Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Den arbetsbelastningen som varit denna vecka har helt f*ckat upp mitt ätande.

Igår rejäla bitar fika trots bra lunch/frulle
Idag 2 delicato chokladbollar 1 till frukost i farten och en nyss med fika med kollegor.

Konstant sötsugen och vill tugga på något pga av stress.

Tog iallafall en kort promenad efter lunchen idag och ska till gymmet efter jobbet (måste jobba över lite) och tänker fixa någon ordentlig mat ikväll som jag kan ta med till jobbet imorgon.

Bra att man vet vad det beror på mindre bra att jag faktiskt faller dit utan att tänka på det.

Ska ta med lite pepsi max till jobbet imorgon det stillar sötsuget litegranna och ger lite smak i munnen

vikten står och stampar igen, funderar starkt på om det inte behövs en doshöjning. Har i allafall stått på samma sen i april och tycker bruset börjar dyka upp igen. Men kan vara förkylningen som spökar.
Men en non-scale victory är att min rosa softshell jacka som jag var så lycklig över gick knäppa när jag köpte den nu är så stor jag lätt får på mig två tjocktröjor under.

Jag blir otroligt sötsugen/matfixerad vid förkylningar :/

Jag blir otroligt sötsugen/matfixerad vid förkylningar :/

Jag är precis tvärtom. Så fort jag inte kan smaka/lukta tappar jag allt intresse för mat. Det var därför jag rasade i vikt när jag hade covid. Fick tvinga i mig ett paket ramennudlar om dagen eller en soppa i en kopp, vad det nu heter.

Jag älskar mat. Jag älskar att laga den och köpa hem ingredienser och då bara måste ha allt som står i receptet. Som att jag plötsligt måste köpa salladslök för att göra min coleslaw fast jag istället bara kan finhacka rödlök. Det är inte något tvång och jag är inte hungrig innan jag äter, eller att jag bara måste äta. Men när jag väl äter, så kan det det lätt bli, två, tre stora tallrikar med pasta, en stor stir-fry och massor av med ris. Massor av revbensspjäll osv.

Jag har dessutom svårt att hålla nere kalorierna om jag äter flera gånger om dagen. Så jag 'sparar' kalorierna till ett mål. Och ja, då är det naturligtvis stor fara att jag äter alldeles för mycket, särskilt som jag fortsätter äta när jag redan är mätt.

Härligt pass på gymmet igår. Testade ett pass med instruktör på STC och det var rikigt roligt. Precis den motivationen jag behövde :)

Idag är Frukost-lunch planerad men inte middag. Har banken direkt efter jobbet sen Line-Dance så tänker att en frukt emellan så man inte går för länge utan någonting alls i magen.

Vågen visade en svag trend uppåt. Inte konstigt med all stress och garanterat en del vätska i kroppen. Inget jkag är orolig för.

Imorgon blir det ett helt nytt pass att testa på gymmet med kompisarna så det ser jag fram emot. Kräftskiva på lördag och skaldjur är ju så ofantligt gott.

2 veckor med mounjo = - 3,5 kg,
Den här veckan var tuffare än den första men jag skyller det på hormoner (mens).

Jag är lika hungrig och sugen som vanligt men jag blir mkt fortare mätt/nöjd. Är kag sötsugen så räcker det med tex en bit choklad och jag äter inte tills det är slut,
Men jag måste lyssna på kroppen för jag mår inte dåligt av att överäta.

Men största vinsten är hitlils att jag mår så bra, min energi håller i sig hela dagen. Visst blir jag trött men inte totalt utmattad som jag tidigare var på eftermiddagen. Min mage mår också mycket bättre.

2 veckor med mounjo = - 3,5 kg,
Den här veckan var tuffare än den första men jag skyller det på hormoner (mens).

Jag är lika hungrig och sugen som vanligt men jag blir mkt fortare mätt/nöjd. Är kag sötsugen så räcker det med tex en bit choklad och jag äter inte tills det är slut,
Men jag måste lyssna på kroppen för jag mår inte dåligt av att överäta.

Men största vinsten är hitlils att jag mår så bra, min energi håller i sig hela dagen. Visst blir jag trött men inte totalt utmattad som jag tidigare var på eftermiddagen. Min mage mår också mycket bättre.
Vad roligt att det går så bra. Jag tycker mounjaro har förbättrat mitt liv betydligt, speciellt att slippa matbruset.

Trött å less, småstökigt på jobbet, och så blev det en too good too go när jag likas skulle in på macken för paket.. yay. 🙈
Middag blev alldeles för mycket idag. Planen va att slippa laga mat så jag skulle orka göra nått vettigt...meeen..
Menmen. Inte hela världen.
Har sista tiden skippat em fikat på jobbet, bara druckit kaffe, då jag slutar 1h senare å oftast gör mat direkt (brukar ju ofta bli 2 middagar).

Även bytt ut frukosten i veckan till proteinpudding (kasein).
Provade i fredagsmorgon, då jag bestämde mig för att haka på med tordsagspizza på em skiftet, och resterna blev kvällfika så den preppade puddingen fick stå till frukost. Upplevde att jag stod mig bra på det, så gjorde för igår å idag oxå.
Så istället för att ha landat på dryga 800kcal för jobbdagen, så har jag legat på runt 500 sista 2 dagarna.
I kombo med ett par dagar av blåbärspaj (fredag å söndag), och ute aktivitet, så har ju sötsugen å hungern varit större än vanligt 🙄 så skyller lite på det att det blivit mer fikat å ätet.
Inte vågat upp på vågen 😅 men har jag gått upp lite så är det snabbt löst igen om jag ger fasen i att äta oräknat 🙈 men paj va goooott.... och havregryn är ju nyttigt så kunde vart värre 😜

Men! Nått positivt för att bryta min negativitet för kvällen:
Fick med mig modern ut med hästarna igår på en skogsrunda 😁 första gången för henne till häst på typ 2 år, och strax över året som pållarna va ut tillsammans 🩷 jag red båda i lördags oxå. Dom fick skor i torsdags så nu ska dom nyttjas det som går, för hovis va inte billigt 😬
Men va så trevligt med sällskap ute.
Börjar även känna visst kryp i benen att småjogga igen nu när det börjar va svalt å mörkt på kvällarna.

Och brodern har köpt hus, så då förnyas hoppet om att kartongerna å de dom har kvar i källarn här flyttas, så då siktar jag på att göra lite träningshörna där nere. 💪🏻

Här kommer pepp från en som tror att vågen är trasig.

Kämpar på med min korngrynsmaclka till frukost
Frukt som mellis
Lunch tänker mig för och äter kanske 75 procent av en dagens
Mellis en knäckemack eller frukt eller sockerfri bar.
Middag det som familjen äter.
Fortsätter med 7000 steg om dagen och pausgympa tre gånger per arbetspass.

Vågen som visade en svag trenden uppåt har stannat där. Försöker planera maten bättre men just nu det senaste har sockersuget ihop med stressen varit extremt högt så hoppas båda lugnar sig snart :)

Igår var det Bodypuimp pass och jag orkade lägga på lite mer vikter :banana: Idag är det Linedance med D

På lördag har jag bokat samma passs igen med vännerna. Zoma move och allvarligt talat fy i helvete vad tufft det var utan en enda vikt (förutom mitt egna arsle då vill säga :D ) Sjukt roligt och grymt med träningsvärk.

Känner mig allmänt ganska pigg överlag så får gå lite på känsla iställlet för våg :D

Här kommer pepp från en som tror att vågen är trasig.

Kämpar på med min korngrynsmaclka till frukost
Frukt som mellis
Lunch tänker mig för och äter kanske 75 procent av en dagens
Mellis en knäckemack eller frukt eller sockerfri bar.
Middag det som familjen äter.
Fortsätter med 7000 steg om dagen och pausgympa tre gånger per arbetspass.

Korngrynsmacka? Vad är det? Blev nyfiken att testa :D

Korngrynsmacka? Vad är det? Blev nyfiken att testa :D
Jag bakar tunnbröd på korngryn.

1 dl korngryn kokas i 3,5 dl vatten.
Låt svalna
Ta 3 dl vatten
2 dl kornmjöl
1 tsk salt
25 g jäst
Blanda allt samman och fyll på med valfritt vetemjöl tills du har en kladdig det. Låt jäsa i 30 minuter. Dela den på ca 50 grams bitar, rulla till bollar och kavla på väl mjölat bakbord.

Jag gräddar mina i gjutjärnspanna och fryser sedan ner dom direkt.

Tar upp en ur frysen när jag vaknar och låter den tina medans jag gör morgonbestyren. Håller mig mätt till lunch och bS gillar det oxå

Vågen i morse sa 1,9kg upp från vad jag loggade den 8e, så på 10 dagar. Liite press X to doubt på det, men då har kostloggen varit lite bananas på slutet oxå med restaurangfirande, jobbpizza, och blåbärspaj å bullar, så uppgång i sig känns ju inte alls konstigt 😅

Igår blev första helräknade dagen under dessa 10 dagar, och landade typ på maintance, 2022.

Hade huvudvärk å kände mig "meh🫩" igår, lika idag. Cirkulerar förkylningar i flocken tydligen dessutom. Och jag är trött som fasen. Så känns inte som läge att dra till med att sikta på sub1700kcal närmsta dagarna.
Bättre att sikta på runt 2000 och försöka få mig ut lite så kanske nacken å ryggen får lite mjukgörning och jag kan slippa bli sjuk 😅

Och iom vädret så börjar jag få craving på glögg, nån som provat göra sockerfri version på saftglögg? 🤔

Sockerfri glögg tror jag finns i en variant men jag har nog aldrig testat den själv :) @Shixle

Vågen upp här med men den är "stadig" där så bara kämpa sig nedåt igen. Känner mig ändå rätt stark i kroppen så jag hoppas (önsketänkande) att det blivit lite muskler och inte bara vätska :D

Nästa vecka kommer arbetsbelastningen minska lite också så då blir det lättare att planera kost igen

Här står vågen still (igen!). Men hellre det än uppåt tänker jag ;)
Efterson jag är en firare av dom små små positiva händelserna, så tänker jag fira att jag var tvungen att hämta ut ett kortare skärp till min tjänstedräkt, det gamla hade inga hål kvar och nu behövde jag korta ett hål till - hurra :up:

Här gick det up 1.1 kg på en dag. Nu har det stått stilla i tre dagar, men jag räknar kallt med att jag kommer gå upp en bra bit till efter alla min glassorgier.

Efter att ha hållit ihop det några dagar så är jag tillbaka där jag ska va viktmässigt.
Men -2kg på 2 dar gör ju att jag är gaaanska så säker på att det inte direkt är faktiskt kroppsvikt, utan krasst sagt vätska å tarminnehåll 🙈 varken ätit så många kalorier eller avstått så många för att det ska vara varken fett lr muskler 🤪 men massa bullar är ju en hel del kolhydrater så 😗

Dock haft huvudvärk sen torsdag 🙄 och vill inte ta så mycke migräntabletter så idag härdar vi. Blir att trycka mer ipren ist 🙈

Ska se om jag kan få en tid hos en osteopat som några i flocken går till. Styvfarsan va så sjukt nöjd.

Blev en ridtur med modern igår, så 2ggr på en vecka 😁

Jag ligger kvar på exakt samma som för ett år sen. Går ner nåt kilo varje månad och vid mens kommer alltihop tillbaka. Sen får jag kämpa som en gnu för att få bort det, och så börjar det om. Börjar bli tröttsamt.

Vet inte vad jag ska göra heller. Kan ju inte gärna dra ner ännu mer på maten, då får jag leva på luft och kosttillskott typ.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka