Det kan vara lite klurigt! Och hoppas jag förstår din fråga rätt. Det man får skilja på är att Viktväktarnas points inte är samma som kalorier. De säljer ett slags kostupplägg där tanken ändå är att man ska hamna på kaloriunderskott (men utan att räkna just kalorier) och pointsen är troligen till stor del baserade på kalorier men inte enbart. Att grönsaker var 0 point var troligen för att det funkar bra för många att fylla ut tallriken med och mer mättnadskänsla. Hade de inte varit noll points så hade folk kanske valt något annat godare/roligare istället. Så att det är väl troligen ett sätt att få folk att äta sig mättare på grönsaker och då enklare hålla sig till planen med points, det innebär inte att grönsakerna faktiskt innehåller 0 kalorier. Med det sagt jobbar jag ju inte på viktväktarna, men misstänker att det kan vara grundidén
Det allra mesta innehåller kalorier, undantag är som du säger typ vatten eller saker som består nästan helt av vatten. Jag skulle säga att mycket av kalorierna för ”råvaror” (grönsaker, kyckling, potatis, ris etc) som står i Lifesum stämmer ganska bra, speciellt om de är verifierade (blå bock). Men är du osäker på om det verkar rimligt så kika på förpackningen på matvaran och jämför med vad Lifesum säger. Däremot så är ju de flesta färdigrätter/recept väldigt beroende på hur det faktiskt är tillagat så allt sånt väljer jag personligen att ta med en nypa salt (och maten jag själv lagar lägger jag in just mina recept för, då vet jag ju att de stämmer). Äter jag mat på restaurang har jag ju tex ingen aning om hur mycket smör det är i maten, vilken slags grädde etc. Och om man litar på att lifesums carbonara stämmer med restaurangens så kan det nog bli en stor diff

Men som sagt, ”råvaror” tycker jag brukar stämma bra