Tjockistråden del 2

Jag har nu börjat få kommentarer, massa kommentarer, och jag vet inte hur jag ska bemöta dem. Jag förstår att de kommer från ett gott ställe men jag vill inte prata om vad jag äter eller hur många kilon jag gått ner. Jag försöker hålla mig ifrån såna tankar.

En kollega som vet att jag inte vill diskutera vikt sa att om hon varit jag hade hon ändå velat att någon uppmärksammat det. Att jag skulle vara stolt och så fick jag en kram. Hon sa visserligen att jag skulle vara lika fin om jag gick upp i vikt igen men lets face it. Jag kommer inte få någon high-five om det händer.

Jag tränade hund häromdagen och min tränare kläckte ur sig "gud vad smal du blivit?!" och jag, helt stum, klämmer fram ett... "eeh, tack". 🤨 Blev fullständigt tagen på sängen.

Halvt kl
I helgen var vi på Pinchos och min mamma, som ju gjort en operation för viktnedgång men nu gått upp i vikt igen och försöker gå ner, sa lite skojfriskt "höhö ja sånt här får vi ju inte äta egentligen!?" och vände sig till mig, eftersom hon numera vet att jag också håller på att gå ner. "Säkert ingen fara" blev min enda respons, för jag ser fullständigt rött vid sådana kommentarer. Liksom fan - bara sluta värdera mat?
 
Startvikt 24 februari: 88,3 kg
5 mars: 83,8 kg
10 mars: 85,2 kg
11 mars: 84,2 kg
12 mars: 82,5 kg
16 mars: 83,5 kg
27 mars: 83,6 kg
4 april: 82,3 kg
14 april: 83,9 kg
27 april: 84,5 kg
30 april: 81,9 kg
15 maj: 81,5 kg

Den här omgången VLCD blev verkligen halvhjärtad, ska jag ärligt bekänna, men det blev ändå en bra språngbräda med ny förstasiffra idag.

26 maj: 82,6 kg
29 maj: 80,9 kg
4 juni: 79,9 kg

Första omgången VLCD skedde i slutet av februari och den gick ju helt okej, så jag tänkte att detta skulle gå som en glans - icke. Nu är ju försommaren här och jag jobbar ute hela dagarna. Varit fullständigt dränerad på energi och behövt salt i mängder pga svettats i solen. Så en del mat har det blivit ändå.
 
Träningsmässigt går det riktigt bra! Idag ska jag iväg på en PT-timme som min coach gett mig gratis, bara sådär. :D Har verkligen hittat hem när det gäller gymmet. Litet, familjärt och inte massa maskiner överallt med anonyma människor som flåsar. Bara gruppträning i små grupper med funktionalitet och hållbarhet i fokus. Det trodde jag fasen aldrig - att jag faktiskt skulle hitta ett gym jag trivs på.
 
Jag tränade hund häromdagen och min tränare kläckte ur sig "gud vad smal du blivit?!" och jag, helt stum, klämmer fram ett... "eeh, tack". 🤨 Blev fullständigt tagen på sängen.

Halvt kl
I helgen var vi på Pinchos och min mamma, som ju gjort en operation för viktnedgång men nu gått upp i vikt igen och försöker gå ner, sa lite skojfriskt "höhö ja sånt här får vi ju inte äta egentligen!?" och vände sig till mig, eftersom hon numera vet att jag också håller på att gå ner. "Säkert ingen fara" blev min enda respons, för jag ser fullständigt rött vid sådana kommentarer. Liksom fan - bara sluta värdera mat?

Nä, förbjuda mat ska man verkligen inte göra, eller skuldbelägga någon för att man äter onyttigt. Jag upplever att många som vet att jag försöker gå ned i vikt typ blivit rädda för att bjuda mig på mat/fika. Jag har slutat äta lagad mat på kvällen, men det betyder verkligen inte att jag svälter mig. Och jag unnar mig, och rätt ofta dessutom!

Idag hade jag passerat -20 kg 💪. Så otroligt härlig känsla!
 
Helloooo
Jag har varit helt under isen, inte orkat ta tag i livet men fick en käftsmäll i februari med tok högt långtidssocker

Så jag började om med metformin och fick Jardiance.

Frukost en danskrågbrödmacka med pålägg och sallad.

Mellis en frukt

Lunch det som bjuds med mer sallad och mindre kolhydrater

Mellis en halv dl nötter

Middag det som bjuds med mer sallad och mindre kolhydrater

Samt ca 6000 steg om dagen.,
Heja oss alla som kämpar.
Bild från när jag började 2014.
Nästa bild från den här helgen och Elitloppströjan är lite missvisande för det är faktiskt 25 kilo mellan bilderna.
Kämpa på alla andra!
 

Bifogade filer

  • EDD89BCB-6305-43FB-9EA4-B007852C271A.png
    EDD89BCB-6305-43FB-9EA4-B007852C271A.png
    238,3 KB · Visningar: 144
Strikt mejerifri LCHF funkar för mig. Gick ner 6 kg under jan-april med hjälp av att räkna kalorier och leva på 1300 kcal/dag. I början av april började jag med strikt mejerifri LCHF och INTE räknat kalorier dessutom i kombination med periodisk fasta (16:8). Det har hjälpt mot min leptinresistens och numera blir jag mätt när jag ätit mat. Mår hur bra som helst, inget sötsug och framför allt tappat ytterligare 10 kg.

Lite skillnad är det i alla fall, men framför allt märker jag att jag orkar att röra mig mycket bättre.

mfp-progress-photos-image-artifact (1).png
 
Bra jobbat, allihop!
Själv är jag kvar i startgroparna. Det går lite upp och lite ner, men i det stora hela får jag väl vara nöjd med att ligga ganska stabilt i vikt.
 
Jag har nu gått ner 40 kg från min högsta vikt, vilket jag såklart är jätteglad över, men jag blir också lite ledsen över att jag ändå har så pass mycket kvar. Helst vill jag gå ner 20 till och ja.. Det går otroligt långsamt nu vilket drar ner motivationen rejält.
 
Jag har nu gått ner 40 kg från min högsta vikt, vilket jag såklart är jätteglad över, men jag blir också lite ledsen över att jag ändå har så pass mycket kvar. Helst vill jag gå ner 20 till och ja.. Det går otroligt långsamt nu vilket drar ner motivationen rejält.

Fantastiskt bra jobbat :banana: :banana: :banana:

40 kg är MYCKET! Även det känns motigt att man har övervikt kvar så tänk vilka hälsovinster du ändå gjort med den viktnedgång du klarat av :up:

/Lizzie
 
Fantastiskt bra jobbat :banana: :banana: :banana:

40 kg är MYCKET! Även det känns motigt att man har övervikt kvar så tänk vilka hälsovinster du ändå gjort med den viktnedgång du klarat av :up:

/Lizzie

Tack! Ja, det är mycket och jag är väldigt glad över att inte längre ha fetma! Känner dock har jag nog behöver pausa lite, det är (i alla fall för mig) lätt att det blir en besatthet, och ätstörda tankar har jag haft nog med. Tänk att balans ska vara så svårt.
 
Tack! Ja, det är mycket och jag är väldigt glad över att inte längre ha fetma! Känner dock har jag nog behöver pausa lite, det är (i alla fall för mig) lätt att det blir en besatthet, och ätstörda tankar har jag haft nog med. Tänk att balans ska vara så svårt.

Ja, balans är ju det allra svåraste. Jag har gått ner riktigt mycket i vikt flera gånger. Det är alltså balansen som är haken.

Att inte längre ha fetma är också mitt mål. Att "bara" ha övervikt - det kan jag leva med. Kan vara bra att pausa för att hjärnan hinner med och man hittar ett sätt att hålla sig viktstabil. Det är stora utmaningar!

/Lizzie
 
Hur går det för er?

Här går det trögt. Vikten ligger och pendlar mellan 79-80 cirka exakt hela tiden. 78.3 kg var jag nere i förra veckan, idag låg vikten på 80.5 kg. Tittar jag i viktkalendern finns ett tydligt mönster - helgerna. Jag går ner i veckorna, och upp igen över helgen. Sen får jag gå ner det i veckan, och ofta lite till, sen upp igen över helgen och så fortsätter det.

Sedan årsskiftet har jag gått ner 10 kg, jag har börjat träna och jag har börjat jogga. Så att vikten står still är väl egentligen inget att hänga läpp över? Men jag vill ju fortsätta gå ner.

Nu ska jag sluta sura och ta tag i livet igen. :p
 
Jag har ju flera gånger i den här tråden nämnt det faktum att jag är förhållandevis viktstabil om jag inte gör något särskilt - äter som vanligt och inte motionerar.
Sen i april har jag först gått på sjukgymnastik, först en gång i veckan på gym och sen 2 ggr/vecka i bassäng. Ingen av träningen har varit särskilt tuff, men jag har åtminstone kommit upp i puls ordentligt under kortare stunder.
Och... utfyllnaden i bilringarna har absolut minskat!
Men, nu är det uppehåll till mitten av augusti :(

(äger fortfarande ingen våg, men vägde mig i omklädningerummet vid gymmet i april, för att kunna se om det gör nån skillnad. Siffran behåller jag dock för mig själv.)
 
Jag ökade lite i vikt när sambons födelsedag, midsommar och mens kom direkt efter varandra. Blev två helger med för mycket gott och för lite nyttigheter och motion. Min lägstavikt är 81,1kg, men det var några veckor sedan. Senast vägde jag 81,7 kg så jag är snart back on track!

Jag känner att jag nog får vara nöjd om jag håller mig viktstabil över sommaren, även om det skulle kännas jävligt gött att hamna under 80-sträcket snart.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
74 75 76
Svar
1 517
· Visningar
130 055
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 722
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp