Tjockistråden del 2

Okej, tar mod till mig och skriver här, kanske någon sitter på tips...

Jag är ordentligt överviktig, grad 1 fetma enligt BMI och har så svårt att ta tag i att gå ner i vikt. Får lätt ångest av tanken på att inte äta exakt vad jag vill när jag vill. Problemet med det är att jag äter superdåligt, köper godis i princip varenda dag och äter dessutom stora portioner med ofta "dålig" mat.

Hur gör man? Var börjar man? Det är så svårt med motivationen att jag gett upp innan jag börjat och jag behöver gå ner cirka 30 kilo. Men jag trivs verkligen inte i min kropp längre :cry:
Jag började om (igen för sjuttioelfte gången) nu efter semestern. Något som jag tyckte hjälpte var att regga allt jag åt veckan innan jag började i en app.
Då fick jag mer svart på vitt hur mycket jag faktiskt äter.

Sen kommer det dipp-dagar (hade en i går) då jag bara vill äta och då gör jag det för att i dag gå tillbaka till kostschemat igen. Det gäller bara att inte utöka dagarna så de är fler än kostschemat. Jag brukar få typ 3-4 dagar in i koständringen samt tre veckor mm ungefär som en rökare som slutar röka 🤷‍♀️:cool:

Gäller hitta sina triggers.
Mina är all typ av mjölmat samt kombon fett&salt (dvs chips).
Är jag sötsugen på kvällen äter jag morötter. Skalar samt delar vanligt morötter i stavar och förvarar i vatten i kylen. Orkar man inte det fungerar de lite dyrare minimorötterna.
 
Btw, det här lightdryckerna, hur upplever ni att det inverkar på fysisk/psykisk hälsa? Jag försöker ju hela tiden hitta faktorer till varför jag tappat det helt, och jag dricker för tillfället väldigt mycket zero-cola. I och med detta äter jag även mer annat onyttigt, men har aldrig reagerat på det tidigare. Inte druckit läsk regelbundet på 4 år typ, förutom Nocco i perioder. Det har jag dock slutat med, känns inte alls hälsosamt.
 
Har testat en hel del sk. dieter. Det man ska tänka på när man vill gå ned i vikt är att det man äter då ska man även äta när man nått målvikten men med lite mer kalorier. Det går inte och snabbisbanta och sen gå tillbaka till gamla vanor. Nu har jag inte följt denna tråd kanske jag bör tillägga. Nu är jag viktväktare sen april. Har gått ned 8 kg och har 2 kg till att bränna. det är skönt att gå ned utan att hetsbanta ca 0,5 kg i veckan. Jag får äta hur mycket frukt och grönt jag vill inkl fisk, räkor, ägg, kycklingfile mm. Sen begränsade mängder av allt det "farliga".
 
Btw, det här lightdryckerna, hur upplever ni att det inverkar på fysisk/psykisk hälsa? Jag försöker ju hela tiden hitta faktorer till varför jag tappat det helt, och jag dricker för tillfället väldigt mycket zero-cola. I och med detta äter jag även mer annat onyttigt, men har aldrig reagerat på det tidigare. Inte druckit läsk regelbundet på 4 år typ, förutom Nocco i perioder. Det har jag dock slutat med, känns inte alls hälsosamt.
Jag är storkonsument av Pepsi Max men aldrig ätit mer eller mer onyttigt för det. Kanske har jag tur och har inte de generna.
Mitt problem är mer att jag äter för att jag har långtråkigt. Nu när jag målmedvetet försökt sysselsätta mig så har jag lyckats bryta det och idag passerade jag mitt stora mål nr 1: -20 kg (samtidigt som jag lagt på mig en massa muskler). Tog tag i träningen ordentligt när gymmet öppnade efter lockdownen i mitten av maj. Kosten la jag om i slutet av mars, äter helt vanligt mat men inget godis och inget vitt bröd och mer grönsaker än innan. Är inte beredd släppa min Pepsi Max, så är så glad det funkar ändå!
 
Har testat en hel del sk. dieter. Det man ska tänka på när man vill gå ned i vikt är att det man äter då ska man även äta när man nått målvikten men med lite mer kalorier. Det går inte och snabbisbanta och sen gå tillbaka till gamla vanor. Nu har jag inte följt denna tråd kanske jag bör tillägga. Nu är jag viktväktare sen april. Har gått ned 8 kg och har 2 kg till att bränna. det är skönt att gå ned utan att hetsbanta ca 0,5 kg i veckan. Jag får äta hur mycket frukt och grönt jag vill inkl fisk, räkor, ägg, kycklingfile mm. Sen begränsade mängder av allt det "farliga".

Hej och välkommen. Två saker;
1. Vi alla har vår egen resa. Att gå ner 0,5 kg eller mer på en vecka behöver inte betyda "hetsbantning".
2. Mat är inte "farligt".

Denna tråd är för oss som har minst 15 kg att gå ner. Det finns fler vikttrådar för de med mindre övervikt.
 
Har testat en hel del sk. dieter. Det man ska tänka på när man vill gå ned i vikt är att det man äter då ska man även äta när man nått målvikten men med lite mer kalorier. Det går inte och snabbisbanta och sen gå tillbaka till gamla vanor. Nu har jag inte följt denna tråd kanske jag bör tillägga. Nu är jag viktväktare sen april. Har gått ned 8 kg och har 2 kg till att bränna. det är skönt att gå ned utan att hetsbanta ca 0,5 kg i veckan. Jag får äta hur mycket frukt och grönt jag vill inkl fisk, räkor, ägg, kycklingfile mm. Sen begränsade mängder av allt det "farliga".

Jag vill inte låta otrevlig, men du behöver inte berätta för oss att det inte fungerar att ”snabbisbanta” eller utbilda oss i ämnet kost.
 
Jag är storkonsument av Pepsi Max men aldrig ätit mer eller mer onyttigt för det. Kanske har jag tur och har inte de generna.
Mitt problem är mer att jag äter för att jag har långtråkigt. Nu när jag målmedvetet försökt sysselsätta mig så har jag lyckats bryta det och idag passerade jag mitt stora mål nr 1: -20 kg (samtidigt som jag lagt på mig en massa muskler). Tog tag i träningen ordentligt när gymmet öppnade efter lockdownen i mitten av maj. Kosten la jag om i slutet av mars, äter helt vanligt mat men inget godis och inget vitt bröd och mer grönsaker än innan. Är inte beredd släppa min Pepsi Max, så är så glad det funkar ändå!

Så grymt jobbat! Önskar min karaktär var lite bättre än den är just nu, men tyvärr inte. Vet precis hur jag ska äta för att gå ned eller vara viktstabil i normala fall. Dessvärre har jag saknat motivation för livet överhuvudtaget senaste halvåret. Det blir lite av en balansgång, å ena sidan straffar jag mig själv hårt om jag äter bröd/godis osv, å andra sidan mår jag bara sämre av den typen av kost som jag fått för mig att jag måste ha för att leva. Det har blivit lite att det enda roliga i livet är att få äta gott. Usch, och det mesta är inte ens gott.

Därför hoppas jag att ridningen ska motivera mig lite, och att promenaderna ger mig den energi jag behöver. Är inte riktigt där än, men vet att det fungerat tidigare. Gick ned 25 kg och varit viktstabil med +/-4-5 kg i fem år. Nu är jag på -5 kg igen, men jag märker ju att jag återkommit i gamla vanor igen.
 
Hej och välkommen. Två saker;
1. Vi alla har vår egen resa. Att gå ner 0,5 kg eller mer på en vecka behöver inte betyda "hetsbantning".
2. Mat är inte "farligt".

Denna tråd är för oss som har minst 15 kg att gå ner. Det finns fler vikttrådar för de med mindre övervikt.

Hur lång har denna tråd pågått, visst är det väl flera flera år? Eller drömmer jag?
 
Just denna tråd är från 2018.

Ja men då är det säkert sen 2017 minst, kanske 2016 med? Vet inte om jag var med från start dock, minns inte alls. Ville ju gå ned mer i vikt efter 2016 när jag nådde trivselvikt, men det blev inte av i någon seriös satsning. Accepterade läget och varit glad för viktstabiliteten mestadels. Nu är jag ca 7-8 kg ifrån trivselvikten, och typ 15-18 kg till målvikt.
 
Pendlat mellan 80 och 83 nu över sommaren, Är en riktig godisråtta. Svårt att avstå och tar gärna en hel chokladkaka åt gången. Ja även om den är mörk... Men :) jag har hållit i med joggning ända sedan i april följer ett program och nu snart kommer jag kunna jogga 5 km På under 40 minuter = hinner med en tur på lunchen :) Att jogga har inte gett effekt på vikten men jag mår bra av att känna att jag kan ta en tur i Änggårdsbergen på helgen :) Nästa steg blir att välja en mindre variant av chokladkaka, Nix jag tänker inte sluta.
 
Har testat en hel del sk. dieter. Det man ska tänka på när man vill gå ned i vikt är att det man äter då ska man även äta när man nått målvikten men med lite mer kalorier. Det går inte och snabbisbanta och sen gå tillbaka till gamla vanor. Nu har jag inte följt denna tråd kanske jag bör tillägga. Nu är jag viktväktare sen april. Har gått ned 8 kg och har 2 kg till att bränna. det är skönt att gå ned utan att hetsbanta ca 0,5 kg i veckan. Jag får äta hur mycket frukt och grönt jag vill inkl fisk, räkor, ägg, kycklingfile mm. Sen begränsade mängder av allt det "farliga".

Fast de skriver ju på sin egen hemsida Med oss går du ner upp till 1 kg/veckan. Hets bantning är väl snarare gå ner 10 kg innan sommarn med X-metoden beskriven i någon n dam- tidnings maj- nummer.
 
Hmm.. 🙄 Jo alltså intentionen är ju god i alla fall.
Men, det finns väl en anledning till varför vi hänger i den här tråden. Oavsett hur vi hamnat i den stora övervikt vi bär på så finns det ju en anledning till att det blivit så mycket. Vi vet ofta vad som är problemet och hur man gör för att åtgärda det, men samtidigt är det svårt att gå från teori till praktik.
Jag är glad så länge jag håller mig någorlunda viktstabil.
Minskade lite i omfång före sommaren då jag motionerade mer. Men sen har det varit paus på den fronten över sommaren och då har det mesta återkommit igen.
Och coronapandemin har ju inte direkt gjort det lättare att motionera, för en sån som jag som inte ger mig på promenader. (det är jäkligt dumt att gå bortåt om kroppen går i strejk när man är längst bort hemifrån...) Och det har ju inte direkt varit varmt i vattnet för bad den härsommaren.
 
Btw, det här lightdryckerna, hur upplever ni att det inverkar på fysisk/psykisk hälsa? Jag försöker ju hela tiden hitta faktorer till varför jag tappat det helt, och jag dricker för tillfället väldigt mycket zero-cola. I och med detta äter jag även mer annat onyttigt, men har aldrig reagerat på det tidigare. Inte druckit läsk regelbundet på 4 år typ, förutom Nocco i perioder. Det har jag dock slutat med, känns inte alls hälsosamt.

Dricker pepsi Max i perioder och det gör varken från eller till för resten av vad jag äter :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
83 84 85
Svar
1 690
· Visningar
140 256
Senast: Viva
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 774
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 935
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp