Tjockistråden 3

Jag vägde in på -14,6 kg i morse och vågade mig på att börja prova om min "borthängda" del av garderoben, innehållandes massor av mina för små blusar och kostymbyxor, passar igen. Och vet ni, allt satt som en smäck. Fick en dubbelt så stor kontorsgarderob hela plötsligt vilket är helt perfekt eftersom jag börjar nytt jobb på måndag :D
Gud så härligt 😍
 
Jag har tagit mig lite i kragen, tagit bort vanlig läsk helt (dricker egentligen bara pepsi max men har levt på jul- och påskmust länge nu). Har varit på väg att hälla upp ett glas flera gånger, men antingen tagit vatten eller pepsi max. Har även börjat att tänka över hur jag ska bryta ätandet av smörgåsar. Det är en stor kaloribov i mitt liv. Kanske smaksatt kvarg, banan och kiwi som kvällsmål.
 
Den här veckan har jag varit i botten av troslådan och letat. (har inte haft tid/lust/ork att tvätta, helt enkelt :p) Och valde ett par trosor som jag inte kunnat ha på flera år, resåren har skurit in i fläsket helt enkelt.
Men se på sjutton, jag fick plats i dem!! :banana:
 
Har insett att jag inte kommer gå ner i vikt utan en radikal förändring när det gäller mat. Så har beställt måltidsbarer för att kunna ersätta 1-2 mål med det. Hade turen att jag hittade ett ställe som sålde ut dem för att de närmade sig utgångsdatumet så det blev riktigt billigt :up:
 
7/11 73,5
18/11 72,1
11/12 71,3
17/1 70,3
28/1 69,4
8/2 68,7
19/2 68,9
25/2 67,7
23/3 66,5
6/5 65,5

Det tog lite längre tid denna gång, men jag kan nu titulera mig normalviktig. Det känns skönt!
Jag skulle vilja gå ner 5 kilo till men vi får se vad kroppen har att säga om saken. Jag misstänker att jag närmar mig den vikten jag kommer stanna på med denna diet eftersom senaste kilot tog så pass lång tid. Men det känns ändå helt ok. Jag har ändå vägt 78 som mest och därmed gått ner 13 kilo sedan dess.

Och mindre än jag äter nu kan jag helt enkelt inte äta. Äter otroligt lite, men kroppen har vant sig och jag blir mätt på portioner som är kanske hälften av vad min sambo äter (och då äter han ju 3 mål till/dag...). Så går jag inte ner i vikt så mycket mer på nuvarande diet så får det vara så.
 
16/2 90 kg
4/3 88 kg
1/4 86 kg
29/4 85 kg
6/5 84 kg

Efter goda råd i tråden så kommer jag bara lägga in datum när det faktiskt sker en förändring. Blir nog skönt att inte se listan med stillastående siffror. Nu är jag i lite kaosartad fas så även om jag blev glad för dagens siffra så försöker jag påminna mig om att siffrorna inte är viktigast just nu.
 
Jag försöker att tänka om i många fall, men det är en lång väg kvar till att jag ska kunna ändra mina rutiner helt. Jag skulle behöva äta något varmt, vid 20.00 ungefär nu när jag har varit uppe så länge på sistone, men vad ska jag äta? Om jag äter mitt sista mål då, behöver jag inte äta efter 20.00. Hälften kalorierna kommer in då och det är sämst, för då finns inget stop i mig. Jag klarar mig inte på yoghurt/kvarg etc då, det är snarare något som kan trigga mig att äta något annat.

Tips och idéer?
 
Jag försöker att tänka om i många fall, men det är en lång väg kvar till att jag ska kunna ändra mina rutiner helt. Jag skulle behöva äta något varmt, vid 20.00 ungefär nu när jag har varit uppe så länge på sistone, men vad ska jag äta? Om jag äter mitt sista mål då, behöver jag inte äta efter 20.00. Hälften kalorierna kommer in då och det är sämst, för då finns inget stop i mig. Jag klarar mig inte på yoghurt/kvarg etc då, det är snarare något som kan trigga mig att äta något annat.

Tips och idéer?

Vad tror ni om havregrynsgröt?
 
Vad tror ni om havregrynsgröt?
Prova gröt på nakenhavre, det mättar mycket mer än vanlig gröt. Jag blötlägger havren innan för jag är känslig för säd (glutenintolerant dessutom) och sedan sköljer jag den. Efter det kokar jag den som mannagrynsgröt, i mjölk/kokosmjölk/mjölkersättning och serverar med lite kanel och smörhåla. Inget tillsatt socker och det smakar ändå sött. Mycket mättande och man måste äta mycket så länge man inte tar mycket smör för det är få kalorier.
 
Jag har gått ner i vikt. Massor, under en period på typ 2 år. Mindre mat och mer motion. Har helt ändrat livsstil och varit väldigt konsekvent.

Men så blev jag akut sjuk i somras och levde på 7dl fil per dag + dropp i en vecka på sjukhuset.. gick ner 5kg den veckan och blev helt plötsligt för tunn. Så jag släppte lite på kontrollen, för jag behövde gå upp lite i vikt, och jag tror kroppen hade panik efter viktraset och jag var dessutom FÖR smal….. ingen fara med extra smör på degistive, lite mer sås, lite choklad.. Och jag är fast igen. 😫 har gått upp dedär 5kg+5kg till. Livrädd att snart vara på ytterligare +10 och sen +10 till. Det går så snabbt och enkelt och jag vet inte hur jag ska få kontroll igen.

Äter var tredje timme, lite men ofta för att hålla blodsockret jämt. Men efter jag ätit vill jag ha mer. Sött eller fett. Spelar ingen roll om jag ätit ordentlig lunch, vill ha ännu mer. Är en typisk person med noll karaktär. Just nu är de riskakor med ordentligt med smör på. Om jag lyckas stå emot chokladen… försöker äta massa grönsaker och frukt men märker ingen skillnad. Ordentlig frukost, mellanmål, lunch. Nej märker ingen skillnad, ändå hungrig och sugen på kvällen och direkt efter jag ätit. Så hamnar i att försöka äta så lite som möjligt men det är ju dömt att misslyckas. Räknar kacl och tycker jag ligger på minus så jag tillåter mig en chokladbit.. vad spelar det för roll. Tydligen jättestor! För vågen går uppåt. Lagt på mer motion så nu är jag ännu hungrigare 😅
Jobbar dessutom natt så kroppen får ingen riktig fasta heller och är SÅ sugen på nätterna, mycket dötid och trött samt lättillgängligt med kakor, glass o fika. Låter bli riktig mat på natten men hur ersätter man smörgås?? Blir inte mätt på kvarg o fil.
Hur hittar man tillbaka till de sunda vanorna? Hur hittar man balansen? Och vad äter man när man ska ge fan i smörgåsar och riskakor…?
 
Tips på något snålare att ha i sås istället för vispgrädde? Jag är superdålig på matlagning så grädde har varit en så smidig lösning på typ alla mina såser.
 
Här går det upp och ner. Gick ner till 98 nästan 97 från 100 som tidigare inlägg jag skrev. Var så nöjd men sedan kom glassen intågandes i vardagen och nu har gått upp igen till 99-100kg. Går dom flesta dagarna en 30 mins promenad. Har just börjat intervaller på löpband hemma för kunna springa 5 km i framtiden. Det är min sporre! Finns en app som talar om när man ska springa och gå. Vet ej om får göra reklam här men säg till om ni vill veta appens namn! Den är super! Obs! Kostar lite förstås och är på engelska. Tyvärr har jag ej gjort det denna vecka, för mycket ångest.

Haft mycket ångest sista tiden och mer lugnade. Tyvärr mer ”köpberoende”och hetsätning på kvällarna. Är som en ond cirkel, köper sånt jag behöver men lite för ofta enligt min budget. Nu har jag överskridit budgeten och ångesten är högre och hetsätning kommer som ett brev på posten. Hjälp vad gör jag åt detta? Så besviken på min själv. Tack för jag fick skriva av mig! Heja på er alla!
 
Min läkare har skrivit ut Saxenda till mig, har ni hört talas om det? Han ville inte börja mixtra med min medicinering mot depression eftersom det har funkat relativt bra (vill ju inte dö nu i alla fall). Var jättepepp på detta men dels får man betala hela kostnaden själv, och dels är jag rädd för om jag verkligen kommer att kunna ändra mitt beteende, som är det faktiska problemet. Saxendan ska verka som sådan att mättnadskänslan inträder tidigare och minska sötsuget (tror jag på det senare). Vet ju inte förrän jag börjat, men någonstans så är jag inte motiverad att ändra ätbeteendet just nu. Det vore förstås bra om jag kunde få in en mättnadskänsla lite tidigare, just nu känner jag ju mig bottenlös typ.
 
Ingen erfarenhet av den medicinen.

Ta hand om dig!

Själv fick jag lite smisk på fingrarna då jag tillåtit mig lite för mycket ett tag.

Så jag ska köra 100 dagar på diabeteskost igen för att få ner sockret lite mer. Men det är ju så gott….

Hallon med grädde funkar att dämpa sötsuget med.

Heja oss alla!
 
Jag har inte vägt mig på ett tag och nu törs jag inte riktigt. Senaste två veckorna verkar jag ha försökt sabba allt för mig själv och ätit mängder med snacks, godis, dessert, onyttig mat. Känner mig sådär äckligt full i magen efter att ha ätit ok kvällsmat men sen fortsatt med dagens andra portion kladdkaka med vispgrädde för att avsluta med en påse popcorn. Och det är bara toppen av isberget.

Hoppas hitta tillbaks till lite vettigare val i veckan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 659
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 919
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp