Tjockistråden del 2

Nu hänger jag inte riktigt med?
jag tänker att det är bra att dina siffror senaste veckorna är relativt stabila, det hade varit värre om de varierat både uppåt och neråt. det är ju alltid en risk att man "ger upp lite" när man hamnar på en tröskel
 
jag tänker att det är bra att dina siffror senaste veckorna är relativt stabila, det hade varit värre om de varierat både uppåt och neråt. det är ju alltid en risk att man "ger upp lite" när man hamnar på en tröskel

Ja, så är det absolut!
Jag har ju också medvetet vägt mig efter t ex en vin-och-pizzakväll för att se hur det påverkar kroppen kortsiktigt vad gäller vågen. Tycker ändå det är nyttigt att förstå att kroppen kan vätska på sig av det men att det släpper, dvs ens vikt är ju inte något statiskt. 1-2 kg upp och ner är helt normalt och inget att få panik för.
 
Igår åkte min mamma till akuten för misstänkt stroke.
Min dag idag har i princip bara bestått av att äta, äta och äta lite till.
Klassisk känsloätare.

Hon har fått komma hem idag, men ska göra ytterligare undersökningar. Jag har svårt att hantera sådant här på annat sätt än genom mat. Funderar på om jag skulle be min psykolog om en tidigare tid, vi har egentligen inte tid förrän nästa vecka.
 
Alltså... mitt sötsug blir bara värre och värre. Jag som inte haft det problemet på år och dagar. Skulle tro att det är för att jag inte får i mig rätt näring, men oj så svårt jag har att äta regelbundet och hålla promenaderna. Står bara och stampar. Plus, varit nedstämd de senaste dagarna. Och trött. Inget driv för något, och det suger ju.
 
Era tips på hur jag stävjar mitt sötsug? Hur ofta ska jag äta? Vad ska jag äta? Känner mig uppgiven för har inte haft det såhär sedan 5-6 år sedan. Plus att jag liksom inte har någon särskild aptit heller. Tänker mer på sådan saker som jag vet brukar fungera.

Dessutom har jag börjat vakna upp och känna av sug/hunger, vilket inte heller skett på 5-6 år. Så jag antar att det har en direkt koppling till att jag äter mycket sött (och gärna kolhydrater). Känner mig totalt misslyckad över att jag inte lyckas vända detta när jag egentligen vill.

Hittar inget som fungerar för mig! 😞
 
Era tips på hur jag stävjar mitt sötsug? Hur ofta ska jag äta? Vad ska jag äta? Känner mig uppgiven för har inte haft det såhär sedan 5-6 år sedan. Plus att jag liksom inte har någon särskild aptit heller. Tänker mer på sådan saker som jag vet brukar fungera.

Dessutom har jag börjat vakna upp och känna av sug/hunger, vilket inte heller skett på 5-6 år. Så jag antar att det har en direkt koppling till att jag äter mycket sött (och gärna kolhydrater). Känner mig totalt misslyckad över att jag inte lyckas vända detta när jag egentligen vill.

Hittar inget som fungerar för mig! 😞

Äta minst fem gånger om dagen så att man inte hinner bygga upp ett "sug". Hur äter du idag? Om du vaknar av "sug" kan det likväl bero på begynnande halsbränna/magkatarr som man bland annat kan få av för dålig kosthållning.
 
Era tips på hur jag stävjar mitt sötsug? Hur ofta ska jag äta? Vad ska jag äta? Känner mig uppgiven för har inte haft det såhär sedan 5-6 år sedan. Plus att jag liksom inte har någon särskild aptit heller. Tänker mer på sådan saker som jag vet brukar fungera.

Dessutom har jag börjat vakna upp och känna av sug/hunger, vilket inte heller skett på 5-6 år. Så jag antar att det har en direkt koppling till att jag äter mycket sött (och gärna kolhydrater). Känner mig totalt misslyckad över att jag inte lyckas vända detta när jag egentligen vill.

Hittar inget som fungerar för mig! 😞
Tråkigt tips, men jag har hört att man ska ta ett glas vatten om man blir sugen och försöka härda ut en stund. För mig fungerar det att ta en bit ost. Det kanske är likvärdiga kalorier som "det söta", men man slipper sockret och det fortsatta suget.
 
Era tips på hur jag stävjar mitt sötsug? Hur ofta ska jag äta? Vad ska jag äta? Känner mig uppgiven för har inte haft det såhär sedan 5-6 år sedan. Plus att jag liksom inte har någon särskild aptit heller. Tänker mer på sådan saker som jag vet brukar fungera.

Dessutom har jag börjat vakna upp och känna av sug/hunger, vilket inte heller skett på 5-6 år. Så jag antar att det har en direkt koppling till att jag äter mycket sött (och gärna kolhydrater). Känner mig totalt misslyckad över att jag inte lyckas vända detta när jag egentligen vill.

Hittar inget som fungerar för mig! 😞
Mitt bästa råd är att tänka GI och äta långsamma kolhydrater. Bönor och linser är mina bästa vänner för att stävja sötsug.
 
Äta minst fem gånger om dagen så att man inte hinner bygga upp ett "sug". Hur äter du idag? Om du vaknar av "sug" kan det likväl bero på begynnande halsbränna/magkatarr som man bland annat kan få av för dålig kosthållning.

Ja du, det är ju inte i första hand ”riktig” mat, mer tar ju hellre en rostad macka liksom. Kanske är något med magen, hade faktiskt tänkt ringa läkaren i morgon pga det.
 
Ja du, det är ju inte i första hand ”riktig” mat, mer tar ju hellre en rostad macka liksom. Kanske är något med magen, hade faktiskt tänkt ringa läkaren i morgon pga det.

Okej, men då gissar jag att du egentligen har svar på din fråga om vad man ska äta? :) Dvs riktig mat. Protein av t ex kyckling eller lax, bra kolhydrater, sallad och någon smalare sås. Frukost kan ju bestå av en hejdlöst massa olika saker; ägg, ost, bröd med bra fiber, filmjölk etc. Det beror ju lite på vad för diet man siktar in sig på och vad man gillar.
 
Okej, men då gissar jag att du egentligen har svar på din fråga om vad man ska äta? :) Dvs riktig mat. Protein av t ex kyckling eller lax, bra kolhydrater, sallad och någon smalare sås. Frukost kan ju bestå av en hejdlöst massa olika saker; ägg, ost, bröd med bra fiber, filmjölk etc. Det beror ju lite på vad för diet man siktar in sig på och vad man gillar.

Jo, egentligen vet jag ju! 👀
 
Era tips på hur jag stävjar mitt sötsug? Hur ofta ska jag äta? Vad ska jag äta? Känner mig uppgiven för har inte haft det såhär sedan 5-6 år sedan. Plus att jag liksom inte har någon särskild aptit heller. Tänker mer på sådan saker som jag vet brukar fungera.

Dessutom har jag börjat vakna upp och känna av sug/hunger, vilket inte heller skett på 5-6 år. Så jag antar att det har en direkt koppling till att jag äter mycket sött (och gärna kolhydrater). Känner mig totalt misslyckad över att jag inte lyckas vända detta när jag egentligen vill.

Hittar inget som fungerar för mig! 😞
Precis som @Unafraid skrev så funkar vatten för att dämpa sug och hunger, hur tråkigt det än kan vara :p Jag följer 16:8-metoden och äter alltså inte förrns kl 12 och i början behövde jag ofta dämpa suget med vatten. Nu har kroppen vant sig :)
 
Men vad äter du på morgonen?
Inte ameo men tar mig friheten att komma med ett tips ändå. :)
Två kokta ägg och en klick mjukost (inte ens en matsked) håller mig mätt i närmare tre timmar (med kaffe däremellan). Ost är bättre än kaviar pga den senares höga sockerhalt.
Äter jag gröt eller fil och flingor till frukost kan jag sätta i mig ohemula mängder, är ändå vrålhungrig efter en timme...
 
Inget ont som inte har nåt gott med sig...
Vi får inte längre vara i bassängen och ttäna.
Och för att göra en lite invecklad historia kort så har jag istället börjat hoa ny sjukgymnast och kimmer träna i sjukhusets gym en gång i veckan en peruod nu. Vi har inte satt någon bortre gräns, utan det får tiden utvisa när det blir.
Det är så många som, med all rätt, stannar hemma. Så gymmet har hittills varit helt tomt när jag varit där...
 
Ännu en månad har passerat. Det går långsamt men ändå åt rätt håll.

10 mars (mens) - 87,7 kg
13 mars - 86,7 kg
24 mars - 86,9 kg
27 mars - 86,5 kg
2 april - 86,2 kg
9 april - 86,0 kg
Totalt: -15,8 kg


Idag är första dagen efter mensen som jag släppt all vätska. Är så tydligt. Igår gick jag och kissade mycket oftare än jag brukar. Mitt mål från start var att vara nere under 80 innan mitt bröllop i maj. Nu är bröllopet uppskjutet till september, så det känns mer rimligt att hinna gå ned det sista innan dess.

Jag köpte nya arbetsbyxor härom veckan då jag tappade mina gamla. Jag fick köpa byxor som var tre storlekar mindre än de jag hade. Då satt de ändå löst i midjan men lagom runt låren. Väldigt skön känsla!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
74 75 76
Svar
1 517
· Visningar
130 074
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 722
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp