Tjockistråden 4

Idag blev min våg riktigt schizo. Diffade liksom fyra kilo upp och ner när jag steg på och av. Måste kanske köpa en sån där med fotavtryck på så jag står på samma sätt hela tiden.

Funderar också på hur en skiva rostat bröd är 77 kcl mtp att det är mest luft.

Bröd är ju mycket kolhydrater, vilket generellt är kaloritätt. När du rostar brödet försvinner vatten, men näringsinnehållet (och kalorierna) stannar kvar. Därför känns rostat bröd förhållandevis lätt.

Just nu är det svårt här. Börjat komma igång lite med träningen igen men godisberoendet är tillbaka. Överväger att köpa en låda med lås på timer för att kunna köpa lite godis, plocka upp typ två bitar och sen låsa resten till dagen efter. Det är typ två bitar jag tycker är gott, resten äter jag för att det finns hemma 😅

Här går det upp och ner.
Försöker gymma 3 gånger i veckan och att inte få panik om det bara blir 2.
Valet av mat blir väldigt lidande när jag är stressad eller har sömnbrist.
Jobbar på det, men tycker det är svårt att välja bra mat eller att inte äta för mycket när jag är trött och energin dippar.

Det som väl är det mest positiva är att jag väldigt sällan har ont i min fot numer. 💪
Har gjort en del fot-/ankel-/benövningar som verkar ha gjort underverk. Jag märker att musklerna under hälen fortfarande är väldigt ömma, men det går åt rätt håll åtminstone.

Funderar på om jag ska testa byta medicin, jag fullkomligen rasade ju i vikt när vi satte ut den efter förlossningen. Fast frågan är om det är värt det, finns ju en risk att jag mår sämre igen. Men jag är trött på alla pikar om min vikt!

Här går det upp och ner.
Försöker gymma 3 gånger i veckan och att inte få panik om det bara blir 2.
Valet av mat blir väldigt lidande när jag är stressad eller har sömnbrist.
Jobbar på det, men tycker det är svårt att välja bra mat eller att inte äta för mycket när jag är trött och energin dippar.

Det som väl är det mest positiva är att jag väldigt sällan har ont i min fot numer. 💪
Har gjort en del fot-/ankel-/benövningar som verkar ha gjort underverk. Jag märker att musklerna under hälen fortfarande är väldigt ömma, men det går åt rätt håll åtminstone.
Håller helt med om att det är svårare när man är trött eller stressad. För mig blir det dessutom en ond cirkel, för när jag gör ”sämre” matval brukar det ju inte leda till att jag får mer energi, tvärtom

Funderar på om jag ska testa byta medicin, jag fullkomligen rasade ju i vikt när vi satte ut den efter förlossningen. Fast frågan är om det är värt det, finns ju en risk att jag mår sämre igen. Men jag är trött på alla pikar om min vikt!
Jag har ingen aning om hur det funkar med mediciner, men du ska ju inte behöva fatta beslut baserat på andras pikar om din vikt. Är det något du kan säga ifrån om?

Jag ger för tillfälligt upp allt vad vikt heter tom ingreppet. Äter snabba kolhydrater, ffa rostat bröd. Får ta tag i det efteråt. Och när lilltån läkt blir det faktiskt gym. Så det så!

I brist på möjligheter att ta mig iväg för träning så har min nya grej blivit att springa runt huset. 😆
Min kondition är verkligen på absoluta nollpunkten och så adderar vi en rejäl övervikt, nyligen pajat knä, en rygg full med diskbråck och kraftig astma på det. Ni fattar utgångspunkten! 🫣 Men desto större anledning till att göra en insats, så här kan man ju inte ha det. 💪🏻

Just nu är utgångsläget springa (långsamt!) ett varv och gå ett varv. Fungerar bra!
Målet är såklart att kunna springa utan att varva med gång. Men allting börjar någonstans! Nu gör jag detta varannan dag, för att låta leder och ligament få en chans att vänja sig.

Jag har också skaffat en app som påminner mig om saker, där jag lagt in dagliga mål att göra viss träning.
Hittills funkar det fint!

Vi får väl se om jag klarar av att hålla ut den här gången. Känner mig mer motiverad än på länge iaf!
IMG_5760.webp

Var på hälsosamtal igår. Det sas väl inget jag inte redan visste. Ät mer grönsaker, nötter och frukt typ. Blev förvånad att jag inte fick sämre poäng på bmi och midja/stuss. Det var dåliga poäng, men inte sämsta tänkbara.

Ska ta upp träningen igen så fort benet är okej. Har ju en prenumeration på Freeletics och körde ett 8 veckors program i början av året. Sen kom blindtarmen och nu benet. Får börja hoppa och springa om ca 6 veckor.

Kosten har blivit lite si och så på sistone. Blivit mycket fika (ungen fyllde ett år förra veckan, mycket fika blev det..). Men jag tänker att det inte är hela världen. Vikten ligger stabilt +/- 3 kilo.

Har lite panik. Gått upp ca 4 kg på tre månader. Först två veckor med snabba kolhydrater, sedan tre veckor med gips och påsk (med mycket godis och annat onyttigt). Är på väg till ursprungsvikten som jag lyckats hålla nere i nästan två år. Så jäkla svårt att sluta äta. Helt sjukt egentligen att jag går upp i vikt för att jag vräker i mig äpplen. Jag kan alltså äta minst ett kilo äpplen om dagen :nailbiting: plus då annan mat men även den relativt nyttig. Protein, som nu senast lammstek med sallad och kalorisnål sås. Minimjölk, vatten, buljongtärning och lite annat, reder med maizena. Det är inte maten i sig som är problemet utan mängderna.

Näh, nu måste jag ta tag i vad jag sagt att jag ska göra, eg lösa gymkort.

Har lite panik. Gått upp ca 4 kg på tre månader. Först två veckor med snabba kolhydrater, sedan tre veckor med gips och påsk (med mycket godis och annat onyttigt). Är på väg till ursprungsvikten som jag lyckats hålla nere i nästan två år. Så jäkla svårt att sluta äta. Helt sjukt egentligen att jag går upp i vikt för att jag vräker i mig äpplen. Jag kan alltså äta minst ett kilo äpplen om dagen :nailbiting: plus då annan mat men även den relativt nyttig. Protein, som nu senast lammstek med sallad och kalorisnål sås. Minimjölk, vatten, buljongtärning och lite annat, reder med maizena. Det är inte maten i sig som är problemet utan mängderna.

Näh, nu måste jag ta tag i vad jag sagt att jag ska göra, eg lösa gymkort.
Nu kommer jag att låta hård, men det är i all välmening. Det är i princip omöjligt att gå upp i vikt på frukt och grönsaker. Det är det andra du äter som är boven i dramat. Mitt tips är att skaffa en app, jag tycker att lifesum funkar bra, gratisversionen räcker, och logga ALLT du äter. Väg, måtta och logga verkligen allt, ner till minsta halva buljongtärning och oljeskvätt. Jag lovar att det är ett bryskt uppvaknande.
Ett kg äpplen är ca 550 kalorier (beroende på sort), det är en normal middag. Ett kg körsbärstomater (vilket jag har svårt att se att man äter) är ca 250 kalorier, ett kg clementiner ca 480 kalorier. I det stora loppet är alltså frukt och grönt inte en faktor som spelar in på din vikt. Tvärtom. Ät mer av det och mindre av annat.
Önskar dig lycka till!

Nu kommer jag att låta hård, men det är i all välmening. Det är i princip omöjligt att gå upp i vikt på frukt och grönsaker. Det är det andra du äter som är boven i dramat. Mitt tips är att skaffa en app, jag tycker att lifesum funkar bra, gratisversionen räcker, och logga ALLT du äter. Väg, måtta och logga verkligen allt, ner till minsta halva buljongtärning och oljeskvätt. Jag lovar att det är ett bryskt uppvaknande.
Ett kg äpplen är ca 550 kalorier (beroende på sort), det är en normal middag. Ett kg körsbärstomater (vilket jag har svårt att se att man äter) är ca 250 kalorier, ett kg clementiner ca 480 kalorier. I det stora loppet är alltså frukt och grönt inte en faktor som spelar in på din vikt. Tvärtom. Ät mer av det och mindre av annat.
Önskar dig lycka till!
Fast det är ju en sanning med modifikation. Det kvittar ju för viktnedgång vad man äter (däremot kan ju mer eller mindre vattenvikt hålla i sig vid mycket salt mat tex och viss mat kan mer mättnadskänsla för färre kalorier) utan hur många kalorier man får i sig. Om man har ett underhåll på 2000 kcal och äter det i men sedan äter ytterligare 1 kg äpplen om dagen utöver det. Ja då är det ju 7*550=3850 kcal extra i veckan och man brukar ju räkna att ett kg är ca 7000 kcal.

Det här att man har svårt att se att någon skulle äta 1 kg körsbärstomater också. Ja, det är mycket möjligt att man själv har svårt att föreställa sig det. Men jag kan tex säga att jag gick upp flera kilo på en sommar för flera år sedan. Åt i övrigt bra och precis som jag brukade göra när jag höll mig stilla i vikt. MEN utöver det kunde jag sätta mig ner och äta typ 2-4 tallrikar fil och flingor ”extra” om dagen. Har i efterhand insett att det var hetsätning. Men om man tänker viktuppgång är det kanske inte fil och flingor man tänker är boven i dramat, precis som att man inte tänker att det är frukt och grönsaker. Problemet är ju att det totalt är för många kalorier man får i sig.

Jag är ganska tyst i denna tråden, fast jag håller på med min viktnedgång. Men jag tycker att det är tråkigt med pekpinnar när tråden specifikt är för att kunna slippa det. Jag tror det är fat phobia, oavsett om man inser det själv eller ej. Att personer som är tjocka bara inte har insett varför man går upp i vikt, hur man går ner i vikt eller inte är tillräckligt motiverade. Man ser liksom lite ner på tjocka personers kunskap och/eller vilja. För hur ofta får man som tjock inte höra tips som att har du testat att räkna kalorier, gå 10 000 steg om dagen, äta mindre portioner, inte äta skräpmat etc? Som att en tjock person själv inte vet om det, när alla de tipsen hamnar på Googles förstasida när man letar bantningstips. Jag kan lova att jag har bättre koll på näring, kalorier och viktnedgång än någon av mina smala vänner. Många av oss tjocka har vet precis hur vi ska göra för att gå ner i vikt, i teorin. Men många av oss har också andra problem. Oavsett om det är medicinska problem som påverkar ämnesomsättningen eller psykiska såsom hetsätning, att uppleva mer food noise än de flesta eller att ha ADHD och att mat blir ett sätt att självreglera.

Jag lovar att väldigt många som är tjocka och försöker gå ner i vikt faktiskt vet hur man gör, men har svårt att leva så i praktiken. Vi är tjocka, vi är inte dumma. Buke är fantastiskt på många sätt och inte så fantastiskt på andra. Det hade varit trevligt om vi tjocka kunde få ha ETT enda lättillgängligt ställe att prata om viktnedgång utan att bli dömda.

Jag lämnar konversationer. Jag FATTAR att många vet hur de ska äta och röra på sig, jag har bara väldigt svårt för att man skyller på att man äter mängder med frukt och grönt. Då får man vända sig till ett forskningsinstitut om det verkligen är det man går upp i vikt av, för det tror jag att allehanda forskare hade tyckt var väldigt spännande.
Och för övrigt, fil och flingor - jo, massor kalorier.
Jag menar inte att någon är dum och jag viftar inte med pekpinnar. Jag viftade med lite fakta, men som sagt, over and out.

Jag lämnar konversationer. Jag FATTAR att många vet hur de ska äta och röra på sig, jag har bara väldigt svårt för att man skyller på att man äter mängder med frukt och grönt. Då får man vända sig till ett forskningsinstitut om det verkligen är det man går upp i vikt av, för det tror jag att allehanda forskare hade tyckt var väldigt spännande.
Och för övrigt, fil och flingor - jo, massor kalorier.
Jag menar inte att någon är dum och jag viftar inte med pekpinnar. Jag viftade med lite fakta, men som sagt, over and out.
Du gör ju precis det jag beskriver nu, samtidigt som du helt missar poängen jag har skrivit. "man skyller på att man äter mängder med frukt och grönt. Då får man vända sig till ett forskningsinstitut om det verkligen är det man går upp i vikt av, för det tror jag att allehanda forskare hade tyckt var väldigt spännande." Återigen, det kvittar vilken slags mat som gör att man går från kaloriunderhåll till kaloriöverskott. Någon kommer falla dit på att äta mcdonalds, någon kommer falla dit på att det blev tre extra äpplen på kvällen när man redan spenderat dagens "kalorimål" på övriga måltider. Det är inget forskare vore intresserade av för det är ingen ny info på något sätt. Men du skriver som någon sanning att någon inte alls går upp av det hon påstår, för du vet ju att "Väg, måtta och logga verkligen allt, ner till minsta halva buljongtärning och oljeskvätt. Jag lovar att det är ett bryskt uppvaknande." Du vet ju alltså bättre än vad hon gör om vad hon äter och hur bra koll hon har på läget, eller hur? Du lovar ju trots allt att det är ett bryskt uppvaknande.
Ja, jag vet precis hur mycket kalorier det är i fil och flingor. Återigen, det kvittar var kalorierna kommer ifrån, det viktiga är om man hamnar på underskott, underhåll eller överskott. Oavsett om det är fil, äpplen eller godis. I mitt fall hetsåt jag som sagt just fil och flingor.
Du skriver ett helt meddelande om att "Nu kommer jag att låta hård, men det är i all välmening". Fortsätter att förklara hur hon ska äta istället (vilket återigen, inte ens stämmer). Du säger ordagrant "Ät mer av det och mindre av annat." "Jag viftade med lite fakta" Jag har svårt att se det som något annat än att vifta med en pekpinne.

Om du har "har bara väldigt svårt för att man skyller på att man äter mängder (godtycklig matvara)" så ja, då förstår jag inte riktigt varför du är i tråden. Men det insåg du ju själv också, så over and out!

Du gör ju precis det jag beskriver nu, samtidigt som du helt missar poängen jag har skrivit. "man skyller på att man äter mängder med frukt och grönt. Då får man vända sig till ett forskningsinstitut om det verkligen är det man går upp i vikt av, för det tror jag att allehanda forskare hade tyckt var väldigt spännande." Återigen, det kvittar vilken slags mat som gör att man går från kaloriunderhåll till kaloriöverskott. Någon kommer falla dit på att äta mcdonalds, någon kommer falla dit på att det blev tre extra äpplen på kvällen när man redan spenderat dagens "kalorimål" på övriga måltider. Det är inget forskare vore intresserade av för det är ingen ny info på något sätt. Men du skriver som någon sanning att någon inte alls går upp av det hon påstår, för du vet ju att "Väg, måtta och logga verkligen allt, ner till minsta halva buljongtärning och oljeskvätt. Jag lovar att det är ett bryskt uppvaknande." Du vet ju alltså bättre än vad hon gör om vad hon äter och hur bra koll hon har på läget, eller hur? Du lovar ju trots allt att det är ett bryskt uppvaknande.
Ja, jag vet precis hur mycket kalorier det är i fil och flingor. Återigen, det kvittar var kalorierna kommer ifrån, det viktiga är om man hamnar på underskott, underhåll eller överskott. Oavsett om det är fil, äpplen eller godis. I mitt fall hetsåt jag som sagt just fil och flingor.
Du skriver ett helt meddelande om att "Nu kommer jag att låta hård, men det är i all välmening". Fortsätter att förklara hur hon ska äta istället (vilket återigen, inte ens stämmer). Du säger ordagrant "Ät mer av det och mindre av annat." "Jag viftade med lite fakta" Jag har svårt att se det som något annat än att vifta med en pekpinne.

Om du har "har bara väldigt svårt för att man skyller på att man äter mängder (godtycklig matvara)" så ja, då förstår jag inte riktigt varför du är i tråden. Men det insåg du ju själv också, så over and out!
Men du missförstår ju. Det jag skriver är att man kan äta riktigt stora mängder frukt och grönt. Ät ett kg tomater, för all del ät 2, det är fortfarande inte mycket kalorier för mängden. Det finns inget annat livsmedel som man kan äta samma mängd av. Så vill man äta stora mängder, ät frukt och grönt.
Äter du 7 tallrikar flingor och ett äpple på en dag så är det fortfarande inte äpplet som felar, det är inte det som du ska skära ner på oavsett om det är det som får din kalorigräns att tippa över. Det är det andra.
Nu är jag klar. Sorry för ev ömma tår.

Men du missförstår ju. Det jag skriver är att man kan äta riktigt stora mängder frukt och grönt. Ät ett kg tomater, för all del ät 2, det är fortfarande inte mycket kalorier för mängden. Det finns inget annat livsmedel som man kan äta samma mängd av. Så vill man äta stora mängder, ät frukt och grönt.
Äter du 7 tallrikar flingor och ett äpple på en dag så är det fortfarande inte äpplet som felar, det är inte det som du ska skära ner på oavsett om det är det som får din kalorigräns att tippa över. Det är det andra.
Nu är jag klar. Sorry för ev ömma tår.
Nej, det är inget som säger att det är filen som felar om jag äter 7 tallrikar fil och ett äpple om dagen. Det är du som säger att det vore filen jag skulle skära ner på i detta hypotetiska fall. Jag säger att det, beroende på hur min totala kost ser ut, kanske det är något i totalen jag skulle skära ner på.

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 553
Senast: Lisen82
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·
  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar... 101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
177 771
Senast: Mineur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 618
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Hönstråden II