Tjockistråden 3

Tycker inte att jag äter några ofantliga mängder heller. En vanlig vardag ser ut såhär:

7:00 två riskakor eller ingenting.
9:30 100 gram keso mini och en skivad banan.
12-13 lunch, hemmagjort och uppmätt med mealsizer small.
16:00 mellanmål, oftast smoothie.
21:00 enklare kvällsmat i form av en macka, kesoplättar, vaniljkvarg med lite müsli eller liknande.

Helg blir det oftast frukost, mellanmål och kvällsmat.

Tycker ju att det i kombination med fyra dagar i stallet inkl. ridning, crossfit 2-3 dagar i veckan (just nu med inslag av rehab) och minst 10k steg varje dag borde göra skillnad.
 
Men eller hur, jag kan ju gå ner, har gjort det hundra gånger men går alltid upp allting igen plus lite till…
Jag skrev det tidigare i tråden, men tipsar gärna om det igen.
Läs eller lyssna på "Slutbantat: förstå din kropp och få en vikt som håller livet ut" av Erik Hemmingsson
Där förklaras en del av varför kroppen reagerar just så som du beskriver, genom att lägga på sig minst allt man gått ner...
(det enda jag egentligen inte tycker besvarades i boken var hur man behåller vikten när man väl gått ner)
 
Jag skrev det tidigare i tråden, men tipsar gärna om det igen.
Läs eller lyssna på "Slutbantat: förstå din kropp och få en vikt som håller livet ut" av Erik Hemmingsson
Där förklaras en del av varför kroppen reagerar just så som du beskriver, genom att lägga på sig minst allt man gått ner...
(det enda jag egentligen inte tycker besvarades i boken var hur man behåller vikten när man väl gått ner)
Tack för tips! Ska spana in den.
 
Tycker inte att jag äter några ofantliga mängder heller. En vanlig vardag ser ut såhär:

7:00 två riskakor eller ingenting.
9:30 100 gram keso mini och en skivad banan.
12-13 lunch, hemmagjort och uppmätt med mealsizer small.
16:00 mellanmål, oftast smoothie.
21:00 enklare kvällsmat i form av en macka, kesoplättar, vaniljkvarg med lite müsli eller liknande.

Helg blir det oftast frukost, mellanmål och kvällsmat.

Tycker ju att det i kombination med fyra dagar i stallet inkl. ridning, crossfit 2-3 dagar i veckan (just nu med inslag av rehab) och minst 10k steg varje dag borde göra skillnad.
Jag tycker helt ärligt det låter som alldeles för lite? Äter du så när du äter "naturligt" eller är det mer kostschemat när du tvingar dig till det?

När jag åt mer hipp som happ var det inte så noga för mig med två mål lagad mat, men det är i undantagsfall jag klarar mig utan det nu. Sen är middagen oftast lite lättare, kanske en omelett på två ägg med strimlad kalkon och grönsaker, eller bananpannkakor, eller köttfärssoppa - men det är viktigt för mig att äta mig nöjd även på eftermiddagen.

Jag försöker tänka att jag ska hitta ett ätmönster som fungerar både nu och när jag vill vara viktstabil. Så att jag inte "kämpar mig" genom en diet nu och sen faller tillbaka. Utan jag försöker hitta en nivå som jag känner att jag kan leva med typ resten av livet. Tyvärr visar ju den "senaste" forskningen på att om man en gång varit "fet" kommer kroppen eftersträva den vikten igen och att äta på kcalnivå som egentligen borde vara underhållsnivå kan få en att gå upp i vikt igen. Så därför måste jag hitta sätt att bli mätt och nöjd på ett underskott (även om underskottet kanske inte behöver vara lika stort sen som nu).
 
Jag tycker helt ärligt det låter som alldeles för lite? Äter du så när du äter "naturligt" eller är det mer kostschemat när du tvingar dig till det?

När jag åt mer hipp som happ var det inte så noga för mig med två mål lagad mat, men det är i undantagsfall jag klarar mig utan det nu. Sen är middagen oftast lite lättare, kanske en omelett på två ägg med strimlad kalkon och grönsaker, eller bananpannkakor, eller köttfärssoppa - men det är viktigt för mig att äta mig nöjd även på eftermiddagen.

Jag försöker tänka att jag ska hitta ett ätmönster som fungerar både nu och när jag vill vara viktstabil. Så att jag inte "kämpar mig" genom en diet nu och sen faller tillbaka. Utan jag försöker hitta en nivå som jag känner att jag kan leva med typ resten av livet. Tyvärr visar ju den "senaste" forskningen på att om man en gång varit "fet" kommer kroppen eftersträva den vikten igen och att äta på kcalnivå som egentligen borde vara underhållsnivå kan få en att gå upp i vikt igen. Så därför måste jag hitta sätt att bli mätt och nöjd på ett underskott (även om underskottet kanske inte behöver vara lika stort sen som nu).
Naturligt skulle jag inte kalla det, naturligt hade varit tonvis med pasta och gräddsås två gånger om dagen samt choklad till kvällsmat typ.

Första frukosten är i princip obefintligt pga tidsbrist och inte så hungrig innan jag åker till jobbet, sen är jag oftast i stallet direkt efter jobbet och kommer hem runt 20:30-21 och varken orkar eller hinner laga mat bland allt annat som ska göras (ibland jobbar jag ikapp ngt som släpar, gör smoothie, duschar, packa nästa dags gym- och stallkläder, lägger fram kläder till jobbet osv). Min partner är den som fixar alla matlådor :o
 
Goda vanor är verkligen ALLT i det här sammanhanget. Tog mig också i kragen (2/1) och har gått ner hälften av vad jag ämnar. Nu sitter jag stenhårt fast på en platå, men får rida ut mensen nästa vecka innan jag tar tag i projektet.
Håller med! Samt att man slutar äta när man är mätt! Fast det är gott! ;)
 
Tycker inte att jag äter några ofantliga mängder heller. En vanlig vardag ser ut såhär:

7:00 två riskakor eller ingenting.
9:30 100 gram keso mini och en skivad banan.
12-13 lunch, hemmagjort och uppmätt med mealsizer small.
16:00 mellanmål, oftast smoothie.
21:00 enklare kvällsmat i form av en macka, kesoplättar, vaniljkvarg med lite müsli eller liknande.

Helg blir det oftast frukost, mellanmål och kvällsmat.

Tycker ju att det i kombination med fyra dagar i stallet inkl. ridning, crossfit 2-3 dagar i veckan (just nu med inslag av rehab) och minst 10k steg varje dag borde göra skillnad.
Tycker också det låter rätt lite..
Sen, du dricker ingen läsk, energidryck, kaffe med fet mjölk? Saker man inte tänker på innehåller kalorier?
 
Håller med! Samt att man slutar äta när man är mätt! Fast det är gott! ;)

Precis. Förhoppningen är ju att det inte är sista måltiden, utan det går att äta igen. En annan gång.

Blev faktiskt semleavgiftad i helgen, efter att ha blivit bjuden på en fullständigt vidrigt söt kardemummabullesemla med extra fyllning. Efter att ha dragit ner på sockret blev det så sött att jag fortfarande känner lätt kväljning när jag tänker på det.

Det tackar vi för, blev lättare att avstå :D
 
Tycker också det låter rätt lite..
Sen, du dricker ingen läsk, energidryck, kaffe med fet mjölk? Saker man inte tänker på innehåller kalorier?
Nä, kanske nån 33 cl fanta varannan månad typ, dricker alltid kranvatten. Dricker en kopp te på förmiddagen pga kallt på kontoret. Dricker aldrig kaffe (gillar bara såna där med minst 500 kcal per mugg på Espresso House så det blir inte många på ett år).

Om jag blir hungrig under dagen så tar jag några cashewnötter och dricker mer vatten.
 
Nä, kanske nån 33 cl fanta varannan månad typ, dricker alltid kranvatten. Dricker en kopp te på förmiddagen pga kallt på kontoret. Dricker aldrig kaffe (gillar bara såna där med minst 500 kcal per mugg på Espresso House så det blir inte många på ett år).

Om jag blir hungrig under dagen så tar jag några cashewnötter och dricker mer vatten.

Har du provat att lägga in hos t ex Viktväktarna någon gång? Deras system är ju inte strikt kalori, utan det går att se större helhet med motion, fiberinnehåll etc. Tycker deras system är bättre än rena kaloriräknare, jag sparar t ex ihop så jag kan äta pizza på fredag, och ändå gå ner i vikt.
 
Har du provat att lägga in hos t ex Viktväktarna någon gång? Deras system är ju inte strikt kalori, utan det går att se större helhet med motion, fiberinnehåll etc. Tycker deras system är bättre än rena kaloriräknare, jag sparar t ex ihop så jag kan äta pizza på fredag, och ändå gå ner i vikt.
Nä, har faktiskt inte provat VV utan mest kört med att lägga in allt i Lifesum.
 
Nä, har faktiskt inte provat VV utan mest kört med att lägga in allt i Lifesum.

Jag kan rekommendera VV faktiskt. Främst för helhetstänket med motion och extra points för "sunt levene". De gånger jag verkligen tagit tag i vikten på riktigt har det varit med VV för jag behöver den strukturen och påminnelsen att leva på ett vettigt sätt.
 
Jag kan rekommendera VV faktiskt. Främst för helhetstänket med motion och extra points för "sunt levene". De gånger jag verkligen tagit tag i vikten på riktigt har det varit med VV för jag behöver den strukturen och påminnelsen att leva på ett vettigt sätt.
Vv är ett väldigt bra verktyg!
Det och äta enligt handmetoden för att slippa väga och mäta. Bara dela upp tallriken i 1handflata vattenrika grönsaker 1knytnäve grova varma grönsaker 1knytnäve protein och 1tumme fett.
 
Vv är ett väldigt bra verktyg!
Det och äta enligt handmetoden för att slippa väga och mäta. Bara dela upp tallriken i 1handflata vattenrika grönsaker 1knytnäve grova varma grönsaker 1knytnäve protein och 1tumme fett.
Men, inga kolhydrater? Det är ju måltidens höjdpunkt, om än liten sådan.
 
Varma grova grönsaker/potatis är också kolhydrater. Men när man ska gå ner i vikt är det lättare att inte falla in i sötsug om man drar ner på kolhydratrika livsmedel, typ ris och pasta. Ju jämnare blodsockernivå desto bättre.
”/potatis” blir en helt annan femma 😁 såg framför mig grönsallad, kokt broccoli och kött på en tallrik. Hade inte klarat många dagar så.
 
”/potatis” blir en helt annan femma 😁 såg framför mig grönsallad, kokt broccoli och kött på en tallrik. Hade inte klarat många dagar så.
Det blir ju en ganska liten mängd potatis dock, typ 1,5 om jag tittar på min egen hand. Så det är ju rätt liten del av tallriken;) Tips är att skrota stora mattallrikar och äta på assietter istället.
 
Jag har fastnat på nån jäkla platå och pendlar mellan 68,2-68,9 :rage:

7/11 73,5
18/11 72,1
11/12 71,3
17/1 70,3
28/1 69,4
8/2 68,7
19/2 68,9

Lite deppigt nu. Vet att jag kan gå ner om jag sänker portionerna ännu mer. Men det känns liksom inte hållbart. Jag äter på assietter åtminstone 5 dagar/vecka och äter verkligen supersmå portioner. Kanske 1/4 av det mina klasskamrater äter vissa dagar. Men det känns liksom inte hållbart i längden. Äter ju dessutom oftast bara 2 mål/dag. Så jag äter verkligen lite. Äter mer vissa dagar givetvis. Men får lida för det direkt i form av viktuppgång. Igår åt jag en hamburgare till middag, upp 600 gram direkt. Jag har inte ens ätit tillräckligt för att gå upp 600 gram.

Så. Nu har jag gnällt av mig. Blir att satsa hårt veckan som kommer. Lite svårare då dock eftersom ALLT är på distans.
 
Nä, har faktiskt inte provat VV utan mest kört med att lägga in allt i Lifesum.
Tycker du ska testa VV då faktiskt, just för att de ser ett större perspektiv, inte bara kalorier, din kropp kanske behöver mer fibrer, riskakor bidrar ju knappast till fibrer tex :) :up: Jag tyckte det blev skillnad av att äta en knäckemacka eller en macka på danskt rågbröd istället för riskaka tex!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 897
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 931
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 168
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp