Bukefalos 28 år!

Tjockistråden del 2

Fibrer. Långsamma kolhydrater. Proteiner. Rikligt med grönsaker.
Jag tycker ju att jag äter så. Omeletten som ju innehöll proteiner och grönsaker blev jag hungrig av knappt två timmar senare. Brödet jag äter är nyckelhålsmärkt. Linsbolognesen innehåller mycket grönsaker i form av morot och rotselleri. Pastan var dock vanlig och inte fullkorn.
 
Jag tycker ju att jag äter så. Omeletten som ju innehöll proteiner och grönsaker blev jag hungrig av knappt två timmar senare. Brödet jag äter är nyckelhålsmärkt. Linsbolognesen innehåller mycket grönsaker i form av morot och rotselleri. Pastan var dock vanlig och inte fullkorn.


Ät ett äpple efter två timmar :)
 
Gott med semla. Jag skulle också vilja ha en men de säljs ju bara i 2-pack och det blir för mycket.

Jag skulle behöva köpa en våg för att se om ansträngningarna med att äta tråkigt och snålt ger resultat.
De blir mycket svårare om man vänder ens dagliga intag till "tråkigt och snålt" så jag har istället gått över till att dela mina portioner som jag ändå skulle äta på iaf 2 eller ibland 3 portioner, äter då varannan till var tredje timme. Är jag hungrig efter 2 timmar så är det helt ok att ta en de lav den portionen igen.
Ett tips är Lifesum men som någon här i tråden skrev så bör man se upp för att trigga ätstörda beteenden, jag måste också hålla mig ifrån en lägsta gräns på kcal, jag märker att jag nästan tävlar om hur lite kcal jag kan överleva på under en dag och det får inte ske. Så jag ska ligga mellan 1500-18/2000 kcal om dagen.

Målet är långsam men stabil viktnedgång ( samtidigt som svältdelen av min hjärna gärna ser att vi äter bra mycket mindre och går ner såååå mycket fortare, vilket vi alltid lyckas med, NOT)
 
Jag vet inte riktigt vad det skulle vara. Banan kanske.

Jag är generellt inte så förtjust i frukt och gillar inte morötter heller. De är svårtuggade och jag får ont i tänderna.

Kokt ägg? Alltså, du ska ju inte tvinga i dig sånt du inte tycker om.
 
De blir mycket svårare om man vänder ens dagliga intag till "tråkigt och snålt" så jag har istället gått över till att dela mina portioner som jag ändå skulle äta på iaf 2 eller ibland 3 portioner, äter då varannan till var tredje timme. Är jag hungrig efter 2 timmar så är det helt ok att ta en de lav den portionen igen.
Ett tips är Lifesum men som någon här i tråden skrev så bör man se upp för att trigga ätstörda beteenden, jag måste också hålla mig ifrån en lägsta gräns på kcal, jag märker att jag nästan tävlar om hur lite kcal jag kan överleva på under en dag och det får inte ske. Så jag ska ligga mellan 1500-18/2000 kcal om dagen.

Målet är långsam men stabil viktnedgång ( samtidigt som svältdelen av min hjärna gärna ser att vi äter bra mycket mindre och går ner såååå mycket fortare, vilket vi alltid lyckas med, NOT)
Klart det är svårt när det är tråkigt och snålt att gå ner i vikt, men jag kan inte se det på annat sätt. Jag längtar efter mina kakor och att få vara mätt.

Kaloriräkning har jag dessvärre ingen lust med då det är krångligt och tidskrävande.
 
Min våg har stått stilla på -4,5 kg några dagar och jag blir genast lite omotiverad. Samtidigt är ju 4,5 kg jättemycket på bara 2,5 vecka, egentligen för högt tempo och jag har inget emot att det planar ut lite. Men de där snabba resultaten är ju väldigt... eggande.

Jag räknade ut att jag behöver gå ner ytterligare 23 kg för att räknas som normalviktig enligt BMI. Det känns helt vrickat! Jag tror jag skulle se mig själv som trådsmal om jag gick ner ytterligare 23 kg. Mitt slutmål är ytterligare -18 kg, når jag det är jag jättenöjd.
 
Klart det är svårt när det är tråkigt och snålt att gå ner i vikt, men jag kan inte se det på annat sätt. Jag längtar efter mina kakor och att få vara mätt.

Kaloriräkning har jag dessvärre ingen lust med då det är krångligt och tidskrävande.
Alltså om du längtar efter kakor och att vara mätt, och inte är beredd att uppoffra någonting, inte räkna kalorier, inte åka och köpa en våg, inte äta frukt, inte äta för mycket ägg, inte göra ditten eller datten - gör det inte nu då. Det är ingen som tvingar dig. Du hittar ursäkter för att inte följa något av förslagen som presenteras för dig här, vill ha snabba, synliga resultat men vill samtidigt inte lägga ner det jobb som krävs.

Att gå ner i vikt kräver nästan ALLTID uppoffringar och hårt jobb. Det finns inga enkla, snabba och bekväma vägar. Det ÄR obekvämt och jobbigt. Hur blir du själv hjälpt av att vara helt motfalls ALLT som sägs här, tror du?

Tillägg: Och det är helt okej att känna att man inte är upplagd för det. För mig tog det ett år innan jag var på en tillräckligt bra plats i livet för att känna att jag kan leva med uppoffringarna och orkar ägna den energi och tid det tar till att kaloriräkna osv. Man gör sig själv en jäkla otjänst om man försöker tvinga till sig något när alla sidor bara skriker nej, vilket de verkar göra hos dig nu.
 
Alltså om du längtar efter kakor och att vara mätt, och inte är beredd att uppoffra någonting, inte räkna kalorier, inte åka och köpa en våg, inte äta frukt, inte äta för mycket ägg, inte göra ditten eller datten - gör det inte nu då. Det är ingen som tvingar dig. Du hittar ursäkter för att inte följa något av förslagen som presenteras för dig här, vill ha snabba, synliga resultat men vill samtidigt inte lägga ner det jobb som krävs.

Att gå ner i vikt kräver nästan ALLTID uppoffringar och hårt jobb. Det finns inga enkla, snabba och bekväma vägar. Det ÄR obekvämt och jobbigt. Hur blir du själv hjälpt av att vara helt motfalls ALLT som sägs här, tror du?
Jag uppoffrar massor. Men jag gillar det inte. Det är svårt att ändra på det.
 
@Wille Det är ingen "walk in the park" om man vill gå ner ett ansenligt antal kilon i vikt, och sedan hålla den nya vikten. Det kräver jobb, motivation och långsiktig förändring. Med den attityd du uppvisar nu kring din viktnedgång ser jag nog bara en utväg. Jag tror du gör gott i att fundera en del på varför du vill gå ner i vikt. För vems skull?

Klart man får tycka att det är svårt och jobbigt emellanåt, för det är det, men hittills har du ju bara varit väldigt negativt inställd.
 
Jag tycker ju att jag äter så. Omeletten som ju innehöll proteiner och grönsaker blev jag hungrig av knappt två timmar senare. Brödet jag äter är nyckelhålsmärkt. Linsbolognesen innehåller mycket grönsaker i form av morot och rotselleri. Pastan var dock vanlig och inte fullkorn.
Det är för mig helt uppenbart att du har valt en väg som inte fungerar för dig. Du behöver äta rätt mängd av rätt saker för att bli mätt och slippa vara hungrig. Man kan gå ner i vikt utan att behöva vara hungrig.
Varför inte testa t.ex Wellobe eller Viktväktarna, där du kan få hjälp att hitta den typ av mat som fungerar för dig?
Att hela tiden vara hungrig ökar bara risken för att man går och småäter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 390
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
91 92 93
Svar
1 840
· Visningar
153 925
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 019
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp