Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med sallad menar jag inte bara ett par tråkiga salladsblad utan varierade grönsaker efter tycke.
Jag äter alltid grönsaker till mina måltider, ibland bara tomat och gurka men det kan också bli en vitkålssallad, lättkokta grönsaker, tomat och mozzarella eller en halv avokado för mättnaden.
Något grönsakstillbehör kan du kanske hitta?
Jag gillar inte grönsallat, tomat tål jag inte. Gurka känns tämligen meningslöst, även om jag älskar inlagd gurka.

Jag har massor med grönsaker och linser och annat i tex färssås (jag äter inte mycket kött så oftast blir det vegofärs och linser).

Problemet är inte att jag inte äter grönsaker. Pasta är inte heller något problem. Problemet är att det är sjukt svårt att funka normalt på 1400 kcal. Jag har legat bra mycket lägre än så utan att gå ner så att kämpa med det känns.. meningslöst.

Jag räknar inte kalorier. Det funkar inte för mig, jag blir manisk och slutar äta helt. Det jag skrev var att jag gjort ett test som tyckte att 1400 var lagom. Jag tycker det låter väldigt lågt. Inte hållbart i längden.

Jag gillar inte grönsallat, tomat tål jag inte. Gurka känns tämligen meningslöst, även om jag älskar inlagd gurka.

Jag har massor med grönsaker och linser och annat i tex färssås (jag äter inte mycket kött så oftast blir det vegofärs och linser).

Problemet är inte att jag inte äter grönsaker. Pasta är inte heller något problem. Problemet är att det är sjukt svårt att funka normalt på 1400 kcal. Jag har legat bra mycket lägre än så utan att gå ner så att kämpa med det känns.. meningslöst.

Jag räknar inte kalorier. Det funkar inte för mig, jag blir manisk och slutar äta helt. Det jag skrev var att jag gjort ett test som tyckte att 1400 var lagom. Jag tycker det låter väldigt lågt. Inte hållbart i längden.
Nu gillar jag sallad om det är en ordentlig sallad som är riktigt matig. Alltså inte bara blad med tomat och gurka typ.
Däremot så gör jag ofta som du och har grönsaker i mat och tänker att det är en varm sallad och är precis lika bra.

1400 kcal tycker jag låter för lite för att man ska orka stå på någon längre tid.

Jo, för det priset är den riktigt bra. Hade en Fitbit versa 3 innan, den krånglade mest.. Det enda som inte är bra är att man inte kan simma med Nothings klocka. Inte för att jag simmar så ofta längre.

Det är ju mer en smartwatch än aktivitetsklocka. Den har flera funktioner som jag inte använder, typ ringa samtal och sånt via klockan.
Är det att den inte kan registrera simning eller är den inte vattentätt?
Klarar den inte vatten är den inget för mig iheller (och är den inte vattentät så brukar de inte klara av dammet i stallmiljön ändå).

Nu gillar jag sallad om det är en ordentlig sallad som är riktigt matig. Alltså inte bara blad med tomat och gurka typ.
Däremot så gör jag ofta som du och har grönsaker i mat och tänker att det är en varm sallad och är precis lika bra.

1400 kcal tycker jag låter för lite för att man ska orka stå på någon längre tid.
Ja, matig sallad som är en hel måltid går bra. Men "tillbehörssallad" ser jag inte riktigt poängen med.

Eller hur, 1400 är ju inte mycket. Som diet ett kort tag kanske det går, men testet marknadsförde det som en "hållbar framtid utan dieter"..

Är det att den inte kan registrera simning eller är den inte vattentätt?
Klarar den inte vatten är den inget för mig iheller (och är den inte vattentät så brukar de inte klara av dammet i stallmiljön ändå).
Inte vattentät. Vattentålig, men inte byggd för att vara i vatten. Minns inte vad klassningen heter. Dammtålighet vet jag inte, är inte i stall längre..
Det är ju mer en accessoar än en träningsklocka.

Inte vattentät. Vattentålig, men inte byggd för att vara i vatten. Minns inte vad klassningen heter. Dammtålighet vet jag inte, är inte i stall längre..
Det är ju mer en accessoar än en träningsklocka.
Tack för svar, jag hör ju att den inte är något för mig då.

Jag gillar som sagt inte konsistensen av finstrimlad kål och liknande. Jag vägrar äta sallad. Det är det tråkigaste jag vet. Jag vet inte hur jag ska göra den mättande utan att det blir en väldigt konstig måltid, eller utan att jag måste göra flera rätter (för koka bulgur osv gör det till flera rätter i min värld). Jag äter matlåda till lunch, och den består till 99 % av rester från dagen/dagarna innan. Jag VÄGRAR laga extra mat bara för att.

Kikärtor? Haricot verts?
Jag älskar kål, det är himla skönt i såna här lägen. Men jag förstår dig. Jag tycker inte alls om andra sake.

Kikärtor? Haricot verts?
Jag älskar kål, det är himla skönt i såna här lägen. Men jag förstår dig. Jag tycker inte alls om andra sake.
Jag ser ingen anledning till att börja krångla med annat som har en konsistens ihop med sås som jag inte gillar 🤷‍♀️

Jag gjorde alltså ett test som jag inte höll med om "svaret" på.
Pasta är inget problem för mig. Jag kan hålla det på en bra nivå.

Inte förvånad, tex lifesum tycker jag ska äta 1400 kcal, går gör det ju men hållbart i längden? Njae inte direkt. Räkna på 30 kcal/kg kroppsvikt är ju basalmetabolism ju och lägg dig under det :)

Inte förvånad, tex lifesum tycker jag ska äta 1400 kcal, går gör det ju men hållbart i längden? Njae inte direkt. Räkna på 30 kcal/kg kroppsvikt är ju basalmetabolism ju och lägg dig under det :)
Som jag skrivit innan i tråden, jag räknar inte kalorier. Det funkar inte för mig, jag blir helt kocko och slutar äta helt.

Som jag skrivit innan i tråden, jag räknar inte kalorier. Det funkar inte för mig, jag blir helt kocko och slutar äta helt.
Nä men dåså strunta i räknandet om det ställer till det för dig 🤗. Prova att äta mindre portioner "bara"? Men du ska ju fortfarande bli mätt ändå, som sagt måste du ju fungera som människa och det vet du såklart bäst själv hur du mår bäst av att göra :), vad som funkar å inte

Är du verkligen säker på det, det blir 2400kcal om man väger 80kg, åt helsike för mycket för en kvinna, möjligen om man är inom vikt normalspannet för en kvinna

Är du verkligen säker på det, det blir 2400kcal om man väger 80kg, åt helsike för mycket för en kvinna, möjligen om man är inom vikt normalspannet för en kvinna
Då lärde ssk-utbildningen ut fel då en gång i världen 🙄🙃. När jag rörde mig ännu mer och vägde 67 kg låg jag iaf stabilt på runt 2400 kcal men individuellt förstås.

Vid viktnedgång säger det ju sig självt att man ska äta mindre än man förbrukar, självklart.

Jag har förstått att vår "normkalkyl" på 2000kcal egentligen är högt för en generisk kvinna i medelålder/högre medelålder som inte är högaktiv, vilket få av oss är. Sedan ska man givetvis inte svälta men jag tror vi överskattar vårt kaloribehov rätt ofta sådär generellt.

Nu imorse har jag registrerat min frukost i Lifesum ☺️ Ska försöka hålla igång med registreringarna från och med nu även om jag inte kan väga/mäta exakt precis alla gånger

Idag kommer jag t.ex. behöva äta ute ett tillfälle men försöker tänka att maten inte är körd för att jag inte vet exakt hur många gram salladskyckling jag ätit till lunch 😅

Enligt lifesum kan jag ligga på 1600 kcal för lagom viktnedgång, enligt min diagnosvåg är det min basalmetabolism.
Eftersom det inte fungerade gå ner enligt lifesums uträkning är jag mer benägen tro vågen.
Så den uträkningen med 30 kcal/kg kroppsvikt stämmer inte på mig, äter jag så går jag absolut upp i vikt.

Jupp min metabolism är botchad pga upprepade stora viktnedgångar + klimakteriet. Enda sättet egentligen för att höja BMR är väl att bygga en helskottas massa mer muskelmassa 💁‍♀️:cool:
Jag har redan nu ganska rejält med muskler de är bara lite vadderade. Jag är en stark tjockis.

Nu imorse har jag registrerat min frukost i Lifesum ☺️ Ska försöka hålla igång med registreringarna från och med nu även om jag inte kan väga/mäta exakt precis alla gånger

Idag kommer jag t.ex. behöva äta ute ett tillfälle men försöker tänka att maten inte är körd för att jag inte vet exakt hur många gram salladskyckling jag ätit till lunch 😅
Jag fotar maten oftast, ibland skriver jag ner ungefär vad som finns på tallriken. Tänker det jämnar ut sig i det stora hela.

Enligt lifesum kan jag ligga på 1600 kcal för lagom viktnedgång, enligt min diagnosvåg är det min basalmetabolism.
Eftersom det inte fungerade gå ner enligt lifesums uträkning är jag mer benägen tro vågen.
Så den uträkningen med 30 kcal/kg kroppsvikt stämmer inte på mig, äter jag så går jag absolut upp i vikt.

Jupp min metabolism är botchad pga upprepade stora viktnedgångar + klimakteriet. Enda sättet egentligen för att höja BMR är väl att bygga en helskottas massa mer muskelmassa 💁‍♀️:cool:
Jag har redan nu ganska rejält med muskler de är bara lite vadderade. Jag är en stark tjockis.
Starka tjockisar unite! 💪

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar