Tjockistråden 3

I övrigt är jag glad att tråden återupplivats!

Jag gick ju ned ca 12 kg med hjälp av kaloriunderskott under förra våren men gick upp allt igen under senare halvan av året. Det var ett tufft år och jag har ångestlindrat mycket genom mat. Jag är i bättre kontakt med min ångest nu och småätandet och sockersuget har försvunnit till väldigt stor del.

Började för några veckor sedan och har gått ned 4,5 kg. Försöker förhålla mig nyktert till vågen och förstå att den kommer fluktuera, och att jag inte ska besviken när den står still. Äter 1600 kalorier om dagen, men har som plan att försöka stanna på platåer på 1800 då och då för att inte gå ned för fort.

Målet... jag har inte riktigt bestämt mig. För att få göra en bröstförminskning, vilket är det yttersta målet, måste jag gå ned 20 kg till. Samtidigt skulle jag vara supernöjd med 20 kg totalt. Jag tänker att jag tar varje 5 kg som det kommer och utvärderar allt eftersom. Varje minuskilo är ju faktiskt en vinst för både fysisk och mental hälsa.
 
Jag har hittat en bra nivå och står här stadigt vilket är skönt!

Till sommaren tänkte jag försöka knuffa ner det lite under 80 talet men jag skyndar långsamt.

Frukost macka på jobbet grovt bröd.
Lunch dagens typ tänker på att grönsakerna först.
Mellis nötter eller frukt
Middag en liten portion
Grönsaksstavar som tugggodis

Jag måste ju undvika socker så det gör jag
Snittar på ca 6000 steg en dålig dag.
10000 om jag kommer ut i skogen med hunden.

Kämpa på! Just det vägde 0.108 ton när jag började. Nu ca 81
 
Räknar du alla kalorier noggrant? Dvs, väger du livsmedlen (i otillagat/rå form, och räknar om efter tillagning) och använder pålitliga källor?

När jag började räkna kalorier första gången var det många saker som överraskade mig. Visst hade jag en förståelse för att jordnötssmör var kaloririkt men att en matsked stod för en femtedel av hela dagens "tillåtna" kaloriintag var liksom... en chock. För fem matskedar jordnötssmör blir ju ingen människa mätt på. Även hur stor skillnad det gör att byta ut vispgrädde mot milda 4 %, vanlig philadelphia mot light eller varför inte fullfet creme fraiche mot mini fraiche. Visst, det kanske inte är exakt lika gott, men till vardags duger det alldeles utmärkt.

För varje kaloriräknaromgång har jag blivit bättre och bättre på att först vad jag behöver äta för 1) äta god mat trots få kalorier 2) hålla mig mätt och nöjd och utan sockersug. Det vill säga, äta mycket av det proteinrika på tallriken (ex, kyckling), fylla ut med kaloribilliga livsmedel (man kan äta hur mycket grönsaker och ex morötter som helst) och vara väldigt, väldigt sparsam med såser, dressingar och framför allt fetter (typ nötter, smör, olja, avocado...)

Bröd och pasta är inga fiender. Det handlar om att äta med måtta. Brödet i sig är ofta inte boven utan smöret och pålägget är det som får det att dra iväg.

Jag är inne i en ny kaloriräknarperiod nu, jag väger precis varenda sak som jag stoppar i mig, och skriver upp allt i Lifesum. Visst, det tar några minuter varje dag och kan bli lite tjatigt ibland. Men det håller mig på banan, både uppåt och nedåt.
En msk jordnötssmör motsvarar 95 kcl håller du en diet på 500 kcl per dag eller är det något annat poängsystem du använder dig av?
 
Jag behöver ta mig i kragen igen! Det flöt på bra av sig själv ett tag efter pulverdieten, åt normalt utan att tänka på det direkt. Sen slog det slint och det blev en massa stress och tröstätande igen.

Kroppen mår inte alls bra av att behöva dras med all övervikt - det talar den tydligt om för mig, den mår bra runt 65-75 kg och senast jag vägde mig låg jag på 95.5 kg. :(

Konstigt nog är jag rätt okej med min kropp ändå, jag tycker den är rätt go och mysig att vara i 🤗 när den inte skriker om att ditten och datten gör ont dvs.

Både kroppen och jag är mest nöjda när den är stark och smidig dock, men det är skönt att inte behöva avsky de där extrakilona som är här just nu iallafall. :)
 
Konstigt nog är jag rätt okej med min kropp ändå, jag tycker den är rätt go och mysig att vara i 🤗 när den inte skriker om att ditten och datten gör ont dvs.

Både kroppen och jag är mest nöjda när den är stark och smidig dock, men det är skönt att inte behöva avsky de där extrakilona som är här just nu iallafall. :)
Vi väger ungefär lika mycket och har ungefär samma "målvikt" så jag inbillar mig att jag förstår din upplevelse i någon mån :D men jag tänker att det är jättebra att man har flera känslor kring sin kropp, inte extremt åt något håll. Inte en påtvingad kroppsaktivism, inte ett självhat heller.

Jag har aldrig varit "petite" och känner ju också därmed en stark identitet i min kropp som något bredaxlad och stadig, så att säga.
Främst vill jag att kroppen ska kännas sund, funktionell, uthållig, stark. Att jag sedan kan känna mig snyggare i en klänning än vad jag gör nu och att det blir lättare att hitta kläder - det är en (stor) bonus.
 
Vi väger ungefär lika mycket och har ungefär samma "målvikt" så jag inbillar mig att jag förstår din upplevelse i någon mån :D men jag tänker att det är jättebra att man har flera känslor kring sin kropp, inte extremt åt något håll. Inte en påtvingad kroppsaktivism, inte ett självhat heller.

Jag har aldrig varit "petite" och känner ju också därmed en stark identitet i min kropp som något bredaxlad och stadig, så att säga.
Främst vill jag att kroppen ska kännas sund, funktionell, uthållig, stark. Att jag sedan kan känna mig snyggare i en klänning än vad jag gör nu och att det blir lättare att hitta kläder - det är en (stor) bonus.
Det tror jag med. Innan har jag varit väldigt missnöjd med extrakilon och verkligen inte kunnat förlika mig med att de är där. En bra grej som kommit med att jag skadade mig är att jag har fått respekt för min kropp, det hade jag inte innan - den skulle bara göra och se ut som jag ville. Vilket såklart ledde till att jag tränade sönder mig. Nu känner jag snarare empati för den istället för frustration och hat. Jag förstår att jag måste ta hand om den för att den ska ha möjlighet att ta hand om mig.

Jag har fått mycket hjälp av fysioterapeuter (speciellt den jag går hos nu) att acceptera, respektera och kunna känna efter, lyssna och "vara i" kroppen på ett helt annat sätt än jag varit tidigare.

Exakt så! Har aldrig varit finlemmad och känner precis sådär som du beskriver!
 
7/11 73,5
18/11 72,1
11/12 71,3
17/1 70,3
28/1 69,4
8/2 68,7

Det rör på sig iaf. Jag är rätt nöjd ändå - även om jag hade önskat att det gick fortare så går det ändå hyfsat stadigt åt rätt håll. Och det gjorde det inte innan. Målet på 65 till sommaren känns som att kanske kan gå att uppnå ändå.
 
7/11 73,5
18/11 72,1
11/12 71,3
17/1 70,3
28/1 69,4
8/2 68,7

Det rör på sig iaf. Jag är rätt nöjd ändå - även om jag hade önskat att det gick fortare så går det ändå hyfsat stadigt åt rätt håll. Och det gjorde det inte innan. Målet på 65 till sommaren känns som att kanske kan gå att uppnå ändå.
Så kul att det går åt rätt håll, sett hur du kämpat! Inspirerande!
 
Så kul att det går åt rätt håll, sett hur du kämpat! Inspirerande!
Ja jävlar vad jag har kämpat. Men periodisk fasta verkar vara grejjen för mig. 9 av 10 dagar känns det inte kämpigt alls och oftast passar jag på att fuska den 10e dagen då ;)

Jag har märkt att jag inte ska väga mig dagen efter jag har ätit chips. Jag går upp 600 gram av 100 gram chips. Troligen pga saltmängden om jag får gissa - alltså vätska. Men det är så onödigt att få ett mentalt dipp av något som försvinner till nästa dag.
 
Ja jävlar vad jag har kämpat. Men periodisk fasta verkar vara grejjen för mig. 9 av 10 dagar känns det inte kämpigt alls och oftast passar jag på att fuska den 10e dagen då ;)

Jag har märkt att jag inte ska väga mig dagen efter jag har ätit chips. Jag går upp 600 gram av 100 gram chips. Troligen pga saltmängden om jag får gissa - alltså vätska. Men det är så onödigt att få ett mentalt dipp av något som försvinner till nästa dag.
Vilken typ av periodisk fasta kör du?

Jag har kört på daglig genom att jag bara äter mellan kl 12 och 20. Funkar hur bra som helst särskilt om jag är på jobbet, värre när jag jobbar hemma eller på helgen då kan det slinka ner nånting på förmiddagen. Sen äter jag mycket grönsaker och kött/fisk, mindre av pasta/bröd/ris/potatis, jag är försiktigare med sånt än med fett så hellre en potatisgratäng med en massa grädde och ost än kokt potatis (godare är det också)
 
Vilken typ av periodisk fasta kör du?

Jag har kört på daglig genom att jag bara äter mellan kl 12 och 20. Funkar hur bra som helst särskilt om jag är på jobbet, värre när jag jobbar hemma eller på helgen då kan det slinka ner nånting på förmiddagen. Sen äter jag mycket grönsaker och kött/fisk, mindre av pasta/bröd/ris/potatis, jag är försiktigare med sånt än med fett så hellre en potatisgratäng med en massa grädde och ost än kokt potatis (godare är det också)
Jag kör med exakt samma. Ibland tummar jag lite på det. Som igår när jag åt lunch vid 12, ca 300 kalorier och åkte till stallet vid 16 och kom hem kl 21.... Då kände jag att nä - idag fick jag fuska och äta sen middag.

Jag är nog inte jätteförsiktig med någon mat - åtminstone inte varje dag. Utan äter det jag brukar. Försöker att hålla igen lite och inte äta mig proppmätt bara för att det är gott och så bara. Men ibland gör jag det med. Eller som häromdagen när jag fuskade och åt 7 delicatobollar... Det viktiga är att det inte är varje dag. Och det var dagen innan mensen så då anser jag mig förlåten ;)

Försöker att inte tänka så mycket på det utan bara leva. Och just 12-20 som ättid fungerar rätt så bra. Jag är sällan hungrig på morgonen. Och vaknar jag vrålhungrig så ja - då är det så den dagen och då kanske jag äter då. Jag försöker lyssna på kroppen och skapa något som fungerar i längden. Hittills så går det bra!

Men då har jag samtidigt fått ordning på mitt testosteronvärde och dessutom slutat med dopaminet (inte frivilligt - produkten har inte funnits hos tillverkaren sedan åtminstone september). Och nu funderar jag på att inte börja igen. Men vi får se. Livet blir lite mörkare utan dopaminet. Jag får svårare att ta tag i saker och svårare med koncentrationen.
 
-6 kg! 89.5 kg idag. Alltid kul att byta första siffran!

Köpt äppelcidervinäger och dricker en msk blandat med vatten på morgonen, och ibland även på eftermiddagen. Tycker det smakar pyton så halsar en halvliter utan att andas. Men det hjälper verkligen mot sötsug och hungerkänslor, och så ska det ju vara nyttigt efter vad jag läst.
 
Hoppar in i tråden, blev så ensamt i vikttråden.

Jag gick ner 9,5 kg förra våren, gick upp alltsammans igen under hösten :(

Men måste verkligen få ordning på det. Väger just nu 90 kg, målet är någonstans 65-70 kg. Hållbart och långsiktigt helst då. Vet inte riktigt hur jag ska göra det, känner ju till ”allt” som behöver göras men får ändå
inte till det. Försökte få tid hos dietist men det blev omständligt så la det på is, försöker peppa mig att återuppta de kontaktförsöken. Har en kompis som tycker jag ska kolla upp sköldkörteln men antar att en dietist kan hjälpa med sånt om det verkar som det behövs.
 
Hoppar in i tråden, blev så ensamt i vikttråden.

Jag gick ner 9,5 kg förra våren, gick upp alltsammans igen under hösten :(

Men måste verkligen få ordning på det. Väger just nu 90 kg, målet är någonstans 65-70 kg. Hållbart och långsiktigt helst då. Vet inte riktigt hur jag ska göra det, känner ju till ”allt” som behöver göras men får ändå
inte till det. Försökte få tid hos dietist men det blev omständligt så la det på is, försöker peppa mig att återuppta de kontaktförsöken. Har en kompis som tycker jag ska kolla upp sköldkörteln men antar att en dietist kan hjälpa med sånt om det verkar som det behövs.
Ja, ja är övertygad om att de remitterar till läkare om de får misstanke om att det kan finnas något som "stör". Dietist är väl en kanonidé, så kan ni försöka kartlägga varför du inte får till det och vad som skulle behövas för att du ska lyckas.

De där med "hållbart och långsiktigt" är ju så lätt och så svårt. Lätt för att man oftast vet precis hur det ska se ut. Svårt för att det innebär att göra annorlunda än vad man gjort i flera årtionden.
 
-6,7 kilo tot nu. Än så länge har det gått över förväntan. Hade någon kväll då jag satte i mig ett helt toffifeepaket trots att jag tänkte att det skulle räcka hela veckan :cool: Kunde tydligt se kopplingar till att jag hade lite ångest och kände mig stressad den kvällen.

Men i övrigt har jag kunnat unna mig både en öl och lite chips på lokal utan dåligt samvete. Undviker egentligen inga matvaror men har bytt ut framförallt alla fullfeta mejerivaror mot fettsnåla produkter och äter med väldigt moderation. Fyller ut med grönsaker, väger alla mina mål, äter mellanmål - jag har nog aldrig ätit så bra som nu :D

Och jag känner mig pigg! Det är väldigt skönt.

Har också bestämt mig för att unna mig en scanpan-stekpanna och en globalkniv när jag når 10-kilosstrecket (vilket jag enligt nuvarande plan borde göra i slutet av mars).
 
Ja, ja är övertygad om att de remitterar till läkare om de får misstanke om att det kan finnas något som "stör". Dietist är väl en kanonidé, så kan ni försöka kartlägga varför du inte får till det och vad som skulle behövas för att du ska lyckas.

De där med "hållbart och långsiktigt" är ju så lätt och så svårt. Lätt för att man oftast vet precis hur det ska se ut. Svårt för att det innebär att göra annorlunda än vad man gjort i flera årtionden.
Men eller hur, jag kan ju gå ner, har gjort det hundra gånger men går alltid upp allting igen plus lite till…

Äter inte katastrofdåligt och tränar en del så det borde inte vara så svårt men ändå är det det. Samtalade med företagshälsovården om det under ett rutinbesök och hen konstaterade ”ja det låter faktiskt som du har det väldigt motigt”, därav att man kanske kan misstänka att det finns faktorer som jag inte vet som påverkar men det känns lite halmstrån samtidigt.
 
Tog mig i kragen efter jul och har gått ner 8kg sen dess. Äter mindre portioner samt mellis!

Såhär kan det se ut just nu:
8.00 Gröt med bär och en knäckemacka med kalkon eller leverpastej samt grönsak. Kaffe.
10.00 En frukt, kaffe
11.45 Husmanskost, halva tallriken grönsaker, men äter på en mindre tallrik.
14.30 Kaffe, frukt/ägg eller liknande
17.00 Vanlig Mat eller grönsakssmoothie,
20.00 Te ev. ett ägg/ frukt eller knäckebröd.

Går en timmes promenad om dagen ca.
 
Tog mig i kragen efter jul och har gått ner 8kg sen dess. Äter mindre portioner samt mellis!

Såhär kan det se ut just nu:
8.00 Gröt med bär och en knäckemacka med kalkon eller leverpastej samt grönsak. Kaffe.
10.00 En frukt, kaffe
11.45 Husmanskost, halva tallriken grönsaker, men äter på en mindre tallrik.
14.30 Kaffe, frukt/ägg eller liknande
17.00 Vanlig Mat eller grönsakssmoothie,
20.00 Te ev. ett ägg/ frukt eller knäckebröd.

Går en timmes promenad om dagen ca.

Goda vanor är verkligen ALLT i det här sammanhanget. Tog mig också i kragen (2/1) och har gått ner hälften av vad jag ämnar. Nu sitter jag stenhårt fast på en platå, men får rida ut mensen nästa vecka innan jag tar tag i projektet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 935
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 112
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 198
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp