Tjockistråden 3

Jag gjorde en viktoperation för 11 månader sedan och har gått ner 38 kg sedan dess. Bara 38 kg. Eller, oj, 38 kg! Olika beroende på dag liksom. Vägde 140 kg som utgångsläge och väger nu 102 kg. Målet är 70 kg. Jag vill kunna rida igen, bli medryttare eller så. Tyvärr är det vanligt med just 70 kg som folk har som viktgräns på sina hästar.

Men alla säger att den vikten är ett orealistiskt mål för mig. Det suger. Även med en vikt på 70 kg kommer jag att vara fet så skulle behöva väga 50 kg för att anses normalviktig, kunde inte sätta det målet för då hade folk slagit bakut mot mig på riktigt.....

Redan före operationen visste jag att jag hade någon form av ätstörning, jag hanterade den genom att inte fokusera så mycket på mat- att äta när jag var hungrig, typ en gång per dag osv, för mycket fokus gjorde att jag spårade ur och började svälta mig. Ett sätt att hantera en störning med andra ord. Det fungerade tills jag gjorde operationen och var tvungen att fokusera på att äta 6 gånger per dag. Det är ett helvete! Mår jag bra klarar jag av att hålla hjärnspökena stången och äta som jag ska, men de nästlar sig så lätt in igen och klöddar med min hjärna, med min matlust, min "matork" och min förmåga att hantera matschema. Mina försök blir klumpiga och halvdana från och till, vissa dagar bra och andra pissdåliga. Det är egentligen märkligt att det är så svårt att få folk i vården att lyssna på mig när jag säger att jag har en ätstörning, jag brukar säga att den är som anorexia förutom att jag inte är underviktig, tankarna och känslorna är sådana. Och jisses vad de kan vara påträngande ibland alltså.

Jag har mitt förnuft. Det skyddar mig från att göra dumma saker. Jag skulle vilja inte äta något alls, bara släppa alla krav och måsten och följa mitt inre och ge vika för det, svälta mig helt enkelt, det känns som om allt jag kämpar med är att kämpa emot mitt inre, den inre rösten som vill bestämma att det är så jag ska hantera det här på. Viktnedgången handlar liksom om att tjafsa emot hjärnspökena och på förnuftigt vis gå ner i vikt. Någonstans på vägen har själva viktnedgångens mål förlorat betydelse, kampen har blivit det viktiga på något vis.

Jag kommer ihåg att jag nästan tvingade läkaren på halvårsuppföljningen att säga vad normal viktnedgång skulle vara för mig efter ett år med tanke på min vikt osv. Nu kommer jag inte ihåg hur man räknar, men hon mumlade till slut något om 46 kg, ett år efter operationen. Jag har med andra ord misslyckats, jag kommer inte kunna gå ner 8 kg på en månad! Inte på normalt vis i alla fall! Det svider! Som jag skrev är jag förnuftig, det förnuftiga i mig kan förklara på tusen olika sätt varför jag faktiskt inte har misslyckats alls.

Men ja... ibland skulle jag vilja lägga all energi på bara viktnedgång och ingen energi alls på tjafset mellan förnuftet och hjärnspökena.

Förlåt för långt inlägg, kanske skulle skrivit det i början så folk kunde hoppa över det!
Jag vet att det finns en vikttråd för hästar, men alltså va? Har det hänt flera gånger att folk haft 70kg som maxvikt på sina halvblod?
Jag tänker att då kan man inte veta hur en (hyfsat normallång) person som väger 70kg ser ut.
Jag är 166 cm, haft hjälp av dietist och vården och gått ner mycket i vikt under 3 år. När jag väger 65kg har jag för låg fettprocent eftersom jag har högre procent muskler än genomsnittspersonen. 70kg är min ”lagom” vikt och då räknas jag som överviktig enligt BMI.
Om jag skulle letat medryttare till min d-ponny som är en nätt haflinger på 430kg hade jag nog satt maxvikt ca 75kg men såklart bär hon mer också.
 
Får ni någon annan hjälp förutom matschema och träffa läkare?
För jag tror psykolog med kunskap om ätstörningar skulle vara bra. Tyvärr är vården inte alls speciellt kunnig när det gäller ätstörningar hos överviktiga.
Så det är viktigt att få möta rätt personer.
Jadu.... första veckan efter operation ringer en sjuksköterska två gånger för att fråga så att allt är ok. 4-6 veckor efter ringer en sjuksköterska eller dietist för att fråga att allt är ok och att man kommit igång med maten. 6 månader efter ringer en läkare och man får berätta hur det går, vad man väger osv. Ett år efter sägs det vara besök eller telefon med läkare igen. där emellan kan man ringa hur mycket man vill till mottagningen och prata med dietist för matråd.

Jag tyckte själv att matschemat och matråden därifrån, uppföljningen och hur snabbt på allt var faktiskt inte var ok, jag har med andra ord uppföljning med min dietist på vc istället. Det är egentligen opererande mottagning som ska ha hand om det, och inte min vc, men han erbjöd mig, visste precis hur dåligt det faktiskt är och han har varit väldigt behjälplig under hela tiden före (började i januari förra året att försöka äta som en opererad lite grann, att introducera fler och fler måltider efter hand) och tiden nu efter. Det är egentligen inte hans jobb, men han tycker inte att man ska släppa patienterna på det viset som de gör, just pga att det kan finnas så mycket svårigheter kvar kring mat.

I övrigt är det ingen övrig hjälp faktiskt. Man får fylla i ett formulär innan operation om sin hälsa och där är en fråga "Har du en ätstörning?". De opererar inte personer med ätstörningar säger de. Jag, som säkert de flesta, kryssade i nej. Jag vill ju bli opererad, och jag är rätt säker på att de flesta överviktiga/feta personer som blir aktuella för operation har någon form av problematik kring maten/ätstörning i varierande grad. Ett psykologbesök före operationen och uppföljning efter hade ju inte alls skadat patienterna!

Personligen har verkligen osunda tankar väckts av operationen, tankar jag lyckades hålla undan rätt bra ändå tidigare med min egen självvalda metod. Jag tycker att de på mottagningen är så fokuserade på det praktiska-hur äta- att det är svårt att resonera med dem om det känslomässiga-hur äta- som faktiskt också finns där, och det pratar jag också med dietisten på vc om. Jag har aldrig känsloätit per se, utan snarare slutat äta när jag mår dåligt och det är samma nu. Han berättar hur kroppen reagerar på olika sätt jag äter, varför, vad som är instinkter och vad som liksom är känslomässigt. Det är intressant att höra! Tex när jag beskrev att jag ibland kände mig så stressad när jag åt så jag nästan slängde i mig maten. Jag KÄNNER mig inte stressad men ändå finns den reaktionen i kroppen plötsligt och han förklarade att det finns en fysisk förklaring till känslan, likväl som psykisk. Minns tyvärr inte förklaringen direkt nu, men det har hjälpt mig att tänka på det när jag får stresskänslan utan att vara stressad ens.
 
Jag vet att det finns en vikttråd för hästar, men alltså va? Har det hänt flera gånger att folk haft 70kg som maxvikt på sina halvblod?
Jag tänker att då kan man inte veta hur en (hyfsat normallång) person som väger 70kg ser ut.
Jag är 166 cm, haft hjälp av dietist och vården och gått ner mycket i vikt under 3 år. När jag väger 65kg har jag för låg fettprocent eftersom jag har högre procent muskler än genomsnittspersonen. 70kg är min ”lagom” vikt och då räknas jag som överviktig enligt BMI.
Om jag skulle letat medryttare till min d-ponny som är en nätt haflinger på 430kg hade jag nog satt maxvikt ca 75kg men såklart bär hon mer också.
Absolut, jag har även stått i stall där man pratat om just det, 70 kg, någon enstaka som tyckt 75 tex. Maxgräns, sedan djurplågeri.
Tror nog aldrig jag når varken 70 eller 75 kg så att rida ser mörkt ut, men försöka duger!
 
Absolut, jag har även stått i stall där man pratat om just det, 70 kg, någon enstaka som tyckt 75 tex. Maxgräns, sedan djurplågeri.
Tror nog aldrig jag når varken 70 eller 75 kg så att rida ser mörkt ut, men försöka duger!
Ja väger man själv 50kg kanske man tycker 70 låter mycket…

Hoppas du kan hitta en sund hästägare 😃
 
Bara tränat en gång den här veckan men insåg en grej, beställde nya skalbyxor inför hösten och vintern tog min vanlig storlek och det var väl typ fyra nummer förstora 😂 Även om jag inte trycker det händer så mycket på vågen har tydligen kroppen omfördelat sig lite granna 🙈 Har liksom lite smått panik inför min pappa fyller jämt och ska ha stort kalas, inga av mina jeans passar längre varken med eller utan skärp då det blivit förstora i rumpan 🙈 Hade väl inte direkt mycket att ta av där innan heller så blir nästan värre nu. Det mesta sitter runt midjan på mig och alltid gjort.
 
Fem veckor på 16:8 diet. Fungerar jättebra och jag har haft minst ett halvt kilo mer per vecka. Nu den senaste veckan har jag stått still, så nu har jag börjat med 17:7 istället. Målet är 18:6 tror jag. Jag märker att jag sover bättre och drömmer helt sjukt mycket.
När jag blir hungrig fram på förmiddagen dämpar jag det med en kopp svart kaffe eller svart te. Funkar fint 😀
 
Tack!
Känner mig inte riktigt hemma där heller. Folk som bara minskar kaloriintaget lite, hoppar över godis och chips och går ner 1 kilo/vecka gör mig bara ledsen. Det funkar liksom inte så för mig. Om jag så slutar äta helt så lär jag inte gå ner så mycket.

Nu när jag äter pyttelite i kombination med fasta så har jag gått ner 2-2,5 kilo/månad. Jag äter då ungefär 30% av vad man räknar med att jag egentligen behöver, utom på helger, för något kul måste man ha i livet.
 
Jag har åkt på en dunderförkylning och legat däckad hela veckan. Så typiskt när man tänker sig att börja ta tag i vikten. Men jag tänker att jag gör en klassiker och börjar på måndag :sneaky: Då kan jag ägna helgen åt att planera mat och träning samt utarbeta en viktnedgångsplan :)
 
Tack!
Känner mig inte riktigt hemma där heller. Folk som bara minskar kaloriintaget lite, hoppar över godis och chips och går ner 1 kilo/vecka gör mig bara ledsen. Det funkar liksom inte så för mig. Om jag så slutar äta helt så lär jag inte gå ner så mycket.

Nu när jag äter pyttelite i kombination med fasta så har jag gått ner 2-2,5 kilo/månad. Jag äter då ungefär 30% av vad man räknar med att jag egentligen behöver, utom på helger, för något kul måste man ha i livet.
Låter ju inte sunt.
 
Låter ju inte sunt.
Men ge dig nu. @SiZo känner sin kropp bäst och har redan behövt förklara det här så många gånger, det är bara att läsa tidigare inlägg i dessa trådar.

SiZo hör hemma i den här tråden, känner sig mest hemma i den här tråden och är välkommen i den här tråden! Vad gör DU här ens? och varför håller du på och klagar och ifrågasätter? Det skapar bara dålig stämmning. :mad:
 
Var tidigare i veckan på ett möte hos viktväktarna. Känner att jag behöver lite stöttning i form av fysisk person så jag tänker att jag ska försöka få till regelbundna möten framåt (måste kunna jobba hemma mötesdagen för att det ska fungera med tiden.
 
Men ge dig nu. @SiZo känner sin kropp bäst och har redan behövt förklara det här så många gånger, det är bara att läsa tidigare inlägg i dessa trådar.

SiZo hör hemma i den här tråden, känner sig mest hemma i den här tråden och är välkommen i den här tråden! Vad gör DU här ens? och varför håller du på och klagar och ifrågasätter? Det skapar bara dålig stämmning. :mad:
Oavsett rätt eller fel tråd så får man räkna med att folk reagerar när man svälter sig. Dels reagerar jag för hens skull men det kan också vara triggande för andra.
 
Men ge dig nu. @SiZo känner sin kropp bäst och har redan behövt förklara det här så många gånger, det är bara att läsa tidigare inlägg i dessa trådar.

SiZo hör hemma i den här tråden, känner sig mest hemma i den här tråden och är välkommen i den här tråden! Vad gör DU här ens? och varför håller du på och klagar och ifrågasätter? Det skapar bara dålig stämmning. :mad:
Och vad jag gör här? Jag läser hur det går för folk. Och eftersom den andra tråden är rätt död så hittar jag ibland tips och råd här.
 
Oavsett rätt eller fel tråd så får man räkna med att folk reagerar när man svälter sig. Dels reagerar jag för hens skull men det kan också vara triggande för andra.
Och jag ber dig att sluta! Det tillför inget, vi i tråden vet redan hur det ligger till, det är förklarat tusen gånger.

Läs i tråden om det hjälper dig men lägg av med dina onödiga kommentarer.
 
Och jag ber dig att sluta! Det tillför inget, vi i tråden vet redan hur det ligger till, det är förklarat tusen gånger.

Läs i tråden om det hjälper dig men lägg av med dina onödiga kommentarer.
Nu bestämmer ju inte du vad jag reagerar på och inte.
Om jag har missuppfattat vem som bör skriva här får jag bara be om ursäkt för.
Men att jag reagerar på att folk skriver om hur de svälter sig ber jag inte om ursäkt för.
 
Oavsett rätt eller fel tråd så får man räkna med att folk reagerar när man svälter sig. Dels reagerar jag för hens skull men det kan också vara triggande för andra.
Fast det är rätt uppenbart att min kropp inte är som alla andras. Hade den varit det så hade jag inte gått upp i vikt på det sättet jag har gjort och framförallt så hade jag gått ner till min målvikt för typ 1,5 år sedan som absolut senast. Och detta är jag helt öppen med. Min kropp är konstig. Det är inte normalt att behöva äta så otroligt lite som jag gör. Det är jag helt medveten om.

Min partner reagerar också på hur lite jag äter, det är inget konstigt i sig. Det är absolut sunt att reagera på det - så jag klandrar dig inte för reaktionen. Men tyvärr så har jag den kroppen jag har. Jag vet inte hur långt tillbaka du har läst? Kommer du ihåg när jag var på kanarieöarna i en vecka och släppte dieten? Vandrade i berg och hade mig, åt mig mätt. Drack inte alkohol eller åt godis eller nåt. Gick upp 6 kilo på en vecka. Nej det var inte vätska. De 6 kilona tog mig 5 månader att gå ner om jag inte minns fel. Med den mängden motion så borde det ha varit komplett omöjligt att gå upp så mycket, vi vandrade liksom 19 km i bergen på julafton. Jag borde ha gått ner i vikt om något.


Med fastan så har jag kunnat öka mitt kaloriintag och ändå gå ner, så jag är ändå nöjd med hur det har utvecklat sig. Jag går inte runt och är hungrig konstant längre. Och framförallt - jag mår betydligt bättre när jag fastar. Men jag äter givetvis mycket mindre än de flesta fortfarande. Och det kommer jag nog aldrig komma ifrån.

Fördelen är väl att blir det matkris på riktigt så kommer jag troligen kunna äta mig tjock ändå :rofl:

För att summera - jag rekommenderar ingen att göra samma sak som jag. Har någon samma problem så bör man först och främst söka vård.
 
Fast det är rätt uppenbart att min kropp inte är som alla andras. Hade den varit det så hade jag inte gått upp i vikt på det sättet jag har gjort och framförallt så hade jag gått ner till min målvikt för typ 1,5 år sedan som absolut senast. Och detta är jag helt öppen med. Min kropp är konstig. Det är inte normalt att behöva äta så otroligt lite som jag gör. Det är jag helt medveten om.

Min partner reagerar också på hur lite jag äter, det är inget konstigt i sig. Det är absolut sunt att reagera på det - så jag klandrar dig inte för reaktionen. Men tyvärr så har jag den kroppen jag har. Jag vet inte hur långt tillbaka du har läst? Kommer du ihåg när jag var på kanarieöarna i en vecka och släppte dieten? Vandrade i berg och hade mig, åt mig mätt. Drack inte alkohol eller åt godis eller nåt. Gick upp 6 kilo på en vecka. Nej det var inte vätska. De 6 kilona tog mig 5 månader att gå ner om jag inte minns fel. Med den mängden motion så borde det ha varit komplett omöjligt att gå upp så mycket, vi vandrade liksom 19 km i bergen på julafton. Jag borde ha gått ner i vikt om något.


Med fastan så har jag kunnat öka mitt kaloriintag och ändå gå ner, så jag är ändå nöjd med hur det har utvecklat sig. Jag går inte runt och är hungrig konstant längre. Och framförallt - jag mår betydligt bättre när jag fastar. Men jag äter givetvis mycket mindre än de flesta fortfarande. Och det kommer jag nog aldrig komma ifrån.

Fördelen är väl att blir det matkris på riktigt så kommer jag troligen kunna äta mig tjock ändå :rofl:

För att summera - jag rekommenderar ingen att göra samma sak som jag. Har någon samma problem så bör man först och främst söka vård.
Tack för utförligt svar med tydliga förklaringar.
Och lycka till!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 894
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 906
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 168
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp