Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Städade i förrådet och hittade massa kläder som inte passar. Just nu känner jag verkligen en sån otrolig sorg över att vara tjock. Jag vill bara en person som inte tänker så mycket på mat, kan sluta äta när hon är mätt och inte behöver kämpa med ett konstant matbrus. Även om jag lyckas gå ner mina kilon vet jag inte om jag någonsin kommer kunna ha en relation till mat som inte kräver energi konstant och det knäcker mig lite
Har du funderat på att ta hjälp av vården med GLP-1 - preparat?
Min kusin (som är en av mina närmaste vänner) har tagit Ozempic i snart två år nu och det hon beskriver är en sån lättnad.
Lättnad över att slippa matbrus, lättnad över att slippa vara rädd för hunger och sug och lättnad över att kunna lita på att kroppen faktiskt funkar som den borde och säger till när hon inte behöver äta mer och då kunna känna sig nöjd.

Hon räknar inga kalorier, äter vad hon vill men kroppen är nöjd med mindre portioner och hon har gått ner runt 50 kg på 1 år och 10 månader så det har gått ganska långsamt och hon ligger fortfarande på låg dos.
Det enda hon märker är att hon inte gillar vin på samma sätt längre och det tycker hon är lite tråkigt för hon uppskattar kombon bra mat och bra vin men hon säger att det inte är nån stor grej och kör med Coke zero istället. :D

Jag är så otroligt glad för hennes skull, hon har kämpat med kilona sen vi var pyttesmå (vi är 50+ idag) och nu behöver hon inte kämpa längre.

Min kusin (som är en av mina närmaste vänner) har tagit Ozempic i snart två år nu och det hon beskriver är en sån lättnad.
Lättnad över att slippa matbrus, lättnad över att slippa vara rädd för hunger och sug och lättnad över att kunna lita på att kroppen faktiskt funkar som den borde och säger till när hon inte behöver äta mer och då kunna känna sig nöjd.

Hon räknar inga kalorier, äter vad hon vill men kroppen är nöjd med mindre portioner och hon har gått ner runt 50 kg på 1 år och 10 månader så det har gått ganska långsamt och hon ligger fortfarande på låg dos.
Det enda hon märker är att hon inte gillar vin på samma sätt längre och det tycker hon är lite tråkigt för hon uppskattar kombon bra mat och bra vin men hon säger att det inte är nån stor grej och kör med Coke zero istället. :D

Jag är så otroligt glad för hennes skull, hon har kämpat med kilona sen vi var pyttesmå (vi är 50+ idag) och nu behöver hon inte kämpa längre.
De pratade om det på P4 extra idag, att mindre studier har visat att Ozempic även påverkar alkoholintag. Större studier ska göras (kanske påbörjade, lyssnade inte klart) och ska även testas för andra beroenden, både nikotin och narkotika.

Jag har tänkt mycket på det, verkar ju funka fantastiskt bra för många. Men har inte ekonomin för det i dagsläget tyvärr. Hoppas verkligen att det kommer subventioneras i framtiden

du får gärna berätta hur det är för dig, men tänker att alla är olika? Men jag ser gärna att du skriver :)

Jag testade mig fram till 800-1200 kcal/dag, reggar allt jag äter. Lagar ofta annan mat till mig än övriga i familjen, och unnar mig sällan något annat än just mat. Alkohol är kapat till enstaka tillfällen, väljer torra viner. Jag har även informerat omgivningen om att jag dietar och inte vill övertalas till fika eller liknande. Också undanbett mig kommentarer om hur jag ser ut, vill inte ha kommentarer om viktnedgång generellt, om de inte kan lova att säga ”oj vad tjock du blivit” om jag går upp igen.
Väger mig varje jobbdag för att se trenden på sikt, jag blir peppad av det.
Vill jag ha snacks på kvällen tar jag grönsaker/frukt. Absolut ingen ost, sällan bröd då jag lätt svävar iväg i frosseri.
Gröt till frukost om jag äter frukost, sker 1-3 dagar/vecka. Och kål, mycket kål. Det håller mitt blodsocker i schack har jag märkt, jag står mig bra på det.
Jag försöker äta som att jag är en ozempic-person, mindre måltider, restriktiv med portionsstorlek även när jag unnar mig något. Jag kan äta ute, men behöver inte (ska inte) äta upp allt.

Jag testade mig fram till 800-1200 kcal/dag, reggar allt jag äter. Lagar ofta annan mat till mig än övriga i familjen, och unnar mig sällan något annat än just mat. Alkohol är kapat till enstaka tillfällen, väljer torra viner. Jag har även informerat omgivningen om att jag dietar och inte vill övertalas till fika eller liknande. Också undanbett mig kommentarer om hur jag ser ut, vill inte ha kommentarer om viktnedgång generellt, om de inte kan lova att säga ”oj vad tjock du blivit” om jag går upp igen.
Vill jag ha snacks på kvällen tar jag grönsaker/frukt. Absolut ingen ost, sällan bröd då jag lätt svävar iväg i frosseri.
Gröt till frukost om jag äter frukost, sker 1-3 dagar/vecka. Och kål, mycket kål. Det håller mitt blodsocker i schack har jag märkt, jag står mig bra på det.
Jag försöker äta som att jag är en ozempic-person, mindre måltider, restriktiv med portionsstorlek även när jag unnar mig något. Jag kan äta ute, men behöver inte (ska inte) äta upp allt.

Jag föredrar alltså att lägga mig lågt, jag behöver se resultat snabbt. Men jag har snart kört ett år och levt gott ändå.

Jag testade mig fram till 800-1200 kcal/dag, reggar allt jag äter.

Jag föredrar alltså att lägga mig lågt, jag behöver se resultat snabbt. Men jag har snart kört ett år och levt gott ändå.
Oklart för mig varför man ser ett behov av att normalisera det här för andra. Att under ett år äta sådär lite är extremt ohälsosamt. Det du sprider här är en svältdiet och går emot alla rekommendationer.

Jag fattar inte ens att dina inlägg får vara kvar.

Oklart för mig varför man ser ett behov av att normalisera det här för andra. Att under ett år äta sådär lite är extremt ohälsosamt. Det du sprider här är en svältdiet och går emot alla rekommendationer.

Jag fattar inte ens att dina inlägg får vara kvar.

Det är vad jag har gjort, jag svälter inte. Jag äter bra och är mätt, du vet inte heller hur min kropp ser ut. Jag äter mycket ägg, kål, grönsaker osv. Jag skippar sås mm som snabbt ger kalorier. Jag äter lösgodis ibland, chips ibland. Men jag har stenhårt bytt mot kalorisnåla alternativ. Att jag ligger lågt är för att jag har ett stillasittande jobb och vardagsmotionen varit på sparlåga pga hälsporre. Jag gymmar aldrig och är lättfödd som en shetlandsponny. Vad som passar mig passar inte nödvändigtvis andra.
Jag äter tre mål om dagen eller två, då jag inte gillar frukost. Jag har gått på svältkost förr, nu har jag hittat mer balans. 1200 är inte normalläge, det är bantning. 1600 så ligger jag stilla viktmässigt. Jag vill inte ha ont i kroppen och orka mer, därför behövde jag få ner i vikt. Hade jag ätit ozempic hade jag fått samma resultat, men ingen hade höjt på ögonbrynen. Jag har också kört i snart ett år, dvs gått ner i snitt 2,8 kilo/månad. Jag tycker inte det är svältkost och ätstört när startvikten var hög.

Dags tat hugga tag i det igen.

Hela helgen har bestått av god mat och sällskap och även om det inte varit så fel eller överflöd så har det varit lite för mycket av det goda rent kalorimässigt.

Ställde mig på vägen och ingen större katastrof men nu gäller det att hänga i.

Idag blir det dessutom gymmet och ordentlig mat frukost-lunch.
Ska sätta mig ikväll och planera veckans måltider för att lättare hålla i.

Just nu kom kollegan med "fruktvagnen" så vi lastade undan lite frukt till oss själv. Apelsinerna såg hemskt goda ut så la undan 3 till mig själv i veckan :)

På gott humör trots jobb och måndag :D

Drack vin i helgen, inga problem med medicinen men jävlar vad kroppen la på sig vätska :cool: :rofl:.
Pollenallergin har redan visat sin fula nuna men ska försöka orka lite core-mobility ikväll.
Har tagit ut mina två sista sparade dagar här så i morgon ska jag göra ett nytt försök testa QiGong passet.

Hamnade i en diskussion med min ex-svägerska ang träna och då specifikt styrketräna. Hon tyckte det var ju fruktansvärt onödigt försöka pressa sig till att öka vikterna, det var bättre hitta en bra vikt man klarade av och sen stanna där.
Jag höll ju inte med, meningen men träning är väl ändå bli starkare? Eller har jag missat något?

Hamnade i en diskussion med min ex-svägerska ang träna och då specifikt styrketräna. Hon tyckte det var ju fruktansvärt onödigt försöka pressa sig till att öka vikterna, det var bättre hitta en bra vikt man klarade av och sen stanna där.
Jag höll ju inte med, meningen men träning är väl ändå bli starkare? Eller har jag missat något?

Om man vill ha nåt resultat av träningen så bör man ju vilja öka vikterna. Att ligga på samma vikt ger ingen progression utan möjligen bränner man lite kalorier för att man rör sig men då är det oftast effektivare med konditionsträning.

Även jag som tidigare i yngre dagar tävlat kraftsport försöker hela tiden förbättra mig själv och det innebär att öka belastningen. Nu fokuserar jag ju på fler reps och då lättare vikt än när man tränar för toppstyrka med färre reps och tyngre vikter. När jag börjar klara mer än 12 reps på en vikt med god form så ökar jag vikten ett snäpp..

Du kommer få bättre utveckling, bränna mer och öka muskelmassan = även öka din basalmetabolism en aning samt minska risken för benskörhet mm genom att faktiskt STYRKEträna och inte mesa runt.

Om man vill ha nåt resultat av träningen så bör man ju vilja öka vikterna. Att ligga på samma vikt ger ingen progression utan möjligen bränner man lite kalorier för att man rör sig men då är det oftast effektivare med konditionsträning.

Även jag som tidigare i yngre dagar tävlat kraftsport försöker hela tiden förbättra mig själv och det innebär att öka belastningen. Nu fokuserar jag ju på fler reps och då lättare vikt än när man tränar för toppstyrka med färre reps och tyngre vikter. När jag börjar klara mer än 12 reps på en vikt med god form så ökar jag vikten ett snäpp..

Du kommer få bättre utveckling, bränna mer och öka muskelmassan = även öka din basalmetabolism en aning samt minska risken för benskörhet mm genom att faktiskt STYRKEträna och inte mesa runt.
Jo det var det jag försökte få fram men gick inte hem.

Har ju ingen kondition och går inte på gym eller ens några längre promenader. Så ja, jag måste, för att gå ner i vikt, ligga på 800-1200/dagligen. Vilket är förbaskat svårt.

Idag ska jag dock äta snabbmakaroner med chilisås och några köttbullar. Ska koka en portion istället för flera.

Har du tips på några roliga rätter med kål? 🙂

Har du tips på några roliga rätter med kål? 🙂

Min favorit är nog okonomiyaki. Ägg, vatten, kål och lite majsstärkelse och soya. Steker den på båda sidor, toppar ofta med salladslök, crispy chili/laoganma, lättmajo med gochujang.

Kålsallad: valfri kål (jag föredrar grönkål eller svartkål i sallad) finstrimla den och krama den mjuk (jag lägger den i en plastpåse och ger den en rejäl omgång). Gurka, soyabönor, salladslök, sockerärtor, hyvlad morot, vitkål/spetskål, jordgubbar/päron/äpple/avokado eller blåbär, nektarin är också gott men tillsätter frukt om jag vill ha det när den ska ätas. Valfritt med nötter vid servering.
Dressing: tahini, sesamolja, dill/persilja, citron, salt, peppar. Håller ca 4 dagar i kylen.
Äter med ex lax eller kyckling, rostad blomkål eller broccoli

Byt dressingen mot sesamolja, japansk soya, laoganma, lime, ostronsås. Ät med sötpotatisnudlar eller risnudlar och valfritt protein (räkor, rostbiff, kyckling, lax)

Kålsoppa: som en nikkalouktasoppa men jag tar gärna i chili typ gochujang också.

Ramen: enkel buljong av valfri sort (jag gillar starkt), strimlad vitkål eller annan kål, sötpotatisnudlar, rödlök, gurka, ägg, strimlad morot.

Fräst kål (igen, ta nån du gillar, savoykål är mums), mager nötfärs (steks med nån god chili, svart bönpasta, soya, fisksås, lime och fond), ett kokt ägg, soyabönor eller andra goda bönor, ex haricot verts.

Har samma bas i mycket av min matlagning sen varierar jag hur det tillagas.

Jo det var det jag försökte få fram men gick inte hem.
Man kan leda en häst till vatten men man kan inte tvinga den att dricka 🙅‍♀️. Jag har gett upp på att ens orka ta diskussionen när folk tvärsäkert säger felaktigheter. Vanligaste jag hör är att de inte styrketränar för de har så lätt att lägga på sig muskler och de vill inte bli biffiga 😆. Som om man förvandlas till en she-hulk över en natt.. Stackars alla som sliter i flera år utan det resultatet 😅..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka