Får man fråga vad FAR betyder?Nu har jag pratat med ssk och det skickas ett nytt FAR direkt. Så har snart inga ursäkter kvar![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Får man fråga vad FAR betyder?Nu har jag pratat med ssk och det skickas ett nytt FAR direkt. Så har snart inga ursäkter kvar![]()
Fysisk aktivitet på receptFår man fråga vad FAR betyder?![]()
Har du möjlighet att träffa dietist via VC?Känner att jag mest är i rundgång nuförtiden och ingenting händer. Har rört mig mer under sommaren än tidigare, men kosten antar jag är relativt oförändrad eftersom jag bara gått ner pyttelite. Känner att jag behöver ta tag i det på allvar, funderar på dietist för att få rätsida på vad jag äter. Å andra sidan vet jag rent teoretisk vad man kan stoppa i sig, bara inte hur mycket som funkar för mig.
Har planer nästa sommar som jag verkligen vill göra och jag måste gå ner minst 15 kg för detta, annars blir det inget.
Sedan fanns det något ytterligare, som jag inte minns. Förutom hälsan då såklart. Men jag känner att jag behöver en morot, något att se fram emot - och en konsekvens om jag inte lyckas.
Har tagit kontakt med läkare också som rekommenderat medicin (har inget emot det), men den de rekommenderar kostar 2700kr i månaden, minst! Min stackars studentlön har inte råd med det. Får se om det blir något annat eller ej.
Nu börjar jag skolan igen och jag gissar att något av det svåraste blir att säga nej tack (och stå på mig) när min kompis bjuder mig på godis/chips/kakor.

Fantastiskt att sådant finns att fåNu har jag pratat med ssk och det skickas ett nytt FAR direkt. Så har snart inga ursäkter kvar![]()
Fantastiskt att sådant finns att få!
Det är ju jättebraGer rabatt på de flesta gym och kommunala badanläggningar
Har du provat blomkålsris till? Istället för pasta? Bara att riva blomkålen, koka väldigt kort (har för mig det är sekunder det handlar om, google vet), hälla av och äta till typ köttfärssås eller korvstroganoff!Gjorde nåt test för att se hur mycket jag ska äta per dygn. 1411 kcal. Det är inte mycket det.. Det är inte lätt att få ihop, speciellt inte med en liten unge som växer. Vi äter ju samma mat allihop i familjen och jag vill inte överföra några konstiga idéer till honom. Visst visst, äta mer grönsaker och mindre kolhydrater är väl bra och så men det är inte lätt att få till i praktiken.. Jag äter redan mycket grönt, det är inte det som är problemet. Det är inte så kul med ångkokt broccoli till färssås liksom, passar inte bra (jag har testat). Och det är lite av ett säkert kort med just färssås här. Jag får ju äta det som funkar för familjen. Glöm att jag gör olika rätter! Och jag vägrar leva på sallad, då är jag hellre fet och tillfreds.
Gillar inte konsistensen som blir. Det blir bara gegga ihop med såsen tycker jag..Har du provat blomkålsris till? Istället för pasta? Bara att riva blomkålen, koka väldigt kort (har för mig det är sekunder det handlar om, google vet), hälla av och äta till typ köttfärssås eller korvstroganoff!
Är du nöjd med klockan? Vad tycker du om den inte jämförelse med tidigare klockor du haft?Sen jag bytte smartklocka har antalet steg per dag nästan halverats. Fitbit var en optimistmätare utan dess likeDen mätte minsta lilla armvift som steg. Den jag har nu (nothing cmf) börjar mäta vid tio steg, riktiga steg. Så nu är det mer utmaning att få ihop steg.
Har i flera år använt Stepler som motivation att samla steg/poäng men sen de gjorde om poängsystemet med diamanter och skit, och tagit bort alla kul belöningar, har jag tappat sugen lite.
Jo, för det priset är den riktigt bra. Hade en Fitbit versa 3 innan, den krånglade mest.. Det enda som inte är bra är att man inte kan simma med Nothings klocka. Inte för att jag simmar så ofta längre.Är du nöjd med klockan? Vad tycker du om den inte jämförelse med tidigare klockor du haft?
Jag har tänkt att jag ska köpa en aktivitetsklocka, vill ha en som räknar just steg och ansträngning på gymmet typ. Kan inte komma på annat som jag borde tänka på.
Gillar inte konsistensen som blir. Det blir bara gegga ihop med såsen tycker jag..
Jag har lite svårt att äta kål (blomkål och broccoli funkar), får ont i magen av det. Dessutom, samma där. Jag tycker konsistensen blir läbbig ihop med sås. Och i matlådan blir det bara en sörja.. Matlådevänlig mat är ett måste!Stekt kål med vitlök tycker jag är roligare till om det funkar för dig? Jag steker alla former av kål.
En variant på lösning kan ju vara att du gör någon mättande sallad till och tar en mindre mängd av pastan. Då äter du ju ff samma mat.Vi äter ju samma mat allihop i familjen och jag vill inte överföra några konstiga idéer till honom. Visst visst, äta mer grönsaker och mindre kolhydrater är väl bra och så men det är inte lätt att få till i praktiken.. Jag äter redan mycket grönt, det är inte det som är problemet. Det är inte så kul med ångkokt broccoli till färssås liksom, passar inte bra (jag har testat). Och det är lite av ett säkert kort med just färssås här. Jag får ju äta det som funkar för familjen. Glöm att jag gör olika rätter! Och jag vägrar leva på sallad, då är jag hellre fet och tillfreds.
Jag gillar som sagt inte konsistensen av finstrimlad kål och liknande. Jag vägrar äta sallad. Det är det tråkigaste jag vet. Jag vet inte hur jag ska göra den mättande utan att det blir en väldigt konstig måltid, eller utan att jag måste göra flera rätter (för koka bulgur osv gör det till flera rätter i min värld). Jag äter matlåda till lunch, och den består till 99 % av rester från dagen/dagarna innan. Jag VÄGRAR laga extra mat bara för att.En variant på lösning kan ju vara att du gör någon mättande sallad till och tar en mindre mängd av pastan. Då äter du ju ff samma mat.
Fullkornspasta eller Bönpasta som kanske mättar mer är ju också en variant.
Kan du äta kalorisnålare till lunch så kan du ju äta mer till middag. Jag gör så att jag ser över mina val för måltider innan och efter en måltid då jag antingen inte kan påverka maten eller vet att den är lite "fel" för min kost. Du kanske kan fundera ut en strategi som passar dig?
Vill du ersätta pastan och ta bort kolhydraterna? Så är ett tips finstrimlad stekt vitkål och ett annat finstrimlad lättstekt eller lättkokt zucchini. Man kan också använda morot eller kålrot. (Googla tex lchf zoodles eller lchf ersätta pasta -det ger mycket grönsaksalternativ.)
Då låter det ju som att det du kan göra är att reglera din egen mängd pasta. Och sen se över dina andra måltider den dagen.Jag gillar som sagt inte konsistensen av finstrimlad kål och liknande. Jag vägrar äta sallad. Det är det tråkigaste jag vet. Jag vet inte hur jag ska göra den mättande utan att det blir en väldigt konstig måltid, eller utan att jag måste göra flera rätter (för koka bulgur osv gör det till flera rätter i min värld). Jag äter matlåda till lunch, och den består till 99 % av rester från dagen/dagarna innan. Jag VÄGRAR laga extra mat bara för att.