Fast det beror ju helt på vad man har som utgångsläge? Om det innebär att man ska leva på 700 kcal så ja, då blir det lätt osunt. Men folk har ju helt olika underhållsbehov. Mitt underhållsbehov är på ungefär 3000 kcal. Att leva på 2000 kcal blir inte på något sätt automatiskt osunt bara för att jag går ner 1 kg i veckan. Det är troligen den mängden jag kommer äta när jag nått min målvikt för att behålla den. Vågar påstå att det inte är osunt alls för mig att gå ner 1 kg i veckan just nu.Fast -1 kg i veckan, som diskuteras av flera, är ju en extremt stor och troligtvis inte hållbar viktnedgång? Det där är ju verkligen en crash-diet, gjord för (osunt) snabba resultat och där personen oftast går upp allt igen för det är inte hållbart att leva på så lite? Typ en ”pulverdiet”.
En sund viktnedgång brukar ju räknas med 0.25-0,5 kg per vecka, och ca 200-500 kcal underskott/dag. För att det ska vara hållbart så behöver man ju låta det ta tid så man kan få in de nya livsvanorna.
Det sunda eller osunda handlar ju inte om hur mycket man går ner i veckan utan vilka levnadsvanor som krävs för att gå ner.
Senast ändrad: