Tjockistråden 3

Tycker du ska testa VV då faktiskt, just för att de ser ett större perspektiv, inte bara kalorier, din kropp kanske behöver mer fibrer, riskakor bidrar ju knappast till fibrer tex :) :up: Jag tyckte det blev skillnad av att äta en knäckemacka eller en macka på danskt rågbröd istället för riskaka tex!
Nu har jag reggat mig för 6 månader, ska bli spännande att se hur det funkar för mig :)
 
Vv är riktigt bra, gillar också deras färdigrätter. Har alltid deras soppburkar hemma, perfekt när man inte hinner vill eller orkar laga mat.
Jag är hittills inte så överens med appen måste jag erkänna. Äter den där het nudelsoppa till lunch ibland men blir snabbt hungrig efteråt. Har tänkt prova gulaschen någon gång kanske med, de andra är jag tyvärr alldeles för kräsen för.
 
Jag är hittills inte så överens med appen måste jag erkänna. Äter den där het nudelsoppa till lunch ibland men blir snabbt hungrig efteråt. Har tänkt prova gulaschen någon gång kanske med, de andra är jag tyvärr alldeles för kräsen för.
Gulaschen åt jag till lunch alldeles nyss. Tycker den mättar bra. Linssoppan är den som jag tycker mättar bäst.
 
Jag är hittills inte så överens med appen måste jag erkänna. Äter den där het nudelsoppa till lunch ibland men blir snabbt hungrig efteråt. Har tänkt prova gulaschen någon gång kanske med, de andra är jag tyvärr alldeles för kräsen för.
Kan du lägga till något mer protein till nudelsoppan? Typ lite stekt kyckling om du tycker om det? Jag upplever, och det är väl rätt allmänt vedertaget, att mycket protein mättar bra. Kyckling är ju också kalorisnålt.

Äter jag lunch med under typ 20 g protein blir jag hungrig efter en timma eller två, hur mätt jag än var i stunden. Brukar ta en proteinshake då.
 
Kan du lägga till något mer protein till nudelsoppan? Typ lite stekt kyckling om du tycker om det? Jag upplever, och det är väl rätt allmänt vedertaget, att mycket protein mättar bra. Kyckling är ju också kalorisnålt.

Äter jag lunch med under typ 20 g protein blir jag hungrig efter en timma eller två, hur mätt jag än var i stunden. Brukar ta en proteinshake då.
Bra tips! Tack :)
 
16/2 90 kg
25/2 90 kg

Bara fyra hela dagar med VV än så länge, men har lite svårt för att registrera maten pga van vid många fler alternativ i Lifesum och saknar även att få info om balansen mellan kolhydrater, protein och fett men det kanske kommer när man loggat lite längre tid? Fattar heller inte om man får nån ”varning” om man överskridit sina points en dag?
 
16/2 90 kg
25/2 90 kg

Bara fyra hela dagar med VV än så länge, men har lite svårt för att registrera maten pga van vid många fler alternativ i Lifesum och saknar även att få info om balansen mellan kolhydrater, protein och fett men det kanske kommer när man loggat lite längre tid? Fattar heller inte om man får nån ”varning” om man överskridit sina points en dag?

Ingen varning, du ser själv hur mycket du har att röra dig med. Och du kan ju tjäna in genom motion. Eller ta av veckobonusen.

Tipsar också om någon proteinkälla till soppan, själv kör jag två knäckemackor med pålägg till soppan. Innan hade vv en korv som jag skivade ner en halva av. Det blev genast matigare.
 
Ingen varning, du ser själv hur mycket du har att röra dig med. Och du kan ju tjäna in genom motion. Eller ta av veckobonusen.

Tipsar också om någon proteinkälla till soppan, själv kör jag två knäckemackor med pålägg till soppan. Innan hade vv en korv som jag skivade ner en halva av. Det blev genast matigare.
Hur använder man veckobonusen, är det nåt aktivt man måste välja?

Veckobonusen verkar för övrigt helknasig, jag är uppe i 69 points nu O_o hade 30 i måndags.
 
7/11 73,5
18/11 72,1
11/12 71,3
17/1 70,3
28/1 69,4
8/2 68,7
19/2 68,9
25/2 67,7
Nu går det åt rätt håll igen. Långsamt men åt rätt håll!

Det är spännande hur man går ner i vikt. Vid en punkt kring bäckenet har jag tappat all fett så att benet känns mycket tydligt och det har blivit en inbuktning där. Medans jag har mycket vävnad (fett) både ovanför och under, området är knappt en cm. Jag tror att min profil ser rätt rolig ut nu utan kläder :rofl:

Men det är kul att man verkligen kan se förändringarna. Jag känner mig inte så tjock längre.
 
Jag tog blodtrycket igår (hos mamma, som har hjärtproblem och följer upp sitt tryck varje dag) och det diastoliska trycket låg runt 100, vilket jag uppfattar som för högt. Har aldrig någonsin haft högt tryck förut, dricker i princip ingen alkohol alls, stressar inte, rör på mig flera timmar varje dag och har ju de två senaste månaderna gått ner 7,6 kg, så jag tycker det är konstigt att det höga trycket kommer "nu". Känner att jag bör följa upp det men jag gissar/är lite rädd att läkarna kommer avfärda det som enbart överviktsrelaterat utan vidare utredning.
 
Det går skitdåligt för mig, tappade greppet och gick upp 10 kg :banghead: Startade mer seriöst 1/1 men jag kommer inte riktigt överens med nya ww. Gick ned 2,2 men har sen gått upp 3 kg :bag: Följer mina poäng så jag får en blå "plupp" och förbrukar inte mer än kanske 10 poäng av veckobonusen, men ändå går det så himla dåligt.

Så nu prövar jag att vara stenhård i en vecka och förbruka points under min nivå för blå "plupp", måtte det bli en skillnad på vågen efter det.
 
16/2 90 kg
25/2 90 kg
4/3 88 kg
MEN blev ingen kvällsmat igår pga hanns inte med, utan en kiwi vid 15 som sista matintag så tror inte jag ska ta den siffran på alltför stort allvar.

Ställer mig fortfarande lite tveksam till VV, jag har just nu 97 points i veckobonus och mina dagliga points är 24. Känns inte som viktnedgång i sikte om jag ska äta så mycket extra?
 
16/2 90 kg
25/2 90 kg
4/3 88 kg
MEN blev ingen kvällsmat igår pga hanns inte med, utan en kiwi vid 15 som sista matintag så tror inte jag ska ta den siffran på alltför stort allvar.

Ställer mig fortfarande lite tveksam till VV, jag har just nu 97 points i veckobonus och mina dagliga points är 24. Känns inte som viktnedgång i sikte om jag ska äta så mycket extra?
Jag har ingen erfarenhet av VV så ta allt jag säger med en nypa salt, men jag har hört många reagera på samma sätt som du och funderat lite på vad deras modell bygger på. Jag gissar - GISSAR - att deras upplägg bygger på att man ska hitta nya rutiner kring ätande som fungerar riktigt långsiktigt, inte bara under viktnedgång. Därav att det inte är så otroligt strikt under nedgången för att det inte ska bli stora skillnader mellan nedgång & fortsatt balans.

Men jag tycker också systemet med veckobonus är lite märkligt av vad jag hört och sett. Kanske ger det effekt, bara långsammare?

Reservation för friskt killgissande.
 
Jag är på -9,2 kg nu!

Varierar friskt mellan att känna "herregud vad grymt" och känna mig superlätt och sen se mig i spegeln och inte se någon skillnad alls. Märkligt nog minskar jag väldigt marginellt på måttbandet, det mått jag tappat mest på är under brösten, men exempelvis stuss, midja och mage är verkligen bara någon enstaka centimeter.

Har därför blivit lite orolig att jag tappar mycket muskler, så jag har försökt smyga igång med hemmaträningspass 3 dagar i veckan, två lite kortare och ett helkropp. Kämpar också för att få i mig tillräckligt med protein.
 
Alltså, jag har (som jag tidigare nämnt) lyssnat på boken slutbantat. Jag har även lyssnat på ett par poddar med vetenskaplig grund, om övervikt/fetma. Och de slutsatser jag kan dra av det jag har hört är (generellt) att
  • vissa av oss är genetiskt predisponerade att lägga på oss extra vikt
  • det är inte så enkelt som kalorier in/kalorier ut, utan fler faktorer är inblandade
  • om vi jobbar på att gå ner i vikt kommer kroppen kämpa för att återta övervikten igen och många kommer gå upp mer än de gått ner, särskilt om vi bantat flera gånger tidigare. Typ ju fler gånger vi går ner i vikt, desto mer kämpar kroppen för att gå upp.
  • övervikt och fetma kan vara, men är inte nödvändigtvis alltid likställt med hälsobesvär
  • det enda som fungerar långsiktigt är överviktskirurgi (och inte ens det ger någon garanti för att man ska stanna kvar med sin lägre vikt!!)
  • Vill man inte låta operera sig så är det bättre att sluta väga sig och göra så gott man kan för att undvika att hälsan påverkas negativt.
Detta är alltså de slutsatser jag dragit utifrån det jag lyssnat på, som utgår ifrån hur forskningsläget ser ut idag.
Känns på vissa punkter som en tröst och på andra punkter ganska tröstlöst. Även om jag redan innan jag började läsa/lyssna mer om detta har förlikat mig med den sista punkten. Jag kommer inte göra någon överviktsoperation (av flera skäl) och jag fortsätter därför att göra så gott jag kan.
 
Jag har ingen erfarenhet av VV så ta allt jag säger med en nypa salt, men jag har hört många reagera på samma sätt som du och funderat lite på vad deras modell bygger på. Jag gissar - GISSAR - att deras upplägg bygger på att man ska hitta nya rutiner kring ätande som fungerar riktigt långsiktigt, inte bara under viktnedgång. Därav att det inte är så otroligt strikt under nedgången för att det inte ska bli stora skillnader mellan nedgång & fortsatt balans.

Men jag tycker också systemet med veckobonus är lite märkligt av vad jag hört och sett. Kanske ger det effekt, bara långsammare?

Reservation för friskt killgissande.
Ja, kanske. Har funderat på om jag rör mig mer också än den generella VV nybörjaren och att det därför skenar med veckobonusen?

Just nu har jag 64 i veckobonus, har ätit för 48 dagliga points. Känns ju märkligt om jag skulle ätit mer än dubbelt så mycket på två dagar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 775
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 858
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 520
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 130
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp