Tjockistråden del 2

@Wille Det är ingen "walk in the park" om man vill gå ner ett ansenligt antal kilon i vikt, och sedan hålla den nya vikten. Det kräver jobb, motivation och långsiktig förändring. Med den attityd du uppvisar nu kring din viktnedgång ser jag nog bara en utväg. Jag tror du gör gott i att fundera en del på varför du vill gå ner i vikt. För vems skull?

Klart man får tycka att det är svårt och jobbigt emellanåt, för det är det, men hittills har du ju bara varit väldigt negativt inställd.
Jag vill komma i mina kläder igen. Och så vill jag helt enkelt inte vara ett fetto. Jag känner mig misslyckad som människa när jag är fet.

Jag har tidigare gått ner 19 kilo så jag har ju gjort resan förr, bara det att jag gått upp de där kilona igen.
Det är för mig helt uppenbart att du har valt en väg som inte fungerar för dig. Du behöver äta rätt mängd av rätt saker för att bli mätt och slippa vara hungrig. Man kan gå ner i vikt utan att behöva vara hungrig.
Varför inte testa t.ex Wellobe eller Viktväktarna, där du kan få hjälp att hitta den typ av mat som fungerar för dig?
Att hela tiden vara hungrig ökar bara risken för att man går och småäter.
Jag ska kolla upp wellobe. Har aldrig hört talas om det.

Men det är svårt det där med mättnad. Jag tycks aldrig bli riktigt mätt. Exempelvis så äter jag en pannkaka till frukost som består av 2 ägg, 2 msk keso, en halv dl havregryn och en halv dl mjölk. På det har jag blåbär. I teorin tycker jag det ser bra ut. Men jag känner ändå att jag inte är nöjd när jag ätit frukost och skulle lätt kunna äta ännu mer. Nu gör jag inte det men räknar ner tiden tills jag får äta nästa gång.
 
Men det är svårt det där med mättnad. Jag tycks aldrig bli riktigt mätt. Exempelvis så äter jag en pannkaka till frukost som består av 2 ägg, 2 msk keso, en halv dl havregryn och en halv dl mjölk. På det har jag blåbär. I teorin tycker jag det ser bra ut. Men jag känner ändå att jag inte är nöjd när jag ätit frukost och skulle lätt kunna äta ännu mer. Nu gör jag inte det men räknar ner tiden tills jag får äta nästa gång.
Som sagt, du behöver nog få hjälp att hitta ett upplägg som passar dig bättre.
Jag personligen äter hellre två skivor fullkornsbröd (med smör och ost på), gärna fullproppat med allehanda frön, till frukost. Det står jag mig bra på.
 
Som sagt, du behöver nog få hjälp att hitta ett upplägg som passar dig bättre.
Jag personligen äter hellre två skivor fullkornsbröd (med smör och ost på), gärna fullproppat med allehanda frön, till frukost. Det står jag mig bra på.
Kollade upp wellobe. Det var ju jättedyrt. Jag är arbetslös och har inte så mycket pengar. Så jag vet inte riktigt vilken väg jag ska ta. Dietist kanske.
 
Jag vill komma i mina kläder igen. Och så vill jag helt enkelt inte vara ett fetto. Jag känner mig misslyckad som människa när jag är fet.

Jag har tidigare gått ner 19 kilo så jag har ju gjort resan förr, bara det att jag gått upp de där kilona igen.

Jag ska kolla upp wellobe. Har aldrig hört talas om det.

Men det är svårt det där med mättnad. Jag tycks aldrig bli riktigt mätt. Exempelvis så äter jag en pannkaka till frukost som består av 2 ägg, 2 msk keso, en halv dl havregryn och en halv dl mjölk. På det har jag blåbär. I teorin tycker jag det ser bra ut. Men jag känner ändå att jag inte är nöjd när jag ätit frukost och skulle lätt kunna äta ännu mer. Nu gör jag inte det men räknar ner tiden tills jag får äta nästa gång.
Jag tycker du ska kolla med vårdcentralen om det finns dietist som kan ge dig ett matschema.

Mitt tips är att lägga till rejäla grönsaker som mättar Men samtidigt innehåller få kalorier. Jag äter tex broccoli, blomkål och liknande till lunch och middag.
Mitt matschema från dietist innehåller 350 gram mat till lunch samt till middag. 30 procent rejäla grönsaker, 30 procent protein och 30 procent kolhydrater såsom ris, pasta, potatis. 10 procent sås.
Matschemat innehåller också frukost samt ett par mellanmål per dag
 
Jag vill komma i mina kläder igen. Och så vill jag helt enkelt inte vara ett fetto. Jag känner mig misslyckad som människa när jag är fet.

Jag har tidigare gått ner 19 kilo så jag har ju gjort resan förr, bara det att jag gått upp de där kilona igen.

Att gå upp i vikt igen är jättevanligt. Det visar ju på hur otroligt viktigt det är att utarbeta nya vanor och rutiner som håller, även när man nått målvikten.

Därtill tänker du inte snälla tankar om dig själv. Det skulle du också behöva ta itu med, om viktnedgången ska vara hållbar och inte bara något du gör för att du inte tycker om dig själv.
 
Jag vill komma i mina kläder igen. Och så vill jag helt enkelt inte vara ett fetto. Jag känner mig misslyckad som människa när jag är fet.

Jag har tidigare gått ner 19 kilo så jag har ju gjort resan förr, bara det att jag gått upp de där kilona igen.

Jag ska kolla upp wellobe. Har aldrig hört talas om det.

Men det är svårt det där med mättnad. Jag tycks aldrig bli riktigt mätt. Exempelvis så äter jag en pannkaka till frukost som består av 2 ägg, 2 msk keso, en halv dl havregryn och en halv dl mjölk. På det har jag blåbär. I teorin tycker jag det ser bra ut. Men jag känner ändå att jag inte är nöjd när jag ätit frukost och skulle lätt kunna äta ännu mer. Nu gör jag inte det men räknar ner tiden tills jag får äta nästa gång.
Nu hoppar jag rakt in i tråden. Har följt den ett tag dock för inspiration i min egen viktresa.

Men en sak som blivit tydlig för mig är att skilja på mätt och nöjd. Av vissa livsmedel (havregrynsgröt ex.) så blir jag mätt, men inte nöjd och kan alltså lätt äta något annat/mer nästan direkt. Däremot så blir jag både mätt och nöjd på kål, linser, bönor och kött.
 
Att gå upp i vikt igen är jättevanligt. Det visar ju på hur otroligt viktigt det är att utarbeta nya vanor och rutiner som håller, även när man nått målvikten.

Därtill tänker du inte snälla tankar om dig själv. Det skulle du också behöva ta itu med, om viktnedgången ska vara hållbar och inte bara något du gör för att du inte tycker om dig själv.
Jag var viktstabil på 53 kilo i nio månader. Sedan började jag löpträna. Mitt matbehov gick upp. Sen slutade jag löpträna när jag sprungit ett lopp och motivationen sjönk. Dessvärre höll sig mina matvanor i och jag började öka i vikt.
 
Jag var viktstabil på 53 kilo i nio månader. Sedan började jag löpträna. Mitt matbehov gick upp. Sen slutade jag löpträna när jag sprungit ett lopp och motivationen sjönk. Dessvärre höll sig mina matvanor i och jag började öka i vikt.

Ja, det är nog ganska vanligt att sådant sker.
 
Det här med mättnadskänsla är också något man ofta får jobba fram igen, enligt min erfarenhet. Vad som är ens egen "mätt" och vad som egentligen är "lagom mätt". Jag tror att många av oss med övervikt/fetma har rubbat de gränserna.
Verkligen. Samma med hungerskänsla. Jag blir lika överraskad varje gånger jag "skärper till" mitt ätande och inte bara äter på impuls/av slentrian, över hur äkta hunger faktiskt känns.
 
Jag vill komma i mina kläder igen. Och så vill jag helt enkelt inte vara ett fetto. Jag känner mig misslyckad som människa när jag är fet.

Jag har tidigare gått ner 19 kilo så jag har ju gjort resan förr, bara det att jag gått upp de där kilona igen.

Jag ska kolla upp wellobe. Har aldrig hört talas om det.

Men det är svårt det där med mättnad. Jag tycks aldrig bli riktigt mätt. Exempelvis så äter jag en pannkaka till frukost som består av 2 ägg, 2 msk keso, en halv dl havregryn och en halv dl mjölk. På det har jag blåbär. I teorin tycker jag det ser bra ut. Men jag känner ändå att jag inte är nöjd när jag ätit frukost och skulle lätt kunna äta ännu mer. Nu gör jag inte det men räknar ner tiden tills jag får äta nästa gång.
Du kanske behöver något som fyller upp magen mer i förhållande till kalorierna det innehåller?
 
Kollade upp wellobe. Det var ju jättedyrt. Jag är arbetslös och har inte så mycket pengar. Så jag vet inte riktigt vilken väg jag ska ta. Dietist kanske.
Ett trick är att äta som vanligt men att minst halva tallriken alltid ska bestå av grönsaker. Ingenting som kostar något att prova på i väntan på remiss till dietist.
 
Jag vill komma i mina kläder igen. Och så vill jag helt enkelt inte vara ett fetto. Jag känner mig misslyckad som människa när jag är fet.

Jag har tidigare gått ner 19 kilo så jag har ju gjort resan förr, bara det att jag gått upp de där kilona igen.

Jag ska kolla upp wellobe. Har aldrig hört talas om det.

Men det är svårt det där med mättnad. Jag tycks aldrig bli riktigt mätt. Exempelvis så äter jag en pannkaka till frukost som består av 2 ägg, 2 msk keso, en halv dl havregryn och en halv dl mjölk. På det har jag blåbär. I teorin tycker jag det ser bra ut. Men jag känner ändå att jag inte är nöjd när jag ätit frukost och skulle lätt kunna äta ännu mer. Nu gör jag inte det men räknar ner tiden tills jag får äta nästa gång.
Ett tips! Kolla upp detta med leptinintolerans.

När jag förstod att mitt problem förmodligen grundar sig i leptinintolerans så har det gjort saker och lättare att förstå.

Leptinet är det hormonet som styr mättnadskänslan och finns i fettcellerna. Är man tjock så har man alltså väldigt mycket Leptin. Då kan man tro att hjärnan ska fatta att man har energi att ta utav, men så funkar det inte. Leptinintolerans betyder att leptinet i fettcellerna har skrikigt åt hjärnan att det finns energi att ta utav i fettcellerna, men hjärnan har stängt av och lyssnar inte. Alltså tror hjärnan att kroppen behöver mer energi och behöver äta. OBS! Detta är en lekmannamässig förklaring :D

Sätt att stabilisera leptinintolerans är att gå ner i vikt (som är skitsvårt pga intoleransen), sluta stressa, sova ordentligt.

För min personliga del så lever jag nu delvis på Modifast för att gå ner i vikt och hålla koll på portionsstorlekarna. Jag måste tala om för mig själv att jag har fått i mig den energi jag behöver för hjärnan fattar inte att jag är mätt.

En ständig kamp är vad det är!

/Lizzie
 
Du kanske behöver något som fyller upp magen mer i förhållande till kalorierna det innehåller?
Vet inte vad det skulle vara.
Ett trick är att äta som vanligt men att minst halva tallriken alltid ska bestå av grönsaker. Ingenting som kostar något att prova på i väntan på remiss till dietist.
Jag är nästan vegetarian och äter väldigt sällan fisk eller fågel. Rätterna jag äter innehåller redan grönsaker.
 
Senast ändrad:
Vet inte vad det skulle vara.

Jag är nästan vegetarian och äter väldigt sällan fisk eller fågel. Rätterna jag äter innehåller redan grönsaker.
Äter du ägg? För det är ett bra protein som mättar.
Tillsätt fett till maten, vispgrädde, bregott, riktigt smör. Fett mättar. Men skippa övriga mejeriprodukter som mjölk och yogurt.

Sedan jag gick över till LCHF-kost i våras upplever jag att jag blir mättare än vad jag blev tidigare.

/Lizzie
 
Äter du ägg? För det är ett bra protein som mättar.
Tillsätt fett till maten, vispgrädde, bregott, riktigt smör. Fett mättar. Men skippa övriga mejeriprodukter som mjölk och yogurt.

Sedan jag gick över till LCHF-kost i våras upplever jag att jag blir mättare än vad jag blev tidigare.

/Lizzie
Ja, jag äter ägg, minst 2 om dagen, ibland 4.

Jag är inte beredd att gå över till LCHF. En del får högt kolesterol av det.
 
Rätterna jag äter innehåller redan grönsaker.
Lägg till mer grönsaker som utfyllnad på tallriken. Kokt broccoli t.ex mättar utan att lägga på särskilt mycket kalorier. Du kommer aldrig lyckas långsiktigt om du tvingar dig själv att vara hungrig

Sen, även om du tycker det är aptrist, så tror jag att du kanske skulle vinna på att göra en kaloriberäkning på de maträtter du lagar. (finns appar som hjälper till med det) För ibland kanske man gissar att man äter bra, medan det i verkligheten visar sig att man inte alls ligger på det där kaloriunderskottet man skulle behöva.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 528
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
91 92 93
Svar
1 858
· Visningar
158 003
Senast: megasus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 160
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp