Tjockistråden del 2

Äntligen tillbaka i bassängen igen! Skön träningsvärk i kroppen idag...
Och skälet till att jag skriver det i just den här tråden är att jag av erfarenhet vet att vikten brukar gå åt rätt håll direkt när jag börjar röra lite mer på mig...

Bravo! Det är lite samma som för mig, och promenaderna håller i sig hyfsat bra nu! Försöker att kämpa på mentalt också, men just nu är jag lite sådär ”varför bryr jag mig ens?”.
 
undrar om det är någon som har tips på bra träningstights som är fodrade? I stl 48 /2xl?
spinner vidare på din tanke

Visst är det märkligt att det är så svårt att hitta vettiga träningskläder i större storlekar. (åtminstone i fysiska, lättåtkomliga butiker där man kan prova)
Det är ju inte direkt så att det underlättar för oss tjockisar att börja träna, när man inte ens kan hitta träningskläder som funkar...

--

Själv har jag råkat ut för ett litet bump på vägen, så min önskan om viktminskning kommer läggas på hyllan ett tag. Har annat att fokusera på.
 
Här behöver jag vara med...

För nästan exakt ett år sen skadade jag knäet, vilket blev en ond spiral neråt, samtidigt slutade jag också helt med nikotin och resultatet var att jag gick upp 20 kg på mindre än 3 månader. :eek:

Min grej var framförallt terrängcykling, och det var minst 1 h motionscykling även på vilodagarna, och minst 2 dagar i veckan så stack jag ut på +3h rundor i terräng. Jag saknar det som sjutton. Tränade även på gym en del och yogade flera ggr i veckan.

Gick från knappt 70 kg till 90 kilo till mina 171 cm. Lyckats gå ner till precis under 80 kg sen dess men tappade motivation och kontroll nyligen och då tröstäter jag, otroligt mycket och otroligt onyttigt så nu är jag helt plötsligt uppe i 89 kg IGEN. Och jag är så arg och besviken på mig själv. Känslan av att väga nära 90 kilo är något jag inte är bekväm med alls, jag lägger mest fett på lår och rumpa medans midjan håller sig någorlunda smal, men när jag börjar närma mig 90 kg får jag mage och valkar mot valkar är en känsla jag inte klarar av, mår jättedåligt av det.

Målet är 65 kg. + mer muskler.
Målet är också att rehaba knäet (och övriga besvär som blev en följd av att jag inte kunnat använda knäet, såklart...) på ett sunt och säkert sätt så att jag kan komma upp i cykelsadel igen någon gång i detta livet.
Tills dess måste jag för psykiskt och fysiskt välmående skull hitta en annan träningsform som fungerar för mig NU och SLUTA tänka på allt jag inte kan pga skador och SLUTA med att jämföra allt med att cykla mtb i skogen, för det gör bara att allt annat upplevs som skittråkigt och så gör det mig ledsen och bitter...
Ett roligt mål är att kunna göra en pull up! I nuläget kan jag hänga i stången och dra upp axlarna bara, längre än så kommer jag inte. Så jag gör det, hänger, gör axel-pull ups och excentriska pull ups.

Jag tänker räkna kalorier till att börja med, kanske går över till keto en period sen, eftersom jag rasar i vikt på den dieten, -10 kg på en månad senast jag provade det men märkte att jag tappade energi vid träning, som om det inte fanns ngt lätttillgängligt bränsle till musklerna, så började äta mer normalt efter det. Så får se hur jag gör, det kan vara en skön boost i viktnedgången om det blir segdraget.

Skriver här iallafall, så det blir lite mer "officiellt" och så att jag inte ska få för mig att gå och köpa en pizza. För nu är det nog. Nyttig och kalorisnål mat blir det hädanefter! Ska bli skönt att bli av med extrakilona!
 
Putt!

Hur går det för er? :)

Jag har haft en period med stress och därmed också klassiskt stressätande. Jag har känt mig ganska svullen och vågen har också visat därefter. En tröst är ju att det främst är mycket vätska, som ju är relativt enkelt att bli av med. Stressen tycker jag nu är under kontroll och likaså ätandet. Sen i måndags byter jag ut alla måltider och mellanmål till flytande VLCD förutom middagen som jag försöker planera väl.

I måndags blev det morotssoppa med getostcrème och grillad ostsmörgås på surdegsbröd, otroligt gott och det blev många portioner soppa som fick plats i frysen! Enkelt att ta fram för en snabb och bra lunch. Igår blev det grillad bogkotlett av vildsvin med palsternackspuré, ugnsrostade röd- och polkabetor och getostcrème igen, och snabbstekt grönkål med havssalt. Idag kommer jag att befinna mig i bilen så då blir det morotssoppa i mattermos. :) Vi har mycket att ta hand om i grönsakslandet just nu så jag försöker införliva det i matlagningen så mycket som möjligt. Hittat en väldigt bra receptbok för just grönsaker av Paul Svensson för inspiration, hittat massor där i som jag vill pröva på nu! Vackra illustrationer och bilder också, rekommenderas starkt, heter "Grönsaker A-Ö - bruksanvisningar och recept".

Tänkte börja skriva in vikten igen i tråden också;
2/11: 80,4 kg
4/11: 79,3 kg

Nästa mål är 75 kg. Därefter 72 kg, sen kommer jag nog att stanna där.

Gymmässigt så har jag inte varit på gymmet på tre månader. Min coach slutade i juli och då dalade motivationen. Det är ju ett väldigt litet och personligt gym utan maskiner vilket inte heller rimmar väl med pandemin - vi delar verktyg och det är en liten lokal. Så det lockar inte alls just nu. Har inte heller löpt på lika lång tid vilket jag är lite sorgsen över men sista passet tryckte jag i för hårt och fick en dålig upplevelse sett till mina psykiska besvär, så det finns ett mentalt hinder där som är svårt att komma över.
 
Jag är så jäkla nöjd över att stanna i plattån en stund. Vågen står på 81,10-81,40 men jag försöker att inte hetsa över det.
Hittade inga fina ytterplagg som passade så jag köpte mönster och tyg och sydde mig en kappa! heja oss alla -27 kilo totalt
 

Bifogade filer

  • 18098515-6BB6-49A7-B0CA-E9E52115B6A6.jpeg
    18098515-6BB6-49A7-B0CA-E9E52115B6A6.jpeg
    167,4 KB · Visningar: 105
2/11: 80,4 kg
4/11: 79,3 kg
6/11: 78,8 kg
9/11: 80,1 kg

:cautious:

Hepp. Det här gick ju inte som tänkt? Trodde jag skulle få se betydligt snabbare resultat, så i fredags surnade jag ihop och åt vanlig mat över helgen, små portioner. Resten av de naturdiet jag har kvar får jag använda som mellanmål.
 
2/11: 80,4 kg
4/11: 79,3 kg
6/11: 78,8 kg
9/11: 80,1 kg

:cautious:

Hepp. Det här gick ju inte som tänkt? Trodde jag skulle få se betydligt snabbare resultat, så i fredags surnade jag ihop och åt vanlig mat över helgen, små portioner. Resten av de naturdiet jag har kvar får jag använda som mellanmål.
Men väger du dig inte för ofta?
Jag vet bara med mig själv (sedan när jag hade en våg - det har jag inte haft på många år) att min vikt kan variera uppemot 2-3 kg både uppåt och neråt mellan olika vägningar, inom ett kort tidsspann. Det kan t.ex bero på att jag vissa dagar har samlat på mig mer vätska än andra dagar.
 
Men väger du dig inte för ofta?
Jag vet bara med mig själv (sedan när jag hade en våg - det har jag inte haft på många år) att min vikt kan variera uppemot 2-3 kg både uppåt och neråt mellan olika vägningar, inom ett kort tidsspann. Det kan t.ex bero på att jag vissa dagar har samlat på mig mer vätska än andra dagar.

Jag väger mig varje dag och har så gjort sen i våras, så jag har god koll på kroppens reaktioner och hur den fungerar med vätska, mens osv.
 
Jag väger mig varje dag och har så gjort sen i våras, så jag har god koll på kroppens reaktioner och hur den fungerar med vätska, mens osv.

Tycker att det kan vara väldigt bra att väga sig varje dag, och precis som du skriver så ger det ju en kunskap om hur den egna kroppen fungerar. Det är enklare att följa när vägningen ligger i närtid.

För övrigt så har jag noll motivation, absolut noll. Kan det ligga på minus så gör den det. Jag har förstört mig själv genom att trigga igång belöningssystemet med bland annat choklad. Jag har ingen som helst motståndskraft, samtidigt som hela mina vakna tid består av att tänka på kost och hälsa. Vissa säger att ”det bara är att bestämma sig”, jo men testa att hantera ångest och depressiva episoder och säg det efter det. Jag behöver ju få en remiss till psykiatrin, men min läkare är väl så less på att jag springer där stup i kvarten så jag drar mig för det.
 
Vara på arbetsplats är väldigt bra för mina matvanor. Inte för att det syns så mycket på vågen men förr eller senare gör det väl det.
att ha bra matrutiner är ett väldigt bra steg i rätt riktning.
Säger hon som knappt lämnar bostaden numera och har exakt noll rutiner utöver frukost vid 7.30...
 
Har haft problem med magen ett tag, troligen magsår på G på grund av värktabletter och så lite stress på det ☹️.
Gjorde en radikal vändning med en vecka med flytande skonkost och omeprazol och känns mycket bättre nu. Bieffekten blev att jag tappat nästan fem kg, troligen mest vätska och maginnehåll. Dock så har magsäcken krympt rejält och jag äter nu typ en fjärdedels portion och blir proppmätt. Äter fortfarande skonkost och ska låta bli koffein, värktabletter (i den mån det går),för hårt stekt mat och tyvärr också stark mat som jag älskar. Försöker få i mig nåt var tredje - fjärde timme så att jag inte råkar äta för mycket när jag är hungrig = magknip. Förhoppningsvis kan detta leda till att jag lyckas gå ner i vikt vilket är välbehövligt.
 
Saknar er. Hänger i vikttråden men känner ändå att jag vill hålla igång den här.

fast jag kanske inte platsar här längre?
jag vill ju fortfarande gå ner 10 kilo till.

Jag har haft samma tanke! Har ca 8 kg till att gå ner, men föredrar ju verkligen denna tråd framför den andra.

Nu efter jul och nyår har jag dragit igång igen. :) Det blev ett par kilo vätska upp under den perioden, inte så farligt som jag trodde.

Idag ligger vikten på 79,8 kg och målet är 72 kg.
Jag har yogat varje dag nu i januari och kommer fortsätta med det tills utomhussäsongen kommer igång mer i mars/april, sen får vi se. När ljuset återvänder så blir det mer jobb ute på gården.
 
Jag har nog också krympt ur den här tråden egentligen. Även om jag kan tänka mig att tappa lite till.
Efter en väldigt jobbig höst och vinter har jag fått andra matvanor som känns väldigt hållbara. Jag har inget sug efter sött alls. Ägnar mig åt periodisk fasta dvs äter mellan 12 och max 20. Äter små portioner. Rör mig inte mer än vanligt
 
Att äta ”något gott” har tyvärr blivit vad jag relaterar till något roligt, en stund att njuta. Jag känner att jag inte har något annat roligt i livet. Det är som att den stunden ändå är den bästa känslan i mitt liv och det slår alla andra känslor. Även de som egentligen kommer sen, ångesten över att ha tryckt i mig alldeles för mycket kalorier. Sist jag vägde mig hade jag gått upp 7 kg, vågar inte ens väga mig längre. Det finns absolut inget som motiverar mig. Har 12 kg till trivselvikt, men då är det ändå övervikt (om än inte fetma).

Ni är så duktig som kämpar på! Den här tråden är för oss som är eller har varit riktigt överviktiga. Det är en annan slags kamp i min värld.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
88 89 90
Svar
1 799
· Visningar
148 398
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
924
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 836
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp