Tjockistråden del 2

Lägg till mer grönsaker som utfyllnad på tallriken. Kokt broccoli t.ex mättar utan att lägga på särskilt mycket kalorier. Du kommer aldrig lyckas långsiktigt om du tvingar dig själv att vara hungrig

Sen, även om du tycker det är aptrist, så tror jag att du kanske skulle vinna på att göra en kaloriberäkning på de maträtter du lagar. (finns appar som hjälper till med det) För ibland kanske man gissar att man äter bra, medan det i verkligheten visar sig att man inte alls ligger på det där kaloriunderskottet man skulle behöva.
Den där linsbolognesen som jag äter just nu är kaloriberäknad och en portion ger drygt 600 kalorier. Det är tyvärr för mycket. Men det är svårt att hitta mat som jag gillar.

Jag har det rätt besvärligt med maten och orkar inte laga mat utan boendestödets hjälp. Utan den hjälpen äter jag nästan bara färdiga rätter. Sen har jag en mage som krånglar ibland av okänd anledning.
 
Den där linsbolognesen som jag äter just nu är kaloriberäknad och en portion ger drygt 600 kalorier. Det är tyvärr för mycket. Men det är svårt att hitta mat som jag gillar.

Jag har det rätt besvärligt med maten och orkar inte laga mat utan boendestödets hjälp. Utan den hjälpen äter jag nästan bara färdiga rätter. Sen har jag en mage som krånglar ibland av okänd anledning.
Hur många kalorier tänker du dig att du ska äta under en dag för att gå ner i vikt och samtidigt må bra?
 
Hur många kalorier tänker du dig att du ska äta under en dag för att gå ner i vikt och samtidigt må bra?
1500. Jag är väldigt kort och min målvikt är 53 kilo. Dessutom rör jag mig inte så mycket. Jag går en promenad om dagen som är 2,8-3,4 km lång. Så det går inte åt så många kalorier.
 
1500. Jag är väldigt kort och min målvikt är 53 kilo. Dessutom rör jag mig inte så mycket. Jag går en promenad om dagen som är 2,8-3,4 km lång. Så det går inte åt så många kalorier.
Kan du ta en halv portion av linsbologhnesen och fylla resten av tallriken med t ex broccoli eller ngn annan fyllande grönsak?
 
Ja, jag äter ägg, minst 2 om dagen, ibland 4.

Jag är inte beredd att gå över till LCHF. En del får högt kolesterol av det.
Jag menade inte att du behöver gå till LCHF. Jag menade bara att du kan lägga till fett för att på så sätt få mer mättnadskänsla. T ex avocado, olivolja etc om du inte vill äta smör/vispgrädde.

/Lizzie
 
@Wille nu är jag egentligen inte med i denna tråden, men råkade trilla in. Hoppas det är ok att jag "lägger mig i" ändå. Jag äter lätt väldigt fort och för mig hjälper det massor att lägga till tex riven morot och/eller vitkål för att jag ska behöva tugga ordentligt. Håller även med de andra tipsen i tråden! Broccoli, sparris, gröna bönor, brysselkål, blomkål, vanlig isbergssallad, ja egentligen vad som helst som ger volym borde kunna funka för att iallafall få lite mer mättnadskänsla?
 
Idag har jag en sån där dag då tankarna bara kretsar kring mat och suget i magen inte riktigt vill ge med sig. Vilodag, trött men samtidigt rastlös = perfekt dag för ständigt småätande. :cautious:
 
Hjälp min knäppis-hjärna lite. Just nu rullar det ju på hur bra som helst (-5 kg), inget sug, fortfarande inspiration till maträtter, och jag är ju inte igång med träning mer än att jag promenerar rätt långt med hunden varje dag (5-10 km). MEN jag har redan börjat oroa mig för framtida platåer! Jag vet ju att de är oundvikliga, eftersom mitt slutmål är nedanför vad jag vägt någon gång de senaste... 15 åren? Men jag gissar också att jag snabbt kan tappa motivation när jag kommer dit. Jag är sugen på att komma igång och träna mer, jag vill börja springa igen - men jag funderar nästan på att spara det till första platån just för att ha ett "vapen" att ta till när det händer.

Hur kan jag förbereda mig på platåer där ingenting händer? Hur har ni tagit er genom det och vilka medel har ni tagit till? :)
 
Hjälp min knäppis-hjärna lite. Just nu rullar det ju på hur bra som helst (-5 kg), inget sug, fortfarande inspiration till maträtter, och jag är ju inte igång med träning mer än att jag promenerar rätt långt med hunden varje dag (5-10 km). MEN jag har redan börjat oroa mig för framtida platåer! Jag vet ju att de är oundvikliga, eftersom mitt slutmål är nedanför vad jag vägt någon gång de senaste... 15 åren? Men jag gissar också att jag snabbt kan tappa motivation när jag kommer dit. Jag är sugen på att komma igång och träna mer, jag vill börja springa igen - men jag funderar nästan på att spara det till första platån just för att ha ett "vapen" att ta till när det händer.

Hur kan jag förbereda mig på platåer där ingenting händer? Hur har ni tagit er genom det och vilka medel har ni tagit till? :)
kan du tänka "varaktig livsstilsförändring" istället för "viktmål"?
 
kan du tänka "varaktig livsstilsförändring" istället för "viktmål"?
Absolut! Det är nog så jag ser det, det kräver en varaktig förändring om jag ska hålla mig stabil när jag väl nått dit jag vill, det är jag införstådd med, och välkomnar! Men jag kommer inte heller ifrån att ha ett mål, eftersom jag vill "landa" där.
 
Jag har fått remiss till beteendemedicin! Har en ny läkare som jag egentligen pratade med i ett annat ärende och det var läkaren själv som frågade om jag hade fått hjälp av beteendemedicin. Det har jag ju inte. Vill du ha en remiss dit? Ja tack?! Känns toppen, hoppas att det kan hjälpa mig. Det är ju inte att jag inte vet hur man gör. Utan jag måste ju lyckas ändra hur jag tänker. Jag går ner sen går jag upp. Jag äter när jag är ledsen, när jag är glad, när jag är stressad. Typ jämt alltså. Suck. Det kan gå jättebra i långa perioder och jag går ner, sen händer något och poff så har jag ätit skräp så jag är uppe i vikt igen..
 
Jag har fått remiss till beteendemedicin! Har en ny läkare som jag egentligen pratade med i ett annat ärende och det var läkaren själv som frågade om jag hade fått hjälp av beteendemedicin. Det har jag ju inte. Vill du ha en remiss dit? Ja tack?! Känns toppen, hoppas att det kan hjälpa mig. Det är ju inte att jag inte vet hur man gör. Utan jag måste ju lyckas ändra hur jag tänker. Jag går ner sen går jag upp. Jag äter när jag är ledsen, när jag är glad, när jag är stressad. Typ jämt alltså. Suck. Det kan gå jättebra i långa perioder och jag går ner, sen händer något och poff så har jag ätit skräp så jag är uppe i vikt igen..
Vad är beteendemedicin för ngt?
 
Vad är beteendemedicin för ngt?
"Beteendemedicin är en del av Arbets- och beteendemedicinskt centrum som förebygger och behandlar ohälsa relaterad till arbete, miljö och levnadsvanor. Vi vänder oss till personer som har en förhöjd risk att utveckla diabetes och/eller hjärt-kärlsjukdom, eller individer med redan etablerad sjukdom som behöver behandlande och förebyggande åtgärder. Vi främjar hälsosamma, sunda levnadsvanor och stödjer individers förmåga att ta hand om sig själva. Målet med våra riktade, strukturerade behandlingsprogram är en förbättrad hälsa genom förändrade kostvanor, ökad fysisk aktivitet, minskat stillasittande och en långsiktig, hållbar viktminskning."

Googlade lite snabbt så inte mina egna ord. :) Som jag förstått det så är det hjälp med att förändra sina beteenden, men läser man detta verkar det ju även innebära mer hjälp!
 
Jag var in till stan idag och passade på att köpa en våg. När jag kom hem ställde jag mig på den "för skojs skull". Jag fick en chock. Jag väger över 80 kg. Förvisso var det med kläder på och mat i magen, men ändå. Det betyder att jag gått upp 8 kilo sedan i våras då jag blev vägd på sjukhus.

Det är jävligt lätt att gå upp i vikt men ett helvete att bli av med vikten. Skit också. Det är som om hela livet går ut på att banta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 528
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
91 92 93
Svar
1 858
· Visningar
158 003
Senast: megasus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 160
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp