Bukefalos 28 år!

Tjejriden häst inom dressyren?

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Vad menas med det egentligen?? Jag syftar på dressyren, och jag antar att det har att göra med tex bredare/smalare bäcken eller liknande.

Men min fråga är främst, om jag skulle köpa en dressyrhäst som är tränad av en kille, blir det svårare för mig som tjej att rida den då? Och isåfall, på vilket sätt?

MVH
 
Sv: Tjejriden häst inom dressyren?

Aldrig hört det uttrycket innan..O_o

Så jag vill med veta vad som kan menas med detta..:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Tjejriden häst inom dressyren?

Jag skulle gissa på att de syftar på att tjejer rider mer tekniskt och killar på styrka, vilket egentligen är helt befängt. Men min uppfattning är att man ofta menar på att "killridna" hästar är hårdare ridna och kräver mer av ryttaren och vice versa, detta är givetvis BS av allra högsta grad. Hur man rider har inget med könet på ryttaren att göra, snarare graden av kompetens och känsla för hästen.

En gammal myt som håller i sig än, ungefär som de som skriver i annonser att det är "en tjejhäst" de säljer, antagligen är det en väldigt känslig individ,
(visserligen skulle jag klassa min förra häst som just en "tjejhäst", men han var å andra sidan väldigt lyhörd och känslig på ryttaren, såldes till ett par och det går bra med båda som ryttare vad jag vet).

Bara min teori det här, kan ju vara så att jag är ute och cyklar, men jag har fattat det som så här i alla år jag hållt på med hästar.
 
Sv: Tjejriden häst inom dressyren?

Tjejhäst både tolkar och använder jag för en häst som får viljan igenom genom att överdriva sin känslighet. Positivt/negativt beror på vilket problem man vill jobba med. Men en välriden häst är aldrig varken tjej/killhäst för mig.
 
Sv: Tjejriden häst inom dressyren?

KL

Jag tolkar begreppet tjejhäst som en lite nättare häst som är enklare att rida ihop. En killhäst, är en riktigt stor och ganska kraftig häst som kräver lite mer benmuskler att rida ihop.
Inser nu hur korkat det är med sådana generaliseringar. :) Det finns ju alla typer bland män och kvinnor. :p
 
Sv: Tjejriden häst inom dressyren?

Jag provred en "killriden" häst en gång. Nuvarande ägaren var dock en späd liten tjej som utan problem red honom. Däremot var han väldigt bufflig, stark och ouppfostrad. Kanske en häst som är "van" vid mer hårda tag, eller? Fattar inte riktigt heller :down:

Begreppet "tanthäst" förstår jag lite bättre. Stadig och sansad häst som håller sig på mattan :D
 
Sv: Tjejriden häst inom dressyren?

Tjejriden: häst som går för lätta hjälper
Killriden: häst som kräver med tryck och styrka (är väl ingen som skulle använda i annons)

Tjejhäst: liten nätt häst
Killhäst: viktbärande som kräver mer styrka
Tanthäst: lobotomerad häst som är svinsnäll :p
 
Sv: Tjejriden häst inom dressyren?

Killar är ju i naturen starkare än tjejer och använder nog per automatik starkare hjälper just därför.. Tycker jag är rätt vanligt att man ser killar som kan trycka till med benen lite mer och få en helt annan stuns i hästen än tjejer.

Behöver ju inte betyda att hästen blir svårare att rida men en sådan häst (som inte är toppavlad, känslig dressyrhäst) kommer nog inte röra sig lika flashigt med en tjej utan blir alldeles säkert lättare lång och slapp bakom sadeln.

Finns ju en anledning till att utländska saluhästar oftast rids av killar på videon :D
 
Sv: Tjejriden häst inom dressyren?

Jag håller med dig och dessutom tror jag att män per automatik har en lite annan inverkan i sin sits , bäckenet är annorlunda och de har inte samma underhudsfett (tolka mig rätt, jag avser nu helt biologiskt ) som kvinnor har .

Det blir en skillnad i sitsen och inverkan just pga dessa finstilta variabler .

Jflin : vänder därmed uppochned på din tolkning ;)
Jag tycker inte man ridning ekvivalerar behovet av kraft och styrka eller en kvinnligt riden häst går för lätta hjälper som definition alls .
 
Senast ändrad:
Sv: Tjejriden häst inom dressyren?

Nä jag är med dig. Men jag tror att det jag skrev är vad folk menar när de säger tjejriden/killriden. Även fast jag själv inte skulle använda de termerna.

Min tränare rider ju med bra mycket bättre hjälper och mer finlir än vad jag gör. Fast han är kille :D
Hästen blir sjukt reaktiv för hjälpen när han har ridit. Bra mycket bättre än vad jag får henne :p
 
Sv: Tjejriden häst inom dressyren?

Min tränare tyckte det var ett plus att hästen jag köpte var riden av en tjej som är mindre än jag är. Hon sa att det ibland kunde vara svårt att ta över en häst som en man ridit eftersom män ofta använder mer kraft och styrka i sin ridning.
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 040
Senast: Mia_R
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 691
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 653
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp