Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Jag har läst här ett tag och vagar nu skriva.
Jag maste verkligen ta tag i min vikt, för mig spelar det ingen roll hur jag ser ut men min hälsa behöver det.
Förra aret lyckades jag ga ner 10 kg och har hallit det men jag behöver ga ner mer och det star still.
Äter bra mat, mkt grönsaker, föredrar fullkorn framför vitt mjöl osv.
Mitt problem är smaätandet, jag äter för mycket mellan maltiderna, inte bara onyttigt saker utan även frukt, morötter, nötter osv. men det blir för mkt totalt. Sa det är min utmaning, äta regelbundet men inget därimellan.

Tränar styrketräning 2ggr/v, yogaklass 1ggr/v och däremellan gar jag promenader och yogar hemma (ngt varje dag).

Har tyvärr kroniska sjukdomar som gör mig trötthet och värk. När jag är trött och har ont äter jag som tröst.

Har ett bmi pa 34,3 (162 cm, 90kg) sa skulle behöva ga ner ungefär 25 kg. Har funderat pa att ta hjälp av läkemedel men är rädd för biverkningar.

Senast ändrad:
Jag har läst här ett tag och vagar nu skriva.
Jag maste verkligen ta tag i min vikt, för mig spelar det ingen roll hur jag ser ut men min hälsa behöver det.
Förra aret lyckades jag ga ner 10 kg och har hallit det men jag behöver ga ner mer och det star still.
Äter bra mat, mkt grönsaker, föredrar fullkorn framför vitt mjöl osv.
Mitt problem är smaätandet, jag äter för mycket mellan maltiderna, inte bara onyttigt saker utan även frukt, morötter, nötter osv. men det blir för mkt totalt. Sa det är min utmaning, äta regelbundet men inget därimellan.

Tränar styrketräning 2ggr/v, yogaklass 1ggr/v och däremellan gar jag promenader och yogar hemma (ngt varje dag).

Har tyvärr kroniska sjukdomar som gör mig trötthet och värk. När jag är trött och har ont äter jag som tröst.

Har ett bmi pa 34,3 (162 cm, 90kg) sa skulle behöva ga ner ungefär 25 kg. Har funderat pa att ta hjälp av läkemedel men är rädd för biverkningar.
Jag har gått på läkemedel sen juli förra året och har haft väldigt få biverkningar. Det har varit ett av de bästa beslutet i mitt liv.
Ja biverkningar finns precis som med alla läkemedel. Några få får svåra men övervägande har väldigt milda. Vanligast är illamående och det beror oftast på att kroppen är ovan vid det låga blodsockret.

Efter att ha pendlat mellan 85 och 86 har jag äntligen nått ny siffra. 84,4 i morse.Nu är jag bara 155 lång så 84,4 är trots allt mycket ändå, bra bit till att tappa, jag funderar på om det är möjligt att ens göra det på ett hälsosamt vis rent tekniskt. Nu menar jag med min ursprungsvikt på 140 kg i åtanke liksom. Funderar på vad mitt mål ska vara helt enkelt. Hade gärna satt 50-max 55, men hur möjligt är det?

Efter att ha pendlat mellan 85 och 86 har jag äntligen nått ny siffra. 84,4 i morse.Nu är jag bara 155 lång så 84,4 är trots allt mycket ändå, bra bit till att tappa, jag funderar på om det är möjligt att ens göra det på ett hälsosamt vis rent tekniskt. Nu menar jag med min ursprungsvikt på 140 kg i åtanke liksom. Funderar på vad mitt mål ska vara helt enkelt. Hade gärna satt 50-max 55, men hur möjligt är det?
Men alltså! Bortåt halva du är borta!

Men alltså! Bortåt halva du är borta!
Mja, där är väl 14,4 kg kvar för att vara halva så det är ju en del ändå. Men åtminstone har jag gått ner en normalviktig jag i alla fall. Vilket egentligen bara säger att jag vägde väldigt mycket för min längd. Det känns pinsamt på något vis, som om jag lät kroppen bli så. Jag vet att det inte är så lätt och att man inte ska tänka så och jag tänker inte så om andra, det lovar jag, men det är svårt att ens se på mig ännu eftersom jag fortfarande väger 30 kg för mycket. 30 kg är mycket ju och känns dödfött att ens kunna gå ner.

Hur lägger ni upp ätandet (framförallt ni som gärna småäter). Fasta måltider x gånger per dag (hur många?) vid en bestämd tid ovavett hunger, äter när ni är hungriga eller blir det lite som det blir?

Hur lägger ni upp ätandet (framförallt ni som gärna småäter). Fasta måltider x gånger per dag (hur många?) vid en bestämd tid ovavett hunger, äter när ni är hungriga eller blir det lite som det blir?

Försöker hålla mig till måltiderna. Behöver jag nåt mellan får det bli ägg/frukt/grönsak eller kavlis flatbröd med mjukost eller en kopp te/kaffe. Att minska småätandet är en av mina viktigaste grejer, jag är alldeles för bra på det. Tog lite tid att vänja sig men nu funkar det bra. Innan har jag ju sällan varit hungrig egentligen, nu kan jag skilja på hungrig och sugen (eller uttråkad, det känns likadant för mig). Ska jag hålla mig till mina kalorimål kan jag inte småäta för mycket, då väljer jag hellre att äta riktig mat framför nötter, torkad frukt och ost utspritt under dagen.

Har börjat köra mycket

När jag väl känner att jag är hungrig så är jag vrålhungrig. Jag är en person som oftast "glömt" äta både frukost och lunch för att sen äta allt jag ser när jag väl känner av hungern 🙈.

För mig fungerar det bäst med att äta tre mål om dagen och två mindre mellanmål (typ frukt, grönsaker eller knäckebröd). Jag äter oavsett om jag är hungrig eller inte för jag känner som sagt sällan av min hunger förrän jag är dödshungrig och då överäter jag.

Har börjat köra mycket

När jag väl känner att jag är hungrig så är jag vrålhungrig. Jag är en person som oftast "glömt" äta både frukost och lunch för att sen äta allt jag ser när jag väl känner av hungern 🙈.

För mig fungerar det bäst med att äta tre mål om dagen och två mindre mellanmål (typ frukt, grönsaker eller knäckebröd). Jag äter oavsett om jag är hungrig eller inte för jag känner som sagt sällan av min hunger förrän jag är dödshungrig och då överäter jag.

Jag håller med. Äter middag även om jag inte är sugen just då. Annars överäter jag två timmar senare, bättre att förekomma och äta en lagom portion.

Jag provade halvfasta ifjol, och lärde mig då att jag dör inte av att inte äta hela tiden. Iom att jag räknar allt så blir det ibland att jag äter fast jag inte är direkt hungrig för jag vet att det blir för länge till nästa mål. Blir oftast då jag jobbar em och har planerat ut fika, middag, fika, å kvällis redan och ligger för lågt (kalorimässigt) efter lunch. Ibland blir det gottigott för å komma upp i budget på kvällen 😗

Å andra sidan så kan jag skippa ett fika lr nått om jag typ är i stan å ska hem eller vet att meh, blir mat hos modern ikväll så bättre hålla igen.

Blev tydligen lyckligt lottad i att magen lyssnar hyfsat på siffrorna inknappat i miniräknarn 😅 såvida inte man rört på sig, då fasen blir man hungrig 😒🙄 eller som runt påsk när det blivit lite mycke godis under dagen så det blev två portioner gröt på kvällen för att få äta men hålla budget 😅

Men då äter jag typ hela tiden så 😗 frukost, fika, lunch, fika, middag, kanske andra middag, kvällis 😅 men inte så stora mål på allt.

Vardagar blir det frukost när jag kommer till jobbet, oftast keso/kvarg med granola
Sen matlåda vid 12:30 och ev ett mellanmål på eftermiddagen, speciellt om jag ska träna efter jobbet.
Middag sen när jag kommer hem.
Helgerna är lite mer oplanerat. Förutom när jag tränar halv tio på lördagar, då behöver jag gå upp äta lätt frukost 1,5 h innan. Sen givetvis äta något efter träningen. Middagen blir när vi känner för det.
Söndagar blir det frukost när jag känner för att gå upp

Vardagar funkar klart bättre för mig,
8 frukost
10.30 kaffe, frukt, ett ägg elelr så
11.45 lunch. lagad mat
14.30 lite större mellis, macka , yoghurt och musli elelr liknande
17 middag
ev kvällsfika

Helgerna äter vi senare och sitter längre så då blir det mer småätande också. Lunchen kan bli en macka och äter sällan eftermiddagsmellis på helgen...

Min kropp är en märklig tingest. Den kan stå och pendla upp och ner ett kg i en vecka och så plötsligt tappar jag vikt någon/några dagar igen. I morse 83,7 kg. Om den alltså följer samma mönster lär jag pendla nu i en vecka innan den bestämmer sig för vad den vill väga. Jag förstår inte grejen....

Har haft lite uppehåll med havregrynsgröt och nu börjat igen. Det är faktiskt riktigt gott och mättande! Så istället för knäckebröd till frukost eller mellanmål blir det havregrynsgröt. Äter det som det är- havregryn och vatten i en tallrik och värmer i micron. Inget socker eller kanel eller bär osv. Jag gillar havre, det är på något vis sött i sig själv, gott!

Jag måste ha fasta måltider, annars är risken stor att jag går och handlar sötsaker. Vardagar blir det
04.45 frukost om jag ska gymma innan jobbet
08.30 frukost (andra frukost om jag redan ätit innan gymmet)
12.00 lunch
16.00 tidig kvällsmat (sen till stallet och då blir det alldeles för sen kvällsmat annars)
20.30 proteinshake
Försöker hålla liknande på helgen och har fil hemma om jag behöver ett extra mellanmål

Jag står exakt, på gram, stilla. Verkar inte spela någon roll hur mycket eller lite jag äter.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka