Bukefalos 28 år!

Tjockistråden 3

Det bjöds på godis och choklad i varenda monter på jobbmässan jag var på, och kunde inte motstå några bitar. Plus drack en stor chai latte på Espresso House efteråt. Så nu har jag egentligen fyllt mitt kaloribehov för idag. Men det får bli något ikväll.
 
Det bjöds på godis och choklad i varenda monter på jobbmässan jag var på, och kunde inte motstå några bitar. Plus drack en stor chai latte på Espresso House efteråt. Så nu har jag egentligen fyllt mitt kaloribehov för idag. Men det får bli något ikväll.
Såklart du ska äta ikväll! Och tänk långsiktigt, det kommer finnas dagar man vill fika och så får man kompensera det på andra sätt än att skippa en måltid.
(Medveten om att jag låter jäkligt besserwisser aktiv, men det tål oftast att höras om och om igen.)
 
Såklart du ska äta ikväll! Och tänk långsiktigt, det kommer finnas dagar man vill fika och så får man kompensera det på andra sätt än att skippa en måltid.
(Medveten om att jag låter jäkligt besserwisser aktiv, men det tål oftast att höras om och om igen.)

Det är ju så sant! Man kan ju inte vara för strikt- pallar man ju inte med! :). Jag åt kesokaka till frukost och lunchen blev tacokyckling med haricot verts och kall bea utan potatis sååå jag ska prova en portion nytt sätt för mig att göra äpplepaj och en klick grädde efter soppan ikväll :).
 
Igår satte jag ner foten i vårdsammanhang.
Jag blir så himla less på övertron på det matematiska värdet BMI, som inte säger något alls om hälsa eller huruvida man är lämplig att operera.
Har en kass rygg och en av lösningarna på problemet skulle kunna vara en operation. Gjorde en utvärdering igår och där ska man skriva in längd och vikt. Jag skrev ungefärlig vikt. Har ingen våg och vägrar väga mig. Finns ingen anledning. Då ville vårdpersonen hämta en våg och väga mig. För "läkaren behöver veta det för att kunna avgöra om operation är lämpligt". Nejdu, sa jag då. Läkaren behöver inte alls veta exakt på hektot vad jag väger. Det räcker alldeles utmärkt att veta på ett ungefär. OM det alls spelar någon roll. (jag lovade att OM det blir aktuellt med en operation, DÅ kan jag ställa mig på vågen.)
Sen behövde vårdpersonen givetvis också erbjuda mig en livsstilscoach för att göra livsstilsförändringar. Alltså ärligt talat. Jag har lagt på mig ungefär ett kg/år i snitt sedan tonåren. Jag har verkligen inga stora problem med varken kosthållning eller vardagsmotion. Jag har INGET problem med att överäta. Jag är dessutom metabolt frisk, ALLA mina värden - kollade på längden och tvären ett flertal gånger - är alldels utmärkta.
Jag har däremot en sjukhistorik som inte är rolig och en kropp som är trasig. INGET i den historiken beror på min vikt. Men min vikt kan möjligen delvis vara ett resultat av historiken.
Jag blir så jävla trött!! Det är så oerhört tröttsamt att besöka vården när man inte ligger inom rätt matematiska spann gällande vikt och längd.
Vart med om liknande förnedring. Skulle ta olika blodprover på labbet på vårdcentralen när plötsligt sköterskan beordra upp mig på vågen, när hon konstatera vikten spännde hon ögonen i mig och sa...det där va inte roligt! eller?
Så många gånger efter jag ångra mig att jag inte satte ner foten, jag va bara tyst och smög ut med skammen i kroppen.
Visst va vikten lite hög men hon hade ingen susning att jag faktiskt kände mig jätteduktig som gått ner 10 kg. Effekten av hennes utfall blev iaf vikten upp igen. Detta är några år sedan och nu är jag nästan nere på normalvikt.
 
Har funderat mycket kring det här med maten och varför jag konstant faller tillbaka på godiset. Jag har ju sagt innan att jag inte ska anpassa mig efter kalorier med att jag trackar dem. Men har nog ändå försökt anpassa mig för att hamna under målet i appen, vilket då ibland istället resulterat i hungrig/blodsockerfall (och äter sällan mellanmål så har inget hemma) —> går och handlar godis. Så nu har jag höjt kalorimålet i appen lite (så nu har jag verkligen ”råd” att äta frukost och två stora mål jag tycker är riktigt goda varje dag) och köpt hem så jag har mellanmål. Finns risk att mellanmålet går ut innan det tar slut men då får det vara så, bättre än att jag går och köper godis. Vi får se om detta gör det enklare att hålla sig enligt plan.
 
Jag börjar känna att mina träningspass på morgonen är för korta. Jag vill så gärna klämma in mer men det finns helt enkelt inte tid att hämta någonstans.
Jag har inga fler lediga dagar heller, där jag brukade kunna passa in någon riktig genomkörare...
I-landsproblem kanske, men ändå. Jag går därifrån och känner mig lite frustrerad.
 
Blev två träningspass i helgen, styrka på lördagen och Zumba Fitness på söndagen.
Lägger inte jättevikt vid maten just nu. Kämpar med att må bra i första hand.
Varit ganska mentalt utmattad av olika anledningar.
Ikväll blir det Core Bas+Mobility istället för pilatesen och i morgon ska jag rida :heart
 
Har en svacka, det har varit svårt med maten.. Äter i grunden bra men har jobbat mycket och sovit för lite och då blir det svårt att stå emot. Igår låg jag bra till ända tills jag var på ett möte på kvällen och skulle bara ta en liten kaka men tja en blev till fler.. Jag gillar ju egentligen inte ens kakor 🙈.
 
Det är tufft och deprimerande just nu. Även om vågen inte visar så stor uppgång så märker jag att jag blivit mycket tjockare på hur kläderna sitter. Jag bara måste komma igång med att träna på något sätt och försöka lägga om matvanorna. Yeah, right.
 
Jag tycker jeansen sitter lösare och fick kommentaren om att jag ser lite smalare ut (men jag tycker inte om påpekande om min kropp - om det inte kommer från min syster).
Har däremot mens så vill mest ligga på soffan och äta. Köpte gånger chews och mörk choklad så det blir svårt att föräta sig.
 
Var på den årliga läkarkontrollen. Mindre bra. Måste ta blodprov varje kvartal pga mina mediciner och så vill de att man träffar läkaren och blir informerad av resultatet.

När all energi går åt till att kliva ur sängen, sköta hygienen och befinna sig på jobbet. Snabbmat och noll träning.
 
+0.6 kg på vågen. Lite irriterande när man är så nära sitt första mål viktmässigt men men 🙄.. Äter antiinflammatoriska och värktabletter igen och upplevde förra gången att jag höll lite vätska av det så det kan ju bero på det.
Kosten har ju svarat lite också men samtidigt tycker jag att det inre varit några större utsvävningar. Försöker ta ett steg i taget..
 
Core och mobility-träning igår och jag känner hur jag gör framsteg hela tiden i rörligheten. Även styrka givetvis.
Blev tyvärr lite snurrig i en övning då den påverkade nacken negativt, måste komma ihåg inte göra sånt som sätter press på nacken så jag blir snurrig. Men det är svårt när man är mitt i passet.
 
Jag hoppar med visst vemod in i denna tråd igen då jag (inte så oväntat) gått upp precis allt jag gått ner i tidigare omgångar och därtill lagt på mig några extra kilon. Jag vet precis vad det beror på - nytt jobb för två år sedan med väldigt hög stress, och en rygg som totalt har brakat (stenos, artros, flera diskbråck mm) vilket gör att jag knappt kunnat röra på mig under två års tid. Vilket i sig också lett till stressätande, trötthet, ingen ork att planera mat, ja en ond spiral helt enkelt.

Nu kommer det antagligen bli operation av ryggen så småningom, men jag kan inte väga vad jag väger nu om det ska bli av. Läkaren skrev därför ut Saxenda till mig som en hjälp på vägen. Får man prata saxenda och liknande här inne eller är det totalt tabu?

Hur som helst har jag haft ganska nasty biverkningar nu efter en vecka med sprutor, men det är också så skönt att inte tänka på mat dygnet runt. Vågen visar 2,5 kg ner, det brukar ju alltid gå lite oresonligt snabbt i början. Tror också att hjälpen med saxenda var det jag behövde för att orka pusha mig själv till bättre vanor.

Mitt mål är att gå ner 20 kg och att hålla mig där. Det är inte normalvikt, men det är väldigt mycket bättre än var jag är just nu, och det känns mer sannolikt att jag kan stabilisera mig där än på normalvikt.
 
@Happimess saxenda är det typ som ozempic eller vad det heter?
Min läkare pratade också om att skriva ut sprutor till mig i början, dock så var jag inte sjuk pga fetma så det ströks efter provtagning. Det lät typ som om de hoppades på att man skulle ha pre-diabetes för då var man aktuell. Sen vet jag inte om jag pallat sprutor, jag har i yngre år haft riktig fobi mot sprutor även om jag jobbat på det så skulle jag inte tycka att det vore så najs att behöva ta såna varje dag. Dock så skulle det underlätta enormt i de perioder min kropp försöker påstå att jag svälter ihjäl 😅.
 
Tillägg, inte "min" läkare utan en av de läkare jag träffade i början av min viktnedgång. Har typ haft en ny läkare varenda besök sen jag skafad3 menisken för över ett år sen 🙃.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 733
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 342
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 214
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp