MJLee
Trådstartare
Jag rekommenderar naturligtvis ingen att kasta mat, men det är ju ändå så att det finns en sak som är sänre än att kasta mat, och det är att äta mer än man mår bra av, eller annat än man mår bra av. (Man kan jämföra lite med att hälla ut vin om man är alkoholist. Det är mycket bättre än att dricka upp det.)
Du skriver gång på gång, med korta mellanrum, saker som för mig ser ut att innebära att maten har makt över dig. Det är som att du inte bestämmer själv alls. Du säger att du är en allt eller inget-person, så då blir det massor av tex tomater. Extrapriser har makt över dig. Att lämna mat är ett no no som har makt över dig.
Allt detta är väl inte hela världen, men du har ju diabetes. Jag kan inte föreställa mig att det är omöjligt för dig att få hjälp att ta makten över dina matvanor.
Just det där med att inte lämna mat är intressant. Jag är ju född i Korea och bodde på ett barnhem tills jag var elva månader och mina föräldrar adopterade mig. Mamma har ofta berättat hur alla barnbarnen fick 500 kr av sin morfar i form av en statsobligation och när hon skulle åka för att hämta mig så sålde hon den för att få pengar till resan.
Hur som, jag hade levt på risavkok eftersom min bio-mamma var för fattig för att ge mig något annat och inte mycket mat på barnhemmet. Det första ordet jag sa var mat. I början när jag kom till Sverige blev jag nästan hysterisk när jag fick mat, svettades och skrek. Att lämna något på tallriken har alltid varit otänkbart. Jag kanske hade ätstörningar vid ett års ålder? Det är mycket möjligt att mitt undermedvetna fortfarande säger att jag måste ha mat, helst mycket. Vilket har resulterat i min övervikt.
Problemet är att när jag går och handlar så är det på extrapriser jag inte kan motstå. Det gäller i princip lika mycket tandkräm, toapapper, schampo och tvättmedel som mat. Jag har dragit slutsatsen att jag helt enkelt inte ska gå och handla, men så sitter jag där med reklambladen och kollar. Lika mycket på tandkräm osv. Men det är inte relevant i en tråd som denna. Nyligen köpte jag fem tuber tandkräm på extrapris. Just det, tre flaskor sköljmedel.