Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Simmat en sväng idag också, blev 1,5km då en en klass med skolbarn gick till duscharna just som jag var klar med kilometern. Hade ingen lust att gå dit då, så tog några längder till i väntan. Skönt! På slutet var vi bara två i bassängen, otroligt lugnt och fridfullt! 😁

Det var nära att jag struntade i att gå till gymmet idag för jag var så trött efter promenad. När jag väl kom dit var det dock nema problema och jag kunde t.o.m ha helt okej med motstånd på crosstrainern :up:

Också ätit två kulor glass efter lunch och världen har inte gått under eller straffat mig ännu 😅👍

1 kg ner denna månaden, känns lite men samtidigt så är det 4 kg sedan nystarten för två månader sedan. Hade förväntat mig mer för jag tycker att kroppen har förändrat sig lite.
Vägde mig idag igen för att jag kände mig smalare men jag hade gått upp ett kilo sen igår. 🫠🫠🫠🫠🫡🫡

Så att eh.. 😂
Väljer att bortse från dagens vägning så får vi se hur det ser ut nästa månad istället (och ser det lika krasst ut så finns ju ändå inte denna månad. 😂)

Krachade min mage i tisdags så blev ingen morgonträning i går som jag planerat. Kändes lite kontraproduktivt iom jag knappt åt något på hela tisdagen.
Känner mig även lite killig i näsan så avbokar nog även fredagspasset, men lördag tänker jag köra iallafall.
Vikten tickar sakta men säker neråt så beslutat inte höja medicindosen.

Vägde mig idag igen för att jag kände mig smalare men jag hade gått upp ett kilo sen igår. 🫠🫠🫠🫠🫡🫡

Så att eh.. 😂
Väljer att bortse från dagens vägning så får vi se hur det ser ut nästa månad istället (och ser det lika krasst ut så finns ju ändå inte denna månad. 😂)
Jag har hela livet varit ...sladdrig. När kroppen är fastare betyder det att jag gått upp :meh:
Lite udda antar jag att bli nöjd över att magen är "lösare i köttet" :D

Så att eh.. 😂
Gjorde för 1,5 år sen en 12 veckors Weighttrainer kurs. Tränade fem dar i veckan och åt enligt deras rekomendationer
Efter 12 veckor stod jag på plus/minus noll. Gått ner 3 kg fett och upp 3 kg muskler. Blev ett jäkla högt kilopris på den kursen :rofl:

Jag har ju gått ner en del, 22 kg sen i december. Jag säger dock att detta främst handlar för mig om att bli frisk från mina ätstörningar och för att kunna bli mer aktiv och få framtidstro och ett bra liv. Trots det har jag fått en hel del kommentarer om att det är bra att min viktnedgång går långsamt. Jag bryr mig egentligen inte om såna kommentarer men jag tycker det är lite konstigt. En bekant till mig som har gått ned liknande har även fått såna kommentarer från läkare och dietist. Men jag tycker inte det är så långsamt.
Jag har räknat ut att jag gått ner ett halvt kilo i veckan och jag vet att så som jag lever nu kan jag forstätta leva under lång tid. Jag förstår verkligen inte hur jag skulle ha gjort om jag skulle gått ner mer om jag inte hade gått på tokig diet eller bara ätit pulver.
Jag äter ungefär såhär;
Frukost- skål med yoghurt och bär tex jordgubbar
lunch och middagar är ungefär lika dvs protein såsom kyckling, fisk, etc samt kokta grönsaker. Ibland ett par små potatisar. Lite dressig eller sås.
Mellanmål en kopp kaffe och ibland en frukt eller en knäckemacka med keso.
Inga stora portioner.

Fika äter jag bara någon gång i veckan tillsammans med vänner. Äter lunch ute någon gång i veckan men ingen jätteportion- får ofta ta med matlåda från restaurangen.

Jag går på vattengympa två gånger i veckan samt ett styrkepass. LIte vardagspromenader.
Jag kan inte träna eller promenera mer pga min kropp klarar inte det.

Jag är dessutom nästan 50 år, i klimakteriet och har en lång historia av hetsätning/ sjukdomar.

Min bekant som fick höra att hon hade kunnat gå ner mer äter/ tränar rätt lika. Hon fick dock inte några förslag på hur hon skulle göra.
Mina portioner är inte heller stora, Jag har mätt och vägt och jag håller mig inom mina kalorier.
Så när folk påpekar att man ska gå ner fortare- vad menar de då?
Jag kan inte träna mer och jag äter inga stora portioner. Tvärtom tycker folk snarare att jag äter ganska lite.

Jag har egentligen inget behov av att gå ner fortare men jag tycker kommentarerna är konstiga. Eller är de såna personer som kan äta väldigt mkt? För jag vet ju att jag inte kan äta lika mkt som andra.

Jag har ju gått ner en del, 22 kg sen i december. Jag säger dock att detta främst handlar för mig om att bli frisk från mina ätstörningar och för att kunna bli mer aktiv och få framtidstro och ett bra liv. Trots det har jag fått en hel del kommentarer om att det är bra att min viktnedgång går långsamt. Jag bryr mig egentligen inte om såna kommentarer men jag tycker det är lite konstigt. En bekant till mig som har gått ned liknande har även fått såna kommentarer från läkare och dietist. Men jag tycker inte det är så långsamt.
Jag har räknat ut att jag gått ner ett halvt kilo i veckan och jag vet att så som jag lever nu kan jag forstätta leva under lång tid. Jag förstår verkligen inte hur jag skulle ha gjort om jag skulle gått ner mer om jag inte hade gått på tokig diet eller bara ätit pulver.
Jag äter ungefär såhär;
lunch och middagar är ungefär lika dvs protein såsom kyckling, fisk, etc samt kokta grönsaker. Ibland ett par små potatisar. Lite dressig eller sås.
Inga stora portioner.

Fika äter jag bara någon gång i veckan tillsammans med vänner. Äter lunch ute någon gång i veckan men ingen jätteportion- får ofta ta med matlåda från restaurangen.

Jag går på vattengympa två gånger i veckan samt ett styrkepass. LIte vardagspromenader.

Jag är dessutom nästan 50 år, i klimakteriet och har en lång historia av hetsätning/ sjukdomar.

Min bekant som fick höra att hon hade kunnat gå ner mer äter/ tränar rätt lika. Hon fick dock inte några förslag på hur hon skulle göra.
Mina portioner är inte heller stora, Jag har mätt och vägt och jag håller mig inom mina kalorier.
Jag kan inte träna mer och jag äter inga stora portioner. Tvärtom tycker folk snarare att jag äter ganska lite.

Jag har egentligen inget behov av att gå ner fortare men jag tycker kommentarerna är konstiga. Eller är de såna personer som kan äta väldigt mkt? För jag vet ju att jag inte kan äta lika mkt som andra.
22 kg på åtta månader med hälsosamma matvanor är ju JÄTTEBRA OCH JÄTTEMYCKET 🤗
Himmel vad duktig du är! Bra jobbat! 💪

Kommentarerna förstår jag inte alls?
Okunniga, dumma eller oförskämda personer?

Obs! Obs! OBS! Skämt. Men att ligga inne med 40 graders feber och kräkas allt jag får i mig vilken ersätts med dropp kommer antagligen göra nytta för viktnedgång. Lite som när jag fick covid och slutade äta. Gissar att jag gått ner något kilo eller två trots att jag ligger stilla med undantag för när jag körs till toa :meh:

Kommer med största säkerhet gå upp igen när de släpper it mig ur fängelset.

Obs! Obs! OBS! Skämt. Men att ligga inne med 40 graders feber och kräkas allt jag får i mig vilken ersätts med dropp kommer antagligen göra nytta för viktnedgång. Lite som när jag fick covid och slutade äta. Gissar att jag gått ner något kilo eller två trots att jag ligger stilla med undantag för när jag körs till toa :meh:

Kommer med största säkerhet gå upp igen när de släpper it mig ur fängelset.
Har dom kommit på vad som felas dig än?

Jag äter ungefär såhär;
Inga stora portioner.

Det låter mest som att det är kommentarer från personer som inte är så insatta i viktnedgång och ”principerna” bakom hur lång tid sund viktnedgång tar (alt att man faktiskt menar det som ett beröm att det går i lagom takt 😊). Folk som inte vet brukar ju vilja/tro att man ska tappa all övervikt NU/på några få månader, men som diskuterats tidigare är ju inte snabb viktnedgång något som brukar vara vare sig sunt eller hållbart. Det är nog mycket ”tidens anda” som gör att folk vill ha sin belöning/vara i mål direkt, lite ”fast fashion”-tänk men i viktnedgångssammanhang.

Grymt bra jobbat av dig 💪!

/-23,5 kg sen juni -24 tills idag, slow and steady osv 😁👌!

Senast ändrad:
Alltså, jag är en noob :o
Hittade nyss i lifesum (om man skrollade lite) att man kan lägga i träning och få avdrag för det i kcal. Fine, jag börjar bokföra. Men döm om min förvåning när man får avdrag även för att stå :eek:
T.o.m. trädgårdsarbete fanns med, hur man nu räknar ut det :confused:

Men insikten blev ju att mitt dagabehov i kcal är beräknat på total inaktivitet, den var ny ;)

Jag har, mot bättre vetande, börjat räkna kalorier igen. Tog Foodvisor för den var billig (120 för ett år).
Men oj vad dålig den är!
Screenshot_2025-09-06-18-32-19-15_4110f9d9b27a111afb65a2688d32a988.webp

Kaloriskt mellanmål? Vad menar den? Mer eller mindre kalorier till mellanmål?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat