Tjockistråden 3

Vägde mig i morse. Det var väl ingen överraskning att jag gått upp men det kändes ändå deprimerande att få det konstaterat att det är så det är.

Jag har nu runt 35 kilo övervikt :(

Jag har börjat ta promenader sedan några dagar tillbaka, men det lär inte påverka så mycket. Och vad gäller maten så måste jag utesluta socker. Det är en utmaning. Och så får jag inte äta för ofta. Utmaning det med. Vill att det ska gå runt 4 timmar mellan måltiderna. Och så inte äta för mycket förstås. Jävla skit det här. Går liksom bara och tänker på att få äta hela tiden och så längtar jag efter kakor eller någon muggkaka.
 
Vägde mig i morse. Det var väl ingen överraskning att jag gått upp men det kändes ändå deprimerande att få det konstaterat att det är så det är.

Jag har nu runt 35 kilo övervikt :(

Jag har börjat ta promenader sedan några dagar tillbaka, men det lär inte påverka så mycket. Och vad gäller maten så måste jag utesluta socker. Det är en utmaning. Och så får jag inte äta för ofta. Utmaning det med. Vill att det ska gå runt 4 timmar mellan måltiderna. Och så inte äta för mycket förstås. Jävla skit det här. Går liksom bara och tänker på att få äta hela tiden och så längtar jag efter kakor eller någon muggkaka.
Jag förstår att det är skitjobbigt. Jag har samma problem.
Men efter flera månader så verkar kroppen acceptera att jag bara äter två gånger/dygn. Förutom just innan mens och kring ägglossning. Men det är något jag unnar mig själv och inte tar så allvarligt på. Hästen har nog hjälpt massor med, i stallet kan jag inte äta. Perfekt att distrahera sig med, det tar ju minst 3 timmar i stallet liksom.
 
Jag förstår att det är skitjobbigt. Jag har samma problem.
Men efter flera månader så verkar kroppen acceptera att jag bara äter två gånger/dygn. Förutom just innan mens och kring ägglossning. Men det är något jag unnar mig själv och inte tar så allvarligt på. Hästen har nog hjälpt massor med, i stallet kan jag inte äta. Perfekt att distrahera sig med, det tar ju minst 3 timmar i stallet liksom.
Är det lunch och middag du äter då? Inga mellanmål eller frukost?

Jag gick hos dietist för många år sedan och hon menade att det ska inte gå för lång tid mellan måltiderna.

Jag önskar att jag också kunde åka till stallet. Men har ingen häst att åka till.
 
Är det lunch och middag du äter då? Inga mellanmål eller frukost?

Jag gick hos dietist för många år sedan och hon menade att det ska inte gå för lång tid mellan måltiderna.

Jag önskar att jag också kunde åka till stallet. Men har ingen häst att åka till.
Ja exakt så gör jag. Inga mellanmål eller frukost, ingen kvällsmacka. Utom som sagt just vid mens eller ägglossning.
Jag vet att de säger att man ska äta ofta. Men för mig är troligen problemet att jag får rejält med insulinpåslag varje gång jag äter och därför går upp i vikt. Äter jag mer sällan så kommer inte det insulinpåslaget och jag går därför ner i vikt. Sen är det lättare att hålla nere kalorierna om jag äter mer sällan.

Men det är ju inte säkert att min metod fungerar för dig. Allas kroppar är unika och det gäller att hitta det som fungerar för en själv. Men det låter som att du har provat att äta ofta, och att det inte verkar fungera?
 
Ja exakt så gör jag. Inga mellanmål eller frukost, ingen kvällsmacka. Utom som sagt just vid mens eller ägglossning.
Jag vet att de säger att man ska äta ofta. Men för mig är troligen problemet att jag får rejält med insulinpåslag varje gång jag äter och därför går upp i vikt. Äter jag mer sällan så kommer inte det insulinpåslaget och jag går därför ner i vikt. Sen är det lättare att hålla nere kalorierna om jag äter mer sällan.

Men det är ju inte säkert att min metod fungerar för dig. Allas kroppar är unika och det gäller att hitta det som fungerar för en själv. Men det låter som att du har provat att äta ofta, och att det inte verkar fungera?
Det fungerade förut när jag gick ner 17 kilo för många år sedan.

Problemet nu är nog att jag äter för ofta i stället plus en del socker. Och så tror jag att jag äter för mycket också..

Att äta så sällan som fyra timmar mellan måltiderna känns som svält för mig. Det enda jag går och tänker på nu är att äta.
 
Det fungerade förut när jag gick ner 17 kilo för många år sedan.

Problemet nu är nog att jag äter för ofta i stället plus en del socker. Och så tror jag att jag äter för mycket också..

Att äta så sällan som fyra timmar mellan måltiderna känns som svält för mig. Det enda jag går och tänker på nu är att äta.
Ja vi är alla olika. Jag har inga problem att ta bort frukosten och därmed få 16 timmars fasta. Oftast blir det mer dock eftersom jag ofta äter middag vid 18:30-19. Men ibland blir det mindre, som idag när pajen inte är klar än.
 
Det fungerade förut när jag gick ner 17 kilo för många år sedan.

Problemet nu är nog att jag äter för ofta i stället plus en del socker. Och så tror jag att jag äter för mycket också..

Att äta så sällan som fyra timmar mellan måltiderna känns som svält för mig. Det enda jag går och tänker på nu är att äta.
För mig blir det till en sån grej som jag vänjer mig vid. Varje gång jag tar tag i småätandet så kan jag verkligen inte sluta tänka på hur hungrig jag är men om jag bara uthärdar så blir det bättre. Jag upptäcker att jag inte är så hungrig utan egentligen mest sugen. Det är också en kamp att motstå, men för mig funkar det med en bra matplan. Jag tränar en del så har fått gå från att äta sällan till att äta oftare.
 
Fredag är ju min vägningsdag men jag står på vågen dagligen. Idag trodde jag inte mina ögon, testade flera gånger om jag såg rätt samt flyttade runt vågen lite. Hoppas det ser lika lovande ut på fredag!
 
Notering till mig själv, 100kg med kläderna på skit också! Gått upp 2 kg. Har nu köpt modifast och mulberry tabletter mot sötsuget. Hoppas de kommer i veckan snart! Psyket mår skit. Stress o ångest över livet. Jag mår inte bra. Tack för att jag fick skriva av mig!
 
Notering till mig själv, 100kg med kläderna på skit också! Gått upp 2 kg. Har nu köpt modifast och mulberry tabletter mot sötsuget. Hoppas de kommer i veckan snart! Psyket mår skit. Stress o ångest över livet. Jag mår inte bra. Tack för att jag fick skriva av mig!

Jag är i din sits, väger faktiskt lika mycket nu som jag gjorde innan jag hade gått ned 20 kg för 7 år sedan. Anledningen är att det varit tungt psykiskt i 1,5 års tid nu, mest beroende på min arbetssituation. Jag har försökt att vara snäll med mig själv, att inte trycka ned mig själv för att jag inte orkar eller kan gå ned i vikt just nu. Men det är klart, det värsta som finns är att se sin egen spegelbild och framför allt att inte orka eller vara så orörlig.

Du är inte ensam med andra ord. Jag skriver sällan här nu, för jag går bara upp vecka för vecka. Har ingen motivation, vill bitvis ge upp allt och bara låsa in mig. Men här får du stöd och peppande ord från alla oss som är eller har varit i samma situation.

Mitt första tips är att börja med en förändring. Om du dricker vanlig läsk, byt ut den mot light. Var snäll mot dig själv. Sen när det går bra, gör ytterligare en förändring. Byt ut en måltid mot modifast till exempel. Något som jag vet är viktigt för mig är att verkligen dricka vatten, det är livets dryck och renar kroppen (min upplevelse). När jag är hemma dricker jag tyvärr bara pepsi max, men när jag jobbar så dricker jag vara vatten (har nytt jobb som jag trivs på). Jag vet att det kommer att vända så småningom, men jag har ingen brådska just nu.

Du är bra och värdefull precis som du är!

Edit; vill lägga till att jag väger 100+ just nu, mitt BMI är skyhögt.
 
Jag vägde mig idag. Vet inte varför. Tänkte att jag väger nog samma som för knappt två veckor sedan då jag vägde mig för första gången på väldigt länge. Jag har egentligen inte gjort något för att gå ner men vågen visade på 0,8 kg ner. Det är ju ingen gigantisk skillnad så det finns utrymme att förklara det på fler sätt, men det känns ändå motiverande att vågen visar en nedgång.
 
Den alternativbehandlare som jobbar med min kropp hävdar med bestämdhet att merparten av mitt fluff sannolikt består av lymfa (plus lite lipödem också). Hon som jobbar dagligen med bland annat lymfmassage borde ju ha åtminstone lite koll, tänker jag.
Jag är ju också högst medveten om att min flerfaldigt opererade kropp har problem med lymftransporten.
Nu har jag skaffat mig en vibrationsplatta. Vibrationerna ska vara bra för att hålla igång lymfsystemet, sägs det. Jag tänker ge det en chans. OM inte annat så har veckorna med vibb-plattan hittills gjort att jag har mindre ont i ländryggen när jag jobbar (står o går nästan hela tiden)....
 
Jag är i din sits, väger faktiskt lika mycket nu som jag gjorde innan jag hade gått ned 20 kg för 7 år sedan. Anledningen är att det varit tungt psykiskt i 1,5 års tid nu, mest beroende på min arbetssituation. Jag har försökt att vara snäll med mig själv, att inte trycka ned mig själv för att jag inte orkar eller kan gå ned i vikt just nu. Men det är klart, det värsta som finns är att se sin egen spegelbild och framför allt att inte orka eller vara så orörlig.

Du är inte ensam med andra ord. Jag skriver sällan här nu, för jag går bara upp vecka för vecka. Har ingen motivation, vill bitvis ge upp allt och bara låsa in mig. Men här får du stöd och peppande ord från alla oss som är eller har varit i samma situation.

Mitt första tips är att börja med en förändring. Om du dricker vanlig läsk, byt ut den mot light. Var snäll mot dig själv. Sen när det går bra, gör ytterligare en förändring. Byt ut en måltid mot modifast till exempel. Något som jag vet är viktigt för mig är att verkligen dricka vatten, det är livets dryck och renar kroppen (min upplevelse). När jag är hemma dricker jag tyvärr bara pepsi max, men när jag jobbar så dricker jag vara vatten (har nytt jobb som jag trivs på). Jag vet att det kommer att vända så småningom, men jag har ingen brådska just nu.

Du är bra och värdefull precis som du är!

Edit; vill lägga till att jag väger 100+ just nu, mitt BMI är skyhögt.
Tack snälla för ditt svar! Jag önskar att jag kunde göra nåt för dig❤️
Tar till mig dina tips! Drick cola zero nu men ska sluta äta glassen. Det är mitt sätt att hantera stress genom att äta onyttigt o dricka läsk. Lider av panikånges, lindrig social fobi o depressioner på det unde åren som har gått. Läkaren tyckte jag hade varit duktig som lyckats gå ner några kilon med tanke på de antidepressiva medel som jag går på som är känd för viktuppgång sa hon.

men nya tag men lite i taget! Tack!
 
Tack snälla för ditt svar! Jag önskar att jag kunde göra nåt för dig❤️
Tar till mig dina tips! Drick cola zero nu men ska sluta äta glassen. Det är mitt sätt att hantera stress genom att äta onyttigt o dricka läsk. Lider av panikånges, lindrig social fobi o depressioner på det unde åren som har gått. Läkaren tyckte jag hade varit duktig som lyckats gå ner några kilon med tanke på de antidepressiva medel som jag går på som är känd för viktuppgång sa hon.

men nya tag men lite i taget! Tack!
Den här killen beskriver det så bra. Min syster sa en gång att det enda nöjet i hennes liv är att äta något gott. Så har jag känt i princip 1,5 år och det visar sig ju nu på vågen. Nu äter jag ofta på grund av vana, ångesten är inte lika påtaglig men beteendet sitter i.

https://www.gp.se/debatt/tolv-chokl...es-jag-som-en-hund-och-hade-ångest-1.70278441
 
Något som jag också har tänkt på angående viktoperation är hur det ska kunna lösa problemet som sitter i huvudet? Jag vet inte om operationen biter på suget, eller vanan av att använda ätbart som en tröstande faktor. Har lekt med tanken om operation, men jag känner att så länge jag inte har kontroll på mitt beteende så lär jag hamna i en svår sits. Alldeles för vanskligt för min del i alla fall.
 
Något som jag också har tänkt på angående viktoperation är hur det ska kunna lösa problemet som sitter i huvudet? Jag vet inte om operationen biter på suget, eller vanan av att använda ätbart som en tröstande faktor. Har lekt med tanken om operation, men jag känner att så länge jag inte har kontroll på mitt beteende så lär jag hamna i en svår sits. Alldeles för vanskligt för min del i alla fall.
Jag tror du tänker rätt. Om du småäter och tröstäter nu så kommer du sannolikt fortsätta med det efter en eventuell operation, om du inte har fått grundproblemet behandlat först. Det är väl ett av problemen med viktoperationen, att man faktiskt kan fortsätta småäta även efteråt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 311
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 920
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp