Tjockistråden del 2

Jag håller mig till LCHF-kosten och 16:8 för periodisk fasta. Funkar förvånansvärt bra :o. Har fått tips om detta tidigare, men avfärdat det med att fett aldrig kan vara bra. Men jag mår bra, mina leptinhormoner verkar ha stabiliserats för jag blir mätt på en normal måltid. Jag har tappat 11 kg på 3 månaders LCHF-kosten och totalt har jag gått ner 17 kg. Så jag är nöjd med resultatet :).

Nu börjar 5 v semester och målet är att vara viktstabil under tiden. Lättare sagt än gjort :angel:.

/Lizzie
 
Jag har också ändrat fokus från viktnedgång till viktstabil. För mig gav det resultatet -1 kg på ca 3 veckor, så jag tänker fortsätta vara viktstabil ;)

Jag tror att jag slappnar av mer mentalt att tänka om och då fungerar det.
För denna vinter och vår har jag försökt gå ner i vikt men vad jag än gör så händer inget, det har har satt sig i huvudet i form av misslyckande-tankar och nedvärdering av mig själv. Jag är själv min värsta fiende :(
 
Okej, tar mod till mig och skriver här, kanske någon sitter på tips...

Jag är ordentligt överviktig, grad 1 fetma enligt BMI och har så svårt att ta tag i att gå ner i vikt. Får lätt ångest av tanken på att inte äta exakt vad jag vill när jag vill. Problemet med det är att jag äter superdåligt, köper godis i princip varenda dag och äter dessutom stora portioner med ofta "dålig" mat.

Hur gör man? Var börjar man? Det är så svårt med motivationen att jag gett upp innan jag börjat och jag behöver gå ner cirka 30 kilo. Men jag trivs verkligen inte i min kropp längre :cry:
 
Okej, tar mod till mig och skriver här, kanske någon sitter på tips...

Jag är ordentligt överviktig, grad 1 fetma enligt BMI och har så svårt att ta tag i att gå ner i vikt. Får lätt ångest av tanken på att inte äta exakt vad jag vill när jag vill. Problemet med det är att jag äter superdåligt, köper godis i princip varenda dag och äter dessutom stora portioner med ofta "dålig" mat.

Hur gör man? Var börjar man? Det är så svårt med motivationen att jag gett upp innan jag börjat och jag behöver gå ner cirka 30 kilo. Men jag trivs verkligen inte i min kropp längre :cry:


Jag tror att det ibland kan vara så att starten finns någon annanstans än i vikten och maten.

Tror att starten ligger i att tycka om sig själv. Du är värd att må bra vad än vågen visar. Du får äta godis varje dag, och du får äta mat varje dag. Det handlar om mängd.
 
Okej, tar mod till mig och skriver här, kanske någon sitter på tips...

Jag är ordentligt överviktig, grad 1 fetma enligt BMI och har så svårt att ta tag i att gå ner i vikt. Får lätt ångest av tanken på att inte äta exakt vad jag vill när jag vill. Problemet med det är att jag äter superdåligt, köper godis i princip varenda dag och äter dessutom stora portioner med ofta "dålig" mat.

Hur gör man? Var börjar man? Det är så svårt med motivationen att jag gett upp innan jag börjat och jag behöver gå ner cirka 30 kilo. Men jag trivs verkligen inte i min kropp längre :cry:
Med tanke på att jag är stammis i den här tråden sen starten av del 1, så kanske jag är fel person att svara. Men rent generellt så känner jag igen mig lite i det du skriver.
Det jag har insett i hur jag själv och min kropp fungerar är att jag behöver hitta maträtter som håller mitt blodsocker stabilt för att komma bort från det sötsug som gör att jag köper och vräker i mig en massa godis. För mig har det fungerat bra med långsammare kolhydrater, att tänka "GI".
Så, mitt tips är att du ska börja med att hitta recept som är minst lika goda som annan mat du brukar äta, men med lägre glykemiskt index. Och för att få med dig huvudet också, så ska du bara hitta fler goda recept, utan att de nödvändigtvis måste vara "nyttiga".

För mig som äter huvudsakligen vegetariskt sedan typ 35 år är det ofta svårare att leta recept på nätet, även om det blivit lättare på senare år. Äter man kött är man ju mer flexibel receptmässigt.
Men efter att främst ha haft "köttsubstitut" som proteinkällor i många år har jag till sist börjat äta baljväxter - det jag äter mest av är röda linser, svarta bönor och kikärtor. Och utöver att de ger mig det proteintillskott jag behöver, så har de också effekten på mig att det håller blodsockret jämnt och sötsuget liksom bara försvinner!
Nu kan bönor och linser och sånt vara lite jobbigt att mecka med, eftersom de måste blötläggas en massa timmar före kokning, om man inte köper färdigkokta. Men röda linser behöver bara sköljas och sen blandas ner i maten. De är färdigkokta på typ 10 minuter eller så. Och de smakar inte särskilt mycket, så man kan blanda i dem i nästan vad som helst...
 
Okej, tar mod till mig och skriver här, kanske någon sitter på tips...

Jag är ordentligt överviktig, grad 1 fetma enligt BMI och har så svårt att ta tag i att gå ner i vikt. Får lätt ångest av tanken på att inte äta exakt vad jag vill när jag vill. Problemet med det är att jag äter superdåligt, köper godis i princip varenda dag och äter dessutom stora portioner med ofta "dålig" mat.

Hur gör man? Var börjar man? Det är så svårt med motivationen att jag gett upp innan jag börjat och jag behöver gå ner cirka 30 kilo. Men jag trivs verkligen inte i min kropp längre :cry:

Jag kan ju bara svara för hur jag funkar. Men jag har länge varit sån som när jag försöker gå ner i vikt så ska jag förbjuda mig till att äta saker. Vilket har gjort att när jag väl har ätit det så har jag tänkt "Jaha nu har jag misslyckats! Då kan jag likaväl äta det där, och det, och det också!"

Vilket varken är ett sunt eller hållbart sätt att se på mat. Nu har jag gjort så att jag försöker tänka på att äta nyttigt för att jag ska må bättre.
Försöker hitta substitut när jag blir söt eller saltsugen. Typ hallon och energidricka utan kalorier när jag är sugen på något surt. Slänga in lite morötter och potatis i ugn med salt och peppar och göra en god dipp till osv. Kolla in instagram för inspiration både på andras viktresor men också olika recept osv tycker jag också är motiverande.

MEN jag äter också godis, chips och popcorn när jag känner för det. Jag tillåter mig att vara sugen och att äta och då äter jag förvånansvärt nog mindre av det för det skapar ingen ångest när jag inte ger mig själv skuldkänslor :)

Jag kom i vintras ur ett destruktivt förhållande vilket gjorde att jag bla hade gått upp mycket i vikt. Vägde som mest 95 kg och är nu nere på 87,5. Är bara 162 cm så har som du många kilon att gå ner. Har ingen specifik vikt jag vill stanna på utan jag väntar och ser hur jag känner mig :)

Jag är sådan som vill se resultat snabbt så när jag har haft motivation så har jag dragit in mycket på kalorierna och rört på mig mycket, främst promenader. Ätit mycket kyckling och öst på med grönsaker så jag inte går hungrig. Och då har jag gått ner 2-3 kg per vecka. Men sen har jag haft perioder då jag inte orkat och då har jag gjort det på halvfart och tillåtit mig själv till det. Vilket gjort att jag legat viktstabil emellan mina "krafttag". Eller tom gått ner lite grann.

Och att tänka på det ur ett hälsoperspektiv hjälper mig också. Att jag gör detta för min skull. För att min kropp ska må bättre, vara starkare, snabbare, ha mindre ont i ryggen osv. Inte lägger någon värdering i att jag är stor. Det är bara så det är, typ.

Nu funkar ju inte detta alltid, men jag tycker det har hjälpt mig iaf lite :D
 
Jag kan ju bara svara för hur jag funkar. Men jag har länge varit sån som när jag försöker gå ner i vikt så ska jag förbjuda mig till att äta saker. Vilket har gjort att när jag väl har ätit det så har jag tänkt "Jaha nu har jag misslyckats! Då kan jag likaväl äta det där, och det, och det också!"

Vilket varken är ett sunt eller hållbart sätt att se på mat. Nu har jag gjort så att jag försöker tänka på att äta nyttigt för att jag ska må bättre.
Försöker hitta substitut när jag blir söt eller saltsugen. Typ hallon och energidricka utan kalorier när jag är sugen på något surt. Slänga in lite morötter och potatis i ugn med salt och peppar och göra en god dipp till osv. Kolla in instagram för inspiration både på andras viktresor men också olika recept osv tycker jag också är motiverande.

MEN jag äter också godis, chips och popcorn när jag känner för det. Jag tillåter mig att vara sugen och att äta och då äter jag förvånansvärt nog mindre av det för det skapar ingen ångest när jag inte ger mig själv skuldkänslor :)

Jag kom i vintras ur ett destruktivt förhållande vilket gjorde att jag bla hade gått upp mycket i vikt. Vägde som mest 95 kg och är nu nere på 87,5. Är bara 162 cm så har som du många kilon att gå ner. Har ingen specifik vikt jag vill stanna på utan jag väntar och ser hur jag känner mig :)

Jag är sådan som vill se resultat snabbt så när jag har haft motivation så har jag dragit in mycket på kalorierna och rört på mig mycket, främst promenader. Ätit mycket kyckling och öst på med grönsaker så jag inte går hungrig. Och då har jag gått ner 2-3 kg per vecka. Men sen har jag haft perioder då jag inte orkat och då har jag gjort det på halvfart och tillåtit mig själv till det. Vilket gjort att jag legat viktstabil emellan mina "krafttag". Eller tom gått ner lite grann.

Och att tänka på det ur ett hälsoperspektiv hjälper mig också. Att jag gör detta för min skull. För att min kropp ska må bättre, vara starkare, snabbare, ha mindre ont i ryggen osv. Inte lägger någon värdering i att jag är stor. Det är bara så det är, typ.

Nu funkar ju inte detta alltid, men jag tycker det har hjälpt mig iaf lite :D

Det var i april som jag tog tag i min vikt. Så har ändå gått i helt okej fart med tanke på att jag har haft ganska långa perioder där jag bara legat viktstabil.
 
Seriöst? I den här takten kommer jag aldrig att gå ned i vikt och jag blir så arg på mig själv. Jag vet att jag är den enda som kan göra något åt det här, har lagt in promenader till jobbet och tar numera en omväg, plus börjat med yoga för att mina spänningar ska släppa. Men jag har uppenbara problem med kosten. Går från att det inte spelar någon roll, jag mår ju rätt bra, till att få panik över min magen.

Jag mår bättre av att inte äta kolhydrater i den mängd jag gör nu, blir uppblåst och får ont i magen. Har förmodligen magkatarr dessutom, skulle tjäna på att lägga om kosten, på riktigt. Det var ju så enkelt förut liksom... nu är jag konstant hungrig/sugen, på ingenting egentligen, men så äter jag smörgåsar och annan skit.

Nåja, ville bara häva ur mig lite skit :meh:
 
Senaste veckorna har jag testat nåt som liknar periodisk fasta (typ 16:8), fast utan att vara helt strikt. Hela familjen är hemma just nu (inget av barnen har lyckats få nåt sommarjobb och maken har semester) och med tre tonåringar och en "snart tonåring" i huset har vi just nu ständiga sovmorgnar, allihop... Så jag skjuter lite extra på frukosten och äter dagens första mål vid 12-snåret och försöker att inte äta dagens sista mål alltför sent.
Med vårens sjukgymnastik på gym och sen i bassäng, NaturDiet-shakear som mellanmål ibland och så denna "typ periodisk fasta" så känns det faktiskt som att jag är på väg neråt :banana: tydligare än på flera år! Så, jag jobbar vidare på konceptet!
 
Senaste veckorna har jag testat nåt som liknar periodisk fasta (typ 16:8), fast utan att vara helt strikt. Hela familjen är hemma just nu (inget av barnen har lyckats få nåt sommarjobb och maken har semester) och med tre tonåringar och en "snart tonåring" i huset har vi just nu ständiga sovmorgnar, allihop... Så jag skjuter lite extra på frukosten och äter dagens första mål vid 12-snåret och försöker att inte äta dagens sista mål alltför sent.
Med vårens sjukgymnastik på gym och sen i bassäng, NaturDiet-shakear som mellanmål ibland och så denna "typ periodisk fasta" så känns det faktiskt som att jag är på väg neråt :banana: tydligare än på flera år! Så, jag jobbar vidare på konceptet!

Heja dig! Bra att du håller fast och försöker finna din väg ☺
 
@Fruentimber hur går det för dig? Visst var det väl du som körde vcld eller liknande? Min mage har ballat ur totalt, men läste någonstans att flytande föda kunde hjälpa mitt problem. Funderar på att testa och se hur det fungerar. Mat generellt är bara ångestladdat för mig i dagsläget, och det vore så skönt att bara kunna blanda något och dricka det i stället.
 
@Fruentimber hur går det för dig? Visst var det väl du som körde vcld eller liknande? Min mage har ballat ur totalt, men läste någonstans att flytande föda kunde hjälpa mitt problem. Funderar på att testa och se hur det fungerar. Mat generellt är bara ångestladdat för mig i dagsläget, och det vore så skönt att bara kunna blanda något och dricka det i stället.

Jo, men det går nog helt okej. :) Jag har en halvpaus och ligger stilla på 78-nånting. Tränar ihärdigt men är mer tillåtande på maten.

Testa! Men det kommer givetvis en hel del bieffekter. Använd bara produkter som är märkta med VLCD - då får man i sig det man behöver. Kör du endast flytande så blandar du i psylliumfrön för magens skull, annars kan den balla ur med förstoppning.
 
Jo, men det går nog helt okej. :) Jag har en halvpaus och ligger stilla på 78-nånting. Tränar ihärdigt men är mer tillåtande på maten.

Testa! Men det kommer givetvis en hel del bieffekter. Använd bara produkter som är märkta med VLCD - då får man i sig det man behöver. Kör du endast flytande så blandar du i psylliumfrön för magens skull, annars kan den balla ur med förstoppning.

Tack för råd! Måste återgå till det som varit mitt ”normala” innan 2020. Känns dock som att jag måste ändra vanor helt för att det ska hända något. Gäller bara att vara viljestark.
 
Tack för råd! Måste återgå till det som varit mitt ”normala” innan 2020. Känns dock som att jag måste ändra vanor helt för att det ska hända något. Gäller bara att vara viljestark.

Att ändra allt på en gång är sällan framgångsrikt, men att gå en kort period på VLCD kan ge en en välbehövlig knuff på vägen. Ha dock en plan redo för när perioden tar slut - vad gör du då? Hur ska du äta, dricka? Hur ska du röra på dig? Någon specifik diet?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
74 75 76
Svar
1 517
· Visningar
130 076
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 722
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp