Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit bortrest en del så det har blivit mycket resturang och lite gym. Vågen kommer säkert visa plus imorgon men sånt är livet. Har lagat matlådor för nästan hela veckan och har mycket god mat i frysen också, tex kyckling och lax :d

Funkar ganska bra med Lifesum. Jag har ingen exakt startvikt, så vet inte exakt hur mycket jag har gått ner, men lite i alla fall. Och det är ju trevligt. Matlådor på jobbet har jag löst genom att göra en stor batch matig sallad på söndagen och sen dela upp i lådor så det räcker hela veckan. Det har gjort att ett av dom svårare måltiderna är helt under kontroll plötsligt. Skönt!

Jag har sprungit färdigt mitt Coach to 5K-program. 9 veckor, tre pass i veckan. Springer nu stadigt 30 minuter. Når inte riktigt 5 km på den tiden, så nästa vecka ska jag ställa in Runkeeper på 5 km istället för 30 minuter. Blir kul! Där emot kommer jag behöva minska från tre pass i veckan till två. Men det går säkert det också.

Jag tuffar på och har börjat med viktväktarna. Förra veckan stod jag i princip stilla viktmässigt men det var inte oväntat eftersom jag gick från soppor till mat.

Har lyckats hålla mig bra till min plan och lagat ganska mycket mat, har blivit en hel del kyckling och lax. Enda undantaget var igår, för då var jag så sopslut att det blev chopchop till middag. Dog lite när jag reggade det i appen men så får det vara…

Jag kör på här, vägning imorgon (väger alltid på jobbet, varje gång jag jobbar, i realiteten alltså tre till sex dagar i veckan).
Jag tycker det är skönt, det avdramatiserar det lite för mig, och även om det hoppar lite som ett halvdåligt ekg är trenden där. Jag går upp, jag går ner, men på det stora ner.
Omgivningen är lagom pepp, jag har meddelat att jag dietar, punkt slut. Nån stackare kom med ”men du är ju inte tjock” men det sköts ner. Man är nog tjock om 15 kilos viktnedgång inte syns:D
Jag känner det, men har en bit kvar till nöjd-nivå. Ska jag bmi-mäta måste jag ner till 70 kilo (-ish) men där kommer jag aldrig kunna hålla mig. Är för tusan medelålders, diskbråck och älskar ost. Men 75-80 vore perfekt och rimligt, vill hålla skinnet lite spänt, min mages graviditetssviter mår bäst av ett skyddande fettlager. Fryser för mycket om jag inte har det. Och dessutom är det inget störningsmoment för mig av vara småtjock. Inte tjock heller men det är det där med fina befintliga kläder som jag vill använda.

Helgens matintag har likt förra helgen inte varit optimalt. Vi åt pizza till både sen lunch (på Hovet) och till middag (hemlagad) på lördagen.
Det var ganska intressant hur stor skillnaden var hur mycket jag orkade äta eftersom jag tog medicinen däremellan.
Nu delade vi på en pizza där på hovet men jag hade lätt fått i mig hela. Till middag orkade jag en bit, (särbon tog tre så totalt blev det en halv plåt)
Blev ingen träning iom jag kände mig förkyld i fredags men blivit mycket annan aktivetet då vi installerad både ny tvättmaskin och ny duschkabin i min lägenhet.
Men nu har jag bokat Tabata/core i morgon men avvaktar vägning till fredag med tanke på jag känner av jag lagt på mig vätska i helgen.

Bara +0,1 kg sen senast jag vägde in mig 😳 Väldigt oväntat, kan bli spännande att se hur det blir med vikten kommande vecka. Var på gymmet i morse iallafall

Så lite räknar jag knappt när jag väger mig. Räcker man går och kissar så kan det skilja såpass mycket :)

Mvh Diabetikern som insett att hennes morgonrock väger exakt 0,4kg och jag väger 0,2kg mer efter dusch än före dusch :D

Att gå hemma sjukskriven var ingen bra ide :D

Så lite räknar jag knappt när jag väger mig. Räcker man går och kissar så kan det skilja såpass mycket :)

Mvh Diabetikern som insett att hennes morgonrock väger exakt 0,4kg och jag väger 0,2kg mer efter dusch än före dusch :D

Att gå hemma sjukskriven var ingen bra ide :D
Nä så är det ju 😁 Jag väger mig alltid på morgonen innan jag äter något men det varierar ju ändå. Men trodde att jag skulle ha gått upp 2-3 kg (även om en del vore vattenvikt) så det var en trevlig överraskning 😁

Helgens matintag har likt förra helgen inte varit optimalt. Vi åt pizza till både sen lunch (på Hovet) och till middag (hemlagad) på lördagen.
Det var ganska intressant hur stor skillnaden var hur mycket jag orkade äta eftersom jag tog medicinen däremellan.
Nu delade vi på en pizza där på hovet men jag hade lätt fått i mig hela. Till middag orkade jag en bit, (särbon tog tre så totalt blev det en halv plåt)
Blev ingen träning iom jag kände mig förkyld i fredags men blivit mycket annan aktivetet då vi installerad både ny tvättmaskin och ny duschkabin i min lägenhet.
Men nu har jag bokat Tabata/core i morgon men avvaktar vägning till fredag med tanke på jag känner av jag lagt på mig vätska i helgen.
Om du vill svara, vad tar du för medicin?

Jag har tappat på motionen sedan skolan började för två veckor sedan. Har mest blivit stillasittande aktiviteter. Så, igår kväll knåpade jag ihop nya mål och rutiner för de kommande veckorna.

Eftersom jag har en tendens att undvika t.ex. träningspass som är ”långa” med allehanda ursäkter; för att det blir ett jobbigt måste i kombination svårt att hinna med / stress osv, så tänker jag försöka lura hjärnan. ”10 min styrketräning” = 10 min hinner jag oavsett hur dagen ser ut, och att bara träna 10 min kanske kan öka motivationen, det är ju bara 10 min trots allt.

Sedan att jag kommer träna längre än 10 min vet inte den del av hjärnan som tycker det är motigt. Den ser bara siffran.

Samma för yoga, istället för 30-60 min tre gånger i veckan, så ska jag köra dagliga 10 min på morgonen och 10 min på kvällen. Funkat än så länge.

Fixade en habit tracker för att ha koll på mina framsteg (eller baksteg :p)

IMG_6092.webp

Jag har tappat på motionen sedan skolan började för två veckor sedan. Har mest blivit stillasittande aktiviteter. Så, igår kväll knåpade jag ihop nya mål och rutiner för de kommande veckorna.

Eftersom jag har en tendens att undvika t.ex. träningspass som är ”långa” med allehanda ursäkter; för att det blir ett jobbigt måste i kombination svårt att hinna med / stress osv, så tänker jag försöka lura hjärnan. ”10 min styrketräning” = 10 min hinner jag oavsett hur dagen ser ut, och att bara träna 10 min kanske kan öka motivationen, det är ju bara 10 min trots allt.

Sedan att jag kommer träna längre än 10 min vet inte den del av hjärnan som tycker det är motigt. Den ser bara siffran.

Samma för yoga, istället för 30-60 min tre gånger i veckan, så ska jag köra dagliga 10 min på morgonen och 10 min på kvällen. Funkat än så länge.

Fixade en habit tracker för att ha koll på mina framsteg (eller baksteg :p)

Visa bifogad fil 173871

När det kommer till min träning behöver jag någon som står och tjoar och motiverar längst fram. Men det måste vara rätt typ av person. Har några pass på gymmet jag undviker.
Hemmaträning går helt bort :rofl:

Avverkat en kilometer i poolen, skönt. Glad att jag hann simma idag!

I övrigt är jag konstant hungrig just nu. Så något dietande blir det inte. 🤣

Just nu har jag lagt ner all tanke på träning, inklusive promenader, tills jag känner mig bättre. Ska försöka äta vettig kost men det blir troligtvis ganska mycket färdigt eller pasta med köpt pastasås och micrade köttbullar.

Gjorde hälsoprofil på jobbet idag. Var helt ok allting förutom vikt och kondition. Inte katastrof med konditionen, men sämre än vad den borde vara. Inte så konstigt med tanke på att jag inte kan göra nånting typ utan att få ont i benet. Men det blir bättre!
Vikten var ett kilo lägre på jobbets våg än hemma. Alltid nåt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur