Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tappat de totalt, gick ner 4 kg sen fick jag en svacka i livet och började äta som vanligt igen. Har inte vågat ställa mig på vägen för har ångest. Har köpt ett gymkort till ett nyöppnat gym 10 min hemifrån som jag tänkte börja gå på lite pass. Har viktväktar appen så ska försöka börja med de också. Tips för att få tillbaka motivationen?

Jag har tappat de totalt, gick ner 4 kg sen fick jag en svacka i livet och började äta som vanligt igen. Har inte vågat ställa mig på vägen för har ångest. Har köpt ett gymkort till ett nyöppnat gym 10 min hemifrån som jag tänkte börja gå på lite pass. Har viktväktar appen så ska försöka börja med de också. Tips för att få tillbaka motivationen?
Är kanske inte svaret du vill ha, men för mig har jag insett att motivationen verkligen kommer och går och att det är okej. Men att vissa saker i livet gör jag inte för att jag har motivation utan för att jag har disciplin eller för att jag måste. Jag har inte motivation att borsta tänderna. Jag har inte motivation att gå till jobbet. Jag har inte motivation att äta bra. Men jag måste ju faktiskt om jag vill må bra i längden.

Som sagt, kanske inte svaret du vill ha men för mig var det faktiskt en insikt som hjälpte iallafall mig. Det är okej att inte vara motiverad, jag kan göra det ändå

Göra träning till en rolig grej tex träna med kompis eller någon aktivitet som man tycker är rolig. Tex att man dansar för man tycker det är kul att dansa och inte bara för det är bra motion.
Försöka hitta ett sätt att äta som inte är konstant kamp.

Jag har tagit tag i mitt liv igen efter att helt ha återfallit i gamla (o)vanor under senvåren/sommaren. Hittills -4 kg men har som mål att gå ner ca 10 kg till innan slutet av oktober.

Funderar nu på om det är viktväktarna eller t.ex. Lifesum som skulle vara bäst. Gillar VV sedan innan men kanske kaloriräkning är mer effektivt eftersom man kan välja att lägga sig lågt?
Jag räknar kacl men äter väldigt ensidigt vilket gör det enkelt. Chat Gpt hjälper mig 🤣

Ikväll är det 25 min tabata och direkt efter det 45 min corefit 🏋️‍♀️🤸‍♀️

Har inte vågat ställa mig på vågen sen förra veckans viktstillestånd. Har dock känt av senaste två dagarna att jag dumpar en del vätska. Märker det både på antalet besök på damernas samt hur strumpresår och ringar känns.
Planen är väga mig fredag morgon. Wish me luck :rofl:

Har jag problem med mina ätvanor, det har jag aldrig förnekat, tvärtom. Det är för att diskutera, få stöd och pepp mot fel matvanor/hetsätande som jag är här. Förslag om psykolog har redan givits och förklaring till varför det inte är en möjlighet har också givits.

För mig är mina sk ätstörningar en symtom inte en orsak. Dvs, när jag mår bra i övrigt så går ångesten över mat ner och jag kan leva sundare. När jag mår sämre så blir hetsätningen etc värre igen. Att då fokusera på enbart min sk ätstörning är helt meningslöst.

Jag vill vara helt ärlig och öppen här och kunna känna att jag har en 'safe place' där jag kan skriva utan att känna mig anklagad och implicit kritiserad och shammad för att inte göra som andra säger är lösningen för mig. Och inte är motiverad att jobba med att gå ned i vikt. Att istället bolla med andra i liknande situationer hur de har gjort, framgångsrikt, jobbat med det. Motgångar och medgångar. Att vi alla följs åt, uppmuntrar, stöttar, tröstar när det behövs.

Jag tänker inte jagas bort från tråden. Jag kommer vara kvar och försöka att ta till mig de positiva råden och uppmuntringen jag trots allt från vissa.

Jag har ingen intention att jaga bort dig. Du får göra precis hur du vill. Strunta i mina tips om de känns fel.

Det har pågått i flera år. Och det är liksom inte okej för andra användare att skriva om ätstörda beteenden annars (folk får ju varningar titt som tätt) så jag förstår inte varför detta är ok.

Fast jag tycker att det också spelar roll hur man uttrycker sig kring en ätstörning eller ett osunt sätt att gå ner i vikt. Om man romantiserar det, lägger in ett pliktskyldigt "jag vet att det inte är bra" men samtidigt skriver hur effektivt det är m.m. - inte ok. Men om man skriver hur mycket man kämpar med sin ätstörning som man är medveten om, inte skriver om specifika metoder etc som kan trigga, så tycker jag att det kan vara okej. Svår gräns absolut, men det skulle inte kännas rätt heller att personer med ätstörningar inte får skriva om sin viktkamp.

Men jag tror att det är svårt att i ett sånt här forum på riktigt ge hjälp med en ätstörning, eller i övrigt problem som inte har med maten att göra utan kommer inifrån och ätandet bara är ett symptom. Jag tänker att det dessutom nog inte är riktigt lämpligt att dela med sig på ett öppet internetforum av det man behöver komma åt för att kunna förändra sina djupa mönster.

Så det är svårt att bemöta en person med ätstörning eller andra problem på ett bra sätt, men det är väl som alltid: vi gör så gott vi kan ❤

Vi är många som bryr oss och blir OROLIGA. Tror inte att någon är ute efter att kritisera och skamma. Mitt pepp till dig skulle vara att försöka satsa mer på ditt generalla mående istället för viktnedgång, eftersom du skriver att ätproblemen är ett symtom. Vad får du för hjälp med ditt mående i nuläget? Jag tycker mig OFTA se någon (genom det du skriver) som inte verka tycka speciellt bra om sig själv, och som upprepade gånger slår på sig själv för både det ena och det andra. Har du någon som hjälper dig med det, till exempel?
Jag vill fortsätta på denna kommentar @MJLee
Arbetar du verkligen klokt med viktnedgång just nu?
Det verkar inte riktigt som om du har en fungerande strategi utan att du kanske måste börja med de första stegen först?
Dela upp det mer, slutmålet är en vikt du är nöjd med (vilken den än må vara). För att nå dit måste du må bra, för annars kan du inte hålla en diet.

Hur ska du må bättre?
(och akta dig för cirkelresonemang, att väga XX kg är inte ett bra eller rimligt svar)
Lista vad som krävs, eller vad du tror krävs.
Skärmfri tid (hur mycket?)
Rörelse (kanske lite meditation? Yoga? Promenad? En pulshöjande aktivitet två gånger i veckan?)
Frisk luft (sitta på balkongen? promenera?)
Hobby (katt? Läsa en bok?)
Avsluta relationer som du mår dåligt av (vilka? Hur?)
Får du i dig allt du behöver?
Kanske en multivitamin vore bra med tanke på dina matvanor? Kanske behöver du äta mer (och framförallt mer varierande) för att må bra och ha energi? Och ja det kan innebära viktuppgång, men kom ihåg att du inte går ned i vikt av att må dåligt heller.
Vilka andra saker behöver du för att må bra?
Föreningsarbete? Träffa vänner? Bokcirkel? Sticka?

När du mår bra så har du kommit första steget på vägen, och kanske kan börja fundera på strategier du mår bra av OCH går ned i vikt av.

Tänker jag, som inte heller har ett perfekt liv och som gör massor av misstag varje dag. Men jag försöker komma ihåg att andas och fundera på vad jag kan påverka och har blivit bättre på att ge mig själv förutsättningar att må bra.

Jag vill fortsätta på denna kommentar @MJLee
Arbetar du verkligen klokt med viktnedgång just nu?
Det verkar inte riktigt som om du har en fungerande strategi utan att du kanske måste börja med de första stegen först?
Dela upp det mer, slutmålet är en vikt du är nöjd med (vilken den än må vara). För att nå dit måste du må bra, för annars kan du inte hålla en diet.

Hur ska du må bättre?
(och akta dig för cirkelresonemang, att väga XX kg är inte ett bra eller rimligt svar)
Lista vad som krävs, eller vad du tror krävs.
Skärmfri tid (hur mycket?)
Rörelse (kanske lite meditation? Yoga? Promenad? En pulshöjande aktivitet två gånger i veckan?)
Frisk luft (sitta på balkongen? promenera?)
Hobby (katt? Läsa en bok?)
Avsluta relationer som du mår dåligt av (vilka? Hur?)
Får du i dig allt du behöver?
Kanske en multivitamin vore bra med tanke på dina matvanor? Kanske behöver du äta mer (och framförallt mer varierande) för att må bra och ha energi? Och ja det kan innebära viktuppgång, men kom ihåg att du inte går ned i vikt av att må dåligt heller.
Vilka andra saker behöver du för att må bra?
Föreningsarbete? Träffa vänner? Bokcirkel? Sticka?

När du mår bra så har du kommit första steget på vägen, och kanske kan börja fundera på strategier du mår bra av OCH går ned i vikt av.

Tänker jag, som inte heller har ett perfekt liv och som gör massor av misstag varje dag. Men jag försöker komma ihåg att andas och fundera på vad jag kan påverka och har blivit bättre på att ge mig själv förutsättningar att må bra.
Vilket trevligt inlägg! Jag ska också ta det till mig.

Fast jag tycker att det också spelar roll hur man uttrycker sig kring en ätstörning eller ett osunt sätt att gå ner i vikt. Om man romantiserar det, lägger in ett pliktskyldigt "jag vet att det inte är bra" men samtidigt skriver hur effektivt det är m.m. - inte ok. Men om man skriver hur mycket man kämpar med sin ätstörning som man är medveten om, inte skriver om specifika metoder etc som kan trigga, så tycker jag att det kan vara okej. Svår gräns absolut, men det skulle inte kännas rätt heller att personer med ätstörningar inte får skriva om sin viktkamp.

Men jag tror att det är svårt att i ett sånt här forum på riktigt ge hjälp med en ätstörning, eller i övrigt problem som inte har med maten att göra utan kommer inifrån och ätandet bara är ett symptom. Jag tänker att det dessutom nog inte är riktigt lämpligt att dela med sig på ett öppet internetforum av det man behöver komma åt för att kunna förändra sina djupa mönster.

Så det är svårt att bemöta en person med ätstörning eller andra problem på ett bra sätt, men det är väl som alltid: vi gör så gott vi kan ❤
Men om man skriver om hur man hetsäter och vräker i sig mat och sen säger ber om att folk ska peppa när man äter svältmängd av kcal, samtidigt som man klagar på sin kropp och pratar om kroppen med massa ord om fett och fläsk? Är det okej?

Men om man skriver om hur man hetsäter och vräker i sig mat och sen säger ber om att folk ska peppa när man äter svältmängd av kcal, samtidigt som man klagar på sin kropp och pratar om kroppen med massa ord om fett och fläsk? Är det okej?
Ja , det är ok, hon är vuxen o har rätt att missköta både mat o sin diabetes, rent tekniskt är det inte vårat problem och vi har under åren bannat/klagat/gnällt/ mm på hennes vanor o det har inte hjälpt.

Så länge man inte riskerar att skada andra genom att förhärliga skadliga beteenden eller skriva uppenbara triggers, så har jag en rätt hög toleransnivå för vad man får skriva. Det är ju mest illa för den som skriver, och det är jobbigt att se och följa utan att kunna göra något för att hjälpa eller lindra, men det är ju så det är ibland i livet. Jag försöker acceptera att alla inte vill ha min hjälp, ibland så är det ju så att det träffar fel, och då får man acceptera det och scrolla vidare när man skulle vilja svara.

Men jag är inte moderator, och om det är någon som blir triggad eller mår dåligt av det som skrivs så hoppas jag att den skriver till moderatorerna och så får de avgöra.

Det är ju svårnavigerat när man inte får det ena eller andra vad gäller specifika ämnen eller användare. Gud nåde den som säger att mjölk är för kalvar eller att blomkål är äckligt men man kan ju stötta utan att stryka medhårs i min värld.

Det är ju svårnavigerat när man inte får det ena eller andra vad gäller specifika ämnen eller användare. Gud nåde den som säger att mjölk är för kalvar eller att blomkål är äckligt men man kan ju stötta utan att stryka medhårs i min värld.

Men nu var det väl frågan om vad man får skriva och inte, när man har en problematik, och inte huruvida om och i så fall hur man bör besvara andras inlägg där en problematik beskrivs?

Men nu var det väl frågan om vad man får skriva och inte, när man har en problematik, och inte huruvida om och i så fall hur man bör besvara andras inlägg där en problematik beskrivs?

Både ock. Jag upplever att @MJLee avtackar sig alla svar som inte är rätt. Vad rätt är har jag svårt att förstå hur jag ska veta.
Jag vill inte döma eller mästra, men jag kan inte se det som fel att tipsa om regelbundenhet och professionellt stöd samt mer mättande men ändå nyttig mat.

Här har jag verkligen inte skött mig. Arbetet har slukat ALL motivation den senaste månaden och jag har mått så jävla dåligt över min älskade hund så jag släppte alla krav, seda kom släkten på besök och jag har varit ledig senaste veckan och faktiskt, förmodligen, nog levt sundare än på ett bra tag trots alkohol och restaurangbesök.
Jag har fått sova, gråta och faktiskt vara människa. En stor mental barriär knäcktes också då en kär gammal vän drog med mig på bad i älven och jag tog av mig till bara bikini på överkroppen för första gången på förmodligen tjugo år och jag sket i hur jag såg ut för att vi hade så jävla roligt!

Nu går jag igenom en tuff tid så jag tänker inte fokusera på vågen alls, bara på att inte gå ned mig helt de kommande veckorna.
Oavsett fick självförtroendet en boost när vi var ute på vandring. Jag blev kallad en "tank" istället för tjockis. Tydligen ser jag flexig och imponerande ut bakifrån när jag klättrar. :D

Bildbevis på doppet!
Man får ha roligt när man är tjock också! Vi pep högre än alla barnen i hela byn för att vattnet var så kallt! (Vännen min i förgrunden är inte tjock, bara glad!) :D

1755640279068.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar