Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Jag tror det kan vara ett personligt val. För vissa är det säkert väldigt mycket värt att få hjälp att tappa i vikt och få hjälp/ vara motiverad att behålla sin nuvarande vikt.

Tror detta är rätt väg för mig. :)
Alltså, jag tar Ozempic men det går ändå långsamt. Har gått ner knappt 5 kg sen 1/1. Innan dess verkade det som om kroppen försökte acceptera medicinen för det var lite bergochdalbana första 1,5 månaden.

Alltså, jag tar Ozempic men det går ändå långsamt. Har gått ner knappt 5 kg sen 1/1. Innan dess verkade det som om kroppen försökte acceptera medicinen för det var lite bergochdalbana första 1,5 månaden.
Det låter väldigt lite, har du doshöjt som man ska?

Jag tror det kan vara ett personligt val. För vissa är det säkert väldigt mycket värt att få hjälp att tappa i vikt och få hjälp/ vara motiverad att behålla sin nuvarande vikt.

Tror detta är rätt väg för mig. :)
För mig var det egentligen inget val, jag var på väg in i typ 2 diabetes och vad jag än gjorde så gick jag bara upp i vikt och blev tröttare och tröttare, träningen gick sämre och sämre. Kände att jag klarar inte det här på egen hand.
Så det var medicin eller operation, och då kändes medicin mindre invasivt.

Jag har fixat gå ner i vikt tidigare, men inget av det jag provat genom åren hade minsta effekt på viktkurvan. Tog bort kolhydrater, räknade kalorier, tränade intensivt 4 ggr i veckan. Blev bara hungrig, trött och frustrerad.

Verkligen önskar jag inte behövde punga ut med alla dessa pengar varje månad och veta jag kommer troligtvis få gå på underhållsdos i flera år. Men mitt fastesocker och mitt kolesterol är numera normalt. Jag orkar träna och är mycket piggare. Till och med mina klimakteriebesvär har minskat.
Så ja det är värt varenda krona

Varje dag är en kamp. Jag har börjat träna för att orka med sommarens ridresa.

Dessutom sitter jag på min pall så länge jag orkar på jobbet. Idag klarade jag 40 minuter innan kroppen bönade om att få slippa.

Bifogade filer

• image.webp
    image.webp
    192,6 KB · Visningar: 66

Dessutom sitter jag på min pall så länge jag orkar på jobbet. Idag klarade jag 40 minuter innan kroppen bönade om att få slippa.
Jag har en liknande stol fast min ser mer ut som en cykelsadel. Jag älskar den och skulle aldrig kunna tänka mig en vanlig stol längre

Jag har en liknande stol fast min ser mer ut som en cykelsadel. Jag älskar den och skulle aldrig kunna tänka mig en vanlig stol längre
Och jag har den här varianten på jobbet, där man pumpar upp sitsen till en mjuk boll och så har den pilatesfunktion (bättre än en pilatesboll tycker jag) :up:
1772626044192.webp

Finns en nackdel med medicinbytet. Pennan, gillar verkligen inte Mounjaro-pennan, vet inte varför bara är så.
Men får väl stå ut.
-1,7 kg på 1,5 vecka. Ätet som vanligt och tränat som vanligt. Den här veckan har jag kanske rört mig lite mindre pga förkylningen dock.
Gör just nu en liten koll på medicin-nivå, matbrus, kalorie/protein-intag och vikt så väger mig varje dag. Det kommer jag absolut inte göra sen.

Städade i förrådet och hittade massa kläder som inte passar. Just nu känner jag verkligen en sån otrolig sorg över att vara tjock. Jag vill bara en person som inte tänker så mycket på mat, kan sluta äta när hon är mätt och inte behöver kämpa med ett konstant matbrus. Även om jag lyckas gå ner mina kilon vet jag inte om jag någonsin kommer kunna ha en relation till mat som inte kräver energi konstant och det knäcker mig lite

Har ju gått upp några kg pga konstant hunger när jag höjde medicindosen, och nu denna veckan har det lugnat sig lite med hungern och jag såg i dag att jag har gått ner ett till två kg igen av dem så nu är jag på 89 igen. Höjning av medicinen på måndag och oroar mig för den där hungerskänslan... Vill verkligen inte att det är så att medicinen påverkar så. Jag var nere på 87 kg så omöjligt är det väl inte- om inte medicinen påverkar...

Jag har ju bantat som en blå och tappat 35 kilo nu. Har ca 5-6 kvar. Jag har gjort otaliga försök innan, men för mig är tydligen knepet att hitta den där balansen mellan kaloriunderskott och mättnad. När jag knäckte den blev det onekligen enklare. Är nån intresserad kan jag prata kalorier.

Jag har ju bantat som en blå och tappat 35 kilo nu. Har ca 5-6 kvar. Jag har gjort otaliga försök innan, men för mig är tydligen knepet att hitta den där balansen mellan kaloriunderskott och mättnad. När jag knäckte den blev det onekligen enklare. Är nån intresserad kan jag prata kalorier.
Bra jobbat!
Fortsätt kämpa.
Jag behöver inte prata kalorier. Jag behöver stressfri vardag och snälla människor runt mig för att fortsätta min inslagna väg mot ett bättre mående.

du får gärna berätta hur det är för dig, men tänker att alla är olika? Men jag ser gärna att du skriver :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka