Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hellre philadelphia. Jag gillar också tanken på att kunna krydda den själv efter behov.
Jag vet ju att när jag varit i USA tex klarar jag inte laktos om det inte är i mat, så funderar på om det kan vara laktosen eller om det är att det är fett.

Agree. Men testa laktosfritt ett tag? Eller lactrase och se om det hjälper?

Nu har jag vägt mig ett par morgnar och vågen är ganska konsekvent, har totalt gått upp nästan 13kg från min lägsta vikt *suck*.

Sen kan jag hålla en del extra vätska då jag verkligen steppat upp träningen senaste två veckorna och går runt med konstant träningsvärk 😝. Det är ju dock marginellt i sammanhanget. Oavsett så är det precis som jag trodde svårt att vara viktstabil utan det lätt att krypa upp igen..

Igår var jag iväg på tävling med vovvarna men hade med mig matsäck. Har snackat på finn crisp med kvargdipp istället för chips vilket funkat okej. Vill mest ha nåt att knapra på när har helg och de har bra tuggmotstånd så det inte lika lätt att sätta i sig så mycket.

Här står vikten irriterande stilla. Däremot behövde jag dra åt midjebandet på min ryggsäck över en decimeter för att det skulle passa, så uppenbarligen har någonting hänt kroppsmässigt även senaste månaden.
Behöver återuppta måttbandet tror jag.

Jag håller på att kolla över min kost, jag har haft magkatarr en del i år så har ätit en del ångade grönsaker, torsk och quinoa-ris i veckan. Lite salt och en klick smör till.

Hade lite för mycket vin och grillat en kväll i Frankrike och var uppe hela natten.

Jag försöker äta snällare mat men det är inte så lätt att hitta förslag, jag vill gärna ha fiber (lite grann iaf) för mättnadens skull.
Nu äter jag en rostad macka med mellan bregott+ost, 1dl yoghurt med 1/2dl müsli + 2 tsk chiafrö. En snäll lunch, samma müsli till mellanmål och en macka till kvällsmat fast med ett kokt ägg.

Nån kväll har jag fått stiga upp och ta omeprazol för att jag får ett obehagligt sug i magen.
Jag sedan några år tillbaka plockat bort vissa saker som jag vet gör mig mage arg, men just nu känns den inte alls stabil.

Någon som har haft samma problem? Funderar på om jag ska vända mig till vården för hjälp av dietist tex men förstått att det är kanske inte så enkelt.
Det bästa jag kan äta för min ibs är kokta grönsaker som morot, broccoli och till det protein som Lax, kyckling ägg. Så den typen av måltider behöver vara grunden l min kost. Inget ris eller Pasta till det. Ett par potatisar kan jag lägga till ibland.

Jag mår också bra att renr allmänt inte ha alltför mkt mjölkprodukter eller bröd/ vetemjöl. Funkar att äta en del mjölkprodukter tex yoghurt på morgonen om jag inte äter mer sånt samma dag

Det bästa jag kan äta för min ibs är kokta grönsaker som morot, broccoli och till det protein som Lax, kyckling ägg. Så den typen av måltider behöver vara grunden l min kost. Inget ris eller Pasta till det. Ett par potatisar kan jag lägga till ibland.

Jag mår också bra att renr allmänt inte ha alltför mkt mjölkprodukter eller bröd/ vetemjöl. Funkar att äta en del mjölkprodukter tex yoghurt på morgonen om jag inte äter mer sånt samma dag
Tack för tips, jag får testa mig fram. För en som älskar laga mat och krydda känns tanken på att äta kokt mat som en pina. 🙈
Jag äter oftast bönpasta och det har jag mindre problem med än vanlig av någon anledning.

Jag tänkte koka en hel kyckling idag och göra några matlådor med det och ångkokta grönsaker till. Quinoa-ris till för det verkar magen klara (tror jag).

Tack för tips, jag får testa mig fram. För en som älskar laga mat och krydda känns tanken på att äta kokt mat som en pina. 🙈
Jag äter oftast bönpasta och det har jag mindre problem med än vanlig av någon anledning.

Jag tänkte koka en hel kyckling idag och göra några matlådor med det och ångkokta grönsaker till. Quinoa-ris till för det verkar magen klara (tror jag).
Ja tyvärr är det trist att ha ibs eller magproblem. Man kan inte äta som folk i allmänhet och måste vara mkt försiktigare. Igår var jag på middag, fick hoppa över vin och läsk, pastan och en del av efterrätten. Tolka mig rätt- jag hade jättetrevligt ändå. Och jag åt jättegott kött och grönsaker och svamp och jordgubbar efteråt. Men det är lite pussel.

Lagat matlådor för veckan som kommer. Ris, kyckling och broccoli. Åh vad inspirerande... Men det var det jag kunde tänka mig när jag handlade. Nu - not so much 🥲

Mina diskbråck i nacken har börjat krångla ordentligt igen, så jag kom inte iväg till gruppasset igår 😔 Sist jag tränade med samma känsla fick jag domningar och blev svag i armen, så jag hade svårt att hålla i stavarna på crosstrainern. Men jag ska försöka att testa ändå i dagarna - om det inte blir värre av att jag står på crosstrainern så är det ju bara att köra på egentligen

Avkomma som hade några år då hen inte klarade att hålla maten kvar. (Det rann. Ur bägge ändar).
Hen klarade inte quinoa alls.
Däremot äter hen svamp utan några bekymmer. För mig funkar det bättre än laxermedel från apoteket

Magar kan vara olika

Känner mig väldigt off med allt. Jag är trött i både i huvud och kropp. Har ingen energi. I veckan gick jag till gymmet två gånger (planen är tre) och simmade noll (planen är 1-2). Har ätit bra måltider enligt plan men sen jag har ätit massa godis emellan. Ska egentligen dricka mina proteinshakes men det har jag inte gjort. Oklart vad vågen kommer visa, antar plus. Om den visar minus antar jag att det är muskeltapp ärligt talat. Vet ju att jag nog kommer bli piggare och må bättre om jag går till gymmet och slutar med snacksandet men den startsträckan är ju jobbig. Men matlådor är lagade för veckan och larmet är satt så jag hinner gymma innan jobbet imorgon. Är mest så opepp på allt och tyckte att det kändes så bra för någon månad sen. Vill komma tillbaka dit igen men det kräver väl att jag jobbar för det nu

Tröttnade på lammfiolen och åt småplock idag till middag. Mycket gott och extremt onödigt. Har dessutom kvar till imorgon också. Är hungrig eftersom det är inget man blir direkt mätt av.

Vikten och måttbandet hade ändå stått i princip stilla konstigt nog. Tror ändå att jag har tappat muskler och gått upp i fett istället 🙃 Men men, jag var på gymmet i morse. Ingen mening att älta, bättre att bara komma back on track

OMG vad jag lagt på mig vätska ett par dagar , helt sanslöst :rofl:
Men det är bara dricka mer vatten så det kommer ut igen.
Träningen i lördags gick ganska bra, tog det lite lugnare med tanke på jag var på massage på fredagen.
Fick även behandla lite med massagepistolen i går.
Nu håller jag bara tummarna jag kommer med på tabatan på tisdag som jag så förargligt glömde boka förra veckan.
Åt lite slarvigt i söndags på dagen och det fick jag sota lite för sen på kvällen. Måste äta bättre dan efter jag tagit dosen annars kommer illamåendet direkt (24-30 timmar efter man tagit dosen pikar nivån medicin i kroppen och sänker blodsockret rejält) Vill samtidigt ta den på lördagen för att annars fixar jag inte träningen på tisdagen, måste bara lära mig sköta maten och inte slarva dricka vatten på helgerna.

Har verkligen steppat upp träningen träningen, förra veckan blev det fem pass på gymmet. Nu känner jag att motståndet mot att åka dit också börjat lägga sig utan det är rutin igen.
Har lyckats hålla mig från att äta onödigt mycket i helgen, min nya favorit finn crisp med cheddar och yoghurt dipp räddar mig när jag vill snacksa på nåt 😁.

Screenshot_20250915_122148_Samsung Internet.webp

Har börjat veckan med ett pass på gymmet, snart ska jag iväg med vovvarna och sen har jag möte.. Oklart hur jag ska lösa middagen men men..

Vikten och måttbandet hade ändå stått i princip stilla konstigt nog. Tror ändå att jag har tappat muskler och gått upp i fett istället 🙃 Men men, jag var på gymmet i morse. Ingen mening att älta, bättre att bara komma back on track
Fast bra att vara tillbaka till gymmet denna vecka. Känns det bättre inför denna veckan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka