Tjuvridande ungar...

Sv: Tjuvridande ungar...

Jag hade problem med ungar som sprang i min hage och skulle klappa och mata hästen. Jag sa att det får ni gärna göra MEN kom in och säg till innan så jag vet om det och kan vara med. Tro på fan att dom brydde sig, nähä, men dom fick sig en resa när dom skulle ut ur hagen för DÅ var elen påkopplad. Ja jag vet att jag är elak, men det var inte jag som började.:devil: Jag såg aldrig till dom igen efter det.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Har haft problem med lekande barn i hagen, har inte sett dem på hästarna men känner att det är allvarligt nog endå....
Steg 1 är ju lämpligen att försöka få ungarna till sig och förklara om vad som kan hända dem och hästarna (i mitt fall var det helt omöjligt då ungarna flydde som om de hade den lede själv efter sig).
Steg 2 brukar ju vara att i alla fall försöka tala med föräldrarna (i mitt fall var det svårt eftersom det var tyskar och jag kan inte tyska). Upplys om att om inte föräldrarna talar förstånd och tar ansvar för barnen kommer du att ringa polisen och göra en formell anmälan.
Steg 3 Kan ju vara som föreslaget av flippe ovan, ta bilder på ungarna som bevis eller håll fast en av dem och ring helt enkelt polisen.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Tack och lov har inte snorungarna försökt sig på att rida mina. Men däremot tjuvmatade de dem. Märkte att de blev naffsiga, då ställde jag mig på vakt! De fick sig ett samtal som de inte kommer att glömma!!
Obs! det är inte bara barn som knatar in i hagen, i somras stod det 2kärringar och en gubbe i hagen och glodde. Blev skiträdd och trodde att det var pervon.. Tog bilen ner till hagen så fort jag kunde och parkerade fast deras bil:devil: När jag frågade vad de hade i min hage och göra blev de skitsura och sa att det minsann fanns något som hette allemansrätt! Suck..
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Ärligt talat har de faktiskt lite rätt, man får gå genom en hage om det är utom synhåll från hus (alltså om det ej kan räknas till tomt) samt om man inte stör djuren. Ofta går det ju stigar genom hagar, då får man gå på den stigen trots att det går hästar/kor i hagen. Naturligtvis skall man ju som sagt inte störa eller mata djuren.

Tex så har vi sommarbete i ett naturreservat, där går det alltid folk med hundar men hästarna bryr sig inte på att det går folk där.

Det här med att ungar matar okända hästar - det gjorde jag också när jag var liten - jag visste inte bättre, mina föräldrar har inte någon hästvana så de visste ju inte att det inte var bra, att hästarna kunde bli naffsiga. Om det är första gången man ser det, kan man inte ta det på ett vänligt sätt och förklara varför man inte skall mata främmande hästar och vad som händer om man gör det? Händer det fler gånger eller om det är tjuvridning det är frågan om så hade jag också blivit ordentligt arg.

Det värsta är ju när föräldrarna inte inser att deras ungar gör fel, hur skall då ungarna lära sig vad som är rätt och fel?
 
Senast ändrad:
Sv: Tjuvridande ungar...

*kl*

Vågar inte tänka på vad våra hästar skulle hitta på om någon försökte rida på dem i hagen.

Vet ju bara vad för fasoner dom drar till med när jag blir för "klängig" på dem !

Citat: av TICTAC
Ärligt talat har de faktiskt lite rätt, man får gå genom en hage om det är utom synhåll från hus (alltså om det ej kan räknas till tomt) samt om man inte stör djuren. Ofta går det ju stigar genom hagar, då får man gå på den stigen trots att det går hästar/kor i hagen. Naturligtvis skall man ju som sagt inte störa eller mata djuren.

Visst har vi stigar i våra hagar (som hästarna har trampat upp)
Och att inte störa djuren, hos oss är det nog snarare djuren som stör =)
Dom måste ju kolla vad besökarna vill !
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Jag hade inte reagerat ifall folk hade varit i min hage ifall där tidigare hade varit promenad väg.. min hage ligger lite märkligt till för att man ska lockas dit. Man får kliva över ett dike, det växte omogen raps på andra sidan och det är ingen blomsteräng(ren vall) + att man får gå igen breda elband med el-skyltar.

Gillar inte när folk bara står och glor på mina djur det finns så mkt sjuka folk på jorden..
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Tydligen fler än jag me detta problemet... tragiskt! Får väl hoppas dom håller sej därifrån nu. Dom fick en rejäl utskällning av min kompis mamma. Saken e den att hade dom frågat hade dom gärna fått borsta osv. Men d kan dom ju glömma nu. Händer d igen så blir det polisanmälan. Dom har ju liksom gjort intrång på privat mark oxå. Suck vad trött man blir.. Alltså vi har skyltar uppsatta att det är absolut förbjudet att mata. r man 10 år kan man väl läsa...? Plus att hagen e bara en hage, dvs inga stigar eller liknande.Däremot går en privat grusväg förbi. Och hagen ligger synlig för hus. 1 hus ligger t.o.m precis intill.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjuvridande ungar...

hoppas verlkigen inte att hästägaren blir ansvarig- lite som om någon själ din bil och kör ihjäl sig och du blir anklagad för det:crazy: hästar räknas väl som egendom? någon som vet?
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Förra sommaren på betet var det några ungar som tjuvred på stallets gamla hjärta på då 33 år och pensionerad. Dom hade ridit henne alldelens svettig :cry: . Och som den ängeln hon är gjorde hon inte en fluga förnär. Hennes fodervärd kom på ungarna, skällde ut dem, tog kontakt med föräldrarna. Tack och lov var det förståndiga föräldrar som insåg att deras ungar gjort fel och tog ett ordenligt snack med dem.

Sedan så har vi haft två tjejer på kanske 12 år som har sprungit kring stallet och skrämt upp hästarna flera gånger. De fick sig en ordenlig utskällning, lyssnade inte och fortsatte. Sedan något år efter det när jag sökte skötare till min häst dök en av dessa tjejer upp. Jag sa till henne att det finns inte en chans att jag skulle vilja ha henne som skötare. Vet man inte hur man ska sköta sig kring hästar, ska man banne mig inte ha med dem och göra. Inte med min häst iallafall.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

tror det kan var du som hästägare som har ansvaret, vet ej men har hör att det är så, lika så om din hund skadat någon är det ditt fel tror det är samma på häst!

Nej så är det inte. För hundar har du ett strikt ansvar (finns en särskild lag om tillsyn över hundar och katter men det är bara hundarna du har ett strikt ansvar för). Ett strikt ansvar innebär ett ansvar oavsett vållande. I praktiken innebär det att om du har din hund kopplad på gården och staket runt gården men någon klättrar över staketet och mer eller mindre stoppar handen i mun på hunden så kan du hållas ansvarig för det inträffade (i extrema fall kan det dock bli fråga om jämkning av skadeståndet).

Vad gäller hästar däremot så finns det inget sådant strikt ansvar, det enda område där du har strikt ansvar för en häst är om den tar sig ut ur hagen och orsakar skador på grannens mark enligt ägofredslagen (alltså en s.k. agrarisk skada, skada på jorden och vad därmed sammanhänger såsom växtlighet, stängsel etc.). I alla andra fall har du ett ansvar för skada som du vållat genom oaktsamhet, den lag som reglerar detta är skadeståndslagen. Det är alltså bara om du förfarit vårdslöst på något sätt som du kan hållas ansvarig. Om du har en häst som exempelvis brukar "attackera" folk som går in i hagen så måste du varna - eftersom folk med stöd av allemansrätten kan passera genom din hage. Om din häst däremot är som hästar är mest men någon tar sig in i din hage och tjyvrider så kan jag inte inse att du skall kunna hållas ansvarig.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Nej, det är inte samma sak med en häst. Som hästägare är du INTE ansvarig - om du inte orsakat det hela genom att du varit mkt oaktsam.

Oj såg inte att du redan hade svarat... hoppas att mitt svar kan ses som ett förtydligande då :angel:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Hur får man överr huvvutaget för sig att gå in i en hage och slänga sig på ryggen på en främmande häst?!
Både "ryttare" och häst kan ju bli allvarligt skadade!
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Har haft det lika roligt jag med, det var två tjejer i åder 6-7 kanske inne i hagen och mata våra hästar (vilka är väldigt snälla och nyfikna) så det gick ju bra så, men jag och kompisen sprang ner till hagen och så frågade jag lite argt "vad gör ni i hagen?" Den ena av dom svarade "Vet inte....."
Jag kunde inte med att vara sura på dem:( , så jag sa att man aldrig ska gå in i en hage och mata hästar det kan vara jätte farligt. o.s.o Sedan släppte vi i väg dom...

Sedan är det ju jätte käckt när gammla tanter och gubbar med barnbarn och hundar ska klappa hästarna och släpper nästan in de små & hundarna i hagen!

Men det finns fasiken människor till allt! Det borde finnas kurser om mitt och ditt!!!
Men blir så frustrerad och arg!!!:devil:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

En del människor skulle behöva gå en kurs i hyfs och uppförande.
Var iväg med föräldrarna till coop för några år sedan. Dock satt jag och dåvarande hunden kvar i bilen. Hade vevat ner rutan lite för att få lite luft (var inte varmt så, var mitt i vintern) och helt plötsligt komemr det fram en mamma med två småbarn och ska klappa hunden:eek: Vi hade en STOR schäferhanne med en enorm vaktinstinkt.

Sa ifrån såklart flera gånger och bad dem att gå.
Då lyfter mamman upp ena ungen så han kan stoppa in handen genom öppningen sas!:eek: Hon sa tom åt honom att göra det

Hunden vaktade ju såklart mig och bilen (ingen fick röra husses bil ostraffat:D ) så var skitnära att ungen blev biten.

Men licksom, har folk inget vett i skallen?
Hur kan man vara så dum och säga åt ungen att stoppa in näven till en hund i bil? Tänk om jag hade varit inne på coop.:crazy:

edit: har även haft ungar sprungit runt i beteshagen opch jagat min redan spörädda häst med pisk :eek: DÅ blev jag redigt rasande kan jag säga
 
Senast ändrad:
Sv: Tjuvridande ungar...

I somras kom vi på två snorungar med att tjuvrida min halta fånghäst och ponnyn jag precis hade börjat rida in, o inte va de lungt, utan full galopp runt, runt, runt, hoppade hinder som dessutom var uppsatta på ett farligt sätt, den oinridna fattade ingenting (hade precis börjat trava), men sprang som fan när dom satt o sparka henne i magen, o min stackars halta häst fattar jg inte ens hur dom fick fram, så ont som hon hade. Efter en ordentlig utskällning slängde vi ut ungarna o tog ut vetrinär direkt för undersökning, och lyckligtvis fick dom inga större skador.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

I somras kom vi på två snorungar med att tjuvrida min halta fånghäst och ponnyn jag precis hade börjat rida in, o inte va de lungt, utan full galopp runt, runt, runt, hoppade hinder som dessutom var uppsatta på ett farligt sätt, den oinridna fattade ingenting (hade precis börjat trava), men sprang som fan när dom satt o sparka henne i magen, o min stackars halta häst fattar jg inte ens hur dom fick fram, så ont som hon hade. Efter en ordentlig utskällning slängde vi ut ungarna o tog ut vetrinär direkt för undersökning, och lyckligtvis fick dom inga större skador.

:eek: :eek: Men hjälp! Såg dem inte att hästen var halt?
Hur var ponnyns inställning till ridning efter det?:crazy:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Jag blir så förbannad på föräldrar som inte tar ansvar för sina barn!

Och hur vet du att de inte tar ansvar för sina barn? Handen på hjärtat gott folk, hur många gånger har ni inte själva gjort saker som era föräldrar INTE känner till.
OBS detta är inget försvar mot tilltaget, hade själv blivit förbannad. Men det det kanske vore bra att erbjuda föräldrarna möjligheten till att ta ansvar, och det gör man genom att prat med dem. Skälla ut är inte rätt metod, speciellt om de inte ens känner till busstrecket. I det läget kan man kallt räkna med att många föräldrar intar försvarsposition, kommunicera med dem istället det vinner man mest på.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Jo, att hon va halt kan dom inte ha missat.

Båda ponnyerna var riktigt spända o nervösa när vi kom upp på ryggen igen, studsade hela tiden rund och svettades skitmycket.
Det tog ett tag, men dom lugnade sig.

Fång-hästen är fortfarande rädd för människor hon inte känner, och inte underlättade det att någon misshandlade henne ute i hagen en månad senare.

// En som har hästen inne på natten!
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Helt galet!
Vad är det som säger att hästen de ger sig på i hagen över huvud taget är inriden??? Det kan ju vara en unghäst.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Och hur vet du att de inte tar ansvar för sina barn? Handen på hjärtat gott folk, hur många gånger har ni inte själva gjort saker som era föräldrar INTE känner till.
OBS detta är inget försvar mot tilltaget, hade själv blivit förbannad. Men det det kanske vore bra att erbjuda föräldrarna möjligheten till att ta ansvar, och det gör man genom att prat med dem. Skälla ut är inte rätt metod, speciellt om de inte ens känner till busstrecket. I det läget kan man kallt räkna med att många föräldrar intar försvarsposition, kommunicera med dem istället det vinner man mest på.

Jo visst finns det föräldrar som nekar till allt deras barn gör, vi har ett praktexempla här. Mina grabbar 14 o 17 år följde med ett gäng andra killar till ett "ödehus", de levde de lite bus, förstörde dock inget, o blev upptäckta. Ägaren till huset kontaktade oss föräldrar o förklarade hur situationen var, jag tog upp detta med mina grabbar o förklarade att de inte fick vara där dels pga att det var privat område mm, men en av grabbarna kom lindrigt undan då hans föräldrar nekade till att grabben varit där, men det finns tom bildbevis på att han var på plats men föräldrarna förnekar ändå, grabben har dessutom erkänt men det tror inte föräldrana på ändå.

Så visst finns det föräldrar som blundar för vad deras ungar gör.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 199
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
873
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp