LenaH
Moderator
Har du funderat på att ta hjälp av vården med GLP-1 - preparat?Städade i förrådet och hittade massa kläder som inte passar. Just nu känner jag verkligen en sån otrolig sorg över att vara tjock. Jag vill bara en person som inte tänker så mycket på mat, kan sluta äta när hon är mätt och inte behöver kämpa med ett konstant matbrus. Även om jag lyckas gå ner mina kilon vet jag inte om jag någonsin kommer kunna ha en relation till mat som inte kräver energi konstant och det knäcker mig lite
Min kusin (som är en av mina närmaste vänner) har tagit Ozempic i snart två år nu och det hon beskriver är en sån lättnad.
Lättnad över att slippa matbrus, lättnad över att slippa vara rädd för hunger och sug och lättnad över att kunna lita på att kroppen faktiskt funkar som den borde och säger till när hon inte behöver äta mer och då kunna känna sig nöjd.
Hon räknar inga kalorier, äter vad hon vill men kroppen är nöjd med mindre portioner och hon har gått ner runt 50 kg på 1 år och 10 månader så det har gått ganska långsamt och hon ligger fortfarande på låg dos.
Det enda hon märker är att hon inte gillar vin på samma sätt längre och det tycker hon är lite tråkigt för hon uppskattar kombon bra mat och bra vin men hon säger att det inte är nån stor grej och kör med Coke zero istället.
Jag är så otroligt glad för hennes skull, hon har kämpat med kilona sen vi var pyttesmå (vi är 50+ idag) och nu behöver hon inte kämpa längre.