Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då låter det som de förskönar för sin egen skull och för att påvisa framgång som inte finns. Känns väldigt oseriöst. 😑
Jo tack.. Och det bästa är att om man inte "visar resultat" beror det på dålig följsamhet och man får inte fortsätta. Smart sätt att få bra resultat "hos alla".

Jag kan ju haft otur och fått en trist dietist. Jag är övertygad om att det funkar för vissa. Men just jag behöver annat stöd än "läs det här och svara på frågor"..

Blir frustrerad på kroppen då vikten inte rört sig nu trots att jag följer kostschemat men vet ju att stress osv kan påverka mycket. Smygvägde idag och poff ett kilo ner- måste ha så mycket tålamoooood! Men fortfarande så SKÖN känsla att inte ha sötsug!

Undvek både pressbyråns nydoftande bullar och espresso hpuse och nu ångrar jag mig.

Hamnat lite idag på varför bry sig? Var så nära att hoppa in och köpa en rejäl påse lösgodis på vägen tillbaks till jobbet imorses.

Köpte ett paket extra tuggummi och en ask läkerol som jag ej ännu öppnat.

Vill egentligen inte äta men är lite ur gängorna och då har jag en tendens till att "muntra" upp mig med sött

För min del är Eatit än så länge lovande. Ett av de första stegen är att reflektera över sin kost - vad som är bra och vad som kan/bör förändras. Jag kände mig osäker på vad i min kost är bra och vad jag kan fortsätta med, och min dietist återkopplade bra på det.
Nu känner jag mig mer säker och att vissa av mina mål är nyttiga.

De kommande två veckorna ska jag planera måltider. Känner mig rätt skeptisk till hur det ska hjälpa mitt småätande faktiskt. Jag småäter vid olika känslor, när jag är ledsen, uttråkad, trött. Eller bara sugen.
Jag är sällan hungrig när jag småäter, så att äta välplanerade rätter i sig förstår jag inte på vilket sätt de skulle stoppa mitt känsloätande.

Men jag ska försöka planera.

För min del är Eatit än så länge lovande. Ett av de första stegen är att reflektera över sin kost - vad som är bra och vad som kan/bör förändras. Jag kände mig osäker på vad i min kost är bra och vad jag kan fortsätta med, och min dietist återkopplade bra på det.
Nu känner jag mig mer säker och att vissa av mina mål är nyttiga.

De kommande två veckorna ska jag planera måltider. Känner mig rätt skeptisk till hur det ska hjälpa mitt småätande faktiskt. Jag småäter vid olika känslor, när jag är ledsen, uttråkad, trött. Eller bara sugen.
Jag är sällan hungrig när jag småäter, så att äta välplanerade rätter i sig förstår jag inte på vilket sätt de skulle stoppa mitt känsloätande.

Men jag ska försöka planera.
Det kommer moduler om triggers och stimulus lite senare. Just med fokus på känsloätande.

För mig är det rätt värdelöst, det leder bara till att jag får dåligt samvete för att jag äter, och då låter jag bli att äta. Alltså alls.

Som jag skrev är genomsnittet det samma, och har varit i snart två år.

Jag förstår att det är frustrerande när du vill att vikten ska gå nedåt!

Men samtidigt så har du väl kämpat under ett antal år, och tidigare gått upp trots att du legat på kraftigt kaloriunderskott? Att du vara viktstabil under ett par års tid trots att du nu äter som du brukar är jättebra! Jag fattar som sagt att du vill att det ska gå ned, men glöm inte bort att det faktiskt går åt rätt håll nu (och menar då inte programmet, utan vad du själv gjort på egen hand de två senaste åren) jämfört med hur du haft det tidigare. Det är bra!

Jag förstår att det är frustrerande när du vill att vikten ska gå nedåt!

Men samtidigt så har du väl kämpat under ett antal år, och tidigare gått upp trots att du legat på kraftigt kaloriunderskott? Att du vara viktstabil under ett par års tid trots att du nu äter som du brukar är jättebra! Jag fattar som sagt att du vill att det ska gå ned, men glöm inte bort att det faktiskt går åt rätt håll nu (och menar då inte programmet, utan vad du själv gjort på egen hand de två senaste åren) jämfört med hur du haft det tidigare. Det är bra!
Jag äter lika mycket som min unge (som är 1,5 år). Det är knappast lämpligt i långa loppet. Visst, det går inte uppåt längre. Men jag väger 30 kg för mycket.

Jag äter lika mycket som min unge (som är 1,5 år). Det är knappast lämpligt i långa loppet. Visst, det går inte uppåt längre. Men jag väger 30 kg för mycket.

Ok, jag fick tidigare intrycket av att du tyckte att programmets rekommendationer inte gav något eftersom du redan följer råden, men du äter alltså också mycket mindre än deras rekommendationer? Vad säger dietisten om det?

Hur som, så är det från min horisont ett framsteg att vikten inte längre går uppåt som tidigare! Jag hoppas jag också kommer dit (och sedan vill ju jag också att det ska gå nedåt såklart).

Ok, jag fick tidigare intrycket av att du tyckte att programmets rekommendationer inte gav något eftersom du redan följer råden, men du äter alltså också mycket mindre än deras rekommendationer? Vad säger dietisten om det?

Hur som, så är det från min horisont ett framsteg att vikten inte längre går uppåt som tidigare! Jag hoppas jag också kommer dit (och sedan vill ju jag också att det ska gå nedåt såklart).
Jag äter mycket mindre. Dietisten har inte sagt något om det. Hon ger inte mycket till återkoppling alls faktiskt, utan utgår från att jag överäter.

Jag äter mycket mindre. Dietisten har inte sagt något om det. Hon ger inte mycket till återkoppling alls faktiskt, utan utgår från att jag överäter.

Det ingick väl i programmet att logga vad man äter? Om hen aktivt misstror kunderna utan att ens reda ut eventuella missförstånd så känns det väldigt oseriöst. Det är ju det vanligaste rent generellt, att man underskattar det man äter och dricker som lite extra då och då men inte varje dag (skyldig 🙋‍♀️😳), men hon kan ju inte utgå från att det alltid är så, utan att försöka reda i det och se varje individs situation.

Men om kommuner och regioner är de "verkliga" kunderna, dvs de som betalar för det och fortsätter att anlita dem, så handlar det väl från deras sida mest om att få bra siffror så att hjulen rullar på, snarare än att hjälpa individer. Lite som de där "coacherna" som fått mycket pengar utbetalat från AF men med ett skralt resultat. Men jag kanske har vaknat onödigt bitter och cynisk idag...

Det ingick väl i programmet att logga vad man äter? Om hen aktivt misstror kunderna utan att ens reda ut eventuella missförstånd så känns det väldigt oseriöst. Det är ju det vanligaste rent generellt, att man underskattar det man äter och dricker som lite extra då och då men inte varje dag (skyldig 🙋‍♀️😳), men hon kan ju inte utgå från att det alltid är så, utan att försöka reda i det och se varje individs situation.

Men om kommuner och regioner är de "verkliga" kunderna, dvs de som betalar för det och fortsätter att anlita dem, så handlar det väl från deras sida mest om att få bra siffror så att hjulen rullar på, snarare än att hjälpa individer. Lite som de där "coacherna" som fått mycket pengar utbetalat från AF men med ett skralt resultat. Men jag kanske har vaknat onödigt bitter och cynisk idag...
Veckan jag loggade med bilder var ingen representativ vecka, jag hade mycket arbete i fält och fick anpassa maten därefter. Mina matvanor har inte nämnts sen dess, vilket jag tycker är konstigt.
Sista besöket höll dietisten låda om kaloribudget som inte får överskridas, men ingenting om mig och mina vanor.

Jag kommer ta upp det nästa besök (nästa vecka har jag för mig det är) och fråga hur tanken är egentligen.

Woop, woop

Tackade precis nej till prinsessbakelse. (vilket iofs var lätt då jag inte är nämnvärt förtjust i just prinsessbakelse :rofl: men ändå. )

+ köpt hänglås här på jobbet så imorgon är det jag som släpper ut hästar och drar till gymmet.

Tycker det är så jäkla svårt att åka till gymmet. Det tar mig ca 15-20 min resväg in och det är mest det som jag finner jobbigt. Jag är bort aså mycket på dagarna att det tar emot att åka hemifrån

Igår så trotsade jag regnet och tog en kort promenad på ca 2km med hundarna (mindre glada) då det regnade. Stod länge och velade om jag skulle åka till gymmet eller inte men valde hundarna istället. Samt körde lite övningar hemma.

Vilket bara det är en sport för varje gång man börjar studa så hakar hundarna på, varje gång jag lägger mig ned så blir de bar YES! attack på matte vi ska leka :rofl:

Tycker det borde räknas som dubbel träning :D Speciellt när lilla 7-kilos hunden tog ett språng från soffan och landade på min mage för att fortsätta färden mot hund 2

Det gjorde ont ska jag tillägga

Hittade en gammal stickad tröja som jag inte haft på flera år i garderoben igår. Och den passade igen! 😄 Så fick idag ett litet ryck och provade träningstights jag hade liggande och det var faktiskt flera par som passade. Några fick jag på mig men de satt för tight för att använda. Men flera satt faktiskt bra! Så nu har jag fler par att ha till gymmet och blir inte lika beroende av att behöva tvätta. Insåg dock att jag tappat förhållandevis mycket vikt på rumpan jämfört med tex låren. Synd att man inte kan välja var vikten ska försvinna först, vore mycket mer praktiskt med mindre bröst 🤷🏻‍♀️

Hittade en gammal stickad tröja som jag inte haft på flera år i garderoben igår. Och den passade igen! 😄 Så fick idag ett litet ryck och provade träningstights jag hade liggande och det var faktiskt flera par som passade. Några fick jag på mig men de satt för tight för att använda. Men flera satt faktiskt bra! Så nu har jag fler par att ha till gymmet och blir inte lika beroende av att behöva tvätta. Insåg dock att jag tappat förhållandevis mycket vikt på rumpan jämfört med tex låren. Synd att man inte kan välja var vikten ska försvinna först, vore mycket mer praktiskt med mindre bröst 🤷🏻‍♀️
Jag tänker OFTA på att jag ser framemot mindre bröst. 😅

Jag tänker OFTA på att jag ser framemot mindre bröst. 😅
Så olika det kan vara ändå! Brösten är det första som försvinner hos mig och jag hade gärna behållt lite av dem i alla fall 😅
Att man inte kan få bestämma det själv 😤🤣

Haha för mig så gick jag först ner på låren sen rumpan sen armar sen hals och axlar sen bröst.
jag tror det var därför det tog rptt lång tid innan jag började se det själv på kroppen dvs först efter 25 kg.
Magen är skum. Ja jag går ner på del men det som hänt är att jag inte går ner jämt på magen utan har fått midja men amdrs delar av magen är kvar. Så det innebär att jag fått större bilringar. Så känns inte heller som jag går ner där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka