Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur menar du?
Nu har jag inte kollat på evigheter och inte sedan jag gick ner en del i vikt så den är inte uppdaterad med nya vikten nu men med tidigare vikt skulle jag äta ca 1600 kalorier.

Jag har satt ett eget mål och sen går jag på det. Lifesum anser en mängd kalorier, jag har ett mål som är 500 lägre.
Idag har jag ätit massa sushi, ahlgrens bilar och en kaka. Då kom jag upp i lifesum-målet men spräcker mitt eget mål. Normalt håller jag målet jag sätter själv.

Man kan ändra inställningar så att man antingen äter ett fixt antal kalorier per dag baserat på vikt och aktivitetsnivå man själv anger eller att man lägger in träning manuellt och kopplar till stegräknaren i telefonen, då börjar man på ett minimiantal kalorier och sen när man bränt kalorier så säger Lifesum ät mer ungefär
Jag har inte den kopplad till stegräknare då den är på min surfplatta, men lägger in vad jag rör mig per dag, vilket är ungefär samma varje dag. Får alltid upp att jag har kvar kalorier att göra av med när den drar bort träning och det jag ätit.

Jag känner inte igen din bild, men betalar inte för appen heller, kanske beror på det.

Jag har satt ett eget mål och sen går jag på det. Lifesum anser en mängd kalorier, jag har ett mål som är 500 lägre.
Idag har jag ätit massa sushi, ahlgrens bilar och en kaka. Då kom jag upp i lifesum-målet men spräcker mitt eget mål. Normalt håller jag målet jag sätter själv.
Ok, får kolla om det går. Blev rätt trött på Lifesum förra gången jag använde den och kände samma nu så gav upp. Jag ligger på 800 kalorier, max 900, äter jag några kakor och godis är jag uppe i 1000. Enligt den.

Jag har inte den kopplad till stegräknare då den är på min surfplatta, men lägger in vad jag rör mig per dag, vilket är ungefär samma varje dag. Får alltid upp att jag har kvar kalorier att göra av med när den drar bort träning och det jag ätit.

Jag känner inte igen din bild, men betalar inte för appen heller, kanske beror på det.
Jag är inte expert på något sätt men enligt vad jag läst mig till så överskattar de flesta uppskattningar hur mycket kalorier man faktiskt bränt vid aktivitet. Tex simmade jag 30 min idag och enligt Lifesum skulle det ha bränt 350 kcal. Jag är väldigt säker på att det inte är korrekt utan det är absolut mindre i verkligheten. Om man vill ändra så att den inte drar bort kalorierna man tränar går det att göra även i gratisversionen, iaf när jag hade den för något år sen ☺️

Ok, får kolla om det går. Blev rätt trött på Lifesum förra gången jag använde den och kände samma nu så gav upp. Jag ligger på 800 kalorier, max 900, äter jag några kakor och godis är jag uppe i 1000. Enligt den.

Alltså, lifesum vill att jag äter 1600, det gör jag just nu inte. Men en liten sabla kaka är många kalorier.
Jag reggar, sen kan jag ju se själv hur många jag ”får” äta. Vill jag ligga på 1100 gör jag det. Eller 900.

Jag är inte expert på något sätt men enligt vad jag läst mig till så överskattar de flesta uppskattningar hur mycket kalorier man faktiskt bränt vid aktivitet. Tex simmade jag 30 min idag och enligt Lifesum skulle det ha bränt 350 kcal. Jag är väldigt säker på att det inte är korrekt utan det är absolut mindre i verkligheten. Om man vill ändra så att den inte drar bort kalorierna man tränar går det att göra även i gratisversionen, iaf när jag hade den för något år sen ☺️
Okej, ja jag får testa. :) Låter nog bli nu dock, är för lättriggad just nu tyvärr. Har inte tänkt på att den drog bort det först, kändes ju lite tokigt, men det är nog så ändå att den gör. :)

Alltså, lifesum vill att jag äter 1600, det gör jag just nu inte. Men en liten sabla kaka är många kalorier.
Jag reggar, sen kan jag ju se själv hur många jag ”får” äta. Vill jag ligga på 1100 gör jag det. Eller 900.
Och jag vill inte ligga för lågt i kalorier. Tycker det ska vara sunt och hållbart i längden, men Lifesum visade ju helt tokigt så det var därför jag inte fattade mig på den.

Okej, ja jag får testa. :) Låter nog bli nu dock, är för lättriggad just nu tyvärr. Har inte tänkt på att den drog bort det först, kändes ju lite tokigt, men det är nog så ändå att den gör. :)
Tycker det är märkligt att den verkar ha det som standard 😅 Hoppas du hittar något som funkar bra!

Vad tråkigt! Jag läste om din kassa dietist, det går inte att byta?

Jag tänkte ta det här som ett prova på. Jag betalar ingenting de första 11 veckorna, förutom vid eventuell läkarkontakt och medicin.
Nä, det går via jobbet och då var det inte så många att välja på.

Jag hoppas du får bättre tips och råd :)

Två senaste veckorna har varit tuffa och tror de två kommande kommer vara det också. Jag har fått nytt jobb som jag börjar nästa vecka och dels har det varit snabba ryck och så är jag dålig på förändringar.
Jag har ätit och fikat en del senaste veckan, spenderade helgen i sängen och har sovit eller vilat. Jag hade tänkt gymma i helgen men orkade inte.

Idag är jag på banan igen, tänkte skriva upp vad jag äter fram till nya året för att hålla mig på banan.

Experimenterar med en ny smoothi, Turkisk yoghurt med proviva, vassleprotein, ingefära och citron. Helt okej. :)
Försöker hitta ett bra mellanmål att ha på jobb.

Idag blir det gym, en promenad i skogen med hunden och så ska vi cykla en vända (och så behöver jag städa och tvätta :wtf:).

-2.1 kg sedan förra vägningen :) Äter fortfarande mycket godis och snacks men lyckats hålla det till varannan eller var tredje dag ungefär :up: Bättre än flera gånger per dag får jag tänka. Köpte grekisk yoghurt 10%, istället för 0% som jag brukar, och äter med bär och 1 tsk socker eller honung på kvällen. Inget behov av glass då!

Ikväll har jag bokat gruppträning och jag SKA gå!

Vårdgivaren tjatar om samtal med deras Hälsocoach, så jag bokar väl ett samtal då. Kan ju vara intressant höra vilka floskler de rabblar till folk.
Med tanke på att läkaren tjatade om mitt kolesterol (som är helt okey tackar som frågar) men missade mitt förhöjda fastesocker och sjuksköterskan om inte visste det finns annat än Postafen receptfritt mot illamående så är jag skeptisk hälsocoachen är bättre, men man kan ju alltid bli glatt överaskad.

Tycker jag håller en sund nivå. Lite över på lördag och söndag men inga mängder och pga av ändring av maten. Fredagen lät jag bli "tårtan" som ändrades till kanellängder och den är lätt att motstå och försökt räkna ihop antalet kalorier i ost, och kollegans matlagning var ändå vettig.

Lördagen vart det en rejäl frukost lite senare op fm och en lätt måltid då vi åt 2-rätters på kvällen med kompisar för halloween fest. Dock borde jag kunna räkna bort hela siat måltiden så in i den som vi dansade och studsade runt :rofl:

I söndags gick det utför. Bra frukost som vi tog väldigt sent då vi skulle till svärmor och tja maten där vart smörgåsar, kakor, päronpaj med vaniljsås så det lukade en stor del men gick ändå inte över med så mycket.

Enligt lifesum för att hålla det stadigt bör jag hålla mig på 1400 Fredags straxs över lördags 100 över och igår 150 över så ändå helt ok.

Jag har inte ställt in att det ska räkna med aktiviteter eller liknande bara en liten koll på kalorierna.

Tycker det blivit lättare att planera mättande och nyttig mat efter att ha koll på denna.

Inget uppåt på vågen utan snarare svag trend nedåt.

Känns faktiskt riktigt bra.

Lätt att spåra vätskeintaget för mig som faktiskt är prio ett också

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026