Tjockistråden del 2

Ni som gjort en gastric-sleeve, vad kan man räkna för biverkningar jämfört med en gastric bypass?

Vissa menar att man tex lättare får tarmvred och brist på vitaminer som man då inte får med sleeve. Jag vet inte om det stämmer dock, minns inte vad de sa på infomötet. Är man mkt överviktig, bmi över 50 bör man göra gbp sa läkaren då man ser större viktnedgång med gbp vid hög övervikt. Man kan få problem med gallan vid snabb viktnedgång oavsett metod. Vet att vissa med sleeve fått problem pga missade brock runt magmunnarna. Många kliniker gör gastroskopi innan op för att undvika brock, har man brock blir det oftast gbp istället. Sen finns ju risken för dumping, har förstått att den är lite större vid gbp men finns även hos oss med sleeve. De flesta kan inte kräkas oavsett operation. Många tappar också hår efter op då kroppen fokuserar på att läka och inte på att behålla håret, men det är inte alla som tappar. Jag opades 23/10-19 och har inte tappat hår än. Kanske kommer senare men känns tveksamt.
Fråga här eller på pm om du undrar mer :)
 
Ni som gjort en gastric-sleeve, vad kan man räkna för biverkningar jämfört med en gastric bypass?

Utan att vara expert eller ha egen erfarenhet så, men mina två systrar har gjort en vardera av dessa operationer. Den som gjort gastric bypass har haft avsevärt mycket mer biverkningar än hon med gastric sleeve. Kan inte komma på en biverkning där faktiskt...
Men sen är det säkert väldigt olika. Hon med gastric bypass har haft enorma problem med gallan, dumping, håravfall (kom dock tillbaka) etc.
 
Jag har ju ingen energi i kroppen för tillfället. Undrar om det beror på den bristfälliga kosten som jag intagit. Blir intressant och se hur bättre kost påverkar. Problemet är bara att jag är så illamående jag ofta känner mig. Då vill man inte äta, för att sedan hetsäta (fel saker) när jag väl blir hungrig.

Varför är du illamående?
Har du gått till dietist och fått hjälp?
 
Final week of VLCD.

I helgen rådde undantagstillstånd då min syster fyllt år. Det bjöds på smörgåstårta och kakor. Jag tog en liten bit smörgåstårta, men sen ballade det ut lite med kakorna. Min familj vet inte om min planerade viktminskning, och jag planerar att hålla det så. Jag vill inte behöva känna av press från min omgivning, eller behöva svara på frågor om hur det går och hur mycket jag gått ner. Själadödande för en prestationsprinsessa som jag.

Givetvis fick vi rester med oss hem, och i söndags kände jag stressen pocka på. Då blev det några tuggor smörgåstårta och morotskaka. Sen lät jag bli.

Nu har jag adderat VLCD-gröt på morgonen. Smakar kardemummakartong. :meh:
Jag har absolut gått ner i vikt, men jag vete fasen om det egentligen är värt dessa två veckor? Jag hade nog lika gärna kunnat addera en eller två månader för de kilona att gå ner med naturlig mat och motion. Det hade känts mer vettigt och betydligt sundare.

Nåväl! Nu rider vi ut denna sista vecka.
 
Varför är du illamående?
Har du gått till dietist och fått hjälp?

Vet inte... har i hela mitt liv haft problem med illamående gällande mat. Går lite i perioder. Ibland kan jag inte äta överhuvudtaget, även om det var ett tag sedan. Då har det funkat bra med typ en smoothie från nutrilet.

Fast just igår var det nog den begynnande maginfluensan... legat och kräkts hela natten! 😣
 
Vet inte... har i hela mitt liv haft problem med illamående gällande mat. Går lite i perioder. Ibland kan jag inte äta överhuvudtaget, även om det var ett tag sedan. Då har det funkat bra med typ en smoothie från nutrilet.

Fast just igår var det nog den begynnande maginfluensan... legat och kräkts hela natten! 😣

Ish, trist. Krya på dig!
Men det låter ju som att du har behov av en dietist som hjälper dig?
 
I lördags var jag nere på 86,9 kg. Ny lägstavikt! Det innebär en viktnedgång på 14,9 kg (snubblande nära 15-kilosgränsen) och BMI på 30,1 (snubblande nära den där magiska 30-gränsen). Idag när jag vägde mig var vikten uppe på 88 kg igen. Det märks att mensen är på intågande i dagarna. 😣
 
Ni som gjort en gastric-sleeve, vad kan man räkna för biverkningar jämfört med en gastric bypass?
Jag kom på en biverkning som är vanligare på sleeve, sura uppstötningar o halsbränna. Jag har aldrig, i hela mitt liv, haft nåt av det. Fick omperazol för 28 dagar efter operation men två tre dagar efter att de tagit slut kom det som ett brev på posten. Stod ut i två tre veckor innan jag pratade med sjukhuset, nu äter ja omperazol hela tiden och problemet är borta. Visst ett piller mer, men det gör mig inget.
 
Jag kommer väldigt väl överens med Lifesum och har lyckats tappa c:a 2 kg på den vecka jag har använt appen. Känns bra att få en bra kickstart, även om jag inte förväntar mig att gå ner i den takten hela tiden. Nu är jag åter nere på -20,1 allt som allt och jag gillar att första siffran är en tvåa igen :D
 
Jag kommer väldigt väl överens med Lifesum och har lyckats tappa c:a 2 kg på den vecka jag har använt appen. Känns bra att få en bra kickstart, även om jag inte förväntar mig att gå ner i den takten hela tiden. Nu är jag åter nere på -20,1 allt som allt och jag gillar att första siffran är en tvåa igen :D
Lifesum är toppen 👍🏻
 
8,3 kg kvar till målet nu :) Det gör en jäkla skillnad att dra ner på kolhydraterna och innan jag började med Lifesum hade jag dålig koll på hur mycket som var en normal portion och hur mycket kalorier det faktiskt är i kolhydrater. Har typ ätit dubbla portioner pasta innan, utan insikt.
 
8,3 kg kvar till målet nu :) Det gör en jäkla skillnad att dra ner på kolhydraterna och innan jag började med Lifesum hade jag dålig koll på hur mycket som var en normal portion och hur mycket kalorier det faktiskt är i kolhydrater. Har typ ätit dubbla portioner pasta innan, utan insikt.

Ja, men det är ju faktiskt det.. svårt att uppskatta det ändå. Och älskar man pasta, är det ännu svårare! Bra jobbat med vikten!
 
Börjar sakta men säkert trappa upp kalorierna. Ett kokt ägg fick ackompanjera frukosten. Egentligen startar jag några dagar tidigt, men nu är jag ju minst sagt trött på detta. Våra egna hönsägg har aldrig smakat så fantastiskt (och då smakar de fantastiskt i vanliga fall!).

VLCD
Startvikt 24 februari: 88,3 kg (kvällstid)
5 mars: 83,8 kg (morgon)

Vägning igen på söndag eftermiddag när vi träffas på viktklubben för coachträff nr 3.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
83 84 85
Svar
1 696
· Visningar
140 664
Senast: linnsan
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
913
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 774
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 937
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp