Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Jag är ju i menopaus men jag märkte ökade känningar av "klimakteripms" när jag började på Ozempic. Tycket att det är bättre på Mounjaron, men om det är att kroppen vant sig eller medicinen är ju väldigt svårt säga
Hoppas verkligen att det kommer tas på allvar framöver. Själv fick jag läkemedlet insatt helt utan följdfrågor, helt utan planerad uppföljning eller annat stöd/plan, så det känns tyvärr att det är lite som när jag gjorde min operation för 10+ år sedan att man lite bara "kastar" en lösning på folk utan att alltid se helhet eller bry sig om uppföljning. Gällande operationen var det ju från början att jag aldrig skulle få uppföljning efter 5 år, men där har man ändrat sig och nu jag går på årlig uppföljning.
Håller tummarna för att barnmorskorna får gehör i sina rapporter om att de märkt att många blir påverkade av medicinen.

Man hakar på en kompis som tränar. Jättesvårt att motivera själv och står vikten still när man är på gymmet så är det för att muskler väger mer än fett manmam kommer känna skillnad.

Efter gymmet får man endorfiner som gör att man känner sig glad och nöjd :)

Jagh ar gym precis intill jobbet. i 4 års tid har jag sagt att jag ska ta mig i kragen och gå dit. Har ännu inte hänt. Jo på en dle helger ihop med mina vänner som håller i gympass bara för oss.

Så mitt ips är att hala på någon annan som tycker det är roligt så man får lite draghjälp. Det är enormt tungt att dra iväg själv

Jag fixar inte någon gruppaktivitet, plus att det finns ingen i närområdet som skulle vilja haka på. När jag för ett stort antal år sedan tränade väntade jag förgäves på endorfiner men de små lömska kräken uppenbarade sig aldrig.

Jag fixar inte någon gruppaktivitet, plus att det finns ingen i närområdet som skulle vilja haka på. När jag för ett stort antal år sedan tränade väntade jag förgäves på endorfiner men de små lömska kräken uppenbarade sig aldrig.
Men behöver det vara på gym, och behöver det vara ett jätteprojekt? Jag brukar träna korta stunder (20 min ca) med hjälp av youtube. Tänker att det är mycket kortare startsträcka att komma igång med något sådant än att komma igång med att träna på gym? Och jag tycker att småsnuttar faktiskt gör stor skillnad i styrka och smidighet :) ! (Jag skulle inte trivas med att träna på gym, och det skulle aldrig bli av).

Ny lägsta siffra, nytt entals nummer och mindre än 1,5 kg från ett av mina stora mål, att väga två siffrigt igen.
Varför det verkar släppt lite (peppar,peppar) är lite av en annan fråga. Kan vara att jag medvetet ökade kalorintaget förra veckan för att sen sänka det igen den här veckan pga medicinen kickade in rejält i måndags. Varför mecidinen gav större effekt den här veckan kan nog ha göra med hur andra hormonnivårer ligger.
Kan vara att kroppen släppt en del vatten och förhoppningsvis en drös inflammationer jag haft (de hjälper ju driver på att kroppen lagrar vatten).
Ett bevis för att det är vätska är väl att jag tappade exakt ett kg på mindre än 24h. Kroppen är en härlig mekanism :cool::rofl:.
Ikväll blir det cirkelstyrka trots bråkande axel. Den får hänga med bäst fasen den vill eller inte för resten av kroppen kräver utmaning.

Man behöver inte träna på gym, går bra utföra hemma utan vikter.
Kan tipsa om ett konto på instagram, hej.emiliaa, som tillsammans med en PT tagit fram ett enkelt hemträningsprogram. Det är ett viktmedicinkonto men om man bortser från det så har hon mycket annat bra content och hennes träningsprogram är super för den som vill komma igång.
Eller så gör man det enkelt för sig och tex gör plankan varje dag med målet att öka tiden man står. Tycker man det blir för enkelt lägger man till jägarvila med samma upplägg. Sen lägger man till en övning så snart man tycker det man redan gör är för lätt.

Jag behöver gymmet och gruppträningarna för att hålla motivationen uppe, men förstår att det inte passar alla

Det jag inte förstår är att jag bett om att slippa det eviga tjatet om ätstörningar och vården så vore det kanske bra om det inte upprepas hela tiden. Så går vi runt en enbärsbuske.

Jag: Jag äter för mycket frukt
NN: Du har ätstörningar och måste kontakta vården
Jag: Nej jag har inte ätstörningar vilket tidigare konstaterats
NN: Jag (vi) bryr oss bara om dig. Du tolkar min/vår omtanke fel

Den här tråden är till för tips, pepp och uppmuntran. Inte åsikter om mina sk ätstörningar.

Fö upptäckte jag att knäckebrödet jag trodde var kalorisnålt i själva verket har en hel del kalorier. Så jag får nog tyvärr sluta att äta det med gotler.

Jag har inte skrivit att du har ätstörning. Det är du själv som flera gånger skrivit att du inte kan sluta äta vissa saker, och att du inte kan motstå att köpa hem vissa saker när det är extrapris, och det är det jag skrivit om.

Om du återkommande skulle skriva på Buke att du inte kan sluta tvätta håret innan alla schampoflaskor du köpte på extrapris är slut, så skulle jag även då skriva (av välmening, även om det som synes ofta är svårt att förmedla över nätet) att du kanske skulle överväga om du skulle kunna få hjälp med att bryta det mönstret.

Var ju på gymmet igår så idag har jag träningsvärk. Känns riktigt gott!
Strömmen gick mitt under passet. Vi körde ju maskiner så oss påverkade det inte och lokalen har så fina stora fönster så alla körde på ändå :)

Så glad att jag valde detta gymmet som har plats och ljuset. Finns ett annat gym precis bredvid mig här på jobbet som mina vänner går till för det är så mysigt.

Inte ett enda fönster i hela lokalen och myspysbelysning. jag vill ju se vad jag håller på med känner mig halvblind. Mer än en gång jag tänt mobilens lampa för att se vart man går för att hämta ut material såsom stänger mm

Men smaken är som baken. Bara glad jag hittat dit igen och kan köra lite.

Nu är träningsväskan hela tiden packad i bilen IFALL jag kommer iväg direkt efter jobbet eller innan eller under lunchen. Känns skönt att ha den redo.

I eftermiddag kommer jag som vanligt sluta räkna kalroier och enbart hålla koll på hur mycket och ofta. Har vänner som kommer över ikväll och ska grílla lite sen på söndag firar vi brorsan så blir en del god mat. Invägning måndag morgon och nya tag.

De här 3kg har gjort stor skillnad på mitt mående. Känner mig inte als lika plufsig :banana:

Måste hitta något bra träningsmall att följa för nu känner jag att jag är lite överallt i min träning utan egentligt mål. Funderar på att ta en personlig tränare men först skulle jag behöva till fysio för att se vad jag ska undvika för något. Ja ja vi får se i vilken ände jag börjar :D

Från det ena till det andra. Jag har två gym inom 200 m avstånd. Jag har sagt i ett antal år nu att jag ska lösa gymkort och gå och träna. Jag har trots det inte kommit mig för att göra det.

Vad gör man för att motivera sig själv? Jag är rädd att om jag går ner i vikt är det muskler som försvinner. Jag har läst att det är vad som händer, särskilt när man är lite äldre.

Hur fasiken motiverar jag mig till att gå och träna? Jag har börjat med sittfys en eller två ggr i veckan på jobbet. Dvs mycket lätt träning även om det är med lite hantlar.
För mig personligen så har jag slutat tänka på motivation att göra tråkiga saker. Jag har inte motivation att borsta tänderna, jag har inte motivation att städa, jag har inte motivation att tvätta. Men jag gör det ändå för jag måste ta hand om mina tänder, jag måste ha en ok livsmiljö hemma, jag måste ha rena kläder. Jag har insett att jag får se det på samma sak med träningen - jag behöver inte vara motiverad, men jag behöver göra det ändå. Finns forskning som tyder på att om man inte styrketränar på något sätt så kommer man tappa en viss muskelmassa varje år när man blir äldre, oavsett om man går ner i vikt eller ej. Jag försöker ha det samt alla andra fördelar träning har i bakhuvudet.

För mig personligen så har jag slutat tänka på motivation att göra tråkiga saker. Jag har inte motivation att borsta tänderna, jag har inte motivation att städa, jag har inte motivation att tvätta. Men jag gör det ändå för jag måste ta hand om mina tänder, jag måste ha en ok livsmiljö hemma, jag måste ha rena kläder. Jag har insett att jag får se det på samma sak med träningen - jag behöver inte vara motiverad, men jag behöver göra det ändå. Finns forskning som tyder på att om man inte styrketränar på något sätt så kommer man tappa en viss muskelmassa varje år när man blir äldre, oavsett om man går ner i vikt eller ej. Jag försöker ha det samt alla andra fördelar träning har i bakhuvudet.
Kan bara hålla med.
Kan erkänna jag är sällan jättemotiverad gå upp lördag kl 7 för att hinna äta frukost i tid innan träningen. Är sällan jättemotiverad sätta mig i bilen och åka fyra mil enkel väg och lämna särbo och vovve kvar hemma för att svettas i gymmet en timme.
Men jag vet också att när jag väl är där och man först står snicksnackar med de andra tanterna i gruppen och sen kanske orkar PB någon vikt på nån övning dessutom, ja då mår jag bra. Trött som en urvriden gammal wettex-trasa men jag mår bra.

Morgonpromenad till jobbet och lyckades stå och jobba första timmen. Gör ju Pausit tre gånger per dag på jobbet.

Igår såg jag filmer från 2013 och kände mig stolt över min viktresa på -31 kg för inte är det bara 31 kilo det har ju gått upp och ner lite olika beroende på måendet.

Det går om jag låter det gå sakta.
Kämpa på ♥️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka