Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fixat i trädgården de senaste dagarna och varit allmänt aktiv, blir så jäkla hungrig!
Vill ju inte äta upp det jag förhoppningsvis gjort av mig med.

Frustrerad över att inte få simma, men å andra sidan har jag valt att själv och betalt dyrt för tatueringarna - så vore ju hål i huvudet att riskera dem innan de läkt ordentligt. 😅

Idag planerar jag dock att kolla in gymmet, har aldrig varit där och vet inte hur det ser ut, om det brukar vara mycket folk eller någonting. Känns asjobbigt faktiskt. Dessutom inte tränat på gym på typ 10 år (”får” egentligen inte pga ryggen) så minns knappt hur någonting fungerar. 🙈 Men tänker att om jag bara pallrar mig dit så kan jag spana in det, känna av stämningen och i värsta fall bara köra löpband/crosstrainer och lite fria vikter en stund.
Riva av plåstret liksom! 😅🙈

Har haft några veckors ”paus” från träning sedan jag började skolan. Kört lite på måfå, men har tappat det jag byggde upp under sommaren. Har gått och tänkt på det och varit besviken på mig själv, funderat på hur jag ska hitta motivationen… Häromdagen slog det mig att jag har ett mål till sommaren jag kan jobba mot, ett mål som är mer kännbart än det generella målet att förbättra hälsan. Jag har pratat med en vän att hyra häst och rida ridleder, som vi gjort tidigare. Men jag måste komma i betydligt bättre form för att detta ska bli aktuellt.

Så i förrgår satte jag igång med träningen igen. Långsamt, så min fibro-kropp inte får en chock. 20 min styrka + 30 min promenad. Igår var jag för mentalt trött för promenad, men det blev i alla fall 30 min styrka/kondition. Idag vet jag inte vad det blir än, men min långsiktiga plan är att jag ska cykla på morgonen, promenera på eftermiddagen (som i somras) och köra valfri styrketräning utöver det. Jag har sparat några pass som funkar för min kropp, som jag tänkte köra en månad och sedan förhoppningsvis kunna byta.

Kosten är en annan viktig punkt. Jag måste äta bättre, men generellt känner jag att de går lite hand i hand. Styrketräning får mig generellt att nå en ”mättnadskänsla”, så då kanske det får mig att undvika gottis på kvällen. Kvällen är min största bov.

Så, disciplin!

Igår kom jag inte iväg till gymmet, kände mig lite halv krasslig och tänkte att jag tar en vilodag. Var dock i fårhagen, promenerade hundarna och hade kurs på kvällen och min höger fot värkte när man skulle sova. Haft ont i den sen i söndags, vet inte om jag lyckats vricka mig?
Hade bananer hemma och bakade banankaka och tyvärr slank en del ner även om jag tog med den till kursen för att bli av med den 😝. Är egentligen inte så mycket för kakor och bakverk OM det inte är nybakat (dumt att baka då) 😅.
Idag ska jag försöka komma iväg och träna, måste handla lite också och ska jobba inatt och imorgon natt.. Försöka ta med nåt nyttigt att äta.

Efter många om och men så tog jag mig in på gymmet. Sjukt obekvämt först då det var rätt mycket folk där och jag varken visste var allting stod eller hur maskinerna fungerade.
Högg en crosstrainer och fick efter lite klurande igång ett program.
Körde 15 min crosstrainer, sedan 20min treadmill med lutning 15 och relativt högt tempo. (5-6km/h).
Folket försvann och jag kunde utforska lite mer i lugn och ro. Körde några övningar med hantlar, hittade en benpress (fegade med vikten dock pga ryggen, men nästa gång ska jag våga mer!), och ett par maskiner för axlar/bröst.
Väldigt random liksom. 😅

Tyvärr visade det sig att de nästan uteslutande har maskiner som kräver inlogg = man måste först boka ett pass med personal som ställer in alla maskiner efter en. Det kommer ju inte hända kan jag säga, så det var en besvikelse minst sagt!

Nåväl, snart får jag ju simma igen så då blir gymmet bara något jag piper in på och gör någon/några övningar innan poolen liksom. ☺️

Det blev iaf 1h gym och sedan 45min promenad runt parken innan jag åkte hem.

Jag är sur och sjuk. Nästan tre veckor av ynk-känsla, matt och trött. Aptiten är sådär, men det är inget jag nojjar över än. Känner mig plötsligt bekvämare i kroppen än på länge, är fortfarande överviktig men jag blir både jämnfet och jämnsmal, jag tappar vikt över hela kroppen så det syns inte så snabbt. Har typ 20 kilo kvar till målet, känns ändå rimligt och jag är nöjd med -10 om jag får nog. Jobbar på att hitta bra ätmönster nu, så det ska vara långsiktigt. Jag kan äta lite tråkigt om det hjälper, för nu är jag trött på att inte bada med barnen för att jag skäms.

Vågen visade ytterligare -1kg i morse, trevligt!

Simmade efter jobbet, lite i tidigaste laget egentligen, men orkade inte vänta. Blev den vanliga kilometern. Hade velat simma mer, men det drällde in så mycket folk att jag inte orkade.

Börjat gå minipromenader på jobbet när jag har rast/lucka mellan lektionerna. Blir ganska precis 1km att gå runt skolan, skönt avbrott och skönt att gå frisk luft inför nästa lektion. Längre rast = längre promenad. Blir ändå en hel del extra rörelse på en dag. 👌🏻

Hade fullt upp igår, fårhagen med vovvarna på förmiddagen och pysslade ute i trädgården hela eftermiddagen.. Skurade utemöbler och snickrade ihop en ny grind till staketet då den gamla började vara på sista sucken..

Hade vare sig ork eller aptit på kvällen så det blev kvarg och en clementin till middag.. Snacksade lite på finn crisp och yoghurt dipp för att få i mig nånting mer..
Det lustigt att man ibland hungrig hela tiden men just senaste dagarna har jag inte haft nån större aptit alls.

Varit på gymmet fyra pass i veckan, kanske åker en sväng idag om jag orkar men ska städa hela huset först 😅..

Gud, är proppmätt. Spräckt min kaloribudget men det kompenseras av himla fin dag med barnen. Mer ont i fötterna igen, får ha en lugn vecka så hälarna får vila. Hej Medelåldern. Vikten står stilla, ska vara ambitiös i veckan så kanske den kryper lite till åt rätt håll:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10