Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste du gå ner så mycket per vecka då? Är det inte bättre att satsa på att gå ner t ex 1 kg i månaden till en början, och sen kan du öka när du kommit in i det?

Som sagt jag är en allt eller inget person och tänker att det ska ge mig en kickstart. 1 kg på en månad känns så futtigt. Läser om andra personer som gått ner mer än så i flera månader och då vill jag också göra det!

Som sagt jag är en allt eller inget person och tänker att det ska ge mig en kickstart. 1 kg på en månad känns så futtigt. Läser om andra personer som gått ner mer än så i flera månader och då vill jag också göra det!

Jag förstår precis det att läsa om andra, men jag försöker att blunda för de inläggen. Vi är alla olika, och även om det funkar för dem så funkar det inte för mig. Åtminstone ett par av dem som har skrivit om snabb viktnedgång i den här tråden har gjort det på ett osunt sätt, så även om det förstås är upp till dem att bestämma över hur de gör, så är det inget som kan rekommenderas för andra att göra på samma sätt.

Jag har kommit fram till att för mig är det viktigaste att faktiskt lyckas, hellre än att sätta upp mål som jag inte klarar. En liten viktnedgång är bättre än en önskad större, men som jag inte uppnår. Det är jättetrist när man läser om alla kilon som andra går ner här, men vad ska man göra? Mitt liv är ju mitt liv, och jag får anpassa mina mål till vad som är realistiskt att jag klarar av. Hellre lyckas med lite, än att misslyckas med mycket, tänker jag. Det är ju den faktiska (men långsamma) viktnedgången som ger mig bättre hälsa, inte mina stora planer.

Sanningen i mitt fall är att jag inte ens kommit till ens en långsam viktnedgång, så jag har justerat mitt mål till att inte gå upp mer. När jag klarat det, kommer jag att ta tillbaka målet att gå ner, men om jag inte klarar att vara viktstabil ser jag ett mål att tappa vikt som en motorväg till ytterligare ett misslyckande. Och ytterligare ett misslyckande komma inte att ge mig den motivation jag vet för att lyckas.

Kanske behöver du också justera dina mål? Jag vet att du ser dig själv som en allt eller inget-person, men även det går att kombinera med en mindre viktnedgång som mål. Det är också en kickstart, att lyckas!

Jag förstår precis det att läsa om andra, men jag försöker att blunda för de inläggen. Vi är alla olika, och även om det funkar för dem så funkar det inte för mig. Åtminstone ett par av dem som har skrivit om snabb viktnedgång i den här tråden har gjort det på ett osunt sätt, så även om det förstås är upp till dem att bestämma över hur de gör, så är det inget som kan rekommenderas för andra att göra på samma sätt.

Jag har kommit fram till att för mig är det viktigaste att faktiskt lyckas, hellre än att sätta upp mål som jag inte klarar. En liten viktnedgång är bättre än en önskad större, men som jag inte uppnår. Det är jättetrist när man läser om alla kilon som andra går ner här, men vad ska man göra? Mitt liv är ju mitt liv, och jag får anpassa mina mål till vad som är realistiskt att jag klarar av. Hellre lyckas med lite, än att misslyckas med mycket, tänker jag. Det är ju den faktiska (men långsamma) viktnedgången som ger mig bättre hälsa, inte mina stora planer.

Sanningen i mitt fall är att jag inte ens kommit till ens en långsam viktnedgång, så jag har justerat mitt mål till att inte gå upp mer. När jag klarat det, kommer jag att ta tillbaka målet att gå ner, men om jag inte klarar att vara viktstabil ser jag ett mål att tappa vikt som en motorväg till ytterligare ett misslyckande. Och ytterligare ett misslyckande komma inte att ge mig den motivation jag vet för att lyckas.

Kanske behöver du också justera dina mål? Jag vet att du ser dig själv som en allt eller inget-person, men även det går att kombinera med en mindre viktnedgång som mål. Det är också en kickstart, att lyckas!
Jag har gjort samma. Prioritera bland målformuleringarna. Nummer ett är att hålla den befintliga vikten.
Överträffas det är det en bonus som jag glatt tar emot, men inget som jag sitter och jämför mig med för att väga prestationen.

Receptet är det samma för mig oavsett. Ta mina promenader och lyfta kettlebell några gånger på kvällen. Klara att laga den mat jag egentligen vill äta, så det blir mindre av mackor och småtuggande. Och så det som stjälper mest: att inte missbruksäta pga. psykisk stress. Men eftersom den psykiska belastningen är något som ligger utanför mina möjligheter att påverka så blir det vad det blir.

Skulle aldrig kunna syssla med kvantifierade mål av typen vissa kilon, eller vissa kalorier.
Det är "nå vad jag kan" av de konkret önskade beteendena jag kan tänka på. Kommer jag ut innan jag ska lägga mig ikväll? Orkar jag göra en pastasås eller blir det bara fil/äggmackor för tredje gången denna vecka? Tugga i mig en morot medan jag plockar fram mackan så blev det lite mer grönsaker och fibrer idag...
Då behöver det aldrig handla om lyckas eller inte lyckas, bara om att försöka ta ett steg till på vägen uppför backen.

Imorgon är det oktober och 3 månader kvar på året.
Vill ge lite extra pepp till alla som hänger här inne att hålla ut sista tiden!
:banana: :bump: :banana: :bump:

Det kan även vara läge att redan nu göra upp en plan för hur jul och nyår ska tacklas.

Oktober? Vi måste ta september först tack.

Nej men september är det väl ändå?? Och fyra månader kvar av året 😄 Annars har jag missat en månad 😮😂

I mitt huvud är det oktober imorgon.
😂😂😂😂🙈🙈🙈

Jag är också på många sätt en allt eller inget-person. Jag har hängt i den här tråden ett tag, mer eller mindre aktivt, och frustrerande nog så hade jag ju kommit betydligt längre i min viktresa om jag varit konsekvent första gången jag började. Denna gången ställde jag mig verkligen själv frågan - kan jag äta och leva såhär resten av livet? Och om svaret var nej så var det en för kortsiktig lösning för mig. En lösning jag inte kan hålla resten av livet vet jag att jag lyckas hålla kanske max 2-3 veckor och det är långt ifrån den tiden som krävs för att jag ska få bort alla mina kilon, även om jag i princip svälter mig själv.

Jag hängde mycket upp mig på just 1000 eller 500 kcal underskott. Men allt under underhåll ÄR ju faktiskt ett underskott, även 50 kcal. Man kommer gå ner ändå, men över lite längre tid

Håller tummarna för att du hittar något som funkar för dig!

Jag blir yr och svettig bara av att gå 5 m till bilen. 3 trappor upp till lägenheten är en mardröm. Och det enda läkaren säjer "Du måste gå ner i vikt". Som om jag inte fattar det själv. Hade jag inte haft sprutfobi så hade jag satsat på ozempic men det är en omöjlig tanke.
Har suttit och försökt fatta hur man begär pension i Tyskland. Dottern får hjälpa mig för jag klarar inte byråkratispråket. Min ohälsa gör att jag måste gå i pension i förtid.
Det finns liknande mediciner i form av tex tablett. I Sverige finns tex en som heter rybelius. Vet dock inte hur det är med kostnad och vad som finns i Tyskland

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III