Tjockistråden 3

Om en vecka får jag börja gå längre promenader med hunden igen (han är bukopererad) ska bli såååååååå sköööönt :p
I går var det Pilates träning, inte min roligaste träningsform men ack så viktig.
Klarade gå upp i tåstående planka från liggandes utan att fuska med att gå upp på knä först. Finns massa saker jag inte klarar fortfarande (armhävningar, situps och stretcha framsida lår utan att hålla i en vägg) Men jag fokuserar på det jag klarar.
Vi diskuterade lite i lördags det där med hantelvikter, hur vi innan jul tömde lådan på1-2 kg hantlar på passen, numerar tittar man inte ens åt den lådan :rofl:
 
Gnäll.... +1,3 kg och jag blir galen! Håller mig till rätt matsaker (följer vv) och tränar mycket samt motion via häst och hund, jag fattar inte varför det är så förbaskat trögt och få minus:bag:
 
Jag får panik. Jag går bara upp och upp. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Sluta äta?

Man behöver inte sluta äta helt och hållet för att gå ner i vikt.
En bra början vore däremot att försöka (kanske med hjälp från vården) sluta överäta och baserat på vad du skrivit i andra trådar så överäter du väldigt ofta och mycket.

Även nyttig och bra mat ger ju viktuppgång när man äter mycket mer än vad kroppen behöver.
 
Gnäll.... +1,3 kg och jag blir galen! Håller mig till rätt matsaker (följer vv) och tränar mycket samt motion via häst och hund, jag fattar inte varför det är så förbaskat trögt och få minus:bag:
Jag har väldigt svårt gå ner om jag äter enligt tex VV och tränar mycket.
Det är som om min kropp går i baklås och istället spara allt den får i sig :banghead:
 
Körde cirkelträning i går, vi var inte så många vilket var skönt.
Tyvärr hade hon bara 12 eller 8 kg i kettelball och 12 var liiiite för tungt för att köra svingar med.
Sidoplanka gick inte alls utan att stå på knä och då upplevde jag inte den gav så mycket. Försökte på tå men då ramlade jag när jag skulle sträcka ut armen uppåt :rofl:
Vågade inte ens prova planka med fötterna på pilatesboll :eek:.
När det gällde axelövningarna däremot fick jag gå hämta tyngre hantlar än de hon tagit fram. Med tanke på hur jävla ont jag hade i min vänster axel här innan jul (och efter jul med) känns det riktigt fantastiskt
 
Vägde mig i morse och ner lite drygt ett kilo konstigt nog. Bara 0.1 innan ny första siffra. Eller ja, nygammal. Jag var på den och bytte sedan siffra upp igen.
 
Skriv upp vad du äter en dag så ser du boven tänker jag?

Jag äter (just nu) faktiskt ganska nyttigt, utan det är portionerna. Knäckebröd och tomater tycker man skulle vara ok, men inte i de mängder jag äter. Min nya grej är delikatess hårt bröd. Det kan jag sitta och småäta på hela kvällen.

Nu har jag fyllt frysen med en massa kycklingben (extrapris på Lidl) och tänker leva på det med sallad och hårt bröd. Köpte dessutom san marzano tomater och kommer laga tomatsoppa. Alltså saker som även om jag äter för mycket är relativt ok.
 
Jag äter (just nu) faktiskt ganska nyttigt, utan det är portionerna. Knäckebröd och tomater tycker man skulle vara ok, men inte i de mängder jag äter. Min nya grej är delikatess hårt bröd. Det kan jag sitta och småäta på hela kvällen.

Nu har jag fyllt frysen med en massa kycklingben (extrapris på Lidl) och tänker leva på det med sallad och hårt bröd. Köpte dessutom san marzano tomater och kommer laga tomatsoppa. Alltså saker som även om jag äter för mycket är relativt ok.
Hm då vet du ju själv problemet men då är ju frågan hur du ska lära dig äta normalt....Eller alltså mindre :). Kan du ha tänjt ut magsäcken så du inte blir mätt? Eller bara vräker du i dig "bara för att" (givetvis ligger det mer bakom än bara gör) men så?
 
Hm då vet du ju själv problemet men då är ju frågan hur du ska lära dig äta normalt....Eller alltså mindre :). Kan du ha tänjt ut magsäcken så du inte blir mätt? Eller bara vräker du i dig "bara för att" (givetvis ligger det mer bakom än bara gör) men så?

Jag misstänker att till viss del är det just magsäcken som är problemet och ffa mina matvanor, eg äta framför datorn så jag inte märker att jag är mätt förrän jag är övermätt. Om jag bara skulle sitta och stirra ner i maten utan några distraktioner så skulle det antagligen vara mycket lättare att hålla sig till vettiga portioner.

Men för mig har det alltid varit något av en njutning att äta och (tidigare) läsa samtidigt, och nu sitta framför datorn.
 
Jag misstänker att till viss del är det just magsäcken som är problemet och ffa mina matvanor, eg äta framför datorn så jag inte märker att jag är mätt förrän jag är övermätt. Om jag bara skulle sitta och stirra ner i maten utan några distraktioner så skulle det antagligen vara mycket lättare att hålla sig till vettiga portioner.

Men för mig har det alltid varit något av en njutning att äta och (tidigare) läsa samtidigt, och nu sitta framför datorn.
Känner igen det. Tänjde själv ut magsäcken genom att äta väldigt mycket en period som yngre, var jobbigt att vänja av men visst gick det- man får inte ge upp fast det är kämpigt.

Alltid gjort likadant! Läst och ätit, förr när jag bodde hemma var det ALLTID så att jag läste gamla kalle anka och hästtidningar, alltid!

Men kan du måtta upp maten på en assiett? lura ögat till att det är mer? Ta en klunk vatten mellan varje tugga så det tar längre tid för dig att äta? Det tar ju de välkända 20 min för oss att känna mättnad.
 
Känner igen det. Tänjde själv ut magsäcken genom att äta väldigt mycket en period som yngre, var jobbigt att vänja av men visst gick det- man får inte ge upp fast det är kämpigt.

Alltid gjort likadant! Läst och ätit, förr när jag bodde hemma var det ALLTID så att jag läste gamla kalle anka och hästtidningar, alltid!

Men kan du måtta upp maten på en assiett? lura ögat till att det är mer? Ta en klunk vatten mellan varje tugga så det tar längre tid för dig att äta? Det tar ju de välkända 20 min för oss att känna mättnad.

Just de där 20 minuterna är viktiga för mig. Jag äter och läser/surfar/tittar på tv på samma gång och märker därför inte när jag blir mätt utan fortsätter äta. Så under de där 20 minuterna hinner jag äta alldeles för mycket. Tack och lov (får jag väl säga) så är mitt godis/choklad/chips sug som värst på kvällen efter maten när jag inte orkar klä på mig och ge mig ut i mörkret och köpa något. Däremot kan jag aldrig ha något hemma, det äter jag upp direkt. Öppnar en Noblesse ask och ska ta en skiva och plötsligt. Oj då, nu har jag suttit framför datorn och gått och hämtat mer skivor och nu är asken tom.
 
Jag gjorde en supergod vegetarisk "köttfärssoppa" (i brist på ett bättre namn). Hade i makaroner men nästa gång skippar jag det och har ostmacka till istället. Kan varmt rekommendera det.
 
Just de där 20 minuterna är viktiga för mig. Jag äter och läser/surfar/tittar på tv på samma gång och märker därför inte när jag blir mätt utan fortsätter äta. Så under de där 20 minuterna hinner jag äta alldeles för mycket. Tack och lov (får jag väl säga) så är mitt godis/choklad/chips sug som värst på kvällen efter maten när jag inte orkar klä på mig och ge mig ut i mörkret och köpa något. Däremot kan jag aldrig ha något hemma, det äter jag upp direkt. Öppnar en Noblesse ask och ska ta en skiva och plötsligt. Oj då, nu har jag suttit framför datorn och gått och hämtat mer skivor och nu är asken tom.

Knepigt läge!
 
Jag äter (just nu) faktiskt ganska nyttigt, utan det är portionerna. Knäckebröd och tomater tycker man skulle vara ok, men inte i de mängder jag äter. Min nya grej är delikatess hårt bröd. Det kan jag sitta och småäta på hela kvällen.

Nu har jag fyllt frysen med en massa kycklingben (extrapris på Lidl) och tänker leva på det med sallad och hårt bröd. Köpte dessutom san marzano tomater och kommer laga tomatsoppa. Alltså saker som även om jag äter för mycket är relativt ok.

Även om det du äter är "okej" så har du ju fortfarande ett problematiskt ätmönster. Att överäta eller hetsäta är en ätstörning. Då är det ju inte konstigt att viktuppgången kommer. Gissar att det påpekats förut, men du behöver ju ta kontakt med vården.
 
Jag har trots sömnbrist lyckats hålla mig på banan i veckan, klappar mig själv på axeln. Det är sjukt svårt när man är trött hela tiden men jag har varit duktig och hackat upp grönsaker och fyllt ut med så det har nog gjort skillnad.
Idag har jag sovit mindre än tre timmar men ska nu vara ledig två nätter så hoppas på att kunna ra igen lite sömn.
Tränade imorse efter jobbet och ska hänga på maken om en stund och träna så kanske finns nåt fredagsgottis på kartan sen 😁. Det lugn, lågintensiv träning som gäller nu när jag är så sliten men hoppas kunna köra ett tyngre pass i helgen.
 
Jag misstänker att till viss del är det just magsäcken som är problemet och ffa mina matvanor, eg äta framför datorn så jag inte märker att jag är mätt förrän jag är övermätt. Om jag bara skulle sitta och stirra ner i maten utan några distraktioner så skulle det antagligen vara mycket lättare att hålla sig till vettiga portioner.

Men för mig har det alltid varit något av en njutning att äta och (tidigare) läsa samtidigt, och nu sitta framför datorn.
Vad händer om du häller upp en vettig portion på tallriken redan i köket och sedan tar med den till datorn?
 
Vad händer om du häller upp en vettig portion på tallriken redan i köket och sedan tar med den till datorn?

Jag äter upp den, är fortfarande hungrig och går ut och hämtar mer. Lite som med Noblesse, att jag inte kan ha det hemma utan att gå och småäta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 168
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 184
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 088
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 385
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp