Tjuvridande ungar...

Sv: Tjuvridande ungar...

Jo visst finns det föräldrar som nekar till allt deras barn gör, vi har ett praktexempla här. Mina grabbar 14 o 17 år följde med ett gäng andra killar till ett "ödehus", de levde de lite bus, förstörde dock inget, o blev upptäckta. Ägaren till huset kontaktade oss föräldrar o förklarade hur situationen var, jag tog upp detta med mina grabbar o förklarade att de inte fick vara där dels pga att det var privat område mm, men en av grabbarna kom lindrigt undan då hans föräldrar nekade till att grabben varit där, men det finns tom bildbevis på att han var på plats men föräldrarna förnekar ändå, grabben har dessutom erkänt men det tror inte föräldrana på ändå.

Så visst finns det föräldrar som blundar för vad deras ungar gör.

Fullständigt medveten om, tonårsförälder som man är. Dock vet vi inget om dessa föräldrar, det var den springande punkten i mitt inlägg att man generaliserar.
Sen är det sällan någon bra ide att attackera en förälder, instinkten tar tyvärr över och försvaret infinner sig. Då är det bättre att tala med vederbörande, inte att ställa sig och vrålskälla.:angel:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

fy fan! hur kan man ens komma på något liknande ??
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Jo, att hon va halt kan dom inte ha missat.

Båda ponnyerna var riktigt spända o nervösa när vi kom upp på ryggen igen, studsade hela tiden rund och svettades skitmycket.
Det tog ett tag, men dom lugnade sig.

Fång-hästen är fortfarande rädd för människor hon inte känner, och inte underlättade det att någon misshandlade henne ute i hagen en månad senare.

// En som har hästen inne på natten!

:eek:Stackars lilla häst! Först det där och sen bli misshandlad:cry:
Att folk inte kan låta andras hästar vara ifred
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Som tur är går ingen utav mina hästar att rida på ;)
Och dom vet när något inte stämmer.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Jag har varit en sån olydig unge faktiskt då jag var mindre.
Men jag gjorde kanske något ännu värre.


Gick in till unghästar, satte mig upp på en utan något alls, ingen hjälm, träns, sadel eller ens grimma.. helt naket satte jag mig upp på den.
Hästflocken började springa, jag vart rädd spände mig och åkte av, slog i huvudet och allt vart svart.
Men satte mig snart upp skrikandes.. hade slagit armen något fruktansvärt.

Men det hemskaste jag tyckte var väl att ringa till mamma o pappa och tala om varför de var tvungen att hämta mig med bilen och åka till sjukan.

Ung och dum, hur fan kunde jag göra så?
Ingen ursäkt att jag var med dåligt sällskap.

Jag fick mig iaf en läxa och det kunde ha gått riktigt illa till.
Jag menar, jag landade rätt nära en sten..
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Tja, man lär sig den hårda vägen ibland... och ungar gör en jä-la massa dumma saker utan att förstå varför det är SÅ dumt...

Till TS - en stor varningsskylt kanske vore bra, text av typen "varning för hästar som bits och sparkar" och en lagom illustrerande bild till...
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Har varit med om en liknande situation. Det var småtjejer som red på mitt då ett-åriga fjordsto.
Det lustiga är hur föreldrar tar tag i det.
Förälder-par 1: tog tag i det direkt, tjejen fick sig en rejäl tillsägning, blev tvingad att säga förlåt och lova att hon aldrig skulle göra om det. Föräldrarna sa att om det hänt ngt med hästen så skulle vi höra av oss, de var beredda att betala.
Föräldra-par 2: Total nekade att dottern varit med, la skulden på den andra tjejen. Blev arga på OSS för att deras dotter tjuvridit. Sa att vi bara var ute efter pengar. Vi hade inte ens sagt ngt om betalning, inget hade hänt hästen men vi ville ju inte att de skulle fortsätta rida.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

men hur får dem tag på och kommer upp på hästarna?
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Jag tjuvred på en liten shettis när jag typ var 8år gammal, faktum var att det faktiskt var min sköthäst som jag hjälpte ägaren med att sköta om, tjejen som ägde shettisen var 5år då. Jag och en kompis gick in i stallet och hämtade tränset och red henne typ 2varv i hagen i skritt, sen när vi var på väg tillbaka till stallet med tränset så kom de hem så vi la tränset bara utanför stallet. Tjejen som ägde ponnyn hennes mamma ringde mig och frågade vem som ridit på ponnyn? (Hon visste säkert om det) och jag sa att jag inte alls visste... Sen efter det vågade jag aldrig fara tillbaka till det stallet...trodde att de var JÄTTEarga på mig...Faktum är att jag i skrivande stund närt jag tittar ut genom fönstret bredvid dator ser det stallet...
Men men, jag lärde mig iallafall något som busig liten 8åring...
 
Sv: Tjuvridande ungar...

När man är liten så är man bra stark, envis och vig...

Har man viljan brukar det mesta gå.

När jag var liten hade vi alltid en stor hage utanför vårt hus (andra sidan vägen) jag och några kompisar brukade ge hästarna lite morötter eller äpplen dock utanför staketet.

Fastnade en gång i ett taggtrådsstaket med ryggen när jag kröp under (har fortfarande ett är efter det) och det tror jag hängde i.
Sen hade man ju ponny själv så det var inte så intressant med andra hästar.

Hade en tjej som tjuvred min lilla B-ponny för en herrans massa år sen. Jag och min mor kom på henne och hon fick en utskällning som hette duga. nu bodde jag i en väldigt liten by så vi visste vart tjejen bodde så min mor hotade med att om hon någonsin gjorde om det så skulle hon gå direkt till henne föräldrar.
Tjejen kom dagen efter och bad om ursäkt. Hon fick då även komma när hon ville och hälsa på min ponny viket uppskattades.

barn som tjuvrider kan jag garantera inte gör det för att föräldrarna är ansvarslösa. Vem vaktar sitt barn 24-7 vareviga minut varje sekund?
Barn kan hitta på hyss. Jag själv var inte guds ängel hela tiden och oftast var det ju för att man inte visste bättre.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Vi har haft en del problem med tjuvridning i vårt stall. Det händer varje sommar. I bästa fall sitter ungarna bara på hästarna, men en natt för typ 5 år sen var det ett ungdomsgäng som var och red på hästarna, värst var det för shettisen, för den kom alla upp på. de stack även en nål in i en häst. Lyckligtvis åkte de fast, eftersom de skröt om det hela i skolan senare, och en av hästägarna gick i den skolan. det har även hänt att de suttit på en halt häst. Det värsta är att man ju inte VET om ngn rider när ingen är där. eftersom det är ett stort stall är det mycket folk där på dan, men på natten kan ju vem som helst komma och rida. Det går dessutom en vandringsled genom hagen, så trots att det går att gå runt kan vi inte hindra folk från att gå genom hagen, rasta hunden där eller cykla. det är alltså folk som hälsar på hästarna varje dag/matar. en gång matades en häst med frolic av en gubbe. En 12-årig tjej gick och talade om att frolic inte var bra för hästar eftersom det innehöll kött men gubben bara fräste nåt i stil med att "jag har minsann 15 hästar där hemma och DE äter minsann frolic".

vi har även haft nazister/rasister som sprungit genom hagen, ryckt upp staketstolparna och använt som spjut och ropat att de skulle k****a djuren. Det var nämligen ett stort slagsmål mellan 40 rasister och utlänningar utanför/i våran hage. Lyckligtvis var det bara korna ute just den natten, hästarna som gick i den hagen var inne pga fetma. men det var hästar i hagen några hundra meter ifrån.

Jag kanske bör nämna att jag brukar ha min häst inne på nätterna.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

*knapplån*

Har inte själv råkat ut för detta men det vore en mardröm. Man är ju liksom livrädd att djur eller barn ska skadas.

Vet en kille som skulle spela tuff när han var liten (cirka 10 år skulle jag tro att han var då) och skulle därför rida sin kusins häst (som bara kusinen klarade av att rida eftersom hästen var utav den mer nervösa varianten). Killen i fråga hade grimma och grimskaft och lyckades koppla på dem och sedan kastade han sig upp p hästryggen, vig som han var. Han satt där i mindre än en sekund innan hästen slängde av honom och ställde sig över honom och glodde ilsket.
Han lyckades nog plocka bort grimskaftet innan han gick från hagen men jag kan lova att han aldrig någonsin mer tjuvred!
Det blev en nyttig läxa för honom.

//Lillan
 
Sv: Tjuvridande ungar...

*KL*
Ja jag är skonad från tjuvridning, då jag knappt kan komma upp ´på min häst utan pall, och hur ska det då gå barbacka:D
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Ungjävlarna ska ha stryk :devil: Jag hade kontaktat polisen helt klart, och somnågon nämnde, ta bort handtagen till elstängslen så att ungarna får elstötar. Dessutom sätta en tredje tråd om du inte redan har det, så att det blir svårare att krypa under. Mkt jobb men hellre det än skadade hästar.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Man lär sig av sina misstag-det ordspråket stämmer in något grymt tycker jag.

Skulle någon tjuvrida min häst skulle jag personligen dra ner byxan och piska stjärten röd med ett ridspö!:eek: :crazy:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Har bara skummat igenom lite snabbt och håller med om att tjuvridande ungar måste stoppas, av rätt många orsaker som väl alla hästmänniskor förstår. Men när det börjar komma kommentarer om att hästägare blir sura på att människor stannar till utanför hagen och tittar på hästarna, för att det finns så många pervon, blir man ju lite mörkrädd... Sen när blev det förbjudet att titta? Många människor tycker att hästar är vackra och många (som jag) tittar nog till lite extra och eftersom vi inte har den stora turen att äga en egen häst. "Egen-häst-drömmen" går inte över för att man blir vuxen!
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Dumma ungar (är väl en själv men rider inte andras hästar!)!
Lycka till med att få stopp på dem!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 878
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
45 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp