måste väl ändå vara täcken som menas?
 
Sv: Tjänstetäcke

Det heter tjänstetecken och ser ut så här (lite variation på färger förekommer):

tjnsteteckensidan-full.jpg

(lånad bild)
 
Sv: Tjänstetäcke

Men ett täcke är det ju inte ?

Det är ju ett tjänstetecken som förklarar hund i arbete ( dvs SBK i detta fall )..

Eller missförstår jag dig nu?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 143
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 933
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
Svar
19
· Visningar
529
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp